Lichtsluis sensor / fotocel

ritmeester

Golden Member

Situatie:
Een bedrijf waar regelmatig een snelloopdeur aan gort wordt gereden door heftruks.
Natuurlijk ligt dit probleem altijd aan de snelloopdeur, maar goed. Laat maar.

Mijn idee is om met een sensor te gaan werken die licht aansturen. Dit kunnen WS2812B 144 LEDs per meter zijn of een stoplicht die de kleuren rood en groen geven. Dát aansturen is het probleem niet.

Het activeren hiervan zit ik even over te dubben. Je hebt lichtsluis sensoren of afstand sensoren. Wat ik wil is dat als de snelloopdeur omhoog staat dit gezien wordt door een sensor. Ook als deze omlaag staat. De sensor komt dus zo hoog mogelijk te hangen.

Ik heb niet zoveel ervaring met deze sensoren omdat ik hier bijna nooit mee hebt gewerkt. Ik kwam zoiets tegen: (er zijn er zoveel… )
https://www.elektramat.nl/schneider-electric-fotocel-reflex-50x50-mm-x

Maar ik kan wel helemaal fout hebben qua type sensor dus is er iemand in de zaal die hier wel ervaring mee heeft en zegt dan moet je deze sensor gebruiken. Dit zou heel mooi zijn.

I love it when a plan comes together !

op al die snelloopdeuren zitten meestal gewoon interface contacten?
vaak genoeg een pallet traject ofzo door die deuren heen gemaakt, nooit een sensor hoeven zetten

verder geloof jij dat iemand die tegen een dichte deur aanrijdt, wel netjes gaat stoppen voor rood licht? :?

mel

Golden Member

je kan beter de heftruck ombouwen, die stopt als de deur niet helemaal open is,
Of natuurlijk de befaamde uzi... O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
ritmeester

Golden Member

Ik ga binnenkort even naar de bewuste locatie om de kijken of er ook een "limit switch" output is. Dat zou inderdaad mooi zijn.

Shiptronic

Golden Member

Idd de enige oplossing is de truck te modificeren. ik ken het, voor dat je je tools hebt opgeruimd heeft de volgende eikel de deur er weer uit gereden. Ze kijken nergens na en als de deur nog 2 CM open is denken ze dat ze er nog wel onder door kunnen :(

succes!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
ritmeester

Golden Member

Zal best zo zijn in de toekomst of niet. Er komen ook twee camera's aan beide kanten. Als je door rood rijdt heb je een probleem. Net als ik het verkeer. Ik ga voor 4 x WS2812B 144 LEDS per meter. Net als een verkeerslicht en de boetes die daarbij volgen.

Rood: geen doorgang
Oranje: "3" seconde
Groen: go

Er rijden ongeveer 10 heftrucks door deze snelloopdeur.

Ik weet inmiddels al wel dat er een Hormann besturingskast hangt. Als ik het signaal van de upper limit switch kan pakken dan heb ik wat.

Idd de enige oplossing is de truck te modificeren. ik ken het, voor dat je je tools hebt opgeruimd heeft de volgende eikel de deur er weer uit gereden. Ze kijken nergens na en als de deur nog 2 CM open is denken ze dat ze er nog wel onder door kunnen :(

Ik bespeur hier toch een licht negatieve ondertoon. Terwijl dit toch een best veel voorkomend probleem is dat elk van ons kan overkomen. Ik heb zelf ook eens ergens een deur er uit gereden.
Ik was het eerste werkdagdeel bij een bedrijf dat een deur had die met een radar sensor gewoon open ging als je aan kwam zeilen op een soort van electrische palletwagen die uiteraard helemaal volgeladen was. Toen kwam er om een uur of vijf een belletje voor een spoedklus bij een ander bedrijf. Dat bedrijf had ook electrische pelletwagens en een soortgelijke deur. Alleen had deze deur geen radarsensor maar hing er aan het plafond een trekschakelaar. Daar moest je dus even stoppen en aan het touwtje trekken om de deur te openen, waarna je door kon crossen.

Uiteindelijk half twee 's nachts, ik was heel erg moe en het was het laatse ritje om de troep op te ruimen. Ik vergat het touwtje en ja hoor BENG was het. Weg deur. Ik was de hele avond al heen en weer aan het crossen geweest en diverse keren vol in de brakes moeten gaan, waarbij alles dus net goed ging. Na een werkdag van 17 uur ging het toen dus verkeerd.

Tegenwoordig mogen zulke werkdagen niet meer. Ik moest ook nog het halve land door naar huis. Maar toen was dat normaal. En de deur was de klos.

Ik denk dat de TS naar zo'n soort van radar sensor moet gaan zoeken. Ik denk dat dat het enige is dat zijn probleem kan oplossen. Met ledbars ben je gewoon te laat met openen. Ook een heftruck is een loodzwaar apparaat dat best heel snel kan gaan en niet zomaar stilstaat.

Add,

Misschien is dit een idee:

https://elektrischedeuropener.com/webshoprd/accesoires/signaleringen/r

ritmeester

Golden Member

Op 17 september 2021 19:35:32 schreef Ex-fietser:
[...] ...
Ik denk dat de TS naar zo'n soort van radar sensor moet gaan zoeken. Ik denk dat dat het enige is dat zijn probleem kan oplossen.

Deze hangen er aan beide kanten. Bij het aanrijden opent de deur. Maar het gaat voor sommige bestuurders niet snel genoeg blijkbaar. Daarom duidelijker en handhaving via camera's. Er zit blijkbaar niet anders meer op.

Btw, bij een ander groot bedrijf is het nog erger :-(

ritmeester

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op 17 september 2021 19:50:41 (99%)]

Deze hangen er aan beide kanten.

Tja dan wordt het wel erg lastig. Andere afstelling zodat de sensor eerder reageert kan ook niet meer?