Toepassing 4-delig WC doos

Op 18 september 2021 11:15:01 schreef rew:
Zodra je hem vastschroeft dan wordt ie onderdeel van de installatie...

Wel of niet vastschroeven is niet bepalend. Het feit dat die verdeeldoos gestekkerd zit op de originele wcd bepaalt dat hij geen deel is van de vaste installatie.

Op 17 september 2021 12:54:12 schreef KlaasZ:
[...]Zou niet weten waarom niet. Als de doos diep genoeg is mag dat volgens mij.
Maar de meeste wcd's hebben klemmen die makkelijk 2 draden pakken.

Voor de TS: als de situatie je stoort zou ik alles weghalen en een viervoudige wcd op de inbouwdoos monteren.

Dan moet je een inbouwdoos hebben met extra lasruimte, maar waarom zou je die gebruiken voor een gewone wandcontactdoos?

Sine

Moderator

Op 18 september 2021 10:54:50 schreef Arco:
Zoiets is ook handig (zou het niet voor hoge stromen gebruiken, maar voor lage stromen een prima werkend middel):

[afbeelding]

Ook een prima optie, zolang je er inderdaad geen dikke stromen of zware voedingen aan gaat hangen.

Op 18 september 2021 11:26:46 schreef KlaasZ:
[...]Wel of niet vastschroeven is niet bepalend. Het feit dat die verdeeldoos gestekkerd zit op de originele wcd bepaalt dat hij geen deel is van de vaste installatie.

Correct.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 18 september 2021 12:44:02 (47%)

Bapaktus

Special Member

@buzzy
"Voor de TS: als de situatie je stoort zou ik alles weghalen en een viervoudige wcd op de inbouwdoos monteren.
"

Het probleem is dat ik van de verhuurder zelf niet mag gaan wijzigen in de elektrische installatie.
Sterker, ik had al eerder geschreven dat ik die eerste elektriciën een nieuwe (uit eigen voorraad) 4-delige opbouw WC-doos had aangeboden.
Ik had echter geen montage plaat hier voor liggen.
Maar dat deed hij niet, anders waren we allang klaar geweest. :(
En zo'n verloop stekker 1>2 met RA is ook geen goede oplossing.
De vrij zware voeding voor het CV-ventiel "hangt" dan aan de WC-doos. En misschien komt er nog zo'n ventiel bij, het inregelen van mijn vervangen CV-installatie moet nog plaats vinden, even wachten op koud weer.
ruud

Arco

Special Member

En zo'n verloop stekker 1>2 met RA is ook geen goede oplossing.
De vrij zware voeding voor het CV-ventiel "hangt" dan aan de WC-doos.

???

Die kun je toch gewoon in de inbouwdoos laten zitten? (de overige 2 zijn gewone snoeren)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

bij een 3140 kijkt de keurder ook nooit of er vermogen op losse stekkerdozen zit, het is gewoon afkeur, punt. een extra slofje aan de muur schroeven voldoet ook niet, moet een echt wcd zijn.

pas nog een storing gehad welke ook een reden was van het niet gebruiken van stekkerdozen op de vloer. een aardlekstoring en na veel zoekwerk bleek de kat de stekkerdoos gewoon volgepist te hebben |:(

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Vrij zware voedingg voor CV???
Als het een normale CV is welke gasgestookt wordt is het iets van 300 W ofzo.

Je hebt ontsteking, paar kleppies en een pomp van 75W

Mag niet, maar ik had voor de verdeelslof gekozen en dus een "tijdelijke" oplossing ;)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Op 18 september 2021 16:55:03 schreef testman:
bij een 3140 kijkt de keurder ook nooit of er vermogen op losse stekkerdozen zit, het is gewoon afkeur, punt.

Geen idee wat je hier wilt zeggen? Wat is afkeur?

[Een extra slofje aan de muur schroeven voldoet ook niet, moet een echt wcd zijn.

Een losse slof mag ik gewoon gebruiken, en zelfs tegen de muur schroeven mocht ik dat nodig vinden?!

Bapaktus

Special Member

Mijn bouwvereniging is zelf héél secuur met elektra voorzieningen in hun woningen.
Alweer drie jaar geleden een grotendeels uitgebrand appartement 2 verdiepingen onder mijn appartement. Oorzaak (waarschijnlijk) een "knutsel??" om zowel een koelkast als een vriezer op 1 WC-doos aan te sluiten.
Ons gebouw is ongeveer 10 jaar oud, dikke betonnen muren en vloeren/plafonds etc.
Dus weinig nevenschade, alleeen een weken durende lucht van verbrand plastic op de galerijen en balcons.
ruud

Op 18 september 2021 17:51:02 schreef Sine:
[...]

Geen idee wat je hier wilt zeggen? Wat is afkeur?

[...]

Een losse slof mag ik gewoon gebruiken, en zelfs tegen de muur schroeven mocht ik dat nodig vinden?!

dat een woningbouw dus geen slofje neerknikkert want dat zouden ze later alsnog kunnen aanpassen, gezien ze vaak hun panden ook checken op veiligheid zij het tussen huurders in. tevens mag een cv boer vaak niet aan de elektra werken. is dat nodig komt er een elektrieker de installatie aanpassen. dat is op meer plaatsen zo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 18 september 2021 22:06:50 schreef testman:
[...]

dat een woningbouw dus geen slofje neerknikkert want dat zouden ze later alsnog kunnen aanpassen

Het zal compleet aan mij liggen, maar ik volg je nog steeds niet. Wie kan wat aanpassen?
En dan nog zou het gewoon mogen?

Op 17 september 2021 12:33:30 schreef buzzy:
In de inbouwdoos mogen ook geen lasdoppen zitten en niet alle inbouw stopcontacten hebben aansluitingen waar twee draden tegelijk aan gemonteerd kunnen worden.

In het verleden was het verplicht (in NL): je mocht helemaal geen WCD's doorrijgen in dozen. Lijkt me ook stug dat het (nu) niet mag.

Als ik zelf eens zoiets maak kijk ik naar het schakelmateriaal en hoe de dubbele klemmen eruit zien. Vaak is het te bedroevend voor woorden en is doorrijgen ook een bron van mogelijke storingen en gebruik ik gewoon lasdoppen onder in de dozen. Achter ieder WCD een lasdop zodat het geen propwerk wordt. Mocht er eentje (WCD) gammel worden dan blijven de andere gewoon doen wat ze moeten doen.
Wat wel belangrijk is dat je alijd diepe dozen gebruikt (45 of 50 mm).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 19 september 2021 08:48:50 schreef henri62:
[...]
In het verleden was het verplicht (in NL): je mocht helemaal geen WCD's doorrijgen in dozen. Lijkt me ook stug dat het (nu) niet mag.

Als ik zelf eens zoiets maak kijk ik naar het schakelmateriaal en hoe de dubbele klemmen eruit zien. Vaak is het te bedroevend voor woorden en is doorrijgen ook een bron van mogelijke storingen en gebruik ik gewoon lasdoppen onder in de dozen. Achter ieder WCD een lasdop zodat het geen propwerk wordt. Mocht er eentje (WCD) gammel worden dan blijven de andere gewoon doen wat ze moeten doen.
Wat wel belangrijk is dat je alijd diepe dozen gebruikt (45 of 50 mm).

In de tijd dat de stopcontacten nog schroefklemmen hadden, werd bij doorlussen de draad niet doorgeknipt, maar werd alleen een stukje isolatie verwijderd. De draad werd dan om het schroefje gebogen en vast gedraaid. Het probleem dat bij een dubbele draad onder een schroefje, een van de draden niet vast zat was dan niet aanwezig.

Op 19 september 2021 10:10:52 schreef buzzy:
[...]In de tijd dat de stopcontacten nog schroefklemmen hadden, werd bij doorlussen de draad niet doorgeknipt, maar werd alleen een stukje isolatie verwijderd. De draad werd dan om het schroefje gebogen en vast gedraaid. Het probleem dat bij een dubbele draad onder een schroefje, een van de draden niet vast zat was dan niet aanwezig.

met steekklem verbindingen is dat amper een probleem, de draad draait met in de doos vouwen mooi mee in de klem. in het verleden was doorlussen op een enkel wcd geen punt, bij een 3 of 4 voudige kwam er onder 1 wcd dan een nest wago's en werd vandaar uit alles doorgelast. echter is dat ook bij een doos van 50 diep een propwerk. nu mag een bouw minder tijd kosten, dus minder leidingen van de centraaldoos naar beneden en dus meer doorlussen. als ik kijk hoeveel storingen dat oplevert bij zeg 50 nieuwbouw huizen valt dat toch enorm mee.

kwam dit tegen onlangs, liep 3kW over met regelmaat, na 25 jaar was het over..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 september 2021 18:14:51 schreef testman:

kwam dit tegen onlangs, liep 3kW over met regelmaat, na 25 jaar was het over..

Dat is een schakelaar en deze mag max. 10A schakelen.

3kW over de klemverbinding van de fase, de schakelaar deed maar wat lampen nog geen 150W.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 september 2021 10:10:52 schreef buzzy:
[...]In de tijd dat de stopcontacten nog schroefklemmen hadden, werd bij doorlussen de draad niet doorgeknipt, maar werd alleen een stukje isolatie verwijderd.

Zo deed ik het zelf ook. Maar weet vrijwel zeker dat de meesten dat waarschijnlijk niet deden: teveel tijd en prutswerk. Je hebt er ook een punttang met ronde bekken "aka oogjestang" voor nodig.

Op 19 september 2021 18:14:51 schreef testman:
[...]in het verleden was doorlussen op een enkel wcd geen punt, bij een 3 of 4 voudige kwam er onder 1 wcd dan een nest wago's en werd vandaar uit alles doorgelast. echter is dat ook bij een doos van 50 diep een propwerk.

Vandaar dat ik ook één las onder één WCD stop, bij 3-4 voudig is dat geen enkel probleem en ook geen propwerk.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Bapaktus

Special Member

Nog een toevoeging,
ik had bij de vorige foto van de "installatie" al een beetje de bedrading gefatsoeneerd.
Ik heb nu de bedrading weer terug gebracht naar de situatie zoals de 1 elektriciën had achtergelaten.
Bij het verwijderen van de klembandjes merkte ik dat het ventiel geluid maakte.
Oorzaak (waarschijnlijk) het slect contact maken van de adapter pennen in de WC-doos.
Door het gewicht van die adapter hangt hij eigenlijk in WC doos.
Bij een beetje bewegen valt hij er gewoon uit. Het zijn ook dunne pennen, niet de dikke die aan de normale RA-stekker zitten.
Ik ben benieuwd wat morgen die andere elektriciën van deze situatie gaat vinden.
Zie de foto's.
ruud
NB, "hij" hangr dus ondersteboven, het gewicht van de kabel moet hij ook torsen :S

altijd weer die kroonstenen in de CV sturing ook, dat is het enige wat de cv boer bijheeft of kan lijkt het wel. heel die frut is niet eens nodig als de kabels in het huis van de 3 weg klep worden gelast, of in de inbouwdoos waar de thermostaat kabel uitkomt. maar nee daar moet een stekker tussen voor als de klep overlijd en je maar een stekker hoeft om te steken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Bapaktus

Special Member

Zoals beloofd het vervolg van de situatie.
Nadat ik de hele situatie aan de opzichter van mijn verhuurder had gemeld (met jullie samen gevatte commentaar) heeft deze een nieuwe opdracht naar de uitvoerende firma gestuurd.
met de opdracht om een veilige 4-delige WC doos te monteren.
Vanochtend is een medewerker van deze firma langs gekomen.
Hij had een oplossing die aan alle voorschriften voldeed.
De oude troep geheel verwijderd en een opbouw plaat gemonteerd met daarop een 4-delige WC doos.
Het geheel is goed bevestigd met mogelijkheid voor nóg een regelklep-laagspanning adapter.
De type nummers die ik ben tegen gekomen op Firefox spreken over een ABB HAF 3540 W4.
Hij vertelde mij dat de door hem aangesroffen "uitbreiding" niet juist was en gaf mij drie stukjes draad.
Ik denk dat ik nu tevreden kan zijn, de aanwezige adapter wordt stevig "vastgehouden" en kukelt er niet uit.
ruud

Bapaktus

Special Member

Aanvulling, op 1 van de vorige foto's lijkt de adapter bijna tegen de CV-leiding te lopen.
Dit is niet juist, de afstand is meer dan voldoende.
Ik kan ook die adapter links in de WC-doos steken.
ruud

mel

Golden Member

Wat moet je met die 3 draadjes doen?Is dat "reserve?" >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 27 september 2021 11:45:08 schreef mel:
Wat moet je met die 3 draadjes doen?Is dat "reserve?" >:)

Da's een gratis zekering- en aardlek test tool.

Bapaktus

Special Member

Misschien hierom :S
Toegevoegd afbeelding van de gemonteerde oplossing.

ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op maandag 27 september 2021 12:37:10 (50%)

Op 27 september 2021 11:11:05 schreef Bapaktus:
Aanvulling, op 1 van de vorige foto's lijkt de adapter bijna tegen de CV-leiding te lopen.
Dit is niet juist, de afstand is meer dan voldoende.
Ik kan ook die adapter links in de WC-doos steken.
ruud

Het was dan weer handiger om de doos een kwartslag te draaien. Bij vrijwel alle stekers met aardcontact liggen de pootjes horizontaal, als de snoeren naar beneden weglopen. Bij vier aangesloten stekers is het dan toch weer een compromis/keuze.