veel leveringsproblemen?

mel

Golden Member

Ik vraag me af of er veel mensen zijn die via internet elektronische componenten bestellen, en of er veel leveringsproblemen zijn.
Ik heb zeer simpele dingen bij Reichelt besteld, en krijg een mail dat er levertijd op staat...
Nu vraag ik me af of er veel mensen er last van hebben.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik dacht dat dat wel algemeen bekend zou zijn. Momenteel is er een enorm tekort aan IC's, wereldwijd. Sommige FPGA's hebben momenteel meer dan een jaar levertijd, bv.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
EricP

mét CE

Reichelt is best naar de afgelopen tijd. Dingen die 'op voorraad' zijn, hebben als je besteld hebt 2 dagen later opeens levertijden. Ik heb er een stukje correspondentie aan besteed en het komt er op neer dat 'de voorraad' pas wordt bijgewerkt als een order werwerkt wordt. Als het wat drukker is, dan kan dat zomaar 1 of 2 dagen duren. Je zit dus feitelijk naar de voorraad van een paar dagen terug te kijken. En dan duurt het ook nog ff voor je eigen order verwerkt wordt. Dus je hobbelt zomaar 2-4 dagen achter de feiten aan.

Maar goed, het probleem speelt overal. De smoezen variëren van leverancier tot leverancier. Reichelt voerde Brexit aan. Nou ja, dan annuleer je de order en bestel ik het rechtstreeks in de UK. Kost iets meer. Maar is er wel 2 dagen later ipv. de aangegeven 4 weken...

Arco

Special Member

Conrad ook trouwens.
Had daar Wago connectors besteld, aangegeven levertijd: 5-7 dagen. Werd meer als een maand. (lekker als je ze dringend nodig hebt... :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Conrad is -helaas - altijd al naar :( . Soort 'last resort' inmiddels...

buckfast_beekeeper

Golden Member

Bij alle leveranciers zijn er lange levertijden van bepaalde componenten. Als de fabrikant niet kan leveren geraken ze allemaal uitgeput. Je kijkt op Mouser geen voorraad. Kijk je op Farnell, zelfde verhaal. Reichelt uiteraard idem.

Conrad zal het ook nooit meer worden. Een dispuut gehad om een zakje afstandshouders van enkele cent. Stond als 13mm op de website. Bleek dat de totale lengte te zijn inclusief schroef. Ze geven toe dat het dubbelzinnig was maar geven de fout niet toe. Klant kwijt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Op het moment zijn er overal levertijden te verwachten, ook op simpele dingen. Verwacht word dat dit nog wel een jaartje aan zal houden.

Veel bedrijven hebben eeen jaar weinig uitgegeven uit onzekerheid. Productie is daarom op veel plekken verlaagd. En nu word het bespaarde geld ineens extra uitgegeven, en daar is de productiecapaciteit dus niet op berekend. En dus levertijden.

Niet alleen op electronicagebied, op alle gebied.

Als ik bij TU een lijst met 100 artikelen bestel is het normaal dat er één of twee naleveringen zijn. Nu zijn het er meer dan tien

bprosman

Golden Member

Stond als 13mm op de website. Bleek dat de totale lengte te zijn inclusief schroef. Ze geven toe dat het dubbelzinnig was maar geven de fout niet toe. Klant kwijt.

Kun je toch gewoon terugsturen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Conrad is voor mij een no-go. Ten eerste is het veel te duur, en verderhadden ze lang niet alles wat ik wilde.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 25 september 2021 09:57:41 schreef bprosman:
[...]
Kun je toch gewoon terugsturen.

Als partikulier wel ja. Als bedrijf word het ingewikkelder.

Op 25 september 2021 08:46:35 schreef flipflop:
Ik dacht dat dat wel algemeen bekend zou zijn. Momenteel is er een enorm tekort aan IC's, wereldwijd. Sommige FPGA's hebben momenteel meer dan een jaar levertijd, bv.

Niet alleen FPGA's, wat toch wel een beetje ongebruikelijke componenten zijn; probeer eens een STM32 te bestellen. Het maakt niet uit welke familie, afgezien van een paar BGA packages is er niets meer op voorraad, en dat wat er nog is zijn hooguit enige tientallen tot honderden aantallen. Ook bij andere simpele chips zijn er al problemen; ik heb al problemen gehad met gate drivers, CAN transceivers, een Buck converter, etc.

Ik heb voorspellingen gelezen dat dit eerst nog wat erger wordt, en nog zeker een jaar, misschien twee, gaat duren.

Veel auto fabrikanten hebben fabrieken tijdelijk moeten sluiten, of op lagere capaciteit laten draaien, omdat ze niet genoeg chips kunnen krijgen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Voor die paar cent een enorm drama maken is misschien ook niet zo slim. Conrad is nu een klant kwijt, maar buck is ook een leverancier kwijt. Het werkt 2 kanten op. Koppigheid is een slecht raadgever :-)

Conrad is een prima leverancier voor hobby, professioneel zou ik er sowieso weg blijven. Daar zijn andere partijen voor.

@Sparky hierboven: ja tuurlijk, er stond ook 'bv' bij :-) Of het een "ongebruikelijk" component is, daar kunnen we over discussieren. Als ik een product heb met een dikke FPGA erop, kan het een minder gangbaar component zijn, maar blijft het net zo goed dramatisch dat je pas na een jaar kunt produceren. Dat is bij een FPGA net zo erg als bij een CAN driver.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 25 september 2021 10:43:27 (36%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 25 september 2021 10:23:37 schreef GJ_:
[...]Als partikulier wel ja. Als bedrijf word het ingewikkelder.

Ik bestel daarom regelmatig als 'prive persoon', maar verwerk de bonnetjes wel als bedrijfskosten.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Van Conrad lig ik niet wakker. Misschien 1% van de aankopen kwam van daar uit. Meestal zaken die Mouser niet naar EU stuurt of ik onvoldoende heb voor Mouser. Terugsturen? Ik zal ze wel eens ergens gebruiken. BTW dat hadden ze net zo goed kunnen voorstellen. Hebben ze niet gedaan. Hun klantvriendelijkheid is dus niet bijster groot. Hadden ze de fout gewoon toegegeven was er voor mij niks aan de hand geweest. Tot nu toe niks gevonden wat ze bij de kleine c hebben en niet elders.

Voor bepaalde zaken zijn er levertijden van ruim een jaar. Voor een BME280 verwacht Mouser nu een levering te ontvangen op 14/2/22. Normale fabriekslevertijd 43 weken. Bij Farnell wordt hij al niet meer weergegeven tenzij gemonteerd op bordjes.

In het algemeen zijn er lage voorraden en lange fabriekslevertijden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mel

Golden Member

Daar ben je dan mooi klaar mee...
Ik heb trouwens nog dozen vol met gangbare en minder gangbare cmos ic,s .dus als iemand iets zoekt, zal ik eens gaan zoeken..Noem het maar noodvoorraad.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 25 september 2021 11:00:04 schreef buckfast_beekeeper:
... Voor een BME280 verwacht Mouser nu een levering te ontvangen op 14/2/22. Normale fabriekslevertijd 43 weken. Bij Farnell wordt hij al niet meer weergegeven tenzij gemonteerd op bordjes.

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar RS heeft de BME680 op voorraad.
https://nl.rs-online.com/web/p/temperature-humidity-sensor-ics/1767943…

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Conrad is een prima leverancier voor hobby, professioneel zou ik er sowieso weg blijven.

Soms moet je wel, Conrad was de enige die de connectors op voorraad had met redelijke levertijd.
Bij navraag zeggen ze: "Dit is de levertijd die de fabrikant opgeeft, daar kunnen wij niets aan doen als die niet klopt"

Zeg dan niet "op voorraad", maar "ligt (misschien) op voorraad bij de fabrikant"... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@flipflop: als je FPGA's gebruikt als voorbeeld, denken veel hobbyisten wellicht dat het alleen om dergelijke dure en complexe componenten gaat, en het wel mee zal vallen voor de componenten die ze zelf gebruiken, zoals microcontrollers.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken