Ter info: Led recycling

eSe

Honourable Member

Enkele jaren geleden begonnen met mijn 12v halogeen spotjes (50W)te vervangen door led spotjes (5W). 50000h, jaja, met een zak zout. Na +/- 6 maand was de helft stuk (badkamer -> branden max 1h per dag), (open keuken -> max 4h per dag) . Ik heb ze vervangen door wat "duurdere" merken en tot hiertoe alles ok.

De niet werkende lagen al die tijd in mijn knutselhoekje en vandaag toch maar eens gekeken of er nog wat bruikbaars in zat.

Yep, 't zijn de drivers die niet werken, de led's doen het nog. De drivers zitten ingegoten in wat lijkt op silicone, zo goed als niet "on"destructief te verwijderen. Misschien lukt het met "siliconeoplosmiddel" maar dat heb ik niet in huis.

Ik zag een klein printje met smd spul (6 potig chipje, en een wat groter zwart vierkant, brug? en nog wat zooi) Ook zag ik een spoeltje, dus waarschijnlijk een schakelende regelaar.

De led's zitten vast op een metalen reflector/koellichaam en zijn er niet zonder ze te beschadigen af te krijgen, heb het geprobeerd. Led kaput.

Bij 7.2v beginnen ze op te lichten, en bij een stroom van 420mA geven ze een zee van licht.

Ok, we hebben weer wat spul om over na te denken wat we ermee gaan doen.

Groetjes,
eSe

Het metalen schaaltje zit aan de buitenkant goed volgespoten met warmte geleidende pasta

Je kan net aan de draadjes om ze los te knippen en dan komt het led schaaltje uit de glazen houder.

Bij een stroom van 100mA

A transistor protected by a fast-acting fuse will protect the fuse by blowing first.

Ja LED is duurzaam, nu de elektronica die ze aansturen nog.

Ik vraag me af of het aan de slechte kwaliteit ligt of word de electronica gewoon te warm.

Er word natuurlijk op iedere cent gekeken dus dat er geen super componenten inzitten lijkt me logisch maar ze gaan soms we heel snel met magere Hein mee. En dan is soms de gloeilamp duurzamer 8)7

Turbokeu

Golden Member

Op 12 september 2021 00:38:51 schreef tuxie:
Ja LED is duurzaam, nu de elektronica die ze aansturen nog.

+1

En dan is soms de gloeilamp duurzamer 8)7

Inderdaad...
In quasi 30 jaar tijd heb ik misschien 5 gloeilampen in mijn hele vorig huisje vervangen.
Nu is het verbruik van (halogeen)gloeilampen niet te vergelijken met LEDverlichting maar toch...

Gloeilampen hebben een opgegeven levensduur van zegge 1000 à 2000 uur, LEDlampen iets van 15.000 à 50.000 uur.

Ik weet met 99.9% zekerheid dat LEDlampen nooit de (effectieve!) 15 à 50k-uren voorziene brandduur gaan overleven...
Ondertussen is het uitgespaarde elektriciteitsverbruik wèl een criterium.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Denk dat de observering wel klopt. De brandduur van een goede witte LED is bijvoorbeeld 50000 uur bij 135 °C, gevoed met constante stroom.

Mijn ervaring is dat bij LED lampen en voorheen ook spaarlampen het meestal de elektronica is die het begeeft. Echter bij LED lampen heb ik ook wel meegemaakt dat de LED zelf problemen kreeg (bondwire).

Zowel de LED zelf als de elektronica kunnen slecht tegen hoge temperaturen en goede koeling is een uitdaging. Gezien het aantal spaarlampen en LED lampen die ik de afgelopen jaren voortijdig heb zien sneuvelen vraag ik mij af of de gemiddelde levensduur wel zoveel langer is als die van een gloeilamp. De wat duurdere lampen van bekende merken houden het bij mij overigens wel wat langer uit, goedkoop is duurkoop zullen we maar zeggen.

ik heb al jaren ledlampen, de eerste waren 1W met 20x 5mm witte leds. die 5 leven nog allemaal. eentje die 24/24 brandde gaf wel heel weinig licht na 5jaar, maar deed het nog altijd.

daarna had ik van die kaars leds met 3x 1W ledchips erop. deze waren ook aardig. spotgoedkoop uit china, amper defecte gehad.
toen ik er daarna nog wou kopen, hadden ze die enkel in 4W. (4x 1W). de voeding erin was 1-4W leds.
van die 4W sneuvelde de ene na de andere. allemaal 1 ledje die begon te knipperen en de hele string onderuit haalde. met die te overbruggen met een draadje werkte de 3 andere nog jaren goed.
was dus zuiver een temperatuur probleem, het koelelement was niet voldoende voor 4W.

ik ben daarna over gestapt naar goedkope led lampen van het kruidvat en ook daar geen enkele van kapot gehad, terwijl de woonkamer lampen toch aardig veel uren branden

de 50 000 branduren voor een ledlamp klopt wel, maar voor de lamp in zijn geheel is 2jaar garantie goed genoeg voor de fabrikant. en dan bezuinigen ze op de voeding

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Turbokeu

Golden Member

Op 14 september 2021 15:52:52 schreef kojazz:
Denk dat de observering wel klopt. De brandduur van een goede witte LED is bijvoorbeeld 50000 uur bij 135 °C, gevoed met constante stroom.

Bij een bvb. 'Made in Whatever' LED misschien wel maar met 'Made in China' LEDs heb ik zéér sterke twijfels i.v.m. de opgegeven levensduur.

Daarbij komt ook nog het feit dat vele LEDlampen in een woning nooit ofte nooit ooit de opgegeven levensduur/brandduur benaderen maar waarbij juist het vele schakelen (aan/uit) de levensduur beperkt (WC, hall, kelder, garage, slaapkamer e.d).

Ik koop trouwens ènkel en allèèn Osram LEDlampen (niet dat dit een garantie voor betrouwbaarheid/levensduur inhoudt maar het geeft me wel een beter gevoel).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Bij mij dezelfde slechte ervaringen: TL buis led vervangers, hopeloos. Er waren al zowiezo 2 doa's. Later binnen 1 jaar nog 2 defecte buizen vervangen. Nu zijn er al weer 3 waar een stukje het niet meer van doet (zwarte vlekken). Kortom 7 van de 20 buizen in zo'n 4 jaar stuk.
Zitten op een bewegingssensor in een magazijn.

Nog op een andere plaats: Al twee keer een buis vervangen waar er maar eentje zit.

In mijn huis heb ik minder gloeilampen vervangen in dezelfde tijd als ledlampen.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Op 14 september 2021 15:52:52 schreef kojazz:

Bij 135°C? Bedoel je niet 35°C? Ik kan me wel voorstellen dat er LEDs zijn die op die temperatuur draaien, en dat er zijn die 50.000 uur mee gaan, maar dat zijn zeker weten niet dezelfde. ;)

Mijn ervaring is dat bij de 230V AC lampen (E27) vooral één van de leds doorbranden (zwart puntje zichtbaar). Met Philips lampen minder snel als lampen van de Action, maar kapotte Philips lampen heb ik ook al gehad. Ik bewaar de bonnetjes en ga er ook rustig mee terug naar de winkel. Gelet op de reacties die ik dan krijg zijn er niet veel mensen die dit doen.

Met 12V AC lampen (GU 5.3 meen ik dat het is) op een ouderwetse trafo voor halogeen heb ik tot nu toe (jaren) geen kapotte gehad.

Ik heb wel eens gelezen dat bij gloeilampen de levensduur kunstmatig beperkt werd tot ca 1000 uur,. Dat is dus circa 1 jaar gebruik in een woonkamer. Als je dus lampen levert met een levensduur van 50.000hr verkoop je mij dus maar eens in de 50 jaar een lamp. Ik denk niet dat de aandeelhouders daar blij van worden.

Op 14 september 2021 15:34:53 schreef Turbokeu:
[...]+1

[...]Inderdaad...
In quasi 30 jaar tijd heb ik misschien 5 gloeilampen in mijn hele vorig huisje vervangen.
Nu is het verbruik van (halogeen)gloeilampen niet te vergelijken met LEDverlichting maar toch...

Gloeilampen hebben een opgegeven levensduur van zegge 1000 à 2000 uur, LEDlampen iets van 15.000 à 50.000 uur.

Ik weet met 99.9% zekerheid dat LEDlampen nooit de (effectieve!) 15 à 50k-uren voorziene brandduur gaan overleven...
Ondertussen is het uitgespaarde elektriciteitsverbruik wèl een criterium.

dat zou ik niet te hard zeggen, heb ledstralers vervangen die de opgegeven 30.000 branduren toch zo goed als helemaal gehaald hadden. 8 jaar lang op een schemerschakelaar is al bijna 30.000 branduren. niet dat ik er ook zat heb vervangen die voortijdig stuk waren, maar ok.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ah, de geschiedenis herhaalt zich steeds.
Nieuwe technieken worden wantrouwig bekeken.
In den beginne zijn ze minderwaardig aan de bestaande.

Een aantal voorlopers is er enthousiast over en naarmate de techniek mature wordt begint ook het grote publiek dit meer en meer te aanvaarden.

Naast de voorlopers heb je ook een aantal verstarde haters, die waarschijnlijk nooit zullen leds aanvaarden.
maar de meute past zich geleidelijk aan.

De ontwikkeling van de leds is eigenlijk ongelofelijk, zoveel licht uit een miniscuul kristalletje.
Had je dat eind jaren 70 aan iemand voorspeld, toen leds nog uitsluitend als controlelampje konden dienen zouden ze je een dwaas genoemd hebben.

idd, de eerste verlichtingsled waren ondermaats qua sterkte en CRI,
maar ook een dwarsligger als ik moet ondertussen toch toegeven dat
die techniek mature wordt. Er zijn ook toepassingen die met de klassieke armaturen onmogelijk waren.

Dat de voorspelde levensduur vaak niet gehaald wordt ligt aan veel factoren.

Maar dat fabeltje van quasi oneindige levensduur heeft de overheid ons destijds op de mouw gespeld om ons de toen nog ondermaatse leds te laten kopen ondanks de hoge prijs. Je kunt immers de levensduur van een onverbrekelijk geheel niet afwegen aan de levensduur van een onderdeel ervan. Ook al is dat onderdeel de essentie. Als je als consument andere defecte delen niet kunt vervangen is de levensduur niet groter dan het zwakste onderdeel.

We moeten ook niet te goedgelovig zijn.
Religie is altijd al gebruikt om mensen te overheersen.
Er is recent een nieuwe godheid bedacht, de klimaatgodin. Het verhaal loopt parallel aan de andere religies die ontstaan na een grote ramp.

"De wereld gaat om zeep en dat is jullie schuld. Dus moet je klimaatgodin gunstig stemmen door offers te brengen zoniet zal een groot onheil je treffen. En wij als leiders zijn door de godin aangesteld om daarop toe te zien en gemachtigd om te straffen als je niet gehoorzaamt."

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.

Ik ben van mening dat de led jaren kan branden mits niet overstuurd en goed gekoeld.
Waar het meestal toch nog verkeerd gaat is de electronica.
Compromis tussen geld en een kwalitatief betere en daarmee duurder ontwerp
Of de leds worden voor een tijdelijke grotere opbrengst gewoon overstuurd waardoor er een paar bruin gebakken voortijdig de geest geven.
Er zitten uiteraard ook briljantjes tussen die het 20 jaar uithouden zoals de eerste jampotspaarlampen.
Helaas weet je dat bij de aanschaf nog niet.

Op 14 september 2021 19:42:14 schreef henri62:

Nog op een andere plaats: Al twee keer een buis vervangen waar er maar eentje zit.

In mijn huis heb ik minder gloeilampen vervangen in dezelfde tijd als ledlampen.

jaar geleden kocht ik mijn huis waar ik nu woon en heb direct alle gloei en halogeen vervangen door led. nog GEENENKELE kapotte led gehad.
in de badkamer zitten 4 leds samen met 1 halogeen (die transfo aanvaard geen 5 leds). die halogeen heb ik wel al moeten vervangen (instant gingen de andere 4 leds knipperen).

nu, stel een 40W gloeilamp en een 4W ledlamp (beide rond de 400lumen).
op 1000uur heeft die gloeilamp 40 000Wh verstookt aan energie. 40kWh aan 25ct/Kwh = 10€.
diezelfde ledlamp heeft 1€ verbruikt.
dus per 1000uur levensduur bespaar je met een ledlamp dus 9€.
een gloeilamp kost 50ct ?? (geen idee want koop er nooit). een 4W ledlamp tussen de 1-3€.
als die led 25% (10 000uur) haalt, heb je dan al 70€ bespaart ermee aan electriciteitskost

in mijn huis hangen een kleine 30 lampen. dat zou dan 200€/1000uur schelen

in mijn vorig huis had ik een luster hangen met 5 x E14 lamp erin. ik stak daar 3W ledlampen in met in elke lamp zo 3x1W ledje. ik overbrugde er 2 zodat ik dus 5lampen had van 1W (en dat was al veel licht voor een slaapkamer). ik heb die lampen NOOIT kapot weten gaan. had dus ook al maar 30% warmte meer dan origineel. en gaat het ledje kapot, gebruik ik de volgende van de serieschakeling.
in die chinese lampjes zaten volledige voedingen. heb er zo zelf gebruikt in onze dampkap om 1W leds op 230V te kunnen zetten.
deze voedingen doen 1-4W in serie (3-12V 300mA)
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/ledlamp/640/DSCN3299.jpg

die dampkapverlichting ging rond 16-17h aan bij het koken en rond 22h uit. want de avondverlichting voor de keuken. dat is 1500 branduren per jaar, heb die voeding of die 1W led nooit weten kapot gaan in die 5jaar dat die er zat

ik ben zowieso fan van ledverlichting en ga nu zelf verlichting beginnen maken door alu frames te voorzien van chinese ledstrips (12V) met een goeie 230->12V voeding erin). 1 diode in serie om de strips dan op 11.4V te voeden. amper zichtbaar, aanzienlijk betere levensduur. met 2 strips erin (koud en warm wit) kan ik dus elke schakeling van wit licht maken met een PWM schakeling (koud wit met enkel de witte strip, warm wit met enkel de gele, of een combinatie van beide voor VEEL licht)

Op 15 september 2021 12:04:50 schreef fcapri:
dus per 1000uur levensduur bespaar je met een ledlamp dus 9€.
een gloeilamp kost 50ct ?? (geen idee want koop er nooit). een 4W ledlamp tussen de 1-3€.

als die led 25% (10 000uur) haalt,

Ik zou als afronding zeggen: STEL dat de ledlamp net als de gloeilmap maar 1000 uur haalt, dan nog bespaar je 6-8 euro per 1000 uur.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

welja, wou niet teveel sprongen maken waardoor niemand het begrijpt.

zelfs al gaat een ledlamp maar zolang mee als een gloeilamp, is het nog goedkoper