Tikkende elektromotor van zaagmachine

Anoniem

Motoras staat dus stil maar motor maakt toch hard tikkend geluid?
Hoe kan iets wat stil staat keihard tikken.
Keihard brommen kan wel... als de hulpkring is onderbroken.
Als startcondensator in contrastekker zit kun je vandaaruit meten of er een onderbreking is in hulpwikkeling/centrifugaalschakelaar.

tikken, maar eenmaal op toeren is dat tikken weg. kan een deel van de centrifugaal zijn die ergens tegen loopt. de rest werkt nog en schakelt om bij het juiste toerental en weg is het tikken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Of een ventilator die op de as staat te slingeren en ergens tegenaan slaat.
Ik sta er niet bij ....

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 12 september 2021 13:19:11 (14%)

Op 12 september 2021 13:00:06 schreef testman:
tikken, maar eenmaal op toeren is dat tikken weg. kan een deel van de centrifugaal zijn die ergens tegen loopt. de rest werkt nog en schakelt om bij het juiste toerental en weg is het tikken..

Normaal maakt een motor bij mij een zacht zoemend geluid als de condensator stuk is. Het keiharde getik wat ik nu hoor is er alleen maar zolang de as nog niet draait, nog niet weet welke kant op te moeten. Het is hard doordringend en botsend geluid. Zolang de as stilstaat draait de centrifugaalschakelaar toch nog niet en kan die dus niet de oorzaak van het geluid zijn? Overigens hoop ik dat het verklaren van het doordringend geluid voordat de motor draait zal leiden tot een verklaring waarom de motor ondanks de vervangen condensator nog steeds niet vanzelf opgang komt.

Op 12 september 2021 13:18:39 schreef elektrofix:
Of een ventilator die op de as staat te slingeren en ergens tegenaan slaat.
Ik sta er niet bij ....

Het geluid is weg zodra de motor eenmaal loopt, het is echt iets waar hij in stilstand tegenaan staat te hikken zodra hij stroom krijgt.

stopte de zaag vrij snel voorheen en nu niet meer? kan de motorrem evt zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 september 2021 14:36:03 schreef testman:
stopte de zaag vrij snel voorheen en nu niet meer? kan de motorrem evt zijn..

Nooit zo op gelet maar wat mij wel is opgevallen dat wanneer ik gezaagd heb en ik de stroom heb afgesloten en de motor na een seconde of 5 bijna stil staat hij nog even een korte opleving krijgt. Wijst dat op een rem?
Vergelijk het met een brandstofmotor (bermmaaier) die bij een lege tank afslaat en dan nog een laatste paar druppels krijgt en nog even op gang lijkt te willen komen en dan als een kaarsje uitgaat. Dit heb ik bij een electromotor nooit meegemaakt.

Op 12 september 2021 14:36:03 schreef testman:
stopte de zaag vrij snel voorheen en nu niet meer? kan de motorrem evt zijn..

Nooit zo op gelet maar wat mij wel is opgevallen dat wanneer ik gezaagd heb en ik de stroom heb afgesloten en de motor na een seconde of 5 geruisloos uitdraaien bijna stil staat hij nog even een korte opleving krijgt. Wijst dat op een rem?
Vergelijk het met een brandstofmotor (bermmaaier) die bij een lege tank afslaat en dan nog een laatste paar druppels krijgt en nog even op gang lijkt te willen komen. Dit heb ik bij een electromotor nooit meegemaakt maar wilde het niet ingewikkelder maken dan het al is.

Op 11 september 2021 22:35:08 schreef Hunebedbouwer:
Maak ook eens een foto van het motorplaatje met de gegevens . Als ik de oude condensator zie, krijg ik het idee dat het een 127 of 130volt motor is voor het oude Belgische net. Of het moet een aanloopcondensator zijn die uitgeschakeld wordt. Als dit laatste het geval is, en dat middels een stroomrelais gebeurt kan deze staan te klapperen wat die herrie is.

Het motorplaatje heb ik voor zover leesbaar zo goed mogelijk overgeschreven, verder nog een foto van de condensatorhouder.

Schmidt electromotoren techniek
Sondermeter fr kreissägen
type EBE 80 2/2 A
stab 40% ED 1pk mot
2800 t/min 50Hz
220v 6.9 A
kw 1.6
isolier kl.b
PB 2.8
P33
GB 20 mu p1
UC 360v

Anoniem

het is echt iets waar hij in stilstand tegenaan staat te hikken zodra hij stroom krijgt.

Staat daar ipv een centrifugaalschakelaar een startrelais te klapperen?

na een seconde of 5 bijna stil staat hij nog even een korte opleving krijgt.

Weird allemaal.
Misschien toch maar een foto album posten vanaf de stekker tot aan de motor

Op 12 september 2021 15:57:13 schreef elektrofix:
[...]
Staat daar ipv een centrifugaalschakelaar een startrelais te klapperen?
[...]
Weird allemaal.
Misschien toch maar een foto album posten vanaf de stekker tot aan de motor

op foto1 hierboven gaat de bovenste draad naar de motor en de rechtsondere naar het stopcontact. Het uitlopen gebeurt gewoon geruisloos net als bij het zagen.

Anoniem

Is foto 2 de aansluitdoos van de motor of de aan/uit schakelaar?
Foto is te onduidelijk om te zien wat erop staat

Op 12 september 2021 16:49:30 schreef elektrofix:
Is foto 2 de aansluitdoos van de motor of de aan/uit schakelaar?
Foto is te onduidelijk om te zien wat erop staat

Nee, geen aansluitdoos van de motor, het is geopende houder incl. aan/uit schakelaar van de condensator, met schema op witte kaartje. Aan de 2 losse draaduiteinden komt de condensator die in de ronde houder gaat.

Anoniem

Heb je dat geratel ook als je start zonder de condensator?

Op 12 september 2021 17:59:58 schreef elektrofix:
Heb je dat geratel ook als je start zonder de condensator?

Zonder condensator is er geen contact, is dat abnormaal of klopt dat omdat hij halfweg in het snoer is opgenomen? Niet doorgeschakeld naar de motor?

@ J-W-C, je kan er een heleboel omheen proberen op te lossen.
Maar naar mijn mening werkt het in dit soort situaties veel beter als je de motor er onderuit haalt.
Je kan dan meteen schoonmaken..... :)

En als de motor eenmaal op de werkbank ligt dan heb je veel meer overzicht over hoe en wat en kun je ook goede foto's maken.
Vooral dat laatste werkt goed op dit Forum.
Misschien is er zelfs iemand die de motor herkend en weet waar je wat vinden kunt.

Anoniem

Zonder condensator is er geen contact, is dat abnormaal

Er wordt dus gedetecteerd of er een condensator is of niet. Had ik niet verwacht

Maar naar mijn mening werkt het in dit soort situaties veel beter als je de motor er onderuit haalt.

Gezien we hier blijkbaar met een specialleken zitten gaat het niet anders lukken.
Duidelijke nota's nemen voor je wat los draait of we raken nog verder van huis.
Alvast het schakelschema optekenen. Gaat anders ook niet lukken.
Zeer benieuwd naar wat we gaan bijleren

Hensz

Golden Member

Op 12 september 2021 14:18:23 schreef J-W-C:
Het geluid is weg zodra de motor eenmaal loopt, het is echt iets waar hij in stilstand tegenaan staat te hikken zodra hij stroom krijgt.

Ik ga met testman mee en verdenk de rem. Die kunnen inderdaad flink herrie maken en doen dat in eerste instantie alleen als het ding nog stil staat. Met de rem erop gaat hij (als het goed is) niet aanlopen!

Don't Panic!

Op 12 september 2021 22:16:39 schreef Hensz:
[...]
Ik ga met testman mee en verdenk de rem. Die kunnen inderdaad flink herrie maken en doen dat in eerste instantie alleen als het ding nog stil staat. Met de rem erop gaat hij (als het goed is) niet aanlopen!

Zo klinkt het wel, klapperend. Ik zag op internet wat schema's, wel iets voor een deskundige dan, gesteld dat het te verhelpen is. Maar t kan ook een mechanisch mankement zijn las ik,luchtspleet afstellen of nieuwe remplaat monteren.
Mijn oude condensator zal dan nog gewoon goed zijn geweest. Die geeft dan wel aan welke richting de motor op moet draaien maar de rem blokkeert dan alles. Gaat zo'n rem er vanzelf af als de motor eenmaal draait? In mijn geval is dat dan zo. Centrifugale werking?

Anoniem

....de motor na een seconde of 5 geruisloos uitdraaien bijna stil staat....

Dan denk ik niet dat er een rem op deze motor zit

Hensz

Golden Member

Dan zit er zeker een rem op deze motor, ev. niet niet mechanisch, maar zonder rem zou hij minutenlang doordraaien. Een motor met een flink zaagblad erop staat echt niet van zichzelf in 5 sec stil.

Don't Panic!

Op 13 september 2021 01:52:11 schreef Hensz:
Dan zit er zeker een rem op deze motor, ev. niet niet mechanisch, maar zonder rem zou hij minutenlang doordraaien. Een motor met een flink zaagblad erop staat echt niet van zichzelf in 5 sec stil.

5 seconden was een schatting, ik zal vandaag de uitlooptijd opnemen, incl. zaagblad. Opgemeten, 25 seconden.

Anoniem

Met een mechanische rem zou de motor met een korte snok stilstaan.
Als er toch een mechanische rem aanwezig is kan TS bij stilstand het zaagblad niet met de hand verdraaien.
Als de mechanische rem bij starten zou klapperen dan zal die dat ook bij draaiende motor doen.
Als de remvoering versleten is zul je bij uitlopen ijzer op ijzer horen schuren
Als de luchtspleet te groot is waardoor de rem niet opent kan TS de motor ook niet aanduwen.

Denk ook dat wanneer geen last hoeft gefixeerd te worden maar een snelle stop uit veiligheid/comfort oogpunt is gewenst zoals hier er geen mechanische rem maar DC-injectie wordt toegepast.
Als de motor ook het bouwjaar heeft van de originele condensator nl 1978 dan ga ik er niet vanuit dat dit hier wordt toegepast.
Of toch.... met elektronenbuizen

Zolang niet meer geweten/gezien is ga ik zeker niet zeggen dat iets wel of niet aanwezig is, iets zo of zoniet werkt, ...
Ik probeer voorlopig maar logisch te analyseren met wat TS verteld over dit euvel.... en kan daarbij de bal ook mis slaan

De betere zagen remmen door enige seconden dc op de spoel te zetten, mijn Metabo zaag doet dat ook.
Als de TS een nieuwe motor wil met schroefdraad dan even opletten of er rechts of links draad op moet zitten. Atika is onder andere een redelijk grote in dit spul.

https://www.altrad-onlineshop.eu/media/image/fd/f2/b0/362233_200x200@2x.jpg

Op 13 september 2021 01:52:11 schreef Hensz:
Dan zit er zeker een rem op deze motor, ev. niet niet mechanisch, maar zonder rem zou hij minutenlang doordraaien. Een motor met een flink zaagblad erop staat echt niet van zichzelf in 5 sec stil.

kijk maar eens wat een 4kW motor doet met een freeskop, die loopt nog 3,5 min uit zonder rem. massa op de motoras helpt zeker wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer