Grondkabels leggen voor in de toekomst

ik ben niet zo thuis in al die berekeningen, anders had ik het zonder vragen waarschijnlijk wel gered :+ des al niet te min vind ik dat hier serieus antwoord word gegeven en daarvoor zeker een staande ovatie.

wat ik vooral belangrijk vind, dat ik met deze setup aan kabels voorbereid ben op de toekomst met een klein beetje over capaciteit mocht ik rare sprongen willen maken, wat al gezegd is een draaibank of freesbank moet in de grote schuur gewoon kunnen draaien, niet allemaal tegelijk natuurlijk.
eventueel in de nacht moet er in de toekomst misschien in de garage een electrische auto worden opgeladen.

dan is nu mijn vraag
heb ik genoeg aan het volgende? :

2x 5g6 naar de huisjes
1x 5g10 naar de garage
2x 5g10 naar de schuur/werkplaats

Op 25 september 2021 10:15:36 schreef Thehof:
Deze mag je ook gebruiken, wij gebruiken het ook ons park.
Vele kilometers liggen van 2.5mm t/m 150mm.
https://shop.jaeger-direkt.nl/assortiment/installatietechniek/draad-ka…

is flink goedkoper, wat is het verschil ?

Hier een voorbeeld hoe de Duitse grondkabel er uit ziet.
Hoofdverdeling vanaf transformator ruimte 3xkabels paralel 120mm

oke, ziet er netjes uit, alleen nu zit ik te denken, kun je met 4 aderige +aardlint van krachtstroom naar 230v?

die ik nu heb gekozen/is aangeraden 5 aderig + aardlint

ik leg zelf alleen de kabels ,aan aansluiten laat ik ter zijner tijd doen, voor mij dan wel handig om te weten hoe het werkt met de aders., ik zoek op internet maar kan daar niet echt een duidelijk antwoord vinden.

mel

Golden Member

Grondkabel heeft altijd een metalen mantel, dat is dus aarde(onder de omvlechting zit een aardlitze).
Dan hebben we een nul, die is blauw. zowel nodig voor 230 als voor 400.Dan blijven er 3 aders over, voor 3 fasen kracht, maar je kan tussen een fase en nul gewoon 230 pakken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 24 september 2021 10:15:41 schreef Shiptronic:
Ik heb een hekel aan graven dus dat doe ik dan ook maar 1 x , van huis naar schuur moest een kabel komen, gleuf gegraven en er een buis van 160 in gegooid (gratis af te halen bij een boer via markplaats) , alles wat ik zou wille past erdoor, 1x graven en klaar voor de toekomst !

Mag je daar vervolgens alles bij elkaar inproppen?

Kijk vaak verliefd naar de gele minimaal 10m lange buizen-uit-één-stuk bij bouwprojecten. (Ik moet totaal 20m onder huis en onder tuin overbruggen met 4x16mm^2 grondkabel (tweedehands, 5euro/m), ethernetkabel en wat ik nog ooit bij verzin).

De aardscherm / litze gebruik je als aarde, de kleur blauw voor nul en bruin, zwart, zwart soms grijs als fase.
Tussen 1 van de fase en nul is 220 volt, tegenwoordig tussen 230-245 volt.

Op 25 september 2021 12:34:32 schreef r-p:
[...]

Mag je daar vervolgens alles bij elkaar inproppen?

Kijk vaak verliefd naar de gele minimaal 10m lange buizen-uit-één-stuk bij bouwprojecten. (Ik moet totaal 20m onder huis en onder tuin overbruggen met 4x16mm^2 grondkabel (tweedehands, 5euro/m), ethernetkabel en wat ik nog ooit bij verzin).

Ik heb van di spul in de tuin liggen, daar gaan alle kabels door heen. Ideaal, als je he goed legt met ruime bochten extra touw erdoor heen en je kunt er later nog wat bij insleuren.
Overigens heb ik op MP een reststuk bij iemand uit de buurt gehaald voor een kratje bier.
https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/catalog/product/cache/63a26bd5f8a87e84b7b01548ce4b865d/p/i/pipelife-kabelflex-flexibele-mantelbuis-4139515_2.jpg

oke bedankt. nu nog 1 laatste vraag

wat is het verschil tussen de duitse NYCWY en YMVK-AS ?

Op 25 september 2021 13:37:54 schreef udjenl:
oke bedankt. nu nog 1 laatste vraag

wat is het verschil tussen de duitse NYCWY en YMVK-AS ?

YmVk-As heeft een stalen armering met daarin een litze vertind welke als aarde dienst doet. De Duitse NYCWY heeft alleen een koperen draden om de binnenkabel heen.
Opbouw NYCWY
https://etelectric.nl/wp-content/uploads/2019/06/NYCWY.jpg
Opbouw YmVk-as
https://media.wildkamp.nl/productimages/default/870px/15046559.jpg
De Duitse is minder bestand tegen doorsteken, als je de kabel in een beschermbuis legt is dat geen enkel probleem.

door steken zal niet zo snel gebeuren aangezien grotendeels de riolering er boven ligt

heb recent ook nog een tuin renovatie gehad, riool vervangen en alle bekabeling vervangen. eerst zat er ymvk in de grond met tig gammele moffen, nu riool zonder haakse bochten en grondkabels gebruikt, geen moffen alles komt in dozen op een paaltje. moeten ook meerdere laadpalen komen, dus ook rode flex in de grond voor de toekomst, de frut nylon draad wel eruit gehaald en er 6mm oranje touw in getrokken zodat er later een ymvk doorheen kan. de rode flex vlak gelegd en onder de riolen door getrokken, anders is dat later een bult waar je amper overheen kunt komen. einde ook afdichten, anders trekt er een aantal liter bagger in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 september 2021 12:07:33 schreef Thehof:
Hier een voorbeeld hoe de Duitse grondkabel er uit ziet.
Hoofdverdeling vanaf transformator ruimte 3xkabels paralel 120mm

heb je daar ook nog een beschermingbuis omheen getrokken of druk je het zo de grond in ?

die duitse kabel ben ik hier ook tegengekomen, was afgekeurd omdat deze door de grond naar een laadpaal lag en daar voldoet deze niet voor in NL.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waarom is deze kabel dan afgekeurd?

Wij hebben ongeveer 15 jaar geleden het hele park opnieuw bekabeld door Duitse kabel.

Is toen goed gekeurd door een inspecteur van energie bedrijf.
Voor het leggen van de kabels hadden wij al informatie gevraagd bij de betreffende inspecteur, wij konden ze gewoon leggen.

tja, ik vond dat ook raar want gekozen diameter icm lengte en stroom was goed, maar het was omdat er geen wapening in de kabel zit. was een 3140 keuring, maar de pandeigenaar zei knip maar los want die laadpaal wordt toch niet gebruikt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is dan bedrijfsmatig?

Ik ben niet bedrijfsmatig bezig. Beetje uit de hand gelopen hobby,s.

ja, was bij een bedrijf. 3140 keuringen gelden ( nog) niet voor woningen. echter dat verzekeringen daarmee wel bezig zijn zit er wel aan te komen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dan ga ik wel voor de nederlandse versie. geen gezeik in de toekomst :)

https://boselektro.com/catalogus/kabel/grondkabel-nycy-nycwy/

NYCY 0,6/1 kV

Uiterlijk:
Sterkstroomkabel. (van 2,5 mm² t/m 6 mm²)

Gebruik:
Energiekabel voor aanleg in de grond, binnenruimten, kabelgoten en buiten, wanneer geen bijzondere mechanische belastingen worden verwacht. Deze "Duitse" grondkabel (vlgs. DIN VDE 0271 en IEC 502), kan in Nederland als tijdelijke grondkabel worden toegepast. De kabel is conform de 73/23/EEG-richtlijn (CE).

Nu is tijdelijk een rekbaar begrip, 1 week 1 jaar 100 jaar...
Overigens komen dit soort zaken steeds vaker voor, waarom in een Europees land als Duitsland het wel zou mogen en hier niet.

mel

Golden Member

Dat is hetzelfde als die verschillende WCD,s in Europa..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

inmiddels de ymvk-as kabel besteld. wellicht dat ik over paar jaar toch bedrijfsmatig wat wil gaan doen dan ben ik in ieder geval gedekt.