Ventilator lamp werkt met een duw

Hoi,

Ik heb een plafond ventilator en die is ineens gestopt met draaien (de lamp doet het wel). Echetr als ik de ventialtor een duw geeft dan loopt ie weer todat ik hem weer uitschakel.

Nu dacht ik dat dat aan de condensator lag er zit een CBB61 450V 1.2Uf. Die heb ik er tijdelijk uitgehaald maar zelfde probleem.

Toevallig heb ik een slijpmachine met een CBB61 450v 4.0Uf, daar heb ik die van de ventilator ingezet en die werkt gewoon. Vervolgens die van de slijpmachine in de ventilator maar nosgteeds zelfde probleem.

Ik heb ook wat drupper motorolie in de draaimeachanische gedaan, de ventilator loopt niet aan zonder spanning een sweep en hij blijft redelijk lang doordraaien.

Nu is mijn vraag wat het nogmeer kan zijn?

groetjes,

Hemant

Als ik de trekschakelaar gebruik hoor ik wel een zoemend geluid maar de Fan draait pas al ik er een duw aangeef.

Hemant

Op 13 september 2021 11:21:30 schreef hemant_5400z:
Hoe bedoel je?

Precies wat ik zeg. De motor heeft 2 wikkelingen.
De hoofdwikkeling staat direct op de spanning, de hulpwikkeling staat in serie met de condensator. De combinatie van hulpwikkeling en condensator zorgt er juist voor dat de motor kan aanlopen.
Dus logisch dat hij niet aanloopt als je de condensator weghaalt.
Blijkbaar is de condensator nog goed, want die doet het wel in een andere motor. Dan blijft de hulpwikkeling als enige verdachte over.

Of the condensator 100% is weet ik niet zeker.
Kan ik dat makkelijk doormeten?

Kan je de hulpwikkeling repareren?

Hemant

Voor het doormeten van een condensator heb je een meetinstrument nodig waarmee dat kan.
Maar de slijpmachine doet het wel met de condensator van de ventilator, hoewel de capaciteit veel kleiner is. Daaruit concludeer ik dat de condensator goed is.

Bij de hulpwikkeling moet je eerst vaststellen tussen welke aansluitingen die zit. Dan kun je hem doormeten.
Als hij defect is hangt de mogelijkheid om hem te repareren af van waar de fout zit. In het ergste geval moet je hem helemaal afwikkelen en met nieuw draad opnieuw wikkelen.

Ik twijfel omdat de motor in de slijpmachine veel kleiner is en dus minder nodig heeft om te draaien.

Misschien een stomme vraag maar een elco is toch ook een condesator? Alleen heeft ie een + en -. Kan ik niet met een Elco testen wat er gebeurt?

Hemant

De motor werkt op wisselspanning, daar kan een elco niet tegen.

Maar als je zo weinig basiskennis hebt, zou je er dan niet iemand bij halen die het wel snapt?

Hoi Klaasz,

Jawel maar wil graag zelf leren hoe het werkt and dit forum samen met google hoop ik eruit te komen :)

Hemant

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nou ja, op zich ben je al niet dom bezig geweest: je hebt al uitgevonden dat het niet aan de condensator ligt.
En zwaar draaien doet het blijkbaar ook niet, want als je de ventilator zelf 'start' blijft hij wel draaien.

En nu hoor je van @KlaasZ dat er in je motor een 'hulpwikkeling' zit, die samen met de condensator voor het starten zorgt.
Omdat de condensator niet het probleem is, moét het hem dus in die hulpwikkeling zitten. Of in de bedrading (draad los van onder een schroefje, of zo), maar dat had je dan al wel gezien toch?

Nu kom je even niet verder, of je moet de motor na (laten) meten, en dan zo nodig vervangen of overwikkelen.
Of, je kunt ook gewoon in het vervolg steeds zelf dat zetje geven. Kwaad kan dat niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Even kijken of ik je zo verder kan helpen.
Kijk eens naar deze wiki-pagina: https://nl.wikipedia.org/wiki/Eenfasige_asynchrone_motor en dan het eerste schema.
De wikkeling V1-V2 is de hulpwikkeling. Meet eens tussen V2, dat is waar de condensator aan zit, en N, dat is de nul van de voeding. Heb je daar doorgang? Weerstand zal enkele ohms zijn.

Vergeet even de schakelaar S, die zal er bij jou waarschijnlijk niet tussen zitten.

heeft een slijpmachine/schijf dan ook een startcondensator, of zou daar niet gewoon een ontstoorcondensator in zitten? dan doet die slijpschijf het ook gewoon zonder condensator

heb je een weerstandsmeter? meet anders eens de 2 wikkelingen door van je plafondventilator

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 14 september 2021 10:08:06 (23%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hij schrijft dat de condensator in de slijpmachine 4uF is, dat is vast geen ontstoring.

een "slijpmachine" kan veel zijn.
maar als het een "haakse slijper" : die dingen zijn typisch met koolborstels aangesloten , en dus een zgn "gelijkstroom" motor.
dan is deze condensator een ontstoringscondensator die inderdaad evengoed zonder kan gebruikt worden.

een nuttige test is om KORTSTONDIG die slijpmachine eens op te starten zonder condensator.

alternatief: koop gewoon een zeker werkende condensator. kosten ook niet zoveel.

Als ik google op CBB61 dan vind ik alleen aanloopcondensatoren en motorcondensatoren.

Draait de vent nog net zo snel als voorheen na de slinger, zo niet kan de hoofdwikkeling ook onderbroken zijn en draait op de hulpwikkeling.
Heeft de motor ook meerdere snelheden? zo ja kan de schakelaar ook stuk zijn.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op dinsdag 14 september 2021 13:10:37 (22%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Hoi,

Was even afwezig (sorry) maar ben er weer.

Ik heb even beide condesatoren getest, ik heb geen prof multimeter maar ik heb even de weerstand getest.

condesatoren gereset en dan aan de multimeter beide lopen in stappen op naar oneindig. Kan ik daaruit concluderen dat ze werken?

Inderdaad als ik hem een duw geef dan werk ie gewoon normaal heeft 3 standen laag midden hoog en dat werkt gewoon als ik schakel terwijl hij draait.

Eenmaal gestopt moet ie weer een slinger hebben.

hemant

Heb nog even een test gedaan

Beide condensatoren zijn CBB61 SH

2.5 uF AC 450V (van de slijpmachine)

1.5 uF 450v (ventilator)

Als ik die van de ventilator aansluit gaat ie alleen aan of uit met duwtje.

Als ik die van de slijpmachine gebruik eenmaal na een duwtje kan ie in 3 standen.

Wat me verbaasd echter is dat het niet uitmaakt of ik link of rechts duw.

Hemant

Op 20 september 2021 14:30:16 schreef hemant_5400z:

Wat me verbaasd echter is dat het niet uitmaakt of ik link of rechts duw.

Hemant

Dat is linksom en rechtsom draait zonder hulpwikkeling is verklaarbaar door het feit dat je hulpwikkeling niet meer werkzaam is

of dit door de condensator danwel een wikkelingsprobleem is maakt iets minder uit.

voor inlezen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Condensatormotor
de alinea "principe" zegt al genoeg.

Teken eens uit hoe de motorwindingen zitten. In principe heb je een hoofd en een hulpwikkeling.

De hulpwikkeling staat in serie met de condensator.

Als je weet hoe ze aangesloten zitten, kan je ze op weerstand doormeten. Als ofwel de condensator niet in orde is (capaciteit verloren) ofwel de hulpwikkeling defect is (doorgebrand/onderbroken) krijg je het fenomeen dat de ventilator niet meer aan wil lopen.

Als je die van de slijpmachine (Bankslijpmachine neem ik aan) aansluit op de ventilator, moet de ventilator alles in principe goed doen.
Niet te lang testen - door de grotere capaciteit loopt er een grotere stroom dan normaal door de hulpwikkeling.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 20 september 2021 15:04:23 schreef verstrooid_profke:
[...]

Dat is linksom en rechtsom draait zonder hulpwikkeling is verklaarbaar door het feit dat je hulpwikkeling niet meer werkzaam is

of dit door de condensator danwel een wikkelingsprobleem is maakt iets minder uit.

voor inlezen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Condensatormotor
de alinea "principe" zegt al genoeg.

maar mijn vermoeden is dat zowel die condensator van je slijpmachine als die van je ventilator versleten zijn.
De ene al meer dan de andere, waardoor je nog wel een resultaat hebt van de vervangcondensator.
Koop eens een nieuwe? kost niet zoveel.

Hoi,

die motor zit als een blok aanelkaar heb geprobeerd die kap eraf te halen om hem eens te bekijken en had gehoopt dat na loshalen schroeven wat meer zichtbaar was maar krijg ze er niet eraf.

Ik ben nog even verder gaan testen heb alle toesters en bellen dus schoepen en omlijsting eraf gehaald.

als ik dan de originele condensator gebruik dan werkt ie op 1 stand na een duw.

Als ik die andere gebruik zan zoemt ie even eerst en dat zie je hem link/rechts 2-3 keer bewegen en dat begint ie zelf te draaien.

Hemant

Is het overigens normaal dat die motor heet wordt.

met die 2.5 uF?

Hemant

Je bent wel lekker met de condensatoren aan het stoeien, maar heb je nou de wikkelingen al eens doorgemeten?