Problemen met Arduino Nano2040 Connect

Hoi Allen,

Ik ondervind met bovengenoemd bordje een hele hoop problemen, en dat maakt het zeer frustrerend en onprettig om mee te werken.
Mijn Computer draait Win10pro, de 21H1 versie.

1 - Firmware upgrade ublox Nina W102 module.

Staat beschreven op de website van arduino hoe je dit moet doen met 2 mogelijkheden. 1e is via de Arduino IOT cloud. Er moet dan een tooltje, ArduinoCreateAgent op de PC geïnstalleerd worden. Dit tooltje stopt echter continu met werken, tijdens het proces van updaten komt continu de melding "Please install ArduinoCreateAgent".
Dat proces blijft in de eerste stap "Checking Firmware" hangen, en na een 5 tal minuten komt er een timeout. Tooltje zowat 100 keer geinstalleerd en verwijdert, PC opnieuw opgestart, dit alles met Mcaffee in- en uitgeschakeld. Steeds hetzelfde resultaat.

2e optie is via een command line tool Arduino-fwuploader. Instructies netjes gevolgd, ook dit faalt.

Dit heb ik dan maar opgegeven.

2 - Continu uitvallen van de USB verbinding
Allereerst wou ik dit bordje programmeren in MicroPython via de OpenMV IDE, zoals men aanraadt in de documentatie van de Nano2040 connect.
Alle stappen gevolgd, deze IDE kan wel probleemloos zijn benodigde firmware op het bordje installeren, verbinding tot stand gebracht. Joehoe!! Eindelijk succes!!

Simpel voorbeeldprogrammaatje ingetokkeld,dat verbinding maakt met WiFi en IP gegevens weergeeft.
Joehoe! Weeral succes!!! De nano is verbonden en geeft netjes de gevraagde data weer.

Dan opeens verbinding weg, terwijl ik een uitbreiding aan de code aan het tokkelen was. Absoluut geen verbinding meer te krijgen met het bordje, ook niet met geforceerde bootloader.
Windows zegt dan netjes het volgende:

niets aan te doen, PC rebooten. dan werkt het weer.

Hetzelfde herhaalt zich ook met Thonny, en ook met VScode en PlatformIO.

Na onbepaalde tijd stopt de USB ermee. Nog iemand zo'n frustrerende dag ermee gehad? En hoe zou ik dit kunnen oplossen?

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
mel

Golden Member

De meeste mensen weten wel hoe ik over windows denk...Nu weet je ook waarom....
Voor zulk soort verbindingen neem ik altijd een ander os...
Sterker nog, de laatste 10 jaar geen windows gebruikt.

[Bericht gewijzigd door mel op 22 september 2021 17:25:54 (43%)]

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
blackdog

Golden Member

Hi mel,

Je opmerking is wel heel kort door de bocht...
Er kan zoveel mis zijn met een USB verbinding, rotte kabel, een USB2 device op een USB3.1 geeft ook vaak problemen, dit ook al zou dat niet moeten.

Het kan zijn dat W10 een beetje overloopt wat USB devices betreft, kijk eens naar dit tooltje bij Nirsoft.

https://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html

Er staan waarschijnlijk 30 of meer usb opslag devices in jouw lijst als je het programma runt.
Ieder device heeft zijn eigen serie nummer en dat loopt flink op als je installatie van W10 al wat ouder is.

Maar als eerste, goede USB kabel gebruiken en er voor zorgen dan je USB aansluitingen schoon zijn. (denkt vrijwel niemand aan!)

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Op 22 september 2021 17:24:06 schreef mel:
De meeste mensen weten wel hoe ik over windows denk...Nu weet je ook waarom....
Voor zulk soort verbindingen neem ik altijd een ander os...
Sterker nog, de laatste 10 jaar geen windows gebruikt.

En wat heeft het probleem van TS met Windows te maken? Volgen s mij helemaal niets. Ga a.u.b. als een volwassen om met je frustraties.

Het is de WifI verbinding die is uitgevallen en ik zou dan ook eerst daar verder gaan zoeken. Als je een smartphone hebt kan je ook even kijken of die hem wel kan vinden.
Toch lijkt het probleem zich meer op de nano zelf te spelen en wellicht heb je gewoon een defecte of slecht gesoldeerde exemplaar. Maar als zowel de USB en de Wifi steeds uitvallen vrees ik toch het ergste.

mel

Golden Member

Mijn excuus..Het kan idd het bord zelf zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb bijna elk vindbaar USB kabeltje gebruikt op elke usb poort, ook met en zonder hub, probleem blijft.
De Nano loopt niet vast, de wifi blijft verbonden, in mijn router blijft hij tussen de actieve devices staan.

Nu heb ik hier een raspberry pi pico aangesloten, deze heeft weliswaar geen wifi enz, maar deze vertoont dezelfde kuren bij het programmeren in Thonny.

Ik heb een Blink programma ingeladen, ledje blijft netjes knipperen, maar de computer gooit de USB eruit. zelfde fout als bij de Nano.

Ik heb een Alienware R10 Ryzen PC, daar is helaas geen USB 2 poortje meer op te vinden om te testen.

Andere bordjes zoals een gewone nano met ATmega328 of een NodeMCU met een esp8266 doen het wel probleemloos.

ga een VM met Ubuntu opzetten, eens kijken of dat verbetering brengt...

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Ik heb een Alienware R10 Ryzen PC, daar is helaas geen USB 2 poortje meer op te vinden om te testen.

Is in principe ook niet nodig. Ik heb nu ook een ryzen 7 dacht ik en die is het eerste moederbord waarbij hij het toetsenbord en muis gewoon op elk USB port pakt, moest daarvoor altijd op een USB1.1 poort. Het type poort kan het dus niet zijn.

Moet dan toch haast software zijn, maar wat Wifi en USB nu met elkaar te maken hebben 1 van de 2 zou toch gewoon moeten werken, of het moet zijn dat hij via de USB poort steeds geen spanning krijgt of gereset word.

Die Nano2040 draait op een Raspberry processor met ingebouwde USB interface. Dat is soms erg handig. Maar zo een ingebouwde USB heeft wel software ondersteuning nodig om te kunnen funktioneren.

Het lijkt erop dat die USB driver automatisch meegebakken wordt in elke sketch zonder dat je daar iets voor hoeft te doen.

Maar er lijken toch wel wat issues te zijn rond die driver.
- Werkt niet op Arduino 1.8, wel op Arduino 2.x beta
- Soms moet je de REC pin aan massa leggen tijdens inpluggen van de Nano
- De nano geeft dan -als het goed is- een USB mass-storage device (om firmware te laden) en een USB comport (voor communikatie).
- Je kunt mbv de reset button kiezen tussen USB-Mass-storage(dubbel-click) en USB-Comport (Single-click).
- Soms wordt de comport pas zichbaar na download van de sketch.

Zie ook https://forum.arduino.cc/t/nano-rp2040-connect-not-showing-as-a-device

Ik zou de windows 10 drivers nog niet uit willen sluiten.

Mijn telefoon hikt sinds kort ook met dezelfde boodschap.
Niks aan de PC veranderd als updates die je wel moet installeren.
Hij plinkt nu bijna onafgebroken.
Bij een Windows 7 installatie op dezelfde PC werkt het weer als vanouds. Voordat ik update naar Windows 10 een clone vann hardeschijf naar ssd gemaakte en als backups in de PC laten zitten voor dit soort ongein.

werkt het op een andere usb poort of PC wel goed.
zet er is een usb2 hub tussen. mischien wil Windows te snel over een ongeschikte kabel.
Een usb poort kan 1A leveren maar dan moet hij wel de juist identificatie doorlopen.
Waar staat de usb poort op 100ma?
Wat gebruikt het bordje, WiFiburs, leds, e.d

En inderdaad probeer het is op een VM

Ik heb ondertussen de firmware upgrade van de Wifi module klaar gekregen met hulp vanuit het Arduino forum.

Via Arduino 1.8.16 en volgende instructies:
https://github.com/khoih-prog/WiFiNINA_Generic#howto-update-wifinina-f

Het lijkt ook iets stabieler te werken via Arduino 1.8.16 maar de USB overdracht is tergend langzaam. De firmware update was meer dan 10min.

Een sketch inladen duurt 3 à 4 volle minuten.

dit is het antwoord dat ik verder kreeg na mijn vraag over de USB issues

Zal er daar ook een afzonderlijk topic over maken.