Kookgroep op 1 fase groepenkast

Op 12 september 2021 15:29:29 schreef testman:
dat betekent graven wat tegenwoordig wel enige wachttijd betekent doorgaans..

En €1600,00

Aansluiting word gewijzigd.
Komt allemaal net goed.

Ik moet als eerst de groepenkast ophangen. Hun sluiten daar op aan.

De vraag die bij me op komt is als je kookt op 3 fasen. Kun je die overige 2 fasen dan nog wel een beetje belasten?

Hij gaat straks hoofdschakelaar --> 3 fasen aardlek --> 3 fasen kookgroep
Hoofdschakelaar --> 1 fase aardlek --> 4 groepen
En dat nog maals.

In theorie houd je dan 3x15ampere over waarbij er maar 2x 15 word gebruikt.

Ik heb een foto bijgeveogd

mvdk

Golden Member

Is dat overzichtelijk, drie hoofdschakelaars?

Dat koken op 2 fases valt heel erg mee, meestal even 1 minuutje op "volgas" en dan terug naar lage stand. Hier haal ik de 7200 watt van dat ding nooit, komt zelfs niet eens in de buurt.

mel

Golden Member

Er mag maar 1 hoofdschakelaar zijn,denk dat ts ALS bedoelt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Naja zie foto.

Hoofdschakelaar 3 fasen als
1 fasen als
1 fasen als

Of is 1 kookgroep op fase 1 beter. Volgende fase 2 wasmachine etc. weer volgende fase 3 andere dingen.

Zoals onderstaand

Shiptronic

Overleden

Koken op 3F automaat, 1 fase niet aansluiten.

Kookgroep is een waardeloos gedrocht, niet doen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 13 september 2021 18:50:36 (38%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ok en voor de overige fase groep geen zorgen maken en daar het oventje met vaatwasser op. En de andere quooker en wasmasjien? De kookplaat zal inddrdaad niet continu 7.8kw belast worden. Maar ze kookt serieus veel en veel tegelijk

Wat is er in huis:

Quooker 1,6kw
Oven 2,8kw
Vaatwasser 2,1kw
Wasmachine ~2kw

Hoe ik dat ook verdeel als de oven en qoouker tegelijk aan gaan (realistisch) dan zit je 4,4kw. Als je van die ene fase 15ampere overhoud met tegelijkertijd koken is dat 3600.

Op de andere fase vaatwasser en wasmachine is ook 4,1kw

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op maandag 13 september 2021 19:05:23 (41%)

mvdk

Golden Member

In m'n tijd als stoppendraaier kwam ik nogal eens bij klanten die hun aansluiting hadden laten omzetten van één naar driefase.
Bijna altijd door een installateur gedaan, die doodleuk alleen een hoofdschakelaar en een 3f kookgroepkastje had geplaatst.
Alle bestaande groepen waren gewoon blijven zitten. Als je dan zo'n close-in boilertje hebt, en je draait rond etenstijd een wasje, en er staat een wasdroger te blazen, ja, dan kan het weleens fout gaan.
Je moet na enige tijd gebruik van het nieuwe kooktoestel eens opletten of er een zone is die wat eerder dan de andere gebruikt word. Eentje die op een "handige" plek zit. Zoek dan uit op welke fase die zit, en zorg dan dat op die fase geen andere grote verbruikers zitten.

Edit1: En je kan proberen te vragen aan de monteur die de aansluiting komt omzetten, oftie er 3 maal 25A traag indraait.
Dat is niet overal vanzelfsprekend.

Edit2: En dan, je hebt 17.3kVA ter beschikking.
Ik tel alles bij elkaar, met de kookplaat op volle sterkte, wat volgens velen hier zelden voorkomt, 16.3kVA.
Een kwestie dus van goed verdelen, en een beetje leren leven met de mogelijkheden van de aansluiting.
Een stationcar is ook niet bedoeld om 2ton tuintegels te vervoeren.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 13 september 2021 19:21:01 (16%)

Daarom denk ik het graag even goed uit.

Het word op 1 fase wasmachine en oven
Fase 2 quooker en vaatwasser. Denk ik.

Minste risico op problemen. Ik zal na een tijdje eens vragen welke platen ze het minst gebruikt en die fase eruit zoeken en bij de wasmachine en oven op zetten

In mijn huis is fase 1 vaatwasser
Fase 2 wasmachine en oven
Fase 3 qoouker en kookgroep.

Wij gebruiken alleen max 2 of 3 platen. Dan is een kookgroep prima.

wat ik ooit op 1 groep tegenkom met storingen draaien, en dat gaat dan al decennia goed ook. pas nog , magnetron, vaatwas, hydrofoor, beregening, cv, buitenverlichting, autolader, diverse licht, 3 koelkasten op 1 groep..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

M.a.w. alles komt goed :)

Ik probeer ook na te denken over hoe lang iets zo veel vraagt. Oven 15minuten opwarmen. Quooker wat zal het zijn. 1 of 2 minuut?

Vaatqasser en wasmachine heb ik geen idee hoe lang wster opwarmen duurt. Misschienwast ze wel op 30 graadjes :)

1/3kookplaat is ~10a + oven 12a + quooker 6a is 28a totaal. Dan moet je wel domme pech hebben.

1/3kookplaat is 10a + vaatwasser 8,75a + wasmachine 8a = 26. Ook domme pech als het fout gaat.

Let wel hier moeten nog wat lampen en een televee bij op.

Als het echt niet wil kan er een uitbereiding op de overige fase en daar de oven bij op. Dit word wel er naast. :(

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op maandag 13 september 2021 19:46:40 (41%)

Shiptronic

Overleden

Op 13 september 2021 19:25:13 schreef Alienbliep:

Wij gebruiken alleen max 2 of 3 platen. Dan is een kookgroep prima.

Nee, een kookgroep is drama met dubbel Nul, en geen voordeel van het 120° fase verschil, ik zeg niet doen, en waarom zou je dat wel willen, nogmaals een Nederlandse kookgroep is een drama ding en zou verboden moeten worden ( incl. de perilex >:))

Wel alle draden leggen en aansluiten tot aan de wand contact doos, dan steker en kookplaat aansluiten volgens schema fabrikant. (soms doorverbind plaatje erin)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 13 september 2021 20:38:29 (17%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wacht eens even.

Mijn eigen kookplaat zit op 1 fase

Zie foto. Als C is groepen c 1,2,3 en dat is 1 fase.....

Aabsluitwaarde 7,4kw

Wel c25 automaten van liliander onderin en
Ooit door mij uitgevoerd met 10mm2 voor mijn zonnepanelen project.

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op maandag 13 september 2021 20:47:15 (22%)

Maargoed even terug naar af.

Ik kan ook kiezen uit
3x ALS 1p 1n voor 2x 4(quooker,wasmachine, + 1x2groepen(oven)
en een alamat voor de kookplaat.

Dan krijg ik alles wel netjes verdeelt.

je hebt ook abb alamatjes in 3 fase voor de fornuisgroep. ik zou het fornuis ook niet op 1 fase zetten met een kookgroep van abb. je kunt dan nog wel het eea op die fase erbij zetten, ik zou alleen geen keukenspul erbij zetten. dus wasmachine en droger kan wel, vaatwas ook geen punt doorgaans. maar geen oven, magnetron, quooker, boiler enz op de fase van het fornuis. vandaar dat ik ook zeg krachtgroep..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Nadeel van 1 ALS en losse groepen er achter is dat er bij een aardlekfout veel meer dan alleen de slechte groep uit valt, bij een aardlekautomaat(alamat) valt alleen de groep met het probleem uit.

Kast met 6 alamats (2 per fase) , en 1 3F aardlekautomaat voor de kookplaat kost € 332,98 incl. btw (EMAT met schneider automaten)

daar past alles van je lijstje op , en ruimte genoeg om uit te bereiden.

Met 2 aardleks en 6 groepen ben je € 262,85 incl. btw kwijt.

Ik vind dit een handige site om een kast samen te stellen : https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator/index/index/build-i… (allen jammer dat ze die Chint zooi ertussen stoppen)

[edit] A zie nu de foto, je hebt een busboard. ff puzelen :)

[uitgepuzeld]

met 1 aardlekautomaat zou je er zijn , en houd je nog 2 vrije groepen over (1 per fase)

Hier zit je hele lijstje in :

uit gegaan van dit lijstje:

Op 11 september 2021 18:38:38 schreef Alienbliep:
groep 1 wasmachine ~2kw
groep 2 hal, wc, overloop, slaapkamers, zonnenscherm, tuin stekkerdoos, zolder (NU 1)
Groep 3 oven
Groep 4 zit er nog niet in
Ardelk 2
Groep 5 woonkamer+keuken wcd en verlichting (NU 2)
Groep 6 vaatwasser 1,9kw
Groep 7 quooker 1,6kw
Groep 8 word ??

Groep 9 word dan de kookplaat

[edit] plaatje en lijstje iets aangepast
[PS] als het een DIN rail is boven in, zou je die ene automaat nog boven in kunnen zetten , tuin/buiten erop is handig ;)

[Edit2] od is die auomaat je Zonnepaneel terug levering?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

voudje!

dit is dan misschien handiger :

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 14 september 2021 21:29:30 (79%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nee dat is mijn eigen groepenkast. Deze zit goed waar wij hem voor gebruiken.

De vraag was meer hoe ik die van mijn zus mooi kan verdelen.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als je bang bent voor je hoofdstop, ik kan je vertellen dat het hier al 30+ jaar goed gaat op een 25A hoofdstop, en met nagenoeg hetzelfde lijstje aan verbruikers (boiler ipv een quooker). Nog nooit problemen gehad, en er wordt hier niet bepaald gelet op tegelijk aanzetten van apparaten.

Spanning staat en stroom gaat!

Ok. Dan heb je misschien een extra extra trage zekering. :)

Ik hoorde later van de 60% regeling ej dan kom ik perfect uit.

Groepenkastje hangt er. Alles ligt klaar. Nu wachten op de keuken en liliander