Het plaatsen van een installatieautomaat <16A in eigen garage?

Op 18 september 2021 13:22:34 schreef 60204:
Selectiviteit zal je niet bekomen door een automaat met ietwat lagere In te plaatsen. Bij overbelasting is het niet te voorspellen welke automaat er eerst uit gaat.

Bedankt voor deze info, jammer dat dit niet zo werkt!

Op 18 september 2021 13:22:34 schreef 60204:Die 400V is de maximum spanning waarbij de automaat mag worden gebruikt. Dit heeft geen invloed op de stroomwaarde.

Bedankt!

Op 18 september 2021 13:22:34 schreef 60204:Ik weet niet of je medebewoners heel gelukkig zullen worden als je een generator gaat gebruiken in het garagecomplex?

Bedankt voor uw uitgebreide reactie. Het is inderdaad een vraag die ik mij ook stel. De garages zijn buiten en er is hier nog wel eens meer herrie, maar waarschijnlijk is een continue ronkend en rokend machien wel teveel van het goede...

evelo

Golden Member

Je zekeringkast op de foto is oud maar lijkt mij geen 50 jaar oud. Eerder eind jaren 80 of zo.
Beetje opletten met dat merk/type automaten want soms krijg je die niet meer ingeschakeld na kortsluiting/overbelasting.

Dat er 85 garages op 1 automaat zitten lijkt mij wel sterk. Ik zou toch eens aan de syndicus proberen te vragen om de zekeringkast te bekijken.

En ook eens vragen naar het laatste keuringsverslag (aan de foto’s te zien vrees ik er voor :) maar is wel een wettelijke verplichting in België)

En met de toestellen die je gebruikt zou je ook best zeker zijn dat je een goede aarding hebt in je garage.

Bedenk wel dat als je wel besluit om een aggregaat te nemen, deze minimaal 2x de maximale stand aan moet kunnen.
Voor jou dus 12KVA, en er zijn niet veel aggregaten die geschikt zijn om op te lassen. Zelfs huur aggregaten van 108 KVA van Boels en Borent zit een sticker op (niet geschikt om op te lassen).

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

De kern van het probleem is dat onder normale omstandigheden de 16A groep van alle garages al overbelast is.

Daar kan je heel weinig aan doen. 1x13A of 2x6A... dan nog als 4 mensen een kW aan stroom nodig hebben zal de stop er uit vliegen En jij hebt al 3kW op je 1x13A of 2x6A.

Dus wat je ook doet, met extra automaten doe je weinig aan de kern van het probleem.

WEL is het zo dat als je voor 2x6A zou gaan die in princiepe selectief zouden moeten zijn t.o.v. de centrale 16A. Dus bij kortsluiting zou dan je eigen stop moeten springen en niet de centrale. Maar hoe vaak gebeurt dat nu?

En wat doen de andere garagegebruikers als ze de boel overbelasten en de boel floept uit. Ik durf te wedden dat de helft dan gewoon wegloopt: "stroom ligt er weer eens uit, ik ga wel boven TV kijken". En als jij dan ook aan het klussen bent (maar even geen powertools gebruikt, maar wel in het donker zit) moet dan naar het beheerders-vrouwtje lopen om de boel weer aan te krijgen. Lijkt het alsof jij de oorzaak bent terwijl dat niet zo is. Doe je met die 6A zekeringen nog steeds niets aan. :-(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
HVinduction

Honourable Member

En als je een aggregaat gaat gebruiken pas dan op met CO-vergiftiging, je ruikt het namelijk niet en bindt wel 200 keer zo snel aan hemoglobine dan zuurstof, een CO-melder is dan zeker aan te raden.
(Ja, het gaat ook vanzelf weer je lichaam uit, maar dat gaat doordat het veel sterker gebonden wordt dan zuurstof heel erg langzaam, vandaar dat er bij ernstige CO-vergiftiging zuivere zuurstof wordt toegediend)

Op 18 september 2021 10:40:23 schreef BdeWinter:
[...]

Een generator ga ik zeker over nadenken. Wat betreft lassen op 16A, ik heb dat gedaan met een goedkoop lastrafootje en tegenwoordig met een inverter zoals gezegd. Ik ben wel niet veel hoger dan 120 ampere geweest, maar het ging alleszinds prima.

Ik klus sinds de corona begon vrij intensief in die garage (een mens moet wat te doen hebben...) dus dat is toch al een tijdje...

Als je kunt lassen op standje 120 lijkt mij dat je voldoende vermogen beschikbaar hebt. Of dat stand 120 niet overeenkomt met echt 120A

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
High met Henk

Special Member

Ts stipt wel een leuk probleem aan:

Sorry ik kan vandaag niet naar mijn werk komen, want mijn elektrische auto / fiets is niet opgeladen, omdat alle 30 mijn buren ook aan het laden waren..

En dat dus 30 x..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 18 september 2021 17:18:09 schreef tfteetje:
[...]

Als je kunt lassen op standje 120 lijkt mij dat je voldoende vermogen beschikbaar hebt. Of dat stand 120 niet overeenkomt met echt 120A

Ik vermoed dat dit machien inderdaad wel aan de koude kant is...

Op 17 september 2021 20:52:13 schreef tfteetje:
Het enige wat je kan proberen is een UPS te plaatsen. Goedkoop, op MP staan er zat. Inschakelstroom van machines vlak je er mee af en mocht de automaat uitschakelen zit je niet gelijk in het donker. Win-win noemen we dat :)

Zou dit mij inderdaad nog deels kunnen helpen? Over wat voor soort UPS spreken we dan (vermogen etc.)?

Bedankt voor alle nuttige reacties!

Conclusies:

  • Eigen installatieautomaat is vrij zinloos, gaat niet of nauwelijks doen wat ik beoog, niet proberen dus.
  • De situatie zoals hij nu is is vreemd, illegaal misschien? Ik ga proberen meer te weten te komen.
  • Op dit moment kan ik best toe met de wat minder vermogende powertools en voor de rest is het afwachten. Ik ga denk ik maar een noodlampje ophangen, of misschien een UPS neerzetten :)
  • Aggregaat is misschien een oplossing maar heeft ook best wat nadelen (kosten, geluidhinder, CO, ruimte, kan je er wel op lassen?).

Nogmaals bedankt, en ik hoop dat het e.e.a. zo ook anderen weer tot nut kan zijn.

Mag je bij het "oude vrouwtje" geen automaat plaatsen met een D-karakteristiek? Zo zal een eigen automaat van 10A met B-karakteristiek toch wel sneller uitvallen bij een overbelasting. Als er een kortsluiting is, dan is het onvoospelbaar.

Nadeel: Lassen met een 10A B-karakteristiek is niet mogelijk.

De jacht is mooier dan de vangst....

Nogmaals het probleem is niet dat zeg iedere zaterdag wel iemand kortsluiting maakt en dan de hele tent zonder zit. Dan zou "iedereen een selectieve zekering" helpen. Die ene van jou beschermt dan de rest tegen jou stommiteiten. Vandaar dat iedereen aan de eigen zekering zou moeten.

Maar dat is het probleem niet. Er wordt met normaal werkende apparaten alles bij mekaar ruim meer dan 16A getrokken zodat de centrale automaat tript.

Als de situatie echt "onhoudbaar" wordt, dan moet het structureel opgelost worden: Een tweede groep er bij en dan moet je van de stoppenkast naar "halverwege de garages" zorgen dat je een extra kabel trekt.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 20 september 2021 14:04:01 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo,

Voor de meeste mensen hier is dit waarschijnlijk basiskennis, maar ter verduidelijking toch maar eens bijgevoegd.

Uit deze karakteristiek blijkt dat bij overbelasting tussen B,C of D niet echt verschil zit. Enkel in het magnetisch gebied.

Het probleem van TS kan niet worden verholpen door het plaatsen van een automaat met andere karakteristiek. Wel door een structurele aanpassing aan de aanwezige installatie.

karakteristiek automaat .pdf

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Anoniem

Volgens mij is het probleem niet op te lossen met bijplaatsen van automaten in eigen garagebox. Ongeacht A, B of C type. Bovendien slaat dit niet op het thermisch overbelastingsprofiel, maar op de magnetische karakteristiek : korte, sterke overbelasting, kortsluiting.
Je zou een 10A B automaat kunnen plaatsen. Dat lijkt me het enige, en hopen dat die er eerder uit gaat. Bij een verbruik van 13A kun je dan toch een hele tijd werken. Probleem is eerder de startstroom denk ik.
De inschakelpiek is en blijft wat ie is. Dus waarschijnlijk gaat de ongewenste automaat er toch uit.

Als er 50 boxen op één 16A gedeeld circuit staan is het de bedoeling dat de stroomfaciliteit gebruikt wordt in overeenstemming met het normale gebruik in een garagebox. Dus een looplamp, een bandencompressor, acculader en beperkt gebruik van licht gereedschap en zo lijken me normaal.

Het is niet de bedoeling, en waarschijnlijk ook niet toegestaan volgens het huisreglement daar een intensief gebruikte hobby of kluswerkplaats te houden met middelzware machines. Of een aantal grote diepvrieskisten om eens iets anders te noemen.Daarvoor staan echt teveel boxen op die automaat. Het kan bij normaal gebruik al krap worden.

Los van andere mogelijke bezwaren lijkt het onevenredig groot verbruik van gemeenschappelijke middelen door 1 persoon niet kunnen.
Je eigent je onrechtmatig meer toe dan waarvoor je betaalt.
Bovendien breng je de stoomvoorziening van de medebewoners in gevaar. En bezorgt anderen overlast.
Stel dat de automaat er weer eens uitgaat en de beheerster is niet huis en bij andere bewoners staat de auto of de fiets onder lading...of er staat een kleine diepvriezer...

evelo

Golden Member

Als er effectief 50 of zelfs 85 garageboxen zoals TS zegt op 1 automaat 16A zitten, stel met 2,5mm² bekabeling. En TS zit ergens in een garagebox ver van het verdeelbord. Dan kan je lang wachten tot dat die automaat er uit gaat op kortsluiting :)

Anoniem

Het probleem is net dat de automaat er wél uitgaat.

Ik vrees dat het moeilijk oplosbaar zal zijn.
Het probleem is dat de elektriciteitsvoorziening niet voorzien is om er een werkplaats met relatief zware machines in te realiseren.
16A te verdelen onder 50 gebruikers is daarvoor veel te krap.
Dat wordt evenredig verdeeld 300mA /garage ofte 70W.

Zelf daarvan eigenmachtig 13A = 3kW gebruiken vind ik asociaal.
Vooral omdat de anderen ongevraagd meebetalen. Omdat het ongewenst uitvallen van de stroom bij alle andere gebruikers voor schade en ongemak kan zorgen. Een eigen aansluiting is de enige koosjere oplossing.

Als men aan een koffietafel een schaal koekjes zet is het de bedoeling dat elk een paar koekjes neemt. Sommigen moeten er geen, en iemand anders neemt er eentje meer. Geen probleem . Maar het is niet de bedoeling dat er ene de hele schaal leegvreet.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Stroomvoorziening is natuurlijk ook bewust beperkt gehouden. De garages zijn bedoeld als autostalling en niet als werkplaats. Mag je de garage überhaupt wel anders gebruiken dan als autostalling?

Zal niet de eerste keer zijn dat er gebruiksbeperkingen staan in een splitsingsakte of eigendomsakte.

mel

Golden Member

Waarom zou je er geen werkplaatsje van mogen maken? Waar moet het anders dan? :?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Euh, omdat de stroomvoorziening daarvoor veel te krap is bijvoorbeeld? :-)
Voor de brandveiligheid misschien?
Omdat het lawaai, stof geur en vuil de andere bewoners/gebruikers hinderen?
Of gewoon omdat het (voor die redenen) niet mag volgens het huisreglement.

Er zijn er ook vast wel die het stopcontact in de gang, bedoeld voor het stofzuigen van de gemeenschappelijke gedeelten met een verlengdraad aansluiten op hun zonnebank.

Maar ik ga er vanuit dat de meeste mensen gedeelde voorzieningen respecteren en er geen misbruik van maken .

Tinus22 denkt er net zo over als ik..

met 6A zekeringen kan je niet meer lassen.
zelf met een 10 of 13A zekering gaat die er heel snel uit gaan.

als je nu teveel lawaai gaat maken, gaan ze gewoon verbieden van er nog in te werken. je hebt nu al een hele tijd 'gratis ' kunnen klussen, maar dat zou snel ten einde komen zo.

enige legale zou zijn, is dat er een aparte draad met teller naar u garagebox gaat, die dan op een hoofdaansluiting is aangesloten en niet achter die 16A groep.

je had berekent dat er 73lampen van 50W kunnen branden voor de boel springt. ik denk dat ze daarop hebben gespeeld. in het beste geval de helft die zijn lamp laat branden, blijft de zekering in. ook kortstondig met zo een electrische poort, zal de boel niet onderuit gaan. als je gaat werken... dan gaat het sneller

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Mijn broer heeft ook een eigen parkeerplaats in de kelder van zijn appartementengebouw. Daar mag je enkel een auto op parkeren. Stallen van andere zaken, zoals een aanhanger, huisraad, kasten etc. mag niet.

De reden is simpel, het wordt een grote zooi als de parkeerplaatsen gebruikt worden als opslag, werkplaats etc. Hetzelfde geldt natuurlijk voor een collectie garageboxen.

Anoniem

Daarin geef ik jullie 100% gelijk.
Behalve de stroom zijn er nog tal van zaken die voor overlast kunnen zorgen.
Maar mensen zoeken doorgaans niet graag ruzie, en gedogen sommige zaken
lange tijd. "De kruik gaat zolang...."
Maar als je de aandacht trekt, bijvoorbeeld door om de haverklap de gemeenschappelijke stroomvoorziening te laten uitvallen dan zal er snel protest komen en zullen de andere veroorzaakte ongemakjes/hinder als verzwarend gaan meetellen.

Maar we kunnen er blijven over zeuren, het technisch antwoord is al gegeven.
Bijkomende automaten kunnen bij verbruik van 13A niet voldoende selectief zijn om te voorkomen dat de gemeenschappelijke 16A automaat eruitvliegt, vooral omdat de oorzaak vermoedelijk de startstroompiek van een machine is. Die perk je daarmee niet in.
Zelfs als de reden toch totale thermische overbelasting zou zijn omdat andere boxen ook stroom verbruiken zoals laders voor elektrische fietsen, of een diepvrieskistje, zal een bijkomende automaat in de bedoelde box/werkplaats zinloos zijn .

Stel dat het totale gebruik van alle 49 boxen samen gemiddeld een 14A bedraagt en jij plaatste een 10A automaat en verbruikt zelf 13A/
Jouw 10A automaat zal het een hele tijd uithouden, maar het totale verbruik zal dan 14+13= 27A bedragen en de gemeenschappelijke 16A automaat gaat er wél uit na korte tijd.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 4 oktober 2021 14:15:16 (13%)

mel

Golden Member

Hoe komen jullie aan 13 A automaten?Die rare waarden hebben we niet.. (in NL dan)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

leesbrilletjes ook niet, zo te zien ;-)