Samsung Syncmaster T240HD

HV trafo's willem nogal eens begeven bij deze types.. Elco's ook nog vaak.. Begin daarmee..

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 25 september 2021 14:57:14 schreef rguich:
Ik weet niet of zoemend een goede benaming is, maar het klinkt een beetje als een fluitketel die op het punt staat water te koken.

Zelf zou ik het geluid van de fluitketel 'fluiten' noemen. 'Zoemen' is meer wat bijv. een bij doet bij het vliegen: zoemmmmmmm..

Alle twee de soorten geluid zijn mogelijk in jouw geval, afhankelijk van het euvel.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@maartenbakker: zojuist nog eens met de instellingen geknutseld, maar contrast, helderheid en backlight hadden allemaal geen invloed op het geluid.

Wat ik vandaag wel ineens had, was dat het geluid na verloop van tijd afnam, en op een gegeven moment verdween! Geen idee waarom!

@weardguy: Zitten er ook elco's op het mainboard? Ik weet niet zeker of elco's altijd cylindervormig zijn, anders lijken ze alleen op het powerboard te zitten en niet het mainboard (en het geluid treedt op bij connectie mainboard + lcd panel).

Ik heb een multimeter maar die heb ik vooralsnog alleen gebruikt om begin/eind punten mee te checken. Nog geen ervaring met elco's meten.

@smd: hoe controleer ik of er problemen zijn met een/de HV trafo?

@Frederick E. Terman: ik zou het nu toch fluitachtig noemen, want al die Samsung Syncmasters die ik heb lijken ook een zoem te hebben, maar dan moet je echt je oor er op leggen. Als je van een afstandje werkt merk je dat niet zo (en zo te horen heeft m'n Dell monitor ook een dergelijke zoem, dus dat lijkt redelijk standaard in LCD monitoren).

maartenbakker

Special Member

Als al die instellingen geen invloed hadden, is het in elk geval geen interferentie vanuit de backlight, dat weten we nu zeker. Er zit dan mogelijk rimpel uit de voeding zelf op één of meer voedingslijnen. Ik denk zeer sterk aan slechte elco's. Dan zou het met een haardroger warmstoken van de voeding het afnemen van het geluid, sterk moeten versnellen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 26 september 2021 23:19:55 (54%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nou, vandaag blijft hij weer fluiten zonder dat het op een gegeven moment wegvalt. Extra rariteit: als ik nu de speakerinstellingen op EXTERN zet, blijft hij fluiten, terwijl het eerder nog het geluid tegen ging...

Ik zie overigens geen elco's bol staan. Welke is in dit geval 'de' voeding https://i.imgur.com/Q9lcr0v.jpg ?
(of moet de gehele board onder de haardroger?)

En als je de speakers afkoppelt??

Op 26 september 2021 22:09:33 schreef rguich:
@weardguy: Zitten er ook elco's op het mainboard? Ik weet niet zeker of elco's altijd cylindervormig zijn, anders lijken ze alleen op het powerboard te zitten en niet het mainboard (en het geluid treedt op bij connectie mainboard + lcd panel).

Ik heb een multimeter maar die heb ik vooralsnog alleen gebruikt om begin/eind punten mee te checken. Nog geen ervaring met elco's meten.

De elco's die verdacht zijn zitten alleen in de voeding. Het moederbord waag ik me vaak niet aan, omdat de elco's daarop het vaak minder te verduren hebben dan in de voeding.

Elco's zijn over het algemeen cilindervormige onderdelen. Op het moederbord zullen dit vooral SMD-varianten zijn gok ik zo.

Met een multimeter kun je een basale test uitvoeren, omdat een goede elco op de weerstands-meting een sterk oplopende waarde zal tonen, die (vaak) buiten bereik eindigt. Een lekkende elco zal een stokkende waarde opleveren, maar hoeft niet meteen te bekenen dat 'ie fout is.
Opladen van een uitgesoldeerde elco met een flinke weerstand (10-100 kilo-ohm) in serie en na een aardige tijd de spanning over die weerstand meten, kan ook. Als de elco lekt, staat er veel spanning over de weerstand (wat niet de bedoeling is). Als de elco niet lekt, is de spanningsval praktisch 0.

Op 27 september 2021 17:22:14 schreef rguich:
Ik zie overigens geen elco's bol staan. Welke is in dit geval 'de' voeding https://i.imgur.com/Q9lcr0v.jpg ?
(of moet de gehele board onder de haardroger?)

Elco's hoeven ook zeker niet bol te staan om stuk te zijn. In de 226BW die ik onder handen nam was er geloof ik maar 1 die al wat bruine smurrie gelekt had, stonden er 2 bol en was de rest optisch in orde. Bij nameten bleek echter toch dat ook die niet goed waren.

De voeding is die hele bruine print ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

@smd: had ik al getest ja. Dus als ik dat kabeltje van de speakers uit het eerste plaatje uit het mainboard trek, treedt het geluid niet meer op.

@maartenbakker: wat is de theorie achter dat een haardroger op de voeding het geluid zou doen afnemen?

Overigens, in zijn algemeenheid (zoals ook aangegeven), ik heb ook een andere voeding geprobeerd waarbij hetzelfde probleem speelt. En die andere voeding toont niet dit probleem in de monitor waar hij uit kwam. Dus dan zou je toch denken dat de oorzaak in het mainboard zit. Ik heb deze overigens nog niet in een andere monitor geprobeerd, dat zou dan nog evt. bevestigen dat het aan het mainboard ligt. Evengoed, het geluid treedt pas op als er verbinding is tussen het mainboard en het lcd paneel (die flatcable).

@maartenbakker: "rimpel uit de voeding zelf op één of meer voedingslijnen", is een nieuwe voor mij. Kun je die nog nader toelichten? (of wellicht een goede bron die dat voor een leek enigszins goed beschrijft?)

@weardguy: Zoals hierboven aangegeven, mist er (voor mij) enige logica dat de oorzaak in de voeding ligt, maar evengoed een goede leer voor mij om eens elco's te onderzoeken. Zijn er elco's waar ik me in eerste instantie op kan focussen, of valt daar niks over te zeggen en moeten ze allemaal een voor een af worden gegaan? Welk standje/icoontje van de multimeter gebruik ik daar voor?

maartenbakker

Special Member

De rimpel zou het geluid kunnen zijn dat je hoort, de oorzaak een slechte elco.

De haardroger is een manier om slechte elco's op te sporen. Meestal, niet altijd, krijg je door ze te verwarmen een wat hogere capaciteit en lagere ESR doordat je het (resterende) elektrolyt chemisch actiever maakt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok, maar is dat nog steeds allemaal een logische beredenering, als ik een voeding uit een andere monitor haal die geen last van fluitend geluid uit de speakers heeft en in deze monitor hetzelfde euvel vertoont? Of is dan misschien toch een van de smd elco's op het mainboard verdacht?

Maar ja, blijf ik ook nog steeds met het feit zitten dat het geluid pas optreedt als het mainboard met het LCD panel is verbonden (flatcable)... Dus als alleen het mainboard en het powerboard verbonden zijn, geen fluitend geluid...!

maartenbakker

Special Member

Dat stukje van die tweede voeding die in zijn eigen monitor niet zoemt, had ik even gemist.

Dat lijkt dan toch de voeding en elco's op de voeding uit te sluiten. Backlight had ik al als onwaarschijnlijk genoemd. Dan zou ik toch aan het mainboard denken. Mogelijk dan in de buurt van de geluids-eindtrap. Die zal wel klasse D zijn dus daar komen wel blokgolven in voor die storende geluiden kunnen geven. Misschien is dat een goede kandidaat om de haardroger op te richten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Gebruik je de speakers wel?? Anders afgekoppeld laten..

@smd: in dit geval gebruik ik de speakers wel ja (was anders wellicht een workaround ja ;) ).

Inmiddels heb ik een andere mainboard geprobeerd, de fluit doet zich dan niet voor, wel een hoge piep (maar dat is volgens mij meer regel als uitzondering). Mainboard -> LCD panel flatcable er uit, dan is de hoge piep weg.

Dus nog een extra bewijs de oorzaak aan de mainboard ligt (al dan niet in combinatie met het LCD panel).

@maartenbakker: is de geluids-eindtrap makkelijk te traceren? Er zitten zoveel componenten op het mainboard, dat ik inmiddels betwijfel dat ik de oorzaak ga vinden, laat staan het kan fixen :/

IC700, een STA335BWS (36 pinnen) is de sound Amplifier.
Het schema staat op 7-4-7 pagina 75 in de pdf.

Het kunnen ook deze zijn, beetje onduidelijk waarschijnlijk verschillende uitvoeringen.

De MAX9728 is voor de headphone.

Servicemanual is hier te downloaden:
https://www.eserviceinfo.com/downloadsm/93660/Samsung_LS24TDDSUVEN%20E…
Dat praat wat makkelijker met de forumleden. :)

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Als het echt audio eindtrap is zou ik de ontkoppel condensatoren eens kritisch bekijken, vaak dat die oscillatie verschijnselen vertonen..

Hey, gaaf dat je de servicemanual hebt gevonden!
Er zijn bij mijn weten 2 revisies van de T240HD:
- LS24TDDSUV (2008, mb BN41-00998A)
- LS24TDVSUV (2009, mb BN41-01211C, dan wel BN96-12189A)

Ik heb nog geen STA335BW chip gevonden, maar wel een NTP-3200. Dat zou de sound chip moeten zijn?
Jammer dat ze niet ook met plaatjes en chip aanduidingen werken in de service manual ;)

Hierbij foto met highlight:
https://i.imgur.com/U8vM39Y.jpg
http://i.imgur.com/U8vM39Yl.jpg

Waar kan ik de ontkoppel condensator vinden?

Volgens mij de twee bruine condensatoren naast jou gemarkeerde IC..

Hoe kan ik deze precies controleren?

verwijderen en meten is enigste optie...

Ok. Op welke standje zet ik de multimeter dan?

En dan is het de instructie van weardguy?
"Met een multimeter kun je een basale test uitvoeren, omdat een goede elco op de weerstands-meting een sterk oplopende waarde zal tonen, die (vaak) buiten bereik eindigt. Een lekkende elco zal een stokkende waarde opleveren, maar hoeft niet meteen te bekenen dat 'ie fout is.
Opladen van een uitgesoldeerde elco met een flinke weerstand (10-100 kilo-ohm) in serie en na een aardige tijd de spanning over die weerstand meten, kan ook. Als de elco lekt, staat er veel spanning over de weerstand (wat niet de bedoeling is). Als de elco niet lekt, is de spanningsval praktisch 0."

Nog wat zoom foto's gemaakt:
http://i.imgur.com/arXllwOl.jpg
http://i.imgur.com/ZzitXlkl.jpg

Ik weet niet direct hoe je deze zou moeten lossolderen. Aan de andere kant zitten geen soldeerpunten, alleen smd's. Het lijkt een soort klemmechaniek te zijn bij de condensator, maar no clue hoe je dat los maakt/open krijgt.

Wat hebben we hier? :)

Meest handige is 2 soldeerbouten en zijkant verwarmen...

maartenbakker

Special Member

Uit de omschrijving zou het ook nog kunnen dat de TS spoeltjes en condensatoren verwart. De hoge zwarte dingen zijn spoeltjes, de lage bruine dingen zijn condensatoren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ah ja, ik las niet goed, smd had het over de twee bruine condensatoren ja (smd's ;), ik begrijp inmiddels dat die grote zwarte spoelen zijn ).
Als ik de service manual er op na sla:
C9030 - C-CER,CHIP;100nF,10%,16V,X7R,1608
C9031 - C-CER,CHIP;100nF,10%,16V,X7R,1608

Inmiddels lang geleden dat ik condensatoren haalde (tot nu toe alleen voor wat SNES en N64 modding). Helaas is Radiocentrum in Utrecht al een tijdje geleden ter zielen gegaan. Wat is tegenwoordig handig/praktisch qua condensatoren aanschaffen?

Eerst ook nog maar eens kijken of ik ze los kan krijgen, of externe hulp moet inschakelen...

Yep, die Die chip condensators bedoel ik..