Vraag Capacitieve afstand sensor 300mA

Beste vakmensen,

Ik ben niet zeker omtrent het aansturen van een 5/2weg pneumatische solenoid welke werkt op 7,2-14,6 Volt. Volgens mijn gegevens die er op staan zou deze 230mA gebruiken om te schakelen?
Mijn capacitieve afstands sensor levert Max 300mA.
Is dit voldoende om te kunnen schakelen? Moet ik er eventueel een relais tussen plaatsen en zo ja welke?
Sorry mijn kennis op dit gebied is miniem....? Hoop dat iemand mij kan helpen. Vast enorm bedankt.

mel

Golden Member

Gewoon proberen...Als het niet gaat kan er altijd nog een relais van 12 V tussen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dank voor de snelle reactie. Kan ik in dit geval niet de capacitieve afstand sensor overbelasten? Ik begreep dat deze nogal gauw bij te hoogte belasting er geweest zijn? Piek belasting bij inschakelen van solenoid?

Ik zou wel een diode (in sper) over de spoel zetten om de inductiepieken te voorkomen.

mel

Golden Member

er zijn ook stekertjes in de handel waar een blusdiode inzit,deze zijn wel polariteitafhankelijk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Is het mogelijk om gewoon een bv autorelais (met blusdiode ingebouwd)te gebruiken? Heb ik nog liggen?... Vang ik toch ook een piek belasting mee af?
Neem aan dat de solenoid niet Max 230mA kan hebben? Ik bedoel mag er ook bv 20amp op staan?
Hoe sluit ik het relais met blusdiode aan op de solenoid, gebruik makend van de capacitieve sensor als stuurstroom? Deze is via de + schakelend. Hoop dat dit duidelijk is...

Graag in jipje, Janneke taal?

Sorry voor de misschien voor de vakman simpele vragen, maar ik probeer een projectje af te maken.
Dank voor het begrip!

Op 15 september 2021 14:42:39 schreef floppy:
Ik zou wel een diode (in sper) over de spoel zetten om de inductiepieken te voorkomen.

Hoi Floppy,

Kan je mij helpen aan een schema hiervan en welke blusdiode ik zou moeten hebben dan? Gaat mij erom dat de afstandsensor geen piek krijgt.
Dank.

Zo wordt een blusdiode gebruikt. Veel gebruikt hiervoor is een 1N4001 of 1N4007.
Alsje het typenummer van je capacitieve sensor opgeeft kunnen we iets specifieker zijn.

Op 16 september 2021 17:06:09 schreef floppy:
[bijlage]
Zo wordt een blusdiode gebruikt. Veel gebruikt hiervoor is een 1N4001 of 1N4007.
Alsje het typenummer van je capacitieve sensor opgeeft kunnen we iets specifieker zijn.

Vast enorm bedankt. Dit zijn de gegevens die ik heb. Volgens mij schakelt deze via de +

Symbooltje staat op de schakelaar , dit is een NPN vaak in Japan / Azië gebruikt.
Jou sensor legt de aansluiting aan de min.
Als het 1 van Alie is dan weet ik niet of de 300 mA ook echt mogelijk is.

https://ckm-content.se.com/ckmContent/servlet/servlet.ImageServer?id=0151H000007ubBpQAI&oid=00DA0000000abSm

[Bericht gewijzigd door Peter112 op donderdag 16 september 2021 17:32:34 (23%)

Op 16 september 2021 17:06:09 schreef floppy:
... een 1N4001 of 1N4007.

naar keuze van jou: welke je het makkelijkst kan krijgen. Als je tegen een tussenliggend nummer aanloopt (onwaarschijnlijk) is dat ook goed.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 16 september 2021 17:30:45 schreef Peter112:
Symbooltje staat op de schakelaar , dit is een NPN vaak in Japan / Azië gebruikt.
Jou sensor legt de aansluiting aan de min.
Als het 1 van Alie is dan weet ik niet of de 300 mA ook echt mogelijk is.

[afbeelding]

Ik ben een noop op dit gebied. Bouw liever een huis ;)
Maar bedoel je dat ik de Solenoid dus via de - moet schakelen met deze Afstand sensor?
En ja ik begreep dat het er 1 is Ali....

Op 16 september 2021 17:35:03 schreef rew:
[...]naar keuze van jou: welke je het makkelijkst kan krijgen. Als je tegen een tussenliggend nummer aanloopt (onwaarschijnlijk) is dat ook goed.

Thanks. Zag dat ik deze kon bestellen. Hier in de buurt is niets te vinden.

als je even via een privebericht je adres doorstuurt krijg je er een paar in een envelop toegestuurd. Ze kosten zowat niets.
Mijn email adres staat bij mijn gegevens (even op floppy klikken).

[Bericht gewijzigd door floppy op donderdag 16 september 2021 17:46:42 (22%)

Anoniem

Rare spoel gegevens.
5W bij 12V = 416mA
5W met 230mA = 21,7V
Om te weten te komen welke stroom je spoel bij 12V gaat trekken kun je best de weerstand van de spoel eens meten.
Als een sensor niet aan een ingang van een stuurmodule hangt maar rechtstreeks een verbruiker schakelt zoals doe ik dat altijd via een kamrelais.
Dan gaat bij een sluiting/overbelasting van de verbruiker de sensor zeker niet mee de vernieling in.
Of dit fabrikaat sensor een betrouwbare kortsluitvastheid heeft?

Op 16 september 2021 17:45:28 schreef floppy:
als je even via een privebericht je adres doorstuurt krijg je er een paar in een envelop toegestuurd. Ze kosten zowat niets.
Mijn email adres staat bij mijn gegevens (even op floppy klikken).

Thanks!

Op 16 september 2021 18:24:06 schreef elektrofix:
Rare spoel gegevens.
5W bij 12V = 416mA
5W met 230mA = 21,7V
Om te weten te komen welke stroom je spoel bij 12V gaat trekken kun je best de weerstand van de spoel eens meten.
Als een sensor niet aan een ingang van een stuurmodule hangt maar rechtstreeks een verbruiker schakelt zoals doe ik dat altijd via een kamrelais.
Dan gaat bij een sluiting/overbelasting van de verbruiker de sensor zeker niet mee de vernieling in.
Of dit fabrikaat sensor een betrouwbare kortsluitvastheid heeft?

Geen idee wat een kamrelais is of hoe ik deze zou moeten toepassen in mijn vraagstelling.
Wat ik wil, is d.m.v. de afstand sensor een signaal geven naar de solenoid zodat deze door schakelen een tweeweg cilinder aanstuurt. De cilinder tikt dan even snel heen en weer.Dit herhaalt zich ongeveer 2-3 x per minuut.
Vanwege het spoel principe van de solenoid begreep ik dat ik geen eventuele piekspanning terug moet laten lopen naar de afstandsensor....

Mischien is het toch handiger om een transistor ipv een relais te nemen. Dat zou dan zoiets moeten worden. Ik kan de kleuren op je foto niet goed lezen dus dat moet je nog wel controleren.
Misschien zijn er nog aanmerkingen op dit schema.
De transistor en weerstanden kunnen er ook nog wel bij in die envelop.

Anoniem

IMG_20210916_0001.pdf

Dus een object schakelt de nadering
De cilinder gaat uit en duwt het object weg
Zodra je nadering vrij is gaat je cilinder terug in

Geen idee wat een kamrelais is

Maar google wel.
Kan ook met het autorelais

Mischien is het toch handiger om een transistor ipv een relais te nemen.

Dan gaat TS nog veeeel vragen hebben

Op 16 september 2021 20:36:53 schreef floppy:
Mischien is het toch handiger om een transistor ipv een relais te nemen. Dat zou dan zoiets moeten worden. Ik kan de kleuren op je foto niet goed lezen dus dat moet je nog wel controleren.
Misschien zijn er nog aanmerkingen op dit schema.
De transistor en weerstanden kunnen er ook nog wel bij in die envelop.
[bijlage]

Wow. Thanks floppy. Nu is het voor mij echt abracadabra ??

Op 16 september 2021 22:51:31 schreef Tom_Jansen:
[...]

Wow. Thanks floppy. Nu is het voor mij echt abracadabra ??

Maar de kleuren kloppen!

Ik heb al prive contact gehad en het schemaatje even op een printje gezet. Makkelijk als je een hoop rommel en een freesmachientje hebt.
Wordt morgen opgestuurd.

Op 19 september 2021 17:48:30 schreef floppy:
Ik heb al prive contact gehad en het schemaatje even op een printje gezet. Makkelijk als je een hoop rommel en een freesmachientje hebt.
Wordt morgen opgestuurd.[bijlage][bijlage]

Gewoon geweldig blij mee _/-\o_
Mijn dank voor alles Floppy!! Mijn projectje kan ik afmaken :)

@floppy: Ah weer een mooi nul-euro projectje van spul wat je waarschijnlijk toch nog had liggen? (Behalve de tijd natuurlijk ;) )

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Nou de test is voor 100% geslaagd. Ik ben @floppy zeer dankbaar voor de hulp!
Geweldig geholpen!