Gedrag Bosch/ Siemens drogers bij een losgekoppeld onderdeel

Ik krijg deze als vervanger : HF3FD/009H3F

Mss dat je die makkerlijker vind?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 21 oktober 2021 20:17:01 schreef EricN:
Ik krijg deze als vervanger : HF3FD/009H3F

Mss dat je die makkerlijker vind?

Thanks. Ik ga er maar eens een paar aanschaffen (verzendkosten zijn duurder).

Ik zal je op de hoogte houden van het resultaat. Er zal wel weer enige radiostilte volgen. Komende tijd weer erg druk. Wel bedankt alweer, je hulp waardeer ik enorm!!

Yep, en testen met de gloeilamp methode.. Ik vermoed eerder dat relais is blijven kleven en spoel opgefokt heeft..

Op 21 oktober 2021 20:22:27 schreef elektrofix:
Vergelijk deze eens
https://www.conrad.be/p/finder-361190094011-printrelais-9-vdc-10-a-1x-…

Dit zijn helaas niet de juiste relais 1 NC contact te veel.
Dus eventueel afknippen en goed isoleren

Enkelzijdige print dus afknippen is een optie.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 27 oktober 2021 08:43:21 schreef Lampje45:
[...]

Dit zijn helaas niet de juiste relais 1 NC contact te veel.
Dus eventueel afknippen en goed isoleren

Ik heb relais gevonden en binnen. Net even wat filmpjes gekeken hoe de relais te desolderen. Heb ik een soort van tin zuigertje nodig om het netjes te doen. Eens kijken bij de lokale hobby zaak en anders iets alternatiefs bedenken (vacuumpomp om remolie te vervangen......).

Op 27 oktober 2021 09:46:09 schreef EricN:
Enkelzijdige print dus afknippen is een optie.

Of gewoon een vier-polige kopen. Volgens mij zou dat hem moeten zijn (speciaal in de VS besteld nl. 8)7 )

@LP77 een tinzuiger heet zo'n pompje inderdaad en worden er ook genoeg tegen schappelijke prijzen van aangeboden in NL. Niet bij je lokale hobby zaak dan zeker online. Nu bestellen is zaterdag in huis (eerder dan je spoel ;) ) dus ik zou niet zo snel met een vacuumpomp voor remolie gaan pielen eigenlijk...

Zelf een LNK304GN (of variant) vervangen? Zie het stappenplan op MaakMijnWitgoed.nl

UPDATE:

Nieuwe relais op de printplaat gesoldeerd. Gloeilamp aangesloten op voeding voor relais. Resultaat:
- lamp brandt niet
- droger begint gewoon met zijn programma en doet niet meer “raar”.

Deze relais heb ik trouwens gebruikt.

@HaZee: en ik ben een mooie desoldeerpomp rijker (nooit geweten dat dit soort dingen bestonden). ??

[Bericht gewijzigd door LP77 op zondag 31 oktober 2021 12:09:04 (27%)

vergeten

Golden Member

@LP77
Nog niet de editknop ontdekt in je geplaatste berichten? :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

En als je de droger laat draaien en de CLN komt op display, gaat lamp dan branden??

Ik vermoed door defect relais de spoel is opgeblazen...

Op 31 oktober 2021 16:24:27 schreef vergeten:
@LP77
Nog niet de editknop ontdekt in je geplaatste berichten? :)

Jawel, maar een berichtje meer of minder.

Op 31 oktober 2021 18:39:11 schreef smd:
En als je de droger laat draaien en de CLN komt op display, gaat lamp dan branden??

Ik vermoed door defect relais de spoel is opgeblazen...

Ik heb hem niet een heel programma laten draaien (droger ligt ook nog helemaal open). Even snel getest of hij met het programma startte. Dat deed de droger eerst nl niet. Nu wel weer.

Op 31 oktober 2021 18:39:11 schreef smd:

Ik vermoed door defect relais de spoel is opgeblazen...

Ik denk dat dit nog wel eens mee zou kunnen vallen, want temperatuur van de de spoel wordt bewaakt door een met de windingen in aanraking liggende temperatuurschakelaar.

Ik heb het vermoeden dat oorzaak en gevolg net andersom liggen.

Ik denk dat de vrijloopdiode gesneuveld is, die heeft kortsluiting veroorzaakt, waardoor het relais is vast gebakken.
Waarschijnlijk is door de kortsluiting ook de gelijkrichtbrug gesneuveld, maar dit zijn componenten, die nauwelijks iets kosten en in alle fabrikaten ruim te koop zijn. Ik verwacht niet dat de spoel defect zal zijn.
Dit moet met een klein beetje handigheid en weinig kosten op te lossen zijn.

Anoniem

Ik denk dat de vrijloopdiode gesneuveld is

Ik zie 240VAC op de spoel staan

Ik verwacht niet dat de spoel defect zal zijn.

Op 14 oktober 2021 22:09:45 schreef LP77:
2. 220v op de magneet aangesloten. Resultaat: dikke flits

Omschakelen van zomer naar winteruur heeft dus toch bijwerkingen

Dat staat niet op de spoel maar op het totaal van de actuator.

En daarin zit:

Een spoel
een magneetkern
magneethuis
een bruggelijkrichter
een thermische beveiliging
een vrijloopdiode ook wel blusdiode genoemd

En ja je sluit hem aan met 230 V AC, maar de spoel is echt een gelijkstroom apparaat. En die omzetting wordt intern geregeld

Jaa zou best kunnen Lampje 45, het is geen bromspoel dus goed mogelijk.. @ LP77: zou je de spoel kunnen demonteren?? stuk is die toch al...

Ik zag dat ik in het lijstje de waarschijnlijke dader, de vrijloopdiode of blusdiode, nog vergeten ben.

Ik ben er van overtuigd, dat als je de spoel los kunt maken en dat zal zo zijn, want SMD stelde eerder, dat hij er nog één had liggen. De componenten, die haast niets kosten, vervangt, de actuator nog jaren meegaat.
Want het enige wat ik niet zeker weet is, of je de omwikkeling met kunststof (krimpfolie) er weer op krijgt.
Want ik kan op de foto's niet zien, of de spoel demontabel is.

Thermische tape ipv folie kan ook.. Ben erg benieuwd of die diode stuk is..

Anoniem

En ja je sluit hem aan met 230 V AC, maar de spoel is echt een gelijkstroom apparaat. En die omzetting wordt intern geregeld

Staat inderdaad ook op het schema.... dat zelfs voor het winteruur is gepost.
Gezien het thermisch contact idd heeeel veel kans dat de blusdiode of de brug is gesneuveld.
De moeite waard om op onderzoek te gaan?

Vandaag nieuwe magneet ontvangen. Draait nu zijn programma, fingers crossed.

[Bericht gewijzigd door LP77 op woensdag 17 november 2021 22:26:19 (23%)

Ik ben toch wel benieuwd wat er nu stuk is geweest in de actuator, want ik ben er van overtuigd dat de reparatie met een paar halfgeleiders, de oplossing had kunnen zijn. Want ik durf te wedden dat de spoel niet defect is.

Denk het ook wel..Heb je die spoel al opengemaakt LP77??