Doorgebrande weerstand van elektromotor

Ik heb een (werkende) elektromotor waarbij een weerstand is doorgebrand. De weerstand brandde door toen tijdens het testen de motor wat verschoof en niet meer haaks op de koppeling tussen de 2 assen stond.

Helaas heb ik het type en de specificaties van de weerstand niet opgeschreven. Is er een manier om te achterhalen of berekenen wat ik nodig heb als vervanging?

Specificaties motor
Siemens CAF38-AK90LP4
230V 60Hz 1,5kW S1 9,7A

Specificaties doorgebrande weerstand
37mm breed, 6mm hoog

Bijgevoegd het schema waarin de start en draai capacitors staan vermeld. De 2CR4 is een startrelais.

e 2cr4-253 is een motorstart-overstroom relais.
https://www.muekra.de/downloadfile/download/aitfile/aitfile_id/671/

Ik denk dat de verbrande weerstand laagohmig geweest zal zijn.

https://www.werktuigenspierings.nl/image/cache/catalog/Werktuigen/product-1510/bkuzh9J92H-2576-500x500.png

helaas staat hier de waarde ook niet op, wel de functie.

Ik heb veel gegoogled, maar dit schema nog nooit gevonden, wat goed!

Als ik het schema goed begrijp gaat het dus om de pre-resistor (PV) die kapot is?

Anoniem

37mmx6mmx6mm, zijn dat geen 5W types?
Met I=√P/R in het achterhoofd verwacht ik ook dat de voorschakelweerstand laagohmig moet zijn, zeer laagohmig zelfs, 0,1Ω a 0,47Ω?
Laat het nog 1Ω worden, dan zie ik het nut ervan nog niet.
Ik zou hem eruit laten, kan hij ook niet uit fikken als de motor niet op toeren raakt

Edit:
Als de functie van de voorschakelweerstand erin bestaat om de max toegestane schakelstroom van het startrelais te begrenzen tot 7A wordt de weerstand 5/72= 0,10Ω

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 21 september 2021 00:07:16 (22%)

Een weerstand mag je zeker een factor 10-50 overbelasten als het maar minder dan 5 sec duurt.

Hij lijkt mij idd dat ie het relais-contact wat moet beschermen. Je zou wat mij betreft 1 Ohm kunnen proberen. Gewoon een wilde gok.

Z = 1/300C = 42 Ohm. voor de startcondensator.

Door de startcondensator loopt derhalve max 230V / 42 Ohm = 5.5A.

Met 1 ohm, dus 5.5V over de weerstand verlies je dus niet heel veel van je condensator. En met 30W in de weerstand zit je op minder dan 10x overbelasting van de 5W weerstand.

Dat gezegd zijnde..... dat hint natuurlijk wel naar hoe dat ding kapot kan gaan: Als het relais blijft plakken en niet na 5s afschakelt rookt de weerstand er 30 sec later gewoon uit.

Dus je hebt je hint dat het motor-start-relais kapot is....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank voor de antwoorden!

Ik heb twee 5W 1ohm weerstandjes gekocht, dan kan ik ze eventueel nog parallel proberen mocht 1ohm te veel zijn.

Hoe lang doet de motor er over om op te starten? Als dat 1s is, dan maakt het vermogen niet zo veel uit. Als ie echt tientallen seconden staat te loeien (dus dat je een steeds hogere toon hoort) dan is die 1 Ohm misschien toch wat veel. Nouja... dan heb je nu 0.5 Ohm in huis met 10W. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 september 2021 11:46:20 schreef rew:
Hoe lang doet de motor er over om op te starten?

Hij gaat direct aan, geen opstart

Ohhh! Ik begin dat relais nu pas te begrijpen. Die schakelt de startcondensator in als de motorstroom hoger is dan "normaal bedrijf". Dit gebeurt als ie nog niet draait en nog moet opstarten. Zodra ie gewoon draait valt het relais af en wordt de startcondensator uitgeschakeld. Ik dacht dat er een tijdvertraging in het relais zou zitten: "na 2.5s zal de motor wel opgestart zijn!". Die weerstand hoort dus kwa energie maar heel weinig te verduren te krijgen als het opstarten vrijwel instantaan gebeurt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Volgens datasheet schakelt startrelais in zodra hoofdwikkeling 20,9A trekt en valt af als deze lager wordt dan 17,2A
Neem je de weerstand te klein dan ga je de levensduur van het startrelais verkorten.
Neem je hem te groot gaat dat aanloopkoppel en/of weerstanden kosten.
Uit pure nieuwsgierigheid zou ik gaan experimenteren.
Zal alleszins de bedoeling zijn dat de weerstand de tijd overleeft vanaf het moment dat de hoofdwikkeling door overlasting 20,9A trekt en de thermiek afvalt.
Was hier dus niet het geval.

Probeer eerst maar eens zonder weerstand of het startrelais op komt en weer afvalt!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Net geprobeerd:

Met 5W 0.5Ω worden de weerstandjes heel warm
Met 5W 1Ω werkt het zonder problemen, weerstand wordt niet warm :)

Ik ga het nog in de gaten houden de komende tijd, maar het ziet er voor nu goed uit! Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken!

[Bericht gewijzigd door tomvanb op woensdag 22 september 2021 11:14:26 (32%)

jerome

Golden Member

Op 22 september 2021 11:13:32 schreef tomvanb:
Met 5W 0.5Ω worden de weerstandjes heel warm
Met 5W 1Ω werkt het zonder problemen, weerstand wordt niet warm :)

Zou net omgekeerd moeten zijn. Met 1 Ohm gaat vlugger warm worden dan met 0,5 Ohm. Zou toch eens meten of er tijdens bedrijf geen spanning staat over de weerstand. Moet dan 0,00V zijn. Een stroomrelais heeft als nadeel tov. een centrifugaal schakelaar, dat bij het starten het stroomrelais een fractie later dicht gaat. Op het moment dat deze dicht gaat kan de bedrijfs C afhankelijk van de periode al op 300 V pp staan en dan wil deze zich bruusk gaan ontladen naar de start C die een veel hogere capaciteit heeft, en zo de contactjes van het relais aan elkaar doen bakken. Heb je niet bij een centrifugaal schakelaar, want die staat gesloten bij het starten.