Toepassing 4-delig WC doos

Bapaktus

Special Member

Beste mensen.
Bij mij in de "stookruimte" was/is de Intergas ketel aangesloten op een in de wand gemonteerde 2-delig WC doos.
Nu moest op die zelfde vanwege de toevoeging van een draadloze thermostaat en de voeding van een regel ventiel deze vervangen worden door een 3 of 4 delige WC doos.
De door mijn verhuurder gestuurde Elektriciën vertelde mij dat dit niet kon en mocht.
Wel werd er een 2 delig WC doos onder geplaatst ?
Hij weigerde een 3 of 4 delige WC doos te installeren.
Mocht niet volgens voorschriften.
Is dit correct of is er een andere oplossing toegestaan.?
Dus beide nu aanwezige 2-delige WC dozen te vervangen door een 3 of 4 delige WC doos. Opbouw of inbouw maakt mij niets uit.
Ik ben benieuwd. ruud
NB, vroeger heb ik wel eens een huis geinstallerd, de katoenen bekabeling en ijzeren buizen vervangen door plascic pijp en rood en groen draad. Tijd geleden dus.

Lijkt me sterk dat dat niet mag.

Maar ik zou ze lekker laten zitten, ook al zitten ze wel dicht bij elkaar (Niet handig met zo een adapters erin).

Als de doos netjes aansluit op de muur en ook nog voorzien is van VDE of KEMA keurmerken, zou ik niet weten waarom het niet mag. Je mag ook gerust vier wandcontactdozen op rij zetten. Ik vraag me af hoe de elektricien het extra stopcontact aansluit op de bestaande inbouwdoos.
Overigens lijkt alleen drievoudig nog te koop, halfinbouw op een doos

[Bericht gewijzigd door buzzy op donderdag 16 september 2021 13:47:07 (11%)

het zal wel het bekende verhaal zijn, verhuurder betaalt alleen voor een 2v wcd erbij, niet voor een opbouw 3640 doos met 4V deksel, want dat is veel duurder. inbouw 4 voudig heb je hier in NL iig niet. tenzij 4 dozen in een 4V raam. en de elektrieker had dit bij, en gaat niet naar de zaak rijden om iets anders te halen als dit ook voldoende is :P

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 16 september 2021 13:42:45 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ook als je er een viervoudige w.c.d opbouw op plaatst zitten adapters in de weg.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Bij meervoudige opbouw zitten de als je het goed doet de adapters elkaar niet in de weg. Bij meervoudig opbouw als in meerdere gekoppelde inbouw WCD's kan je ze zelf draaien zoals je wilt.

Hij weigerde een 3 of 4 delige WC doos te installeren.
Mocht niet volgens voorschriften.

Welke voorschriften heeft hij niet gezegd. Het kan zijn eigen interpretatie geweest zijn van voorschriften, of die van het verhuurbedrijf, de NEN1010 of hij had gewoon geen zin in het teveel aan werk om gaten te boren en te hakken.
Volgens de NEN1010 mag het gewoon. De andere voorschriften zeker die van de huurbaas kunnen en mogen daarin afwijken door strenger te zijn.

Maar ik denk toch stiekem dat hij er geen zin in had om gaten te boren en te gaan hakken en dan ook weer dichtsmeren van de gleuven, en dat kan ik eigenlijk ook wel begrijpen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Niko levert nochtans 4-voudig en 5-voudig inbouw horizontaal en 4-voudig inbouw verticaal.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Normaal gesproken zeggen we toiletjuffrouw i.p.v. WC doos... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zo als het zit mag niet volgens voorschriften.
De beste en eenvoudigste oplossing is de inbouw wcd eruit en er een 4 voudige opbouw wcd op inbouwdoos te zetten.
Noot: Er moet een montageplaat onder de nieuw te plaatsen 4 Voudige WCD.

Er zijn andere oplossingen mogelijk.
Probleem is dat je van een inbouw WCD niet zo maar naar een opbouwinstallatie kan.
Je kunt bv op, de inbouwdoos een uitbreidingsdeksel plaatsen (zoals de dekstel voor de thermostaatleiding rechts) en dan met opbouw verder gaan.
Je kunt ook op de inbouwdoos een Attema K25 montageplaat monteren.
Daar past een WCD op, en kun je met platte buis K25 als opbouwinstallatie verder gaan.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 16 september 2021 16:41:08 (48%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 16 september 2021 16:27:48 schreef buckfast_beekeeper:
Niko levert nochtans 4-voudig en 5-voudig inbouw horizontaal en 4-voudig inbouw verticaal.

Daarvoor heb je dan wel 4 of 5 inbouwdozen naast (of boven) elkaar nodig. Dat wordt hakken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 16 september 2021 16:34:03 schreef Toeternietoe:
Zo als het zit mag niet volgens voorschriften.
De beste en eenvoudigste oplossing is de inbouw wcd eruit en er een 4 voudige opbouw wcd op inbouwdoos te zetten.
Noot: Er moet een montageplaat onder de nieuw te plaatsen 4 Voudige WCD.

verder gaan.

niet nodig, want een opbouw wcd als de 3640 heeft een onderbak alias bodemplaat. de legrand 4V wcd's die er zeker 25 jaar zijn geweest zijn er inmiddels uit, daar kon je een losse bodemplaat bij bestellen. daar kwam ik ook achter toen er met een 3140 25 van die grondplaten achter gezet moesten :? een tafelcontactdoos erop zetten ( als voor aan een snoer )voldoet niet..

wie gaat in godsnaam hier inbouwdozen bijhakken? bij de cv ketel en in het beton ook nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Bapaktus

Special Member

Ik heb een samenvatting gemaakt van de door jullie gemaakte opmerkingen.
Die opmerking over de "WCdoos" heb ik niet vermeld :)
Die samenvatting naar de Technisch opzichter gestuurd van de woningbouw vereniging.
Het probleem daar is dat zij vroeger zelf vaklui in dienst hadden.
Maar nu zijn alle voorkomende werkzaamheden via meerjarige contracten uitbesteed.
Dus die externe bedrijven wringen zich in allerlei bochten om toch maar zo weinig kosten en tijd aan dit soort zaken te besteden.
Wordt vervolgd. Ruud

Shiptronic

Overleden

Als je de D ipv doos had gebruikt was het weer kloppend geweest, ik moest ook 3x lezen wat er stond :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wat een knoeiwerk.
Vanuit de onderzijde van een inbouw wandcontactdoos met randaarde een tweeaderig stukje snoer via een kroonsteen naar een opbouw wandcontactdoos.
Is deze wel geaard?

De elektriciën? zal eerder alleen een opbouw wandcontactdoos bij zich gehad hebben en dat er maar onder hebben gezet. Het is tenslotte toch niet zijn woning.

Arco

Special Member

Wat een knoeiwerk.
Vanuit de onderzijde van een inbouw wandcontactdoos met randaarde een tweeaderig stukje snoer via een kroonsteen naar een opbouw wandcontactdoos.

???
Ik zie dat nergens? (alleen een kroonsteentje met wat zo te zien de thermostaatkabel is?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op de foto is niet te zien hoe ze uit de bestaande inbouwdoos naar de bijgeplaatste wcd komen.

Op 17 september 2021 11:23:32 schreef Arco:
[...]
???
Ik zie dat nergens? (alleen een kroonsteentje met wat zo te zien de thermostaatkabel is?)

* De kabel van de thermostaat is zo te zien grijs.
* De opbouw wandcontactdoos zal ook spanning moeten hebben dus dat komt ergens vandaan en logischerwijs gezien heeft men dat van de bovenliggende wandcontactdoos afgetakt.

Arco

Special Member

In het kroonsteentje zit een belkabeltje aangesloten. Je mag aannemen dat dat geen netspanning op staat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 september 2021 11:33:38 schreef Edwass:
[...]
De opbouw wandcontactdoos zal ook spanning moeten hebben dus dat komt ergens vandaan en logischerwijs gezien heeft men dat van de bovenliggende wandcontactdoos afgetakt.

Die vraag stelde ik al meteen, hoe is dat afgewerkt?
In de inbouwdoos mogen ook geen lasdoppen zitten en niet alle inbouw stopcontacten hebben aansluitingen waar twee draden tegelijk aan gemonteerd kunnen worden.

Dit was de eenvoudigste oplossing

Arco

Special Member

Een drievoudige gebruiken?

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcTYKGURSH4Sw5xKJbeOWgZUU3FrmA_Yw2fEnUHqhp_nwcIhnQNcRDvbpUS6hFE1y68FLwkXmgyZtcMdGXiOKVKdiT4mTWqmkQ&usqp=CAE

Oeps, te laat... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 16 september 2021 16:29:42 schreef Arco:
Normaal gesproken zeggen we toiletjuffrouw i.p.v. WC doos... ;)

Maar wat zegt de toiletjuffrouw als je er een steker in probeert te doen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 september 2021 12:33:30 schreef buzzy:
In de inbouwdoos mogen ook geen lasdoppen zitten...

Zou niet weten waarom niet. Als de doos diep genoeg is mag dat volgens mij.
Maar de meeste wcd's hebben klemmen die makkelijk 2 draden pakken.

Voor de TS: als de situatie je stoort zou ik alles weghalen en een viervoudige wcd op de inbouwdoos monteren.

Op 17 september 2021 12:54:12 schreef KlaasZ:
[...]Zou niet weten waarom niet. Als de doos diep genoeg is mag dat volgens mij.
Maar de meeste wcd's hebben klemmen die makkelijk 2 draden pakken.

Voor de TS: als de situatie je stoort zou ik alles weghalen en een viervoudige wcd op de inbouwdoos monteren.

De TS kan ook foto's maken van de huidige situatie en vragen aan de verhuurder wat men daarvan vindt. Mogelijk weet men niet eens hoe werkzaamheden zijn uitgevoerd.

Bapaktus

Special Member

Allen bedankt voor het commentaar.
Ik had dus een mail met foto gestuurd naar de opzichter van deze Woningbouw vereniging.
Nadruk gelegd op mogelijk onjuiste montage, brandveiligheid etc.
Ik heb expres de boel (nog) niet losgehaald.
Die installateur heeft wel geboord en gehakt gezien de kalk en cement/beton wat er op de grond kwam.
Heeft hij wel netjes later opgezogen.
Ik denk dus een gleuf gemaakt, zijgat van de inbouwdoos benut en drie draden getrokken naar de tweede opbouw WC-doos.
Hoe ?
Maar goed, vanmiddag werd ik opgebeld door het bedrijf wat die vorige elektriciën had ingehuurd. Hij wilde een afspraak maken om een 3 of 4 delige WC-aansluiting volgens voorschriften te laten maken.
Afspraak gemaakt voor a.s. maandag. Er komt nu een andere elektriciën die volgens voorschriften zal werken.
Ik denk dat die opzichter n.a.v. jullie opmerkingen geschrokken is en meteen aktie heeft ondernomen. :)
En dat kroonsteentje is inderdaad de thermostaat aansturing naar de ketel en klep/ventiel sturing.
ruud