2x step-up convertors koppelen

Goedenavond,
ik heb 2 step-up convertors, die gevoed worden met 7V DC. De ene convertor staat ingesteld op b.v. 8V , de andere op 12V. de bedoeling is een led-verlichting laag of hoog te schakelen. Zelf heb ik het idee om de + van de led op beide + van de convertors aan te sluiten en idem voor de min.
Of de lage convertor is aangesloten op de 7V voeding of de hoge convertor is aangesloten. Dat betekent dat er dus spanning staat op de uitgang van de niet gevoede convertor. Kan dit kwaad?
Als alternatief kan ik ook de beide voedingen op de 2 convertors zetten en de uitgangen wisselend aansluiten.
Graag uw ondersteuning in mijn overpeinzing wat het beste is....
met vriendelijke groeten,
Arthur

Waarom neem je geen diode aan beide positieve uitgangen,
schakel je een van beide uit, dan blokkeert de diode het voltage.
(Zoek eens op or-ing diode)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Step-up converters hebben zo een diode doorgaans al ingebouwd als onderdeel van het step-up mechanisme. Dus waarschijnlijk kan het geen kwaad om ze direct aan de LED te koppelen.

Maar een led-verlichting laat zich meestal slecht sturen met spanning van 8 of 12 V. Of dat werkt hangt sterk af van de construktie van de Led-lamp. Eerst maar eens testen of dat goed gaat.

los van het feit of het goed gaat is dit een nogal omslachtige manier om je led te dimmen (als dat het idee is?).

Op je step up zit meestal een pot meter. als je deze vervangt voor twee weerstanden van de juiste waarde en een schakelaartje ben je bijvoorbeeld al eenvoudiger klaar.

Kun je wat meer uitleggen over je toepassing, misschien zijn er makkelijkere wegen naar Rome.

Met vriendelijke groet, Rob

Meer info over de converters zou handig zijn. Welke regelaar zit er bijvoorbeeld in?

Eén converter moet voldoen, gewoon de feedback omschakelbaar maken.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 23 september 2021 00:05:47 schreef Robvansuilen:
Op je step up zit meestal een pot meter. als je deze vervangt voor twee weerstanden van de juiste waarde en een schakelaartje ben je bijvoorbeeld al eenvoudiger klaar.

En tijdens het omschakelen zijn beide weerstanden open, is er geen feedback, en gaat de spanning onbeperkt hoog oplopen, totdat er iets stuk gaat. Lijkt me dus zo'n heel goed idee.

Je kunt wel een weerstand met een schakelaar in serie parallel zetten aan één van de bestaande weerstanden (de bovenste of onderste van de weerstandsdeler), op die manier heb je altijd een geldige feedback. Ik zou er geen al te lange draden aan maken, dan kan je converter instabiel worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

bedankt voor de reacties.
De suggestie van Walkura met 2 diodes in de plus, lijkt me een makkelijke oplossing, die ik als eerste ga proberen. deKees kan gelijk hebben maar om te proberen loop ik het risico dat ik de convertors opblaas. Robvsuilen's idee, daar was ik mee begonnen maar de convertor was meteen kapot gegaan, waarschijnlijk doordat, wat SparkGSX al zegt, weerstand los geeft enorme hoge spanning en pats.

Even nog wat ik aan het doen ben, ik heb een meter of 15 ledstrip die ik een uit-stand wil geven, een éénmaal instelbare lage stand en een éénmaal instelbare hoge stand. De commando's voor het schakelen komen van een daglicht opnemer en een bewegingsmelder.

met vriendelijke groeten,
Arthur

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je met de diodes werkt, en de 'hoge' converter gaat aan, dan hoef je de 'lage' converter op zich niet eens uit te zetten. De lage doet dan toch niet meer mee; hij blijft onbelast zolang de hoge aan staat.

Alleen als de onbelaste stroomopname je te hoog is, zou je uit zuinigheid de lage toch uit kunnen schakelen als de hoge aan gaat. Maar voor de leds hoeft dat dus niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@SparkyGSX,
Je kan omschakelen door een weerstand parallel bij te schakelen in de spanningsdeler. Dan staat er altijd een spanning op de referentie-ingang.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 23 september 2021 11:38:05 schreef Arthur49:
weerstand los geeft enorme hoge spanning en pats.

In dit soort circuits moet je zorgen dat je de hoogste-of-laagste spanning vast bedraad en dat vast-of-los van een "bijzetweerstand" dan bepaald of ie laag-of-hoog wordt.

Dus bij een standaard spanningsregelaar-met-feedback heb je R1 van out naar FB en dan R2 van FB naar GND.

Gebruikelijk is om bijvoorbeeld R2 120 Ohm te nemen (100 Ohm per volt)(*) en dan 380 Ohm als R1 voor 5V en 680 ohm voor 8V.

Als je dan die 380 vast soldeert en een 300 ohm in serie overbrugt als je de lage spanning wilt gaat het goed.

Of je monteert de 680 Ohm weerstand en dan doe je 861 Ohm parallel voor de 5V spanning.

Maar in beide gevallen zit je nu een weerstand te schakelen die "onhandig" met beide kanten aan een signaal zit.

Als je het bijvoorbeeld met een microcontroller wil schakelen, kan je R1 vast op 380 zetten, R2 120 vast monteren en dan aan R2 parallel schakel je een 152 Ohm weerstand. De resulterende 67 ohm is precies goed voor een R1/R2 voor de 8V.

Zou je nu die tweede met een microcontroller willen schakelen, dan kan je de min van de "extra" R2 schakelen met een pootje. Zelfs direct aan het pootje kan, maar een mosfetje er tussen kan ook.

Bij direct-aan-het-pootje zijn er twee extra overwegingen: Schakel tussen "NUL" en "high impedance": Maak je er 5V van dan gaan er dingen fout....

Daarnaast heeft een gemiddelde microcontroller een FET met een weerstand van ongeveer 30 ohm als output driver. Dus hier zou je dichter bij de 8V komen als je een 120 Ohm weerstand parallel zet.

Als je een modernere regelaar gebruikt, dan is de benodigde stroom veel lager, zodat je veel grotere weerstanden kan gebruiken en dan is dat niet zo'n issue.

(*) Het rekenvoorbeeld even voor een chip als de LM317 die een 1.2V feedback heeft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/