Grondkabels leggen voor in de toekomst

Hallo,

voor de toekomst wil ik alvast wat grond kabels gaan leggen.

ik heb 3 schuren die elk rustig aan door de jaren heen worden verbouwd.

schuur 1: komen 2 huisjes en er tussen in een schuurtje
( elks een aparte groep)
schuur 2: blijven 3 garages
( elks een aparte groep)
schuur 3: komt een grote werkplaats waar krachtstroom moet komen en boven op
de schuur komen zonnepanelen met omvormer in de schuur
(liefst rond de 10KW aan zonnepanelen)

alle kabel lengtes tot aan huis zijn ongeveer 50meter (over lengte meegerekend)

nu is mijn vraag hoe kan ik dit het beste aanpakken en hoe dik moeten de kabels zijn ?

Misschien is een globale plattegrond handig voor wat meer inzicht.

Er vanuit gaande dat de schuren redelijk dicht bij elkaar staan en er krachtstroom plus PV wordt begroot, zou je er over na kunnen denken om vanuit de woning 1 dikkere 5 aderige kabel naar bijvoorbeeld de werkplaats te leggen en daar een onderverdeling maken. Per schuur een aparte kabel uit de woning kan meer geld aan leidingwerk gaan kosten en is misschien ook minder efficient.

De kabeldiktes en het afzekeringen ligt aan wat er per schuur/woning aan energie verbruikt moet kunnen worden.

Op 24 september 2021 09:24:26 schreef T-sec:
Misschien is een globale plattegrond handig voor wat meer inzicht.

Er vanuit gaande dat de schuren redelijk dicht bij elkaar staan en er krachtstroom plus PV wordt begroot, zou je er over na kunnen denken om vanuit de woning 1 dikkere 5 aderige kabel naar bijvoorbeeld de werkplaats te leggen en daar een onderverdeling maken. Per schuur een aparte kabel uit de woning kan meer geld gaan leidingwerk gaan kosten en is misschien ook minder efficient.

De kabeldiktes en het afzekeringen ligt aan wat er per schuur/woning aan energie verbruikt moet kunnen worden.

garages zullen alleen wat lampen zijn en een compressor
de groote schuur zal het meeste gebruiken i.v.m. krachtstroom en zonnepanelen tussen 10 en 20kw wat over de kabel gaat als het een zonnige dag is...

huisjes komen geen echte groot gebruikers op, alleen op elks een wachmachine en droger. eerst alles op gas, maar mocht het ooit moeten dan misschien inductie

joopv

Golden Member

Op 24 september 2021 09:32:37 schreef udjenl:
hierbij de plattegrond

Het belangrijkste ontbreekt: de afmetingen / afstanden.
En kloppen de verhoudingen wel? Is dit een "luchtopname"?

[Bericht gewijzigd door joopv op vrijdag 24 september 2021 09:49:05 (10%)

mel

Golden Member

Ik zou , gezien de afstand , vermogen weten we nog niet, zeker 4g16 neerleggen, dit naar de schuur waar de onderverdeling komt.Daarvandaan kan je verder gaan met 6 mm .

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 24 september 2021 09:46:57 schreef joopv:
[...]
Het belangrijkste ontbreekt: de afmetingen / afstanden.
En kloppen de verhoudingen wel? Is dit een "luchtopname"?

is inderdaad een lucht opname van google maps.

het liefste heb ik de schuren elks apart naar het huis lopen. ook omdat op het moment alle schuren aan elkaar geschakeld zijn en er geregeld een aardlek uitspringt waar van we niet kunnen vinden waar die fout zit.
en aangezien ik toch in de toekomst wil gaan verbouwen bereid ik het nu liever allemaal gewoon goed voor.

tevens heb ik gelezen dat als je van 3x 16amp naar de meterkast in de schuur gaat je daar alweer een lagere amperage moet gebruiken. dus in de schuur van de huisjes houd je zeer weinig ruimte over over voor wasmachines en/of drogers... of ga ik hier uit de bocht?

Shiptronic

Overleden

Ik heb een hekel aan graven dus dat doe ik dan ook maar 1 x , van huis naar schuur moest een kabel komen, gleuf gegraven en er een buis van 160 in gegooid (gratis af te halen bij een boer via markplaats) , alles wat ik zou wille past erdoor, 1x graven en klaar voor de toekomst !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

enkele praktische vragen: je hebt 2 huizen strakjes en 2 garages: horen die garages bij de huizen?

zo ja: zou ik ze ook vanaf die huizen voeden. Ik hbe geen idee om wat voor huisjes het gaat:

B&B of vakantiewoning of kangeroe woning is al iets heel anders als voor permanente bewoning.

bij permanent bewoning zou ik ook SERIEUS overwegen om een aparte aansluiting aan te vragen. (al was het maar om gezeur over de rekening te voorkomen)

de schuur kun je anvuit het huis voeden, en voor 10 kW heb je met 25A zekeringen genoeg en zou je met 4 mm2 er al zijn.
ik zou zelf evt 6 mm2 leggen
Echter je moet 2 kabels trekken, daar een terugvoedende groep apart op de hoofdverdeler MOET worden aangesloten.
vanaf de hoofd verdeler moet je dus weer terug naar de schuur. Geen idee wat je daar in hebt staan qua apparaten en wat de gelijktijdigheid is.

voorbeeld:
in de werkplaats waar ik werk stan 2 draaibanken (klein 230 V HBM ding) en een 5.5 kW 3 fase
een freesbank (zal ook iets van 5 kW zijn.
een slijpbank
een metaal afkortzaag
een grote 3F compressor
een Mig apparaat
een elektrode apparaat
een hefbrug

als je alles normaal op zou tellen zou je minimaal 35 A of zwaarder nodig hebben.

helaas: er werkt maar 1 of hooguit 2 personen: gelijktijdigheid is praktisch 0! dus 25A vlamt er nooit uit. Zou je hier professioneel gaan werken wordt het een heel ander verhaal.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 24 september 2021 10:26:46 schreef High met Henk:
enkele praktische vragen: je hebt 2 huizen strakjes en 2 garages: horen die garages bij de huizen?
Nee,deze zijn enkel voor mijn gebruik
zo ja: zou ik ze ook vanaf die huizen voeden. Ik hbe geen idee om wat voor huisjes het gaat:

B&B of vakantiewoning of kangeroe woning is al iets heel anders als voor permanente bewoning.
het gaat om vakantie woningen.

bij permanent bewoning zou ik ook SERIEUS overwegen om een aparte aansluiting aan te vragen. (al was het maar om gezeur over de rekening te voorkomen) word all-in prijs gerekend

de schuur kun je vanuit het huis voeden, en voor 10 kW heb je met 25A zekeringen genoeg en zou je met 4 mm2 er al zijn.
ik zou zelf evt 6 mm2 leggen
Echter je moet 2 kabels trekken, daar een terugvoedende groep apart op de hoofdverdeler MOET worden aangesloten.
kijk dit wist ik dus niet.
vanaf de hoofd verdeler moet je dus weer terug naar de schuur. Geen idee wat je daar in hebt staan qua apparaten en wat de gelijktijdigheid is.

voorbeeld:
in de werkplaats waar ik werk staan 2 draaibanken (klein 230 V HBM ding) en een 5.5 kW 3 fase
een freesbank (zal ook iets van 5 kW zijn.
een slijpbank
een metaal afkortzaag
een grote 3F compressor
een Mig apparaat
een elektrode apparaat
een hefbrug

als je alles normaal op zou tellen zou je minimaal 35 A of zwaarder nodig hebben.

helaas: er werkt maar 1 of hooguit 2 personen: gelijktijdigheid is praktisch 0! dus 25A vlamt er nooit uit. Zou je hier professioneel gaan werken wordt het een heel ander verhaal.
Bijna hetzelfde al zal hier 1 draaibank komen te staan van max5.5kw 3fase en inderdaad maar 1 of 2 personen aan het werk. .

zou ik naar elke schuur sowieso 4x10 kunnen leggen hier verdelen en dan naar de grote schuur een 4x10 extra voor de zonnepanelen?

High met Henk

Special Member

10 mm2 lijkt mij overkill voor een garage of woonhuis.

bovendien is 4x beetje vreemd..
2x 5G10 voor schuur lijkt mij geen gekke keuze
1x 5G4 voor garage
2x 5G6 voor beide vakantiewoningen

zo zou ik het doen en dan is voor de vakantiewoning al HEEL dik uitgelegd.

Bedenk wel dat het een HEEL ander verhaal wordt als je wellicht aan warmtepompen of autolaadpalen gaat zitten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 24 september 2021 15:31:02 schreef High met Henk:
10 mm2 lijkt mij overkill voor een garage of woonhuis.

bovendien is 4x beetje vreemd.. zag inderdaad dat krachtstroom 5 aderig moet zijn
2x 5G10 voor schuur lijkt mij geen gekke keuze
1x 5G4 voor garage
2x 5G6 voor beide vakantiewoningen

zo zou ik het doen en dan is voor de vakantiewoning al HEEL dik uitgelegd.
5x10 naar de huisjes is misschien nog niet eens zo gek als er ooit nog eens inductie komt... ?

Bedenk wel dat het een HEEL ander verhaal wordt als je wellicht aan warmtepompen of autolaadpalen gaat zitten.daar had ik even niet aangedacht, stel ik koop een electrische auto en wil een laadpaal in mijn garage of schuur... waar moet ik dan aan denken?

Shiptronic

Overleden

Wat is het nut van het quoten van elke voorgaande post ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Wat het ook word: als je kabels legt en die nog niet aansluit op schakelaars of kasten, zorg ervoor dat er geen water in kan dringen.
Zet er eindgietmofjes op. Een stukje tape is beslist onvoldoende.

Op 24 september 2021 15:48:24 schreef Shiptronic:
Wat is het nut van het quoten van elke voorgaande post ?

ik tik quote aan en reageer daar in met dik gedrukt zodat de antwoorden sneller te lezen zijn, had ook zonder quote gekund.

High met Henk

Special Member

Inductie kookplaatje doet MAX 10 kW

En als je alles vol aan heb staan... kan gewoon op 5G2.5 zelfs.
Ik heb geen ervaring met laadpalen. Er gaat niets boven een auto met een 6 of nog meer cilinders in mijn wereld.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

dan is 6 dik inderdaad wel voldoende.

naar de garage misschien wel een goed idee om daar 10 dik naar toe te leggen mocht er ooit nog eens een electrische auto komen... ?

Jinny

Golden Member

Ik zou vanuit huis naar de meest logische plaats een dikke pijp ingraven, en vandaar uit door naar de rest met iets dunnere pijpen.
Voordeel, pijp ligt er en je kan in de toekomst er nog van alles bij trekken...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

dan heb je wel al een 30 kW lader nodig.
even opgezocht en een Tesla lader is 22 kW maximaal.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

oke dan zou 6mm mooi zijn en kun je eventueel nog gekke dingen doen mochten we ooit nog iets bedenken.

dan zou het uitkomen op

2x 5G10 voor schuur 1x krachtstroom + verdeeld 230v 1x zonnepanelen
1x 5G6 voor garage 1x krachtstroom of verdeling 230, eventueel laadpaal
2x 5G6 vakantiewoningen 2x verdeling 230v.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Lijkt me een beetje overdreven die diktes.
Of je moet 63A in je schuur willen hebben....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Met een 11kW laadpaal is elke nu verkrijgbare auto na een nacht (10 u) weer vol. Een flits laadbeurt van één uurtje is zeker goed voor 50-75km zeker prima om weer naar een snellader te kunnen.

Bovendien passen snelladers zich aan via bijvoorbeeld P1 poort, zodat ze de kookplaat en vaatwasser even voor kunnen laten gaan.