Afscherming en trafo blik

Voor de gene die met mu metaal of andere afscherming werken wat infodeling.

Ik heb een magnetisch restveld tester (coerciviteitsmeter) gerepareerd en de eigenaar demonstreerde hem en vertelde wat over de toepassingen.
Hij demonstreerde het met een strook metaal. We hebben eerst de coerciviteit gemeten. Daarna boog hij het een paar keer en daarna opnieuw in de meter. De waarde was een heel stuk omhoog gegaan (grofweg van 50 naar 80 als ik het goed onthouden heb, laag=beter)

Maar wat interessanter was is dat boren, frezen, buigen etc ook deze waarde verslechtert. Als je officieel mu metaal verwerkt dan mag je er niets mechanisch aan doen anders moet het daarna opnieuw behandeld worden (verhitten tot iets van 1100 graden)

Voor shielding wil je een grote mu_r van je materiaal. Je wilt eigenlijk altijd een grote mu_r, maar ook goed gedefinieerde mu_r, dit krijg je door gloeien. Kleine hysterese lus van BH curve is ook lagere verliezen bij motoren en trafo, je doorloopt namelijk continue deze lus bij AC-stromen. Vandaar dat blik ook goede Hc waarden heeft.

De hysteresis van de curve wordt kleiner. Mu_r is een soort van stijlheid van deze curve. Groen geeft een soort van gemiddelde. De stijlheid wordt heel hoog door magnetisch gloeien (800-1100 degC ligt eraan welk materiaal. Het gloeien heeft nagenoeg geen effect heeft op de B-saturatie waarden (verzadigingsniveau).

Het apparaat bestaat uit een megaspoel in een megazwaar "hondenhok". Die wordt gebruikt om een metalen monster te magnetiseren. De tweede fase is het meten van het magnetisch restveld van het monster. De meter geeft het aan als A/m (of optioneel in oersted).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
mel

Golden Member

Eigenlijk is dat ook logisch,buigen of boren verwarmt het metaal..
Maar dat het te meten was heb ik nooit over nagedacht.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Interessant verhaal Fred, wist ik dus niet.
Thks.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..