Lichtsluis sensor / fotocel

ritmeester

Golden Member

Situatie:
Een bedrijf waar regelmatig een snelloopdeur aan gort wordt gereden door heftruks.
Natuurlijk ligt dit probleem altijd aan de snelloopdeur, maar goed. Laat maar.

Mijn idee is om met een sensor te gaan werken die licht aansturen. Dit kunnen WS2812B 144 LEDs per meter zijn of een stoplicht die de kleuren rood en groen geven. Dát aansturen is het probleem niet.

Het activeren hiervan zit ik even over te dubben. Je hebt lichtsluis sensoren of afstand sensoren. Wat ik wil is dat als de snelloopdeur omhoog staat dit gezien wordt door een sensor. Ook als deze omlaag staat. De sensor komt dus zo hoog mogelijk te hangen.

Ik heb niet zoveel ervaring met deze sensoren omdat ik hier bijna nooit mee hebt gewerkt. Ik kwam zoiets tegen: (er zijn er zoveel… )
https://www.elektramat.nl/schneider-electric-fotocel-reflex-50x50-mm-x

Maar ik kan wel helemaal fout hebben qua type sensor dus is er iemand in de zaal die hier wel ervaring mee heeft en zegt dan moet je deze sensor gebruiken. Dit zou heel mooi zijn.

I love it when a plan comes together !

op al die snelloopdeuren zitten meestal gewoon interface contacten?
vaak genoeg een pallet traject ofzo door die deuren heen gemaakt, nooit een sensor hoeven zetten

verder geloof jij dat iemand die tegen een dichte deur aanrijdt, wel netjes gaat stoppen voor rood licht? :?

mel

Golden Member

je kan beter de heftruck ombouwen, die stopt als de deur niet helemaal open is,
Of natuurlijk de befaamde uzi... O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
ritmeester

Golden Member

Ik ga binnenkort even naar de bewuste locatie om de kijken of er ook een "limit switch" output is. Dat zou inderdaad mooi zijn.

Shiptronic

Golden Member