Betekenis spoel en winding

Ik ben met een eindtrap voor een transceiver bezig (zie bijlage), maar de beschrijving bij de spoelen is me niet helemaal duidelijk.
Er staat bij één 10T 22G T20 en en bij de andere 3T 20G 2*2 T13.

Nu snap ik wel: 10 turns 22 gauge en 3 turns 20 gauge maar wat betekenen de T20 en 2*2 T13 dan?

Alle spoelen zijn balun's.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
Arco

Special Member

T13 en T20 is het type (maat) ringkern.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als het regent in september valt Kerstmis in december.
fatbeard

Honourable Member

Berekende gok: varkensneus opgebouwd uit 2 stapeltjes naast elkaar van 2 ringkernen elk.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op maandag 13 september 2021 21:35:40 (15%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ha hansjo,

Het is net een puzzel het zal de opbouw weergeven, maar zit je daar aan vast :S
Het zou ook kunnen dat het geen wat @fatbeard voorstelt de bedoeling is een grotere inductie en onderdrukking van de verdeel capaciteit !
Maar het zou ook iets met bifilair wikkelen kunnen betekenen staat daar dan niets in de beschrijving over ?

Het blijft zo een raadsel ik zou gewoon zelf het heft nemen en beredeneren wat heb ik op die plaats nodig wat is het nut......
Dat deden onze voorgangers ook...... bijvoorbeeld vandaag 13 september 1845 heeft Faraday zijn Faraday effect ontdekt dat is een magneto-optisch effect.
Het beschrijft hoe het polarisatievlak van licht draait onder invloed van een magnetisch veld.
Zoiets gebeurt er ook in jou kern geen licht maar een elektrische hoogfrequente stroom.......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 13 september 2021 21:16:31 schreef hansjo:
Alle spoelen zijn balun's.

Nee, dat is niet waar. Ik heb zelf spoelen gezien die geen baluns waren.
En in jouw schema komen ook geen baluns voor.

Kijk, zo zie je wat je aan die internetschemaatjes hebt. Want het is allemaal van elkaar overgekopieerd, en niemand probeert het in het echt. Behalve misschien de uitvinder, en die beheerst de taal niet goed.

@fatbeard raadt het beste: inderdaad zijn het tweemaal twee 13.9 ringkerntjes, die naast elkaar een 'varkensneus' vormen. Maar het maakt hier niet zoveel uit wat je doet; symmetrie is niet nodig, want... het is geen balun.

Het originele schema had trouwens nog een 4:1 trafootje aan de ingang (2:1 wikkelverhouding).
En als laatste Leckerbischen: de opgegeven 'gauge' is geen AWG, maar SWG; dat hebben de kopieerders ook vergeten over te schrijven. En het is niet hetzelfde. Even googelen dus.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

In dit geval is het niet kritisch, ik denk dat het alleen maar hf blocking is voor de voedingsspanning.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha mel,

Dat zie je goed, vandaar mijn opmerking naar @TS neem het heft zelf in handen bekijk / beredeneer wat heb ik op die positie aan inductie nodig !
En let hierbij op de parasitaire eigenschappen de manier van constructie is hier belangrijk........

Ik ben het helemaal met @Frederick E. Terman eens als er geen onderbouwing bij een schema staat is het al vaag, maar je kunt zeker een idee gebruiken werkt een en ander naar eigen idee uit.
Wat ik begrijp heeft Frederick een ( origineel ) schema of beschrijving gevonden geen idee waar maar misschien interesant voor je !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Een origineel schema zou zeer welkom zijn!

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Ha hansjo,

Op welke frequentie ( s ) wil je de versterker gaan gebruiken dit i.v.m. het ferriet materiaal !
Dat de ontwerper 2 x 2 ringkerntjes heeft gebruikt wil nog niet zeggen dat jij die ook moet gebruiken het gaat uiteindelijk om de zelfinductie.......
De constructie heeft invloed op de parasitaire eigenschappen maar er zijn meer wegen naar Rome ;)

De 2 x 2 ringkernen vormen een varkensneusje zoals aangegeven door @fatbeard twee opelkaar en twee naast elkaar dit wordt gedaan om een hoge inductie te bereiken.
Een dubbelgats ferrietkern heeft een twee keer zo'n grote Al waarden, maar de maten zijn niet goed bekend T13.9 volgens @Frederick is in ieder geval geen Amidon ik kijk verder in mijn databank !

Maar even iets anders los van het frequentie gebied waar zou je het voor willen gebruiken klasse D of E in ieder geval geen 60 W lineair klasse A....... als ik even snel reken kom je ongeveer aan 50 W D.C. input dan kan je in klasse AB 15 W er uit halen :S

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hier staat wat tekst onder:
http://www.seekic.com/circuit_diagram/Amplifier_Circuit/60w_Linear_Amp…

Om het misschien simpel te houden? mag het misschien geen 4 X FT37-43 zijn?
Oftewel 2 X 2 FT37-43?
Misschien kom je daarmee in de buurt?
Ik kijk dan meestal af bij schema’s zoals deze:
https://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.norcalqrp.org%2F…
.
http://www.norcalqrp.org/nb6mminiboots.htm
.
https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEA_enNL849NL849&sxsrf=AOaem…

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op dinsdag 14 september 2021 11:02:58 (53%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Henk. Het is een 40 M transceiver.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Rob. De eerste link wekt niet.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik weet natuurlijk ook niet welke versie het 'meest origineel' is, maar de meesten hebben dezelfde tekst eronder. Daarin noemen ze het een 60W-versterker, die echter uit 60 V voeding 0,7 A opneemt. :)

De link van @rob007 werkt bij mij wel. Maar zoals gezegd, overal staan kopieën; Google Images helpt je.

Kijk anders ook hier:
http://www.high-voltage-lab.com/126/60w-linear-amplifier

In de Razzies is het, met dezelfde FET, een 120W-versterker. Daarvoor is dan ook wel de voedingsspanning verdubbeld.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha hansjo,

Helder de frequentie en dan denk ik dat je S.S.B. gaat gebruiken :P
Ik zie dat @rob007 een aantal linkjes gepost heeft daar zou je op kunnen kijken.
Maar @Frederick heeft in zijn tekst een belangrijke parameter benoemd 60 V @ 0,7 A dat betekend 42 W input, met een rendement van 57....62 % een uitgangsvermogen van ≈ 25 W klasse AB......
Dat is een stuk hoger dan ik dacht op 24 V..... voedingsspanning was dan ook een gokje :D

De andere versie op 120 V @ 1 A betekend 120 W ingangsvermogen met gelijk blijvend rendement zo'n 71 W uitgangsvermogen !
ik heb geen idee waar die schema's vandaan komen maar de T-M.O.S. F.E.T. is van 1986 en was in 1996 voor Motorola obsoleet :S ik heb wel een datasheet gevonden van VISHAY

IRF840.pdf

Voor de trafo ga ik uit van de eigenschappen op 7 MHz ik moet alleen even rekenen hoeveel je moet compenseren...... let ook even in de datasheet op de Miller capaciteit !
Later meer :)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Vraag blijft kun je die T13.9 torroids dan niet verwisselen voor/met FT37-43?
Eerlijk gezegd zou ik dat gewoon wel doen,
MAAR of het ook goed gaat???
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Ik kan in mijn database de T13.9 niet vinden wel de;

T13.5 X 3.2 X 8.6 13.5±0.5 3.2±0.2 8.6±0.5 Al 1450 nH / wikkeling materiaal J4.

T13.6 X 5 X 8.5 13.6±0.5 5±0.3 8.5±0.5 Al 1250 nH / wikkeling materiaal J2.

Die Al waarden is overigens + / - 25 % dus zo nauw komt het niet :D

Omdat zoals gewoonlijk er ergens op de wereld een schakeling is ontwikkeld maar alleen het schema gepresenteerd wordt zonder begeleidend schrijven is en blijft het gokken op de goede werking :S
Daarbij komt ook nog eens hetgeen @Frederick E. Terman helder aangeef dat er diverse wijzigingen gemaakt worden, niet gehinderd door enige kennis van zaken......

Dat is dan ook de reden dat die spoel berekend moet worden op ≈ 7 MHz samen met de capaciteit van de T-F.E.T. !
Ik ga er van uit dat de modulatie vorm S.S.B. is maar dat horen we nog wel of weet jij dat Rob waar het voor dient ?
Verder zal @TS even moeten kijken welk ferriet materiaaler in de toolbox aanwezig is dan is het aantal wikkeling gemakkelijk aan te passen b.v.b voor jou ferriet materiaal.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

OK, dus als ik een FT37-43 neem zou het ook moeten werken?
Nu weet ik wel hoe een LC kring te berekenen maar hoeveel uH ik nodig heb voor een smoorspoel gaat buiten mijn kennisniveau. Dus wie het weet mag het zeggen....

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Ha hansjo,

Ik heb voor je gekeken als je niets in je toolbox heb liggen zou ik voor de ferriet kern dubbel van Amidon gaan type : BN43-2402 !
Geen gepruts met kernen op elkaar en tegen elkaar deze kern is tot 30 MHz met een Al waarden van 1275.

De afmetingen: diameter (buiten) 7 × 4 mm, diameter (binnen) 2 × 2 mm, hoogte 6 mm......
Ik denk rond de 1,5 Euro even zoeken anders heb ik ze wel !
Maar omdat ik het kern materiaal van de ontwerper niet weet moet ik eerst uitrekenen of dit goed is met het aantal opgegeven wikkelingen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Er staat ook nergens bij voor welke frequentie je deze versterker wilt gaan gebruiken.
Ook in de link van het schema wordt dit nergens vermeld.

Echter voor de smoorspoel in de drain van de voedingslijn maakt dat ook niet zoveel uit.
Een smoorspoel hoeft alleen de HF wisselspanning te blokkeren en meer niet.
Je kan daarvoor 10 tot 20 windingen nemen op een FT50-43 ferriet ringkern.
Die andere smoorspoel is er om enige HF rimpelspanning uit de voeding te houden, ik zou zeggen doe hetzelfde 10 tot 20 wnd op een FT50-43 ferriet ringkern.

Ik geloof niet zoals in jou link, dat deze versterker direct zoals in het schema staat, 120 Watt op de uitgang geeft daarvoor is echter meer nodig, zoals een impedantie (step-up) transformator.
En dan nog heb je geen mooie sinusspanning op de uitgang en zal het signaal eerst door een filter moeten.

De ferrietkern op de ingang is zoals electron al aangaf een BN43-2402 dubbelgats kern.
Op de primaire (de ingang) kun je 4 windingen leggen en op de uitgang (secundaire) 2 windingen leggen.
Je zou ook eventueel een transformatie verhouding van 1 op 9 kunnen proberen, met 6 windingen primair en twee windingen secundair.

Telefunken Sender Systeme Berlin