Onbekend onderdeel print lp speler

Weet iemand hoe dit onderdeel benoemd wordt?
Zitten 3 stuks op print van lp speler die de auto start en stop maken.
Tijdens bewegen arm van naald schuift er een metalen plaatje langs deze sensoren

Ronald45

Special Member

Op 25 september 2021 21:06:31 schreef Tube156:
[bijlage]

Weet iemand hoe dit onderdeel benoemd wordt?
Zitten 3 stuks op print van lp speler die de auto start en stop maken.
Tijdens bewegen arm van naald schuift er een metalen plaatje langs deze sensoren

Ik zou haast zeggen dat het leds zijn (infrarood) met de led chip aan de zijkant. Dan is het gemakkelijker om een lichtsluisje te maken. De meeste telefoon camera's zijn ook gevoelig voor infrarood licht en dan kun je zien of ze branden.
Of de telefoon camera er gevoelig voor is , kun je controleren met de meeste afstandsbedieningen.
Fotodiodes kunnen op dezelfde manier gebouwd zijn, maar meestal hebben die een zeer donkerblauwe behuizing die wel IR maar geen gewoon licht doorlaat.
Met het modelnummer van het apparaat, kun je naar de documentatie zoeken. Dat werkt zowat handiger dan gissen wat het is.
Wat is een lp speler? iets met laserprojectie game ofzo, of is het gewoon een grammofoonplatenspeler waar singeltjes en elpees op afgespeeld kunnen worden

Geweldig, bedankt voor deze informatie heren.
Kan ik wat specifieker zoeken naar dit onderdeel.
Met geen typenummer, laat staan geennresultaat van het nummer op de pcb is het een hels zoektocht.

Op 25 september 2021 21:53:47 schreef Tube156:
Geweldig, bedankt voor deze informatie heren.
Kan ik wat specifieker zoeken naar dit onderdeel.
Met geen typenummer, laat staan geennresultaat van het nummer op de pcb is het een hels zoektocht.

Is tie defect dan?

maartenbakker

Special Member

Geen typenummer? Ook niet onderop of onder het plateau? Maak anders even een foto van de platenspeler (van buiten en van binnen), misschien herkent iemand hem.

Foutzoeken door willekeurig verdachte onderdelen aan te wijzen, is gedoemd te mislukken. Begin dus bij de identificatie van het apparaat, zelfs als dat lastig lijkt.

Volgende stap is het constateren en benoemen van de symptomen. In dat stadium hang je er nog geen verdacht onderdeel aan (dus bijvoorbeeld: geeft geen enkel teken van leven is een goed antwoord, voedingstrafo stuk is een fout antwoord).

Dan kun je naar keuze het apparaat inspecteren of proberen eerst een schema te vinden of te tekenen - hangt een beetje af van hoe vertrouwd je bent met de symptomen die je hebt gevonden.

Enz. enz.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Blijft toch het feit:wat zou een lp speler zijn... :?
Ik dacht dat het een platenspeler heette...
Het kan ook zomaar zijn dat het vaantje gewoon verbogen is.

[Bericht gewijzigd door mel op 26 september 2021 06:30:24 (24%)]

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als je al niet weet wat dit voor onderdeel is. Hoe weet je dan dat stuk is?

pa3gws

Golden Member

Geef eens merk en type van de draaitafel door en wat de klacht is.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
RAAF12

Golden Member

Op 26 september 2021 06:29:09 schreef mel:
Blijft toch het feit:wat zou een lp speler zijn... :?
Ik dacht dat het een platenspeler heette...
Het kan ook zomaar zijn dat het vaantje gewoon verbogen is.

Tijdens bewegen arm van naald

Kan van het afslagmechanisme zijn, blijkbaar een 'moderne' draaitafel toen er al fotodiodes werden gebruikt.
'lp' zal wel langspeelplaat aka longplay betekenen, niet te verwarren met de single en EP vinyl schijven.