Digitale chip gezocht

Evarist

Golden Member

Ik zoek een chip met 16 uitgangen die achtereenvolgens hoog worden, na 1 puls.

Ik vond de SL74HC154, maar die heeft 4 binaire ingangen.

Ik wil een running LED light die achtereenvolgens 16 leds laat oplichten, gestuurd door een 555. Ik kan wegens plaatsgebrek geen grotere schakeling maken.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Hubie

Special Member

Ja die is er wel maar schiet me even niet te binnen.45...
Die zoeken we op (2 voor 12) ;-)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Moet het een verschuivende led zijn of moet er telkens 1 bij komen?

Een 2* 4017 een oplossing?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

AtTiny2313?
Wel even een programma'tje schrijven dan.

Dat schiet je toch zo in een arduino (pro micro)?

Even afhankelijk van of je echt die startpuls wilt of gewoon gelijk als de voeding opkomt wilt starten, en of "1 voor een opkomen" betekend dat ze aan moeten blijven of dat er juist maar eentje tegelijk hoog moet zijn...

En die "delay" kun je ook naar smaak aanpassen, gaat in miliseconden.
Pinnen kun je ook anders kiezen, zo nodig.

c code:

void setup() {
  // put your setup code here, to run once:

pinMode(0,OUTPUT);
pinMode(1,OUTPUT);
pinMode(2,OUTPUT);
pinMode(3,OUTPUT);
pinMode(4,OUTPUT);
pinMode(5,OUTPUT);
pinMode(6,OUTPUT);
pinMode(7,OUTPUT);
pinMode(8,OUTPUT);
pinMode(9,OUTPUT);
pinMode(10,OUTPUT);
pinMode(11,OUTPUT);
pinMode(12,OUTPUT);
pinMode(13,OUTPUT);
pinMode(14,OUTPUT);
pinMode(15,OUTPUT);
/* Want DDRn= ... ; is natuurlijk niet arduino-genoeg.*/
}

void loop() {
  // put your main code here, to run repeatedly:
// alles laag voor de volgende ronde begint (eventueel weglaten als maar 1 ronde nodig is):
for(int i=0;i<16;i++){
  digitalWrite(i,LOW);
  }

while(digitalRead(17) == 0); // wacht op hoge puls. Laat deze regel weg om bij powerup al te starten

/*kies 1 van onderstaande lusjes. 1 = hoog worden en blijven, 0 = een voor 1*/
#if 1
/* hoog worden en hoog blijven */
for(int i=0;i<16;i++){
  digitalWrite(i,HIGH);
  delay(500);
  }
#else
for(int i=0;i<16;i++){
  digitalWrite(i,HIGH);
  digitalWrite(i-1,LOW); /*pin -1 doet niks, en 16 blijft hoog tot de volgende ronde*/
  delay(500);
  }
#endif
}

Dit is maar een voorbeeldje, het compiled, ik heb het verder niet getest.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
Sine

Moderator

Op 14 september 2021 19:42:54 schreef buckfast_beekeeper:
Moet het een verschuivende led zijn of moet er telkens 1 bij komen?

Een 2* 4017 een oplossing?

Een setje 4017's in cascade inderdaad, een 16 kanaals Johnson counter bestaat niet zover ik weet.

Evarist

Golden Member

Ze moeten 1 voor 1 oplichten. 1 2 3....16 1 2.

Een Arduino is overkill volgens mij.

1 x 555 en 1 x de te zoeken chip en we zijn er.
Het moet ingebouwd worden in een vuurtoren in de tuin om een illusie te geven van een ronddraaiende lamp.

Een 4017 is decimaal, je bedoelt een 4022, maar die telt maar tot 8. Overigens kan deze chip maar 3mA driven. Voor leds heb ik 20mA nodig.

Sine

Moderator

Jep, twee 4017's in cascade is dan de makkelijkste oplossing.

Hier staat een voorbeeldje voor 17 stuks, een kwestie van de reset pin een pennetje eerder aansluiten. (pen9 ipv 11 op de tweede teller)

https://mousa-simple-projects.blogspot.com/2020/03/led-chaser-with-17-

https://www.youtube.com/watch?v=kLMGdsXeJiY

buckfast_beekeeper

Golden Member

Anders een Attiny816 20 pins SOIC veel kleiner gaat het niet worden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Met charlieplexing kan het als ik het goed zie met vijf pinnen, dan blijft er nog één over voor iets anders op een Attiny85 in DIP8.

Arduino Nano is geen overkill. Daar kun je het met losse chips niet voor maken. En zo klein ook niet.

[Bericht gewijzigd door flipflop op 14 september 2021 22:26:49 (12%)]

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Overkill is natuurlijk altijd discutabel.

Maar met een uC-tje kun je het wel wat spannender maken, een looplicht met 3LED's aan bijvoorbeeld, en eventuele fade in/uit

Het is maar hoe chiq je het wilt maken :)

Evarist

Golden Member

Op 14 september 2021 21:29:31 schreef Sine:
Jep, twee 4017's in cascade is dan de makkelijkste oplossing.

Hier staat een voorbeeldje voor 17 stuks, een kwestie van de reset pin een pennetje eerder aansluiten. (pen9 ipv 11 op de tweede teller)

[bijlage]

https://mousa-simple-projects.blogspot.com/2020/03/led-chaser-with-17-

https://www.youtube.com/watch?v=kLMGdsXeJiY

Ik heb fout gekeken in de datasheet. De 4017 doet het ook. Maar blijft de eerste chip 'laag' op alle uitgangen als de 2de chip het over neemt? En kunnen die chips 20mA leveren voor de led?

Als je meerdere 4017's in cascade schakelt is er altijd maar 1 uitgang in de hele reeks hoog.
De uitgangen kunnen geen 20mA geven, je moet dus versterken.
Maar in zo'n vuurtoren heb je toch ruimt zat?

Evarist

Golden Member

Geen ruimte zat.
De volledige vuurtoren is uit 1 stuk gemaakt in polyester. Alleen de koepel is een apart stuk, wat ik kan vervangen door een cocktailglas. Daarop komt het oude dak van de koepel.

De schakkeling moet in het glas ingebouwd worden. Ik zie dit wel zitten. 2 printen boven elkaar. 1 met de schakeling en 1 met de LEDS.

Het stoort niet dat de elektronica zichtbaar is. Elektronica is mooi, toch? :-)

Sine

Moderator

De bovenste counter stopt op uitgang 9 (pen11) en die hangt niet aan een led.
Kijk ook even het filmpje en je ziet wat het doet.

Als je het netjes wilt doen buffer je de uitgangen met een torretje, gewoon als emittervolger dan heb je geen extra weerstanden nodig.

Als je efficiente LED's gebruikt wil je ook geen 20mA er doorheen duwen, dan kan het ding dubbelen als echte vuurtoren ;)

Zeker, elektronica mag gezien worden. ;)

Ik heb zelf een schakeling in gebruik met 4 keer 2017 in cascade, volgens fig. 19 uit deze datasheet: https://www.ti.com/lit/ds/symlink/cd4017b.pdf?ts=1631651854313&ref_url

Merk op dat de eerste en laatste uitgang van elk IC nodig zijn voor het in cascade schakelen. In jouw geval komt dat precies uit, 8 bruikbare uitgangen per IC.

Op 14 september 2021 23:03:21 schreef Sine:
Als je het netjes wilt doen buffer je de uitgangen met een torretje, gewoon als emittervolger dan heb je geen extra weerstanden nodig.

Klinkt eng.
Stel de transistor heeft een versterkingsfactor van 100, Stel dat de uitgang van de 4017 1mA kan leveren. Dan gaat door dat ledje 100mA. Transistor wordt warm en de versterkingsfactor neemt daardoor toe. Ledje geeft dan meer licht.
Misschien kan de 4017 wel meer dan 1mA leveren.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Sine

Moderator

@KlaasZ,
Bij de truuk hierboven is dat wat anders opgelost, scheelt weer een and-poortje.

@ohm pi
Uiteraard wel een weerstandje in de common van de LED's (zoals die er nu ook al zit) Ik bedoel dat je de basisweerstanden kunt weglaten als je de buffer transistors als emittervolgers schakelt.

Evarist

Golden Member

Ik denk dat ik genoeg weet, iedereen bedankt. Als het klaar is post ik hier een filmpje. :-)

jerome

Golden Member

Of 2X ULN2801. Heb je zo 16 buffers.

eSe

Honourable Member

Misschien een idee, lijkt echter :-)

Een kleine motor met vertraging, met op de as een spiegeltje onder een hoek van 45° en 1 led. Da's wat ik een jaar of 2 geleden heb gemaakt voor mijn broertje zijn vuurtoren.

Het motortje was een miniservo waar ik de eindstop verwijderd heb alsook de electronica. het ding draait dan 360°. De led is zo'n multicolor type dat continue kleurtjes doorloopt.

De foto is niet zo goed, motortje zit in een kleine bankschroef , en de led zit voorlopig vast met een beetje tape, op het asje een blokje hout, gezaagd onder een hoek en daarop het spiegeltje.

Ik heb er een filmpje van maar 't is wat groot om hier te plaatsen.

Groetjes,
eSe

A transistor protected by a fast-acting fuse will protect the fuse by blowing first.
Evarist

Golden Member

eSe, dat filmpje kan je op youtube plaatsen en de link hier.