enkele praktische vragen: je hebt 2 huizen strakjes en 2 garages: horen die garages bij de huizen?
zo ja: zou ik ze ook vanaf die huizen voeden. Ik hbe geen idee om wat voor huisjes het gaat:
B&B of vakantiewoning of kangeroe woning is al iets heel anders als voor permanente bewoning.
bij permanent bewoning zou ik ook SERIEUS overwegen om een aparte aansluiting aan te vragen. (al was het maar om gezeur over de rekening te voorkomen)
de schuur kun je anvuit het huis voeden, en voor 10 kW heb je met 25A zekeringen genoeg en zou je met 4 mm2 er al zijn.
ik zou zelf evt 6 mm2 leggen
Echter je moet 2 kabels trekken, daar een terugvoedende groep apart op de hoofdverdeler MOET worden aangesloten.
vanaf de hoofd verdeler moet je dus weer terug naar de schuur. Geen idee wat je daar in hebt staan qua apparaten en wat de gelijktijdigheid is.
voorbeeld:
in de werkplaats waar ik werk stan 2 draaibanken (klein 230 V HBM ding) en een 5.5 kW 3 fase
een freesbank (zal ook iets van 5 kW zijn.
een slijpbank
een metaal afkortzaag
een grote 3F compressor
een Mig apparaat
een elektrode apparaat
een hefbrug
als je alles normaal op zou tellen zou je minimaal 35 A of zwaarder nodig hebben.
helaas: er werkt maar 1 of hooguit 2 personen: gelijktijdigheid is praktisch 0! dus 25A vlamt er nooit uit. Zou je hier professioneel gaan werken wordt het een heel ander verhaal.