Wijn gemorst in Telefunken televisie (1981)

Goedemorgen, er stond nog een glas wijn bovenop de televisie van gisteren, maar net is dat glas omgevallen op de tv en de wijn naar binnen gelopen. Ik denk nu dat hij stuk is aangezien er nu wijn gemengd met stof in het toestel, op een printplaat zit.

Het gaat om een Telefunken PALcolor 5216 uit 1981. Hij was toevallig al een week van de stroom af. Dus gelukkig staat er op de printplaten geen spanning meer, maar op de beeldbuis weet ik dus niet.

Denken jullie dat hij het nog gaat doen?

Ik weet dat CRT’s wel tegen een beetje vocht kunnen, maar vocht gemengd met stof?

mel

Golden Member

Schoonmaken met IPA en laten drogen,grote kans dat het daarna gewoon werkt.

tip: een led tv kopen, die zijn smal, kan je niks opzetten ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 12 september 2021 10:52:09 schreef mel:
Schoonmaken met IPA en laten drogen,grote kans dat het daarna gewoon werkt.

tip: een led tv kopen, die zijn smal, kan je niks opzetten ;)

ipa? Ethanol? Dus gewoon open maken en dan die print schoonmaken? Met een wattenstaafje neem ik aan dan?

Ik weet trouwens niet of nog spanning op de buis staat. Die spanning kan toch lang blijven staan?

Nee ik ga geen nieuwe tv kopen, hij werkte prima ;)

met die oude TV's heb ik er tal bij het groot vuil opgehaald in de gietende regen.
de meeste deed ik achteraan open en met de tuinslang volledig uitspoelen. dan bleven ze een weekje drogen in de garage.
de helft kreeg ik gewoon weer aan de praat (wetende dat ze defect bij het groot vuil stonden hé).

als er waterschade is door ondergelopen huizen, werden die TV's vroeger ook gespoeld en via een lopende band gingen die door een oven. ben ooit zo een machine nog gaan afbreken

beeldbuis kan geen kwaad hoor, daar blijft de spanning niet lang op staan. het is geen condensator uit een microgolf.

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 12 september 2021 11:01:21 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als ik nu heel lui ga zijn, en ik wacht nu een weekje en ga hem dan weer gebruiken? Zou die stiekem dan ook weer werken?

Hij moet over een half jaartje nieuwe condensatoren en dat gaat nogal wat geld kosten, vandaar dat ik wil wachten. Ik ben bang dat ik nu wat ga slopen namelijk. Ik heb niet zoveel verstand van grote elektronica. Enkel micro-elektronica zoals transistor radio’s.

Arco

Special Member

Wijn is een kleverig goedje, dat kun je er beter uitspoelen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 september 2021 11:09:56 schreef Arco:
Wijn is een kleverig goedje, dat kun je er beter uitspoelen...

mijn idee is nu dus om hem open te maken en alles met een wattenstaafje en alcohol te doen.

Op 12 september 2021 11:09:56 schreef Arco:
Wijn is een kleverig goedje, dat kun je er beter uitspoelen...

Een lauw sopje van afwasmiddel,en dan goed onder de kraan uitkwasten. Droogfohnen en als het toestel goed droog is werkt het allemaal weer. Met allerlei chemicaliën is de kans heel groot dat plastic onderdelen schade lijden.

Op 12 september 2021 11:14:35 schreef Zwaantjes:
[...] mijn idee is nu dus om hem open te maken en alles met een wattenstaafje en alcohol te doen.

dat duurt veel te lang. en die wijn is toch op plaatsen geraakt waar de wijn niet in kan.
gewoon uitspoelen met water. zet de TV wat schuin zodat het water er allemaal uit loopt en in het zonnetje.
ga er ook met de haardroger in zodat die connectoren wat sneller drogen.
de printplaat is het enige die er last van zal hebben hoor, de rest hoef je niet te spoelen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Dok

Golden Member

Op 12 september 2021 10:52:09 schreef mel:
Schoonmaken met IPA en laten drogen,grote kans dat het daarna gewoon werkt.

tip: een led tv kopen, die zijn smal, kan je niks opzetten ;)

Dit gaat je kat leuk vinden,die pleurt er gelijk vanaf..

Wie niet horen wil moet TV kijken.
maartenbakker

Golden Member

Op 12 september 2021 11:05:24 schreef Zwaantjes:
Hij moet over een half jaartje nieuwe condensatoren en dat gaat nogal wat geld kosten, vandaar dat ik wil wachten. Ik ben bang dat ik nu wat ga slopen namelijk.

Je schrijft dat je hoge onnodige kosten gaat maken. Sowieso zijn elco's niet zo duur, is er iemand die je dat aan het aansmeren is?

Waarom moet hij nieuwe codensatoren? Doet hij het niet goed meer? Dan doe je er goed aan om hem niet te laten spelen in de tussentijd omdat er gevolgschade kan optreden. Ook als hij alleen maar een lange opwarmtijd heeft (en dat niet aan bijvoorbeeld de buis ligt) is het niet verstandig om hem nog een half jaar te blijven gebruiken.

Mijn ervaring met televisies is dat die behoorlijk kritisch zijn op elco's, een rotte elco zie je meteen en niet over een half jaar. Vervolgens vervang je die defecte elco, en misschien een paar die even zwaar belast worden, van hetzelfde type zijn, etc. maar zelfs dat is optioneel.

De enige condensatoren die je ongezien zou moeten vervangen, zijn papiercondensatoren. Mogelijk zitten er in jouw toestel 1 of 2 in het netfilter/ingang van de voeding. Daar zet je voor een paar euro goede MKP's in.

Ander preventief onderhoud van een televisie van deze leeftijd, zou kunnen bestaan uit het visueel inspecteren en/of nasolderen van zwaar belaste solderingen (koelplaten, lijneindtrap, etc.).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 12 september 2021 11:48:09 schreef fcapri:
[...]

dat duurt veel te lang. en die wijn is toch op plaatsen geraakt waar de wijn niet in kan.
gewoon uitspoelen met water. zet de TV wat schuin zodat het water er allemaal uit loopt en in het zonnetje.
ga er ook met de haardroger in zodat die connectoren wat sneller drogen.
de printplaat is het enige die er last van zal hebben hoor, de rest hoef je niet te spoelen

Slecht advies! Gewoon niet doen. Zelfs al heb je de ervaring dat het niet of niet meteen stukgaat. Er zit teveel spul in dat je gewoon niet meer droog of schoon krijg na zo'n behandeling. Dat is iets vervelender dat rode wijn die ergens tussenloopt waar je het niet makkelijk wegkrijgt.

In een geval als dit zou ik eerst eens kijken waar de wijn precies in of tussen is gelopen, en dan gericht schoonmaken met alcohol of een middeltje als Kontakt WL. Maar vooral gewoon alcohol. Daar lost wijn sowieso behoorlijk goed in op.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 12 september 2021 12:35:48 (27%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb hem even open gehad, ik zie eigenlijk weinig. Naast alleen wat wijnvlekken op geïsoleerde aderparen. Het enige gedeelte wat op de printplaat vlekken zit, is met
Die wieltjes onder elkaar. Op de eerste foto.

maartenbakker

Golden Member

Dat zou goed moeten lukken met een wattenstaafje en 99% alcohol.

Let even heel goed op of er op de print eronder niet nog wijnresten zitten. Voordeel van stof, kan wel zijn dat het stof wat wijnspetters heeft geabsorbeerd. Op zulke plekken zou het verwijderen van stof al voldoende kunnen zijn aangezien de hoeveelheid wijn kennelijk niet zo groot is.

Ik kom nog even terug op mijn uitspraak dat preventief verhangen van elco's helemaal niet nodig is... Van alle, waarschijnlijk grotendeels nog goed werkende, elco's die ik op de derde foto zie... Is er eentje die ik zelf mogelijk wel preventief zou doen. Dat is die donkerrode plastic bus van ROE.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 12 september 2021 13:52:23 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 september 2021 11:05:24 schreef Zwaantjes:
Hij moet over een half jaartje nieuwe condensatoren en dat gaat nogal wat geld kosten, vandaar dat ik wil wachten.

Hoezo?
Er zijn maar een paar condensatoren, die gevolgschade kunnen hebben als ze defect raken.
Er is helemaal geen garantie, dat na het vervangen van alle condensatoren het toestel beter werkt of weer jaren mee kan.

[Bericht gewijzigd door buzzy op zondag 12 september 2021 13:55:14 (32%)

Op 12 september 2021 13:50:46 schreef maartenbakker:
Dat zou goed moeten lukken met een wattenstaafje en 99% alcohol.

Let even heel goed op of er op de print eronder niet nog wijnresten zitten. Voordeel van stof, kan wel zijn dat het stof wat wijnspetters heeft geabsorbeerd. Op zulke plekken zou het verwijderen van stof al voldoende kunnen zijn aangezien de hoeveelheid wijn kennelijk niet zo groot is.

Ik kom nog even terug op mijn uitspraak dat preventief verhangen van elco's helemaal niet nodig is... Van alle, waarschijnlijk grotendeels nog goed werkende, elco's die ik op de derde foto zie... Is er eentje die ik zelf mogelijk wel preventief zou doen. Dat is die donkerrode plastic bus van ROE.

Ik zag zelf ook niet echt bolle elco’s inderdaad.

De reden dat ik aangaf dat ik ze over een half jaartje wou laten vervangen is, omdat het beeld wat doffer is (geworden.) nu kan dat natuurlijk ook liggen aan de invoer van beeld. Deze televisie heeft namelijk alleen maar een coax aansluiting, geen scart of iets dergelijks. Ik heb nu dus een externe tuner erop aangesloten met een eigen voeding. Hierop ga ik van tulpstekkers naar coax. Soms heb ik er ook nog een hdmi naar tulp omzetter op zitten om de apple tv te kunnen gebruiken. Beeld word steeds weer gecomprimeerd en omgezet dus. Is denk ik niet echt gunstig voor de kwaliteit.

Op 12 september 2021 13:56:15 schreef Zwaantjes:
De reden dat ik aangaf dat ik ze over een half jaartje wou laten vervangen is, omdat het beeld wat doffer is (geworden.)

Dat is het gevolg van slijtage van de beeldbuis. Opnieuw afregelen en wellicht de gloeispanning wat ophogen gaat meer resultaat geven dan blind zomaar elco's vervangen.

Jammer van die wijn, of was het geen lekkere? >:)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

De reden dat ik aangaf dat ik ze over een half jaartje wou laten vervangen is, omdat het beeld wat doffer is (geworden.)

Oorzaak en gevolg ontbreekt hier. Ik zie niet erg snel een verband tussen het doffer worden van het beeld en slechte elco's.

Slecte elco's geeft eerder iets van bewegende balken in het beeld, kleurverschuivingen en flikkeren en rollen van het beeld. Zoals al gezegd verwacht ik dan een doffer beeld eerder komt door een verminderde emissie.

Om die tv schoon te maken is water en sopje het makkelijkst. Maar ik zou de tv absoluut niet onderdompelen of met plenzen wqter gaan schoon spoelen. Er komt dan water op plaatsen waar het niet meer uit komt. En die gemene plaatsen zijn trafo's, spoelen en de mooie blikjes met afgestemde kringen. Ook in de onderdelen die met hogere spanningen werken (vaak toch wel een 27 kilovolt) wil je absoluut geen vocht. Sopjes kunnen daar voor veel problemen zorgen.

Op het werk wassen we de printplaten ook. Helemaal onderdompelen in een sopje, een tijdjes laten weken en ze zijn weer als nieuw. Maar ook hier doen we dat niet met onderdelen waar vocht problemen kan geven. Alle trafo's en sommige condensatoren gaan van de printen af. En die maken we op een andere manier schoon. Hoogspannings onderdelen worden helemaal uit elkaar gehaald schoongemaakt en voorzien van nieuw koelpasta of siliconen en weer in elkaar gezet. Daarna meten we na of alle isolatie weerstanden nog binnen de normen zijn en of de warmte afvoer voldoende is.

Met een sopje gaat dus prima maar weet dan wel wat je doet. Geld overigens ook als je iets met ipa of thinner (ook zo'n leuk inmiddels verboden) spulletje reinigt. Sommige kunstoffen kunnen door dit spul een beetje oplossen. Thinner lost dan weer zo-ongeveer alles op en is zwaar kanker verwekkend en dat moet je dus dus gewoon niet gebruiken en naar het chemo afval depot brengen.

Op school hadden we het vak tekenen en dat ging nog met een pen en papier. Daartoe hadden we allemaal een stel erg dure rothring pennen. En die konden verstopt raken. Een klasgenoot wilde de verstopping oplossen door de pennen een nachtje in de thinner te leggen. Ik zal nooit zijn teleurgestelde gezicht vergeten toen hij de volgende middag toen we uit school kwamen alleen nog maar een paar metalen buisjes terug vond in een plastic oplossing.

Tidak Ada

Golden Member

Miswijn?? ;)

Wijn bevat wel wijnsteenzuur. Verder wat suiker en ethanol. Wijsteenzuur kan wel schade opleveren.
Schoonmaken met aquadest GÉÉN DEMIWATER! En daarna met IPA (Iso-propyl-alcohol) om te ontwateren.

@Ex-fietser:
Geldt ook voor aceton, hoewel dit een uitstekend middel is om vocht te verwijderen.
Thinner is nog steeds leverbaar bij de verfhandel en bouwmarkt. Het bevat echter cyclische koolwaterstoffen (ethyl-benzeen -net even op de fles gekeken-, die niet lekker zijn voor je interne milieu, alsmede aceton. Beiden lossen zenuwmembranen op.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Op school hadden we het vak tekenen en dat ging nog met een pen en papier. Daartoe hadden we allemaal een stel erg dure rothring pennen. En die konden verstopt raken. Een klasgenoot wilde de verstopping oplossen door de pennen een nachtje in de thinner te leggen. Ik zal nooit zijn teleurgestelde gezicht vergeten toen hij de volgende middag toen we uit school kwamen alleen nog maar een paar metalen buisjes terug vond in een plastic oplossing.

Ik zat niet bij jou op school maar dat is mij ook gebeurd :(

Ik heb paar jaar geleden nog zoiets gehad. Ik had de ultrasoon gevuld met water en tri om een of ander motor onderdeeltje schoon te maken. Was goed gelukt, spul er in laten zitten want er moest nog meer in. De volgende dag is alles van het plastic mandje wat onder de waterlijn zat, opgelost en lag in grote witte blobs onder in het badje

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Een doffer beeld kan aan van alles liggen. Emissie van de buis is een goede kandidaat maar dat hoeft niet (vroeger werden buizen ook wel eens te snel veroordeeld). Heel misschien ligt het zelfs aan een elco ergens in de videoeindtrappen of beeldbuisvoeding, maar de kans dat het opgelost is als je zomaar alle elco's vervangt, is denk ik véél te klein om dat avontuur aan te gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 12 september 2021 10:52:09 schreef mel:
tip: een led tv kopen, die zijn smal, kan je niks opzetten ;)

https://i.redd.it/njfnqkudnb331.jpg

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
vergeten

Golden Member

Op 12 september 2021 11:00:05 schreef fcapri:
beeldbuis kan geen kwaad hoor, daar blijft de spanning niet lang op staan. het is geen condensator uit een microgolf.

Dat geldt alleen voor heel oude (±25+jaar) microgolfovens. Er zit al vrij lang een 10MΩ bleeder-weerstand ingebouwd in die condensatoren.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †