Het plaatsen van een installatieautomaat <16A in eigen garage?

Dag allemaal,

Ik woon in een flat in België waar ik graag in de garage wat mag klussen met powertools. Het vervelende is dat alle garages (+-50) op één installatieautomaat van 16ampere staan. Op het moment dat deze groep overbelast wordt moet ik aan een oud vrouwtje gaan vragen of ze de schakelaar weer wil omzetten...

Het is mij tot nu toe nog niet vaak overkomen, maar ik ben dan ook erg voorzichtig. Om het risico wat te verkleinen hoop ik een eigen installatieautomaat met een lagere grens in te kunnen zetten. Op die manier hoop ik dat alleen mijn garage uitschakelt in geval van kortsluiting of overbelasting. Het tweede geval is sterk afhankelijk van wat mijn buren allemaal trekken (kan ik niet weten), maar ik kan mijzelf wel een lagere bovengrens opleggen om het risico te verkleinen.

Nu heb ik het volgende gekocht om aan elkaar te knopen:

Ik weet niet wat de karakteristiek is van de installatieautomaat van de hele groep, maar in mijn flat heb ik allemaal C16 zitten. Gokje is dat het dus ook een C16 betreft.

Mijn hoop is dus dat bij een belasting groter dan 13 ampere in mijn garage mijn eigen automaat uitschakelt en niet die van de hele groep.
Mijn vraag is of mijn gedachtegang klopt? Zie ik belangrijke (veiligheids-)overwegingen over het hoofd?

tweede vraag: de automaat blijkt een 400v rating te hebben betekent dit dan dat de waarde van 13A niet op 230v geld? Ik kan hier geen duidelijke informatie over vinden.

Alvast bedankt!

(Nu heb ik bijvoorbeeld een lasapparaatje (IGBT inverter) die tot 200ampere kan. Nu gebruik ik de hoogste stand meestal niet, maar ik zou graag wel rond de 100-130A kunnen instellen.). Ik weet niet goed hoe ik moet berekenen hoeveel vermogen het apparaat op een bepaalde instelling gebruikt (ze spreken over 70v open spanning en 28v uitgangsspanning), is het dan 28x200=5600W?

mvdk

Golden Member

Zit die bestaande automaat in de garagebox van dat oude vrouwtje?
Dan is het het handigste om te proberen van garagebox te ruilen.
Andere oplossing is een eigen aansluiting (duur)
Alle andere dingen werken niet...

Op 17 september 2021 18:35:24 schreef mvdk:
Zit die bestaande automaat in de garagebox van dat oude vrouwtje?
Dan is het het handigste om te proberen van garagebox te ruilen.
Andere oplossing is een eigen aansluiting (duur)
Alle andere dingen werken niet...

Nee, in een andere ruimte waar zij beheerder van is. Ik kan dus niet ruilen.

Kunt u een klein beetje uitleggen waarom mijn idee niet werkt?

pa3gws

Golden Member

Het gaat om de selectiviteit van de automaten een verschil van slechts 3A is veel te klein.
Ik heb hier voor mijn test hoekje een 6A automaat zitten en toch is de automaat in de meterkast soms sneller.;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 17 september 2021 19:13:48 schreef pa3gws:
Het gaat om de selectiviteit van de automaten een verschil van slechts 3A is veel te klein.
Ik heb hier voor mijn test hoekje een 6A automaat zitten en toch is de automaat in de meterkast soms sneller.;-)

Bedankt!

En twee 6A groepen ipv één 13A, waarbij ik dus mijn powertools over die groepen verdeel, zou dat nog zin hebben, toch in ieder geval voor kortsluiting?

HVinduction

Honourable Member

Het gaat niet werken omdat zoals u zelf zegt er 50 garageboxen op zitten met fysieke stopcontacten en de automaat gemiddeld dus al zwaar belast wordt, dus is er met een automaat van 10A of 6A ook geen selectiviteit. Ook hebben powertools een behoorlijke inschakelstroom wat een kleine automaat makkelijk laat trippen, bijvoorbeeld een stofzuiger of boormachine en zeker een lasapparaat.
Met kortsluiting zal u sowieso geen selectiviteit hebben, misschien wel met een kleine overbelasting maar dat heeft natuurlijk dan weinig zin omdat overbelasting over het algemeen komt door teveel apparaten aanzetten en kortsluiting vooral door apparaten die defect raken.

[Bericht gewijzigd door HVinduction op vrijdag 17 september 2021 20:31:24 (27%)

50 contactdozen en in elke box een lampje op 1 groep?
Mag dat in Belgie?

Misschien kan je aan mevrouw vragen een bezemsteel onder de automaat te zetten want een andere oplossing is er niet.
Het enige wat je kan proberen is een UPS te plaatsen. Goedkoop, op MP staan er zat. Inschakelstroom van machines vlak je er mee af en mocht de automaat uitschakelen zit je niet gelijk in het donker. Win-win noemen we dat :)

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

Niet aan beginnen , dat geeft een berg ellende!
Die groep kan het bij lange niet aan, er zullen constant een aantal fietsen en andere laders aan de lader staan.
Bovendien zouden er mede bewoners gaan klagen dat de stroomrekening voor het collectieve gebruik sterk is gestegen. Als je woning redelijk dicht bij je garagebox ligt, een stevig verleng van woning naar de box. Bij een te dun snoer wordt het laswerk brobbelwerk.
Ik vermoedt dat de stopcontacten er later legaal of illegaal bij gemaakt zijn en er alleen in verlichting was voorzien.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 17 september 2021 20:52:13 schreef tfteetje:
50 contactdozen en in elke box een lampje op 1 groep?
Mag dat in Belgie?

Misschien kan je aan mevrouw vragen een bezemsteel onder de automaat te zetten want een andere oplossing is er niet.
Het enige wat je kan proberen is een UPS te plaatsen. Goedkoop, op MP staan er zat. Inschakelstroom van machines vlak je er mee af en mocht de automaat uitschakelen zit je niet gelijk in het donker. Win-win noemen we dat :)

Waarom zou dat niet mogen ?

ken ook een situatie waar 40 loodsen zonder gas samen op een 3x40A voeding zitten, men klust en doet vanalles in die loodsen, dus hoe vaak gaat dat fout denk je :P

lassen vergeet maar op een 16A voeding waar godweet nog bijzit aan opladers enz. generator neerzetten is wrs een oplossing.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 september 2021 20:52:13 schreef tfteetje:
Misschien kan je aan mevrouw vragen een bezemsteel onder de automaat te zetten want een andere oplossing is er niet.

Dat gaat ook niet werken. Als je het piefje van een automaat omhoog houdt zal hij bij een kortsluiting of overbelasting toch uit gaan.

Op 17 september 2021 21:36:50 schreef Peter112:
[...]
Waarom zou dat niet mogen ?

Omdat dan iedereen in het donker zit als er wat gebeurd. 1010 zegt niets meer over het aantal aansluitingen op een groep. Maar B is geen 1010-domein.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

Op 17 september 2021 21:46:53 schreef tfteetje:
[...]

Omdat dan iedereen in het donker zit als er wat gebeurd. 1010 zegt niets meer over het aantal aansluitingen op een groep. Maar B is geen 1010-domein.

Dat geldt voor normale verblijfsruimten en niet voor schuurtjes.

Op 17 september 2021 20:24:56 schreef HVinduction:
Het gaat niet werken omdat zoals u zelf zegt er 50 garageboxen op zitten met fysieke stopcontacten en de automaat gemiddeld dus al zwaar belast wordt, dus is er met een automaat van 10A of 6A ook geen selectiviteit. Ook hebben powertools een behoorlijke inschakelstroom wat een kleine automaat makkelijk laat trippen, bijvoorbeeld een stofzuiger of boormachine en zeker een lasapparaat.
Met kortsluiting zal u sowieso geen selectiviteit hebben, misschien wel met een kleine overbelasting maar dat heeft natuurlijk dan weinig zin omdat overbelasting over het algemeen komt door teveel apparaten aanzetten en kortsluiting vooral door apparaten die defect raken.

Ik hoor wat u zegt, maar dan heb ik blijkbaar geluk gehad! De meeste mensen gebruiken hun garage hier alleen om hun auto droog te houden (België). De meeste garages steken het licht niet eens aan. Nu is het wel zo dat er tegenwoordig steeds meer elektrische auto's en fietsen bij komen in het land, en ik heb wel een paar buren op een elektrische fiets gezien. Blijkbaar laden ze die accu niet in de garage op, anders zouden er wel meer problemen zijn.

Toch, ik gebruik tot op heden van alles, stofzuiger, haakse slijpers, zelfs een kacheltje van 2000 watt, compressor van 1500 watt, boormachines van 500, 1200 en 1500 watt, weinig problemen! Nu gebruik ik natuurlijk wel maar één machien tegelijk met daarnaast een kleine afzuiger en een paar LED lampen...

Het spul is hier zo'n 50 jaar oud en volgens mij is er niets aan de elektrische installatie veranderd.

Op 17 september 2021 21:37:54 schreef testman:
ken ook een situatie waar 40 loodsen zonder gas samen op een 3x40A voeding zitten, men klust en doet vanalles in die loodsen, dus hoe vaak gaat dat fout denk je :P

lassen vergeet maar op een 16A voeding waar godweet nog bijzit aan opladers enz. generator neerzetten is wrs een oplossing.

Een generator ga ik zeker over nadenken. Wat betreft lassen op 16A, ik heb dat gedaan met een goedkoop lastrafootje en tegenwoordig met een inverter zoals gezegd. Ik ben wel niet veel hoger dan 120 ampere geweest, maar het ging alleszinds prima.

Ik klus sinds de corona begon vrij intensief in die garage (een mens moet wat te doen hebben...) dus dat is toch al een tijdje...

Op 17 september 2021 21:31:53 schreef Hunebedbouwer:
Niet aan beginnen , dat geeft een berg ellende!
Die groep kan het bij lange niet aan, er zullen constant een aantal fietsen en andere laders aan de lader staan.
Bovendien zouden er mede bewoners gaan klagen dat de stroomrekening voor het collectieve gebruik sterk is gestegen. Als je woning redelijk dicht bij je garagebox ligt, een stevig verleng van woning naar de box. Bij een te dun snoer wordt het laswerk brobbelwerk.
Ik vermoedt dat de stopcontacten er later legaal of illegaal bij gemaakt zijn en er alleen in verlichting was voorzien.

Ik denk dat die stopcontacten wel origineel zijn, maar berekend op een keertje de auto stofzuigen. Vroeger waren dit luxe flats. Er is ook water in de garages.

Wat betreft gestegen verbruik, ben ik natuurlijk bereid mijn verbruik te betalen, is daar er mogelijkheid om dat apart te berekenen zonder aparte stroomaansluiting?

Hier een paar foto's van de stoppenkast boven, geeft misschien een idee..

Nog even een update, die +-50 was een schatting, ik heb de garages net geteld en het zijn er dus 85! Ik vind het wel moeilijk te geloven dat al die 85 garages op één groep van 16A zitten. Ik zal het nog eens navragen. Er wordt hier nog wel eens moeilijk gedaan, vandaar dat ik niet alles direct ga vragen. Geen slapende honden wakker maken enzo...

Ik zag in een openstaande garage ook de volgende situatie:

Een automatische garagepoort (er zijn er hier een paar, maar de meeste zijn met de hand). En vanwege die poort hebben ze blijkbaar een C10 installatieautomaat, een aardlekschakelaar en ik vermoed een KWh meter geplaatst. Dat biedt wel perspectieven denk ik?

Sine

Moderator

Zit er origineel überhaupt een stopcontact? Of hangt er enkel verlichting aan?

In BE mag je volgens het AREI max 8 stopcontacten op 1 groep hebben.

Selectiviteit zal je niet bekomen door een automaat met ietwat lagere In te plaatsen. Bij overbelasting is het niet te voorspellen welke automaat er eerst uit gaat. Je hebt ook geen idee hoe zwaar de kring reeds belast wordt door de andere eenheden.

Die 400V is de maximum spanning waarbij de automaat mag worden gebruikt. Dit heeft geen invloed op de stroomwaarde.

Hoe je je eigen meerverbruik kan berekenen, uit het totale verbruik van de gemeenschappelijke delen en de andere garages, zonder eigen teller is mij een raadsel.

zoals Sine aangaf mogen er per kring maximaal 8 stopcontacten worden geplaatst. (dit valt onder huishoudelijke installaties)

Ik weet niet of je medebewoners heel gelukkig zullen worden als je een generator gaat gebruiken in het garagecomplex?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 18 september 2021 12:38:53 schreef Sine:
Zit er origineel überhaupt een stopcontact? Of hangt er enkel verlichting aan?

In BE mag je volgens het AREI max 8 stopcontacten op 1 groep hebben.

Het origineel is volgens mij een stopcontact met schakelaar voor de lichtbol die er recht boven zit. Zo is het bij mij en bij alle garages die ik tot nu toe van binnen heb gezien.

Het zou mij niet verbazen, volgens de regelgeving die u noemt (als die 50 jaar geleden al gold), dat niet alle 85 garages op één groep zitten. Lijkt me inderdaad vrij onmogelijk, als iedereen tegelijk zijn 50w lamp aan zou zetten.... je kunt dan maximaal in 73 garages tegelijk het licht aanzetten.. en dan hebben we het nog niet over de automatische garagepoorten.

Op 18 september 2021 13:22:34 schreef 60204:
Selectiviteit zal je niet bekomen door een automaat met ietwat lagere In te plaatsen. Bij overbelasting is het niet te voorspellen welke automaat er eerst uit gaat.

Bedankt voor deze info, jammer dat dit niet zo werkt!

Op 18 september 2021 13:22:34 schreef 60204:Die 400V is de maximum spanning waarbij de automaat mag worden gebruikt. Dit heeft geen invloed op de stroomwaarde.

Bedankt!

Op 18 september 2021 13:22:34 schreef 60204:Ik weet niet of je medebewoners heel gelukkig zullen worden als je een generator gaat gebruiken in het garagecomplex?

Bedankt voor uw uitgebreide reactie. Het is inderdaad een vraag die ik mij ook stel. De garages zijn buiten en er is hier nog wel eens meer herrie, maar waarschijnlijk is een continue ronkend en rokend machien wel teveel van het goede...

evelo

Golden Member

Je zekeringkast op de foto is oud maar lijkt mij geen 50 jaar oud. Eerder eind jaren 80 of zo.
Beetje opletten met dat merk/type automaten want soms krijg je die niet meer ingeschakeld na kortsluiting/overbelasting.

Dat er 85 garages op 1 automaat zitten lijkt mij wel sterk. Ik zou toch eens aan de syndicus proberen te vragen om de zekeringkast te bekijken.

En ook eens vragen naar het laatste keuringsverslag (aan de foto’s te zien vrees ik er voor :) maar is wel een wettelijke verplichting in België)

En met de toestellen die je gebruikt zou je ook best zeker zijn dat je een goede aarding hebt in je garage.

Bedenk wel dat als je wel besluit om een aggregaat te nemen, deze minimaal 2x de maximale stand aan moet kunnen.
Voor jou dus 12KVA, en er zijn niet veel aggregaten die geschikt zijn om op te lassen. Zelfs huur aggregaten van 108 KVA van Boels en Borent zit een sticker op (niet geschikt om op te lassen).

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

De kern van het probleem is dat onder normale omstandigheden de 16A groep van alle garages al overbelast is.

Daar kan je heel weinig aan doen. 1x13A of 2x6A... dan nog als 4 mensen een kW aan stroom nodig hebben zal de stop er uit vliegen En jij hebt al 3kW op je 1x13A of 2x6A.

Dus wat je ook doet, met extra automaten doe je weinig aan de kern van het probleem.

WEL is het zo dat als je voor 2x6A zou gaan die in princiepe selectief zouden moeten zijn t.o.v. de centrale 16A. Dus bij kortsluiting zou dan je eigen stop moeten springen en niet de centrale. Maar hoe vaak gebeurt dat nu?

En wat doen de andere garagegebruikers als ze de boel overbelasten en de boel floept uit. Ik durf te wedden dat de helft dan gewoon wegloopt: "stroom ligt er weer eens uit, ik ga wel boven TV kijken". En als jij dan ook aan het klussen bent (maar even geen powertools gebruikt, maar wel in het donker zit) moet dan naar het beheerders-vrouwtje lopen om de boel weer aan te krijgen. Lijkt het alsof jij de oorzaak bent terwijl dat niet zo is. Doe je met die 6A zekeringen nog steeds niets aan. :-(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/