Miele koelkast k9414if koelt wat te goed

Ik vermoed dat de kast nu mogelijks wel ok werkt.
Ik denk dat ik zelf een probleem gecreerd heb door de sensor eruit te halen om de nieuwe te plaatsen, dat gat is nu te ruim. Hierdoor kreeg ik volgens mij warmtelek in de koelkast. Door dit nu af te isoleren met Armaflex is dit redelijk verholpen en krijg ik de waarden van hierboven.
Ik heb geen idee of het klopt dat de kast er een uur over doet om tot die -12 aan einde verdamper te raken.

Morgen controleer ik de MKT.

Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet goed hoe die regeling werkt:
Je hebt een temp instelling van laat ons zeggen 5°, compressor wordt aangestuurd vanaf dat de verdampertemp ergens die 5° overschrijdt. Maar dan? Wanneer besluit de regeling dat de temp in de koelkast +- het setpunt bereikt? Het enige wat gemeten wordt is de verdampertemp die veel dieper ligt dan het setpunt.
Ik begrijp dat vanaf -15 de compressor wordt uitgeschakeld, dan begint er wss een tijd te lopen om te ontdooien. Is de verdampertemperatuur dan lager als het setpunt gebeurt er niets. Dat kan ik nog volgen. Echter niet hoe je met zoiets kan regelen naar een bepaald setpunt, tenzij er enorme hysteris op mag zitten.

De hysteresis is van +5 naar -15 (of zelfs nog meer) 20 graden dus. De temperatuur in de ijskast fluctueert nogal binnenin. Daarom mag je enkel temperaturen in een frigo meten in een glas water ter afvlakking (gemiddelde).
De temperatuur wordt geregeld door de diepte vd temperatuur op de verdamper(bv -12 tot -25)(op max naar -25 op min naar -12....). Vriezen doet het niet in de frigo daar op het einde vd cyclus de temperatuur naar + gaat voor terug te starten.

In dat gat zit normaal een mousse. Kwijt gedaan ?

De werkelijke temperatuur kan wat afwijken door een afwijkende senor. Hier beide waarden vergeleken:

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ah, dat was een mousse?
Die is er nog, en zie je op de foto zelfs wat zitten. Ik dacht dat ik wat van het isolatieschuim had afgebroken. Deftig hermonteren gaat niet goed want de condensorgril zit in de weg.
Ik denk dat de tempregeling nu wel ok is, ik zie alleszins die heel lage temperaturen niet meer terug als ik hem op 7 of 9 graden zet.
De lange draaitijd lijkt jullie ook normaal? (1 uur draaien om naar -12 te gaan?)

Ik zie idd ook een afwijking in de tabel maar is vrij miniem. De oude sensor zat er meetbaar een graad of 6 naast.

Draaitijd is afhankelijk van verbruikclasse. Kwh meter of duty cycle zijn daar dan weer interessant.
Fijn dat die het weer doet. De grill achteraan is meestal met 7mm zeskant vijzen. Aan 1 kant lossen dan kan je er makkelijk bij.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Is toch een hele verandering tov vroeger, de tijd van een mechanische thermostaat. Toen gingen die dingen heel kort aan en iets later weer uit. Zal wel met de startstromen te maken hebben vermoed ik. Om op die manier een betere klasse te behalen.
Die duty-cycle bepalen is iets dat vrij moeilijk is, ik ben daar geen hele dagen.

Een uur is best lang maar is met een vrij lege kast en deur elke keer open dicht?

Koelkast was idd zo goed als leeg, deur een keer of 4 open op dat uur tijd.
Kan een stroom/vermogen meting iets toevoegen aan de analyse?

Vanavond bekijk ik de mkt en probeer ik de koelkast weer in te bouwen. Ik zou ze dan ook weer willen vullen en zien wat het geeft.

Een nieuwe kopen kan altijd nog.

Ik zou het zo laten als hij werkt. Mkt mss nog even nameten. Terug inbouwen en thermometer in glas water....24u wachten om uit te lezen. Duty cycle belangrijk als je per se koelrendement wil nakijken. Kwh meter kan ook. Makkelijker als je er niet bij bent. Nog wel even opgenomen vermogen nakijken en kwh verbruik volgens handleiding ter vergelijking.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Gisterenavond de MKT nagemeten: 0,47 ipv 0.68uF, dan maar vervangen door een nieuwe. Alles mooi afgeisoleerd en de koelkast weer in zijn nis geplaatst. Koelkast geladen met gekoelde producten uit een kampeerkoelkast en een glas half gevuld met water en daar mijn thermokoppel ingestopt om te kunnen monitoren.
Deze ochtend, 12u later is de temp in het potje -0.5°. Setpunt is 7°. Ik wacht nog wat af tot vanavond maar lijkt me niet ok. Of heb ik niet genoeg geduld :-)

Mkt is op het randje maar meestal als er problemen optreden daarrond zit die in de 300. Mkt dus minder kans. Vervangen mag natuurlijk.

-0,5 in glas water dan vewachtik....ijs. meter ijken aub. Mss gewone thermometer nemen en met kwik (alcohol) bolletje in het water zetten. Wel oppassen voor vriezen dan.

Ijken:

Kan vol ijs doen. Water bijvoegen tot hoogte ijs. Tijdje schudden. Water meten. Moet nul graden zijn.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Eric,

Er moet deze ochtend iets mis gegaan zijn met het thermokoppel waardoor deze niet in het glas zat maar mogelijks ergens tegen aan of zo. Ik had er ook gewoon een kwikthermometer bij in het glas gestopt. Ik passeer even na het werk bij de koelkast en deze meet nu 8.4 met mijn thermokoppel en ergens een 9° met de kwikthermometer. Koelkast zijn setpunt is 7° en compressor draait nu. Lijkt dus toch ok.
Alvast bedankt voor de hulp.

4-5 graden is de normale instelling. Die kan je dan nog eens testen of die gehaald wordt. Met de afwijkende ntc kan het mss zijn dat je de frigo nog een graadje kouder moet zetten om dat te bekomen. 3 graden of zo.

Wanneer is de bbq om de goede afloop te vieren?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dag Eric,
De fout in de meting is boven water: bij mijn fluke zit de temperatuurmeting gedeeld onder de zelfde knop als de mV meting. Vriendin was de mV meting aan het aflezen :) . Alleszins voor het ogenblik is het 6.7° in het glas (nog steeds setpunt 7°)
Ik zet hem straks wat kouder zodat hij klaar is voor de BBQ, alleen jammer dat deze nog niet voor direct is. Het regent hier pijpestelen :'(

6,7 Graden is ietwat hoog, maar op zich iets lager instellen en doet kast het wel goed.