GD, we hebben alleen vergunning om zenders te bouwen voor de amateurfrequenties.En ik denk dat de meeste amateurs zich er wel aan houden.
De oscillators voor ontvangers is natuurlijk andere koek.
Golden Member
GD, we hebben alleen vergunning om zenders te bouwen voor de amateurfrequenties.En ik denk dat de meeste amateurs zich er wel aan houden.
De oscillators voor ontvangers is natuurlijk andere koek.
De vraag is wel of die 3m liefhebbers hier wel zendamateur zijn. Ja Rob, maar de andere bedoel ik dan. Het is natuurlijk wel zo dat veel amateurs ooit met 3m zendertjes begonnen zijn, dat is nou eenmaal het meest toegankelijk als je geen licentie hebt.
Maar volgens mij mag je best zenders bouwen die buiten de amateurbanden staan, maar je mag ze niet gebruiken. Een Novice mag ook een all-band TRX hebben, maar alleen zijn eigen deel vd banden gebruiken. Nou is 3m helemaal geen amateurband, dus helemaal zeker ben ik niet hierover.
Moderator
Op 19 september 2021 17:49:44 schreef mel:
GD, we hebben alleen vergunning om zenders te bouwen voor de amateurfrequenties.
Eeeeh, en zelfs dat heeft niet iedereen in dit topic
ik ben zendamateur met een papiertje maar bouw alles op het gebied van 3M en DAB zenders maar ook straalverbindingen voor legale radiostations
Ik heb erg veel ervaring opgedaan in mijn piraten jaren.
De meeste zendamateurs of personen die iets met HF doen zijn ooit begonnen met een AM of FM zendertje.
Je mag bouwen wat je wilt en dan ook nog gebruiken, alleen dan wel op dummyload.
Zolang er maar geen emissie/straling uit huis komt is er niets aan de hand.
Ook al zou het een verschrikkelijke stoorzender, zoals een vonkenzender zijn.
Met een frequentieband van het halve radiospectrum.
(ik ben zendamateur alleen niet actief/operationeel, mij interesseert alleen de techniek en de soldeerbout.)
En ik ben ook begonnen met buizen op de middengolf en 3m zendertjes.
De meeste zendamateurs of personen die iets met HF doen zijn ooit begonnen met een AM of FM zendertje.
Dat hoeft niet, er zijn ook veel mensen die eerst hun licentie behalen en daarna pas zendamateur worden.
Ik noem dat meestal "stekker amateurs" , die hebben vrijwel geen ervaring met HF techniek.
Helemaal mee eens.
De meeste zendamateurs die ik ken hebben nooit iets gebouwd. De enkele piraten die ik ken bouwen alles zelf. Misschien zijn dat de ware amateurs....
Ik heb het al eens eerder gepost, maar eigenlijk vind ik dat elke toekomstig zendamateur verplicht zou moeten worden een Stentor stabiel, bromvrij en met 3 a 4 Watt in de lucht te krijgen. Hands-on met het afregelen van een vrijlopende VHF zender. Je krijgt ervaring met oscillerende eindtrappen, opgeblazen eindtorren, brommende modulatie, heet wordende 2N2219's en uiteraard met de spanning of er niet bij je aangebeld wordt door de RCD.
Waarom een Stentor? Het voordeel van de FM band is dat je jezelf makkelijk kunt terugvinden met een analoge FM tuner. Je weet dan ook snel 'waar je zit' en 'hoe het ervoor staat'. Want er kan veel mis gaan, zoals A) Je hoort jezelf over de hele FM band of B) Je hebt geen ontvangst meer van andere stations maar hoort alleen maar 'dikke ruis' over de hele band of C) Je hoort jezelf wel maar je moet steeds bijdraaien aan de afstemknop.
Als het je lukt ben je geslaagd
Moderator
Als je wilt gaan zendamateuren neem ik aan dat je ook een ontvanger hebt die werkt in een band waar je MAG experimenteren?
Of D: je zit 21,4 MHz te hoog en kunt met piloten praten....
Golden Member
Op 19 september 2021 22:02:45 schreef Winstpakker:
Ik heb het al eens eerder gepost, maar eigenlijk vind ik dat elke toekomstig zendamateur verplicht zou moeten worden een Stentor stabiel, bromvrij en met 3 a 4 Watt in de lucht te krijgen. Hands-on met het afregelen van een vrijlopende VHF zender. Je krijgt ervaring met oscillerende eindtrappen, opgeblazen eindtorren, brommende modulatie, heet wordende 2N2219's en uiteraard met de spanning of er niet bij je aangebeld wordt door de RCD.Waarom een Stentor? Het voordeel van de FM band is dat je jezelf makkelijk kunt terugvinden met een analoge FM tuner. Je weet dan ook snel 'waar je zit' en 'hoe het ervoor staat'. Want er kan veel mis gaan, zoals A) Je hoort jezelf over de hele FM band of B) Je hebt geen ontvangst meer van andere stations maar hoort alleen maar 'dikke ruis' over de hele band of C) Je hoort jezelf wel maar je moet steeds bijdraaien aan de afstemknop.
Dit slaat werkelijk nergens op.
Dus als iemand een goed stel hersens heeft maar helaas ook 2 linkerhanden kan hij nooit zendamateur worden?
Golden Member
Op 19 september 2021 22:02:45 schreef Winstpakker:
Ik heb het al eens eerder gepost, maar eigenlijk vind ik dat elke toekomstig zendamateur verplicht zou moeten worden een Stentor stabiel, bromvrij en met 3 a 4 Watt in de lucht te krijgen. Hands-on met het afregelen van een vrijlopende VHF zender. Je krijgt ervaring met oscillerende eindtrappen, opgeblazen eindtorren, brommende modulatie, heet wordende 2N2219's en uiteraard met de spanning of er niet bij je aangebeld wordt door de RCD.Waarom een Stentor? Het voordeel van de FM band is dat je jezelf makkelijk kunt terugvinden met een analoge FM tuner. Je weet dan ook snel 'waar je zit' en 'hoe het ervoor staat'. Want er kan veel mis gaan, zoals A) Je hoort jezelf over de hele FM band of B) Je hebt geen ontvangst meer van andere stations maar hoort alleen maar 'dikke ruis' over de hele band of C) Je hoort jezelf wel maar je moet steeds bijdraaien aan de afstemknop.
Alsof een architect zijn eigen huis zou moeten kunnen bouwen.
op zich ben ik daar wel een beetje mee eens
Ik zie een zendamateur als iemand die verstand heeft van zelfbouw zend/ontvangst spul etc.
Tijdens je examen zou er een praktijk stukje moeten zijn waar je iets zou moeten bouwen en bv antenne tunen of coax solderen etc etc
De oude PA0ers waren echte zelfbouwers omdat er in die tijd bijna niks te koop was of verschrikkelijk duur maar in deze tijd koop je een complete allbander voor een paar honderd euro.
Maar tegenwoordig heb je steeds meer stekker amateurs die niet eens een connector aan een stuk coax kunnen zetten.
Wat zijn deze "amateurs" dan anders dan iemand die op 27MHz of LPD/PMR zit.
Mensen met verstand van operating practice, verstand van het voorkomen van RFI, verstand van propagatie, met zelfbeheersing (lees: kunnen de verleiding om buiten de band te pissen of om onredelijk hoge vermogens te gebruiken weerstaan), het gebruik van computergestuurde apparatuur en nog een boel andere dingen.
Zelfs met fabrieksapparatuur heb je wel e.e.a. aan ervaring nodig, om betrouwbaar verbindingen te kunnen maken.
Een antenne correct afstemmen moet je wel kunnen inderdaad. Maar zelf een zender bouwen hoef je niet meer te kunnen.
Gatekeeping helpt de hobby niet. Gatekeeping is eigenlijk bijna nergens goed voor, behalve als het aankomt op dingen die levens kunnen redden of vernietigen zoals medische zorg of het besturen van motorvoertuigen.
Op 20 september 2021 00:17:41 schreef Hubie:
[...]Dit slaat werkelijk nergens op.
Dus als iemand een goed stel hersens heeft maar helaas ook 2 linkerhanden kan hij nooit zendamateur worden?
Dat was ooit een van de redenen dat er verschillende licenties waren. Iedereen die wilde moest het ook kunnen worden, maar de criteria zijn niet zo goed meeveranderd misschien.
Op 19 september 2021 17:39:31 schreef grotedikken:
Voor bijna alle radioapparatuur is zelfbouw voor hobbydoeleinden verboden.
Uitzondering daarop zijn de zendamateurs.
Maar hebben deze ook toestemming om zendapparatuur te maken voor frequenties die buiten de hun vergunde banden vallen?
Ik meen dat dit in zekere zin alweer jaren achterhaald is. Je mag de apparatuur bouwen en bezitten. Je mag hem zelfs testen met een kunstantenne. Je mag hem alleen niet testen met een echte antenne als je geen licentie hebt.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 20 september 2021 12:22:34 (40%)
Op 19 september 2021 20:43:33 schreef Martin V:
Je mag bouwen wat je wilt en dan ook nog gebruiken, alleen dan wel op dummyload.
...]
ALS dat tegenwoordig zo is, dan geldt dat voor iedereen.
Ik kan me niet voorstellen dat een amateurlicentie exclusief recht zou geven op bezitten en experimenteren met apparatuur die buiten het kader van hun hobby/toegewezen frequentiebanden valt.
In elk geval, mag je die producten dan niet verkopen of wegschenken zonder de verplichte homologatieprocedures te volgen. Bijna alle radioapparatuur vormt binnen het EMC kader een eigen categorie met specifieke vereisten.
Ik heb die bewering dat iedereen om het even wat mag bezitten, bouwen en op dummy testen al heel veel gehoord, bevestig dit nu eens met een wettekst of ander officieel document. Al is Belgenland altijd strenger geweest dan Nederland. Ik vond dit vroeger een flauw excuus. Dat ligt natuurlijk anders voor personen die beroepshalve aan ontwikkeling doen.
Dat hoeft niet, er zijn ook veel mensen die eerst hun licentie behalen en daarna pas zendamateur worden.
Ik noem dat meestal "stekker amateurs" , die hebben vrijwel geen ervaring met HF techniek.
Beetje rare bewering, hoe kun je nu éérst zendamateur zijn en pas (veel) later een licentie verkrijgen? Tot die tijd ben je toch Piet Piraat?
Dus volgens jou, om een goed autobestuurder te zijn moet je eerst jaren zonder rijbewijs, keuringsbewijs noch verzekering rondrijden.
En kom niet af met het 'voorlopig rijbewijs', want ook dat is aan strenge voorwaarden verbonden.
Ik dacht altijd dat een 'stekkeramateur' iemand was die bewust niet zelfbouwt, maar met een kooptransceiver werkt en vooral geinteresseerd is in het maken van verbindingen.
Daar is niks mis mee. Als je het schema en de opbouw van zo'n transceiver eens goed bekijkt zie je direct dat het nabouwen van zoiets zoveel kennis en apparatuur behoeft dat lang niet iedereen iets kan maken wat zelfs maar in de buurt komt van een koopbak.
Diegenen die het wel kunnen zijn doorgaans tijdens hun loopbaan professioneel met zendapparatuur bezig en kunnen beschikken over die infrastructuur. En niet iedereen wiens interesse naar het maken van verbindingen uitgaat wil eerst 10 jaar experimenteren en zelfbouwen voor ie aan de slag kan.
Ik kan me voorstellen dat sommigen (onder druk van een wederhelft) niet in een legerdump willen leven en een nette compacte tranceiver op hun hobby kamer hebben en geen rij 19" rekken vol rommel.
Wie vooral interesse heeft op het maken van verbindingen kan weinig aanvangen met een eenvoudig experimenteel zelfbouwseltje.
Al kan dat voor sommigen net de uitdaging zijn, het blijft een ander domein van de hobby. Jammer dat over andere deeldomeinen zo minachtend gedaan wordt.
Zo zie je maar weer dat mensen nog steeds in clanverband leven.
Wie niet tot dezelfde doelgroep behoort wordt geminacht.
Op 20 september 2021 14:08:33 schreef grotedikken:
..ALS dat tegenwoordig zo is, dan geldt dat voor iedereen.
Ik kan me niet voorstellen dat een amateurlicentie exclusief recht zou geven op bezitten en experimenteren..
Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Het kan ook totaal geen kwaad zolang je op een dummy werkt. Ik denk wel dat een piraat die uitgepijld is wel de sjaak is al er bij 'm thuis apparatuur gevonden wordt, ook als er een dummy aan zit. Denk ik.
Wb zat zelfbouwen: je bent niet meer of minder zendamateur als je nooit iets zelf bouwt. Je bent alleen een ander soort zendamateur. Zodra je geslaagd bent voor het examen en je licentie ontvangen ben je zendamateur. Je hebt bewezen dat je kennis over de techniek en regelgeving hebt en da's genoeg. Ik zou zelfs willen beweren dat iemand met een "geparkeerde" licentie geen zendamateur is. Je hebt immers de licentie niet, ondanks dat je zo'n fanatiek zelfbouwer bent.
Golden Member
Bij mijn weten mag ik alles hebben wat zenden kan, mits het ook de amateurbanden kan bedienen.
We stellen te hoge eisen. Een zendamateur hoeft geen zender te kunnen bouwen. Hij moet een zender correct kunnen bedienen en de wettelijke mogelijkheden kennen.
Wanneer je je rijbewijs haalt en een auto mag besturen hoef je zelf toch geen auto te kunnen bouwen?
Op 20 september 2021 18:21:02 schreef Brightnoise:
We stellen te hoge eisen. Een zendamateur hoeft geen zender te kunnen bouwen. Hij moet een zender correct kunnen bedienen en de wettelijke mogelijkheden kennen.Wanneer je je rijbewijs haalt en een auto mag besturen hoef je zelf toch geen auto te kunnen bouwen?
Tuurlijk niet, ten hoogste een lego autootje wat mij betreft.
De Stentor opmerking is dan ook meer als geintje bedoeld
Maar om de vergelijking met autorijden af te maken: Voor het behalen van het roze papiertje heb je theorielessen + examen én praktijklessen + examen nodig. Zendamateur examen is theorie, laten we de Stentor opdracht maar als een praktijkopdracht zien.
e: Ook niet helemaal waar, morse is (of was?) natuurlijk wél weer praktijk.
Maar ja, een rijbewijs en zendamateur licentie is iets totaal anders en daarom niet vergelijkbaar. Wat voor de een geldt, hoeft absoluut niet voor de ander te gelden (en doet het dus ook niet).
Yarr, Matey!
Hallo allemaal, ik ben weer terug!
Ik wil graag als eerste jullie schrijven dat ik heb genoten van jullie schrijven,
Heb er echt van genoten toen ik het/dit allemaal las!
( eerlijk gezegd hoop ik stiekem er op dat jullie er ook zo van genieten! )
En dus nogmaals @saturnus ik ga jou met nog een heleboel mensen HEEL VAAK ergeren!
Misschien is het de kracht van de herhaling
Als dat moet dan zij dat zo! (voor mij part noem je mij de grootste dorpsgek, ik vind het gescheten!)
Ik zeg dan maar alvast Sorry allemaal!
.
En ja ik blijf een fan van de Josty Kit, Stentor en al die andere zendertjes, ook daar sorry voor!
Ik wil het mijn vrouw niet aan doen maar zou het echt PRACHTIG vinden,
Een soort schilderij met achter dat glas al die zendertjes en kitjes! ( het komt er ook, maar niet in de kamer! )
.
Nog even terug @Saturnus ik vind dat schema echt ook HEEL mooi:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2293776#2293776
En natuuurlijk veel mooier dan bijvoorbeeld een Stentor,
zo vind ik dit schema(zie link onder) ook niet slecht toch?
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
.
@rfhead leuk/fijn dat je dit schema hebt willen plaatsen,
Je begrijpt natuurlijk wel dat ik hem tot mijn collectie hebt toegevoegd! Dankjewel!
.
Ik lees ook commentaar van mensen die ik hier niet vaak lees, leuk dat jullie wat schrijven dankjewel!
Gezonde en Vriendelijke Groeten ALLEMAAL! (Kan nog veel meer doorschrijven maar… tot zo ver eventjes )
Rob
Golden Member
Zullen we Rob tot officieele conferancier van CO gaan benoemen?
Yarr, Matey!
Kan het niet laten, zeg gelijk maar SORRY!
Blijf ook vol zitten met vraagjes!
.
Grappig dat wat rfhead schreef over die doorvoertjes wij/ik ook deed.
Alleen voor het HF gebruikte ik de isolatie van de 50oHm coax als doorvoertje.
.
Maar omdat rfhead er ook heel toevallig over schreef, Het vervangen van Trimmer voor vaste Condensator.
Ik ben op de terugweg langs Baco gereden en die had mooie spoelvormpje met ferrietkerntje 7MM.
En ja hoor, zoals gewoon daar komt ie weer: wat ik mij af vroeg?
Normaal heb je een LC kring met die Trimmer, maar nu gebruik je een vaste Condensator en –
Trim/verstem je door het ferriet heen en weer te draaien.
Is die manier dan nog wel net zo goed als de trimmer te verstemmen / te verdraaien?
Ik bedoel maak je dan de Q… Q factor van de spoel niet slecht of slechter?
Of is dat weer onzin…
.
@FET
Die potmeter regelt tegelijk zwaai en zendfrequentie, dat is wel grappig.
http://mascircuitoselectronicos.blogspot.com/2014/02/circuito-guitarra…
.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2293183#2293183
MAAR nut of iets goeds was/is het dus niet!? ( ik weet het, het schema is zo ie zo niet goed maar… )
.
Wat ik trouwens (MOEILIJK!) MAAR interessant vond is de tekst onder de laatste Quote:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2293352#2293352
Moeilijk omdat ik natuurlijk niet het snappertje heb van FET
(uiteraard met alle respect! Klinkt weer een beetje… eng maar… Tis niet anders!)
.
Zag van de week trouwens ook het schema weer van de WZ7:
https://www.google.com/search?q=WZ7&rlz=1C1GCEA_enNL849NL849&s…
Als er iemand zo’n zendertje heeft, ik bedoel niet zelf gebouwd maar een originele misschien dat ik hem kan overnemen voor een fatsoenlijk prijsje?
En als ik het nog steeds goed heb een WZ5… iemand?
.
Stentor
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2292956#2292956
https://www.amateurradioshop.nl/webshop/bouwkits/fm-broadcast/detail/8…
ik zou hem gekocht hebben waren het niet dat ook dit: Momenteel uit voorraad Was!
(uiteraard voor de verzameling!!!)
Die amateurradioshop heeft veel tekst en plaatjes maar niet veel meer op voorraad! ( Jammer! )
VrGr Rob
Rob
Een kern in de spoel geeft je een slechtere Q en je oscillator ruist ongeveer 10dB meer.
Maar voor een 100MHz osc zou het nog wel kunnen
De originele oude stentor print is nog hier te koop
en nog vele andere printen zoals uit de FRM
https://www.hf-electronics.nl/Diverse-Printen
Als je toch vanmiddag bij de BACO was het je net zo goed er eentje kunnen halen in Haarlem
[Bericht gewijzigd door rfhead op zaterdag 25 september 2021 19:07:24 (14%)