AC motor toeren regelen dmv PWM

Is er ondertussen al iemand die een AC motor aanstuurt met PWM?
Je kan namelijk wel met faseAANsnijding sturen, maar faseAFsnijding werkt niet met een triac.
Die laat zich niet op commando sluiten, die gaat alleen dicht op de nuldoorgang.
Je krijgt dus nooit een PWM trein, maar een zaagtand.
Een FET is wel open en dicht te sturen, maar die geeft rooksignalen bij wisselspanning.
Om nu de positieve periode met een FET te doen en dan voor de negatieve periode een andere FET te gebruiken zou een oplossing kunnen zijn, maar dat lijkt me een complexe sturing te worden.
Een overweging/ gedachte om voor een PWM ipv een zaagtand te kiezen is minder pieken en een gemiddeld sterkere motor.

Met PWM moet je ook weer flink filteren. Dan kan je net zo goed een frequentieregelaar bouwen. Dat is uiteindelijk ook PWMmen.
Hoeft niet ingewikkeld te zijn en met een 'kleine' PIC kan het al.

https://www.uploadarchief.net/files/download/freq_reg_aquariumpomp_pwr…

Mooi.
En wat voor signaal komt er uit dat voorbeeld?
Ik zie staan +320V.....
Is het dan gewoon geknipte gelijkspanning?

[Bericht gewijzigd door stortbak op maandag 27 september 2021 12:30:29 (39%)

De 320V is de voeding voor de h-brug. Deze spanning heb ik afgetapt uit een standaard SMPS voeding.

Op 27 september 2021 13:05:33 schreef ohm pi:
al gelezen?

Ja, maar ik kan me niet herinneren iets gezien te hebben over mijn vraag om een sinus te verdelen in blokjes.

Op de foto is de bovenste faseaansnijding bekend.
Maar hoe realiseer je de onderste?

https://lh3.googleusercontent.com/ejTk7KgPRIHHKWSdIHUsyphoRmRZBBiNbKSB…

Dat zou je met anti-serie MOSFETs kunnen doen, of met één MOSFET in een gelijkrichterbrug; in alle gevallen moet je oppassen dat de lading van de spoel van de motor ergens heen kan zodra je de halfgeleider laat sperren.

Asynchroonmotoren laten zich maar beperkt regelen door fase aan- en afsnijding; de inkomende frequentie blijft immers gelijk, dus de enige mogelijkheid om het toerental te varieren is de slipfrequentie veel groter te maken, en dat geeft wel veel meer verliezen in de rotor.

De nette manier is een frequentieregelaar; de simpele manier is een andere motor gebruiken, die eenvoudiger te regelen is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 27 september 2021 12:00:17 schreef stortbak:
Is er ondertussen al iemand die een AC motor aanstuurt met PWM?

Op deze manier dus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 27 september 2021 14:11:50 schreef SparkyGSX:

De nette manier is een frequentieregelaar; de simpele manier is een andere motor gebruiken, die eenvoudiger te regelen is.

Ja hoor daar istie weer.
Waarom toch al die onzin aandragen.
Ik heb hier al eerder gevraagd. je rijdt in de 3de versnelling in een auto. Stelt hier een vraag hoe je moet schakelen naar de 4de versnelling.
Jullie zeggen dan koop maar een automaat.
Ik heb ooit gevraagd hoe je een spleetpoolmotor kon aansturen met een triac.
Jullie geven dan antwoorden als zet er maar een 380 motor in met en frequentie regelaar.
Of zet er maar een DC motor in die is simpel met een pwm te regelen.

Wanneer je ergens geen verstand van hebt, reageer dan niet met zulke onzin antwoorden aub.

Als je het schema hebt van jouw frequentieregelaar voor een 40W spleetpoolmotor (met tacho) mag je dat natuurlijk nog wel plaatsen. |:(

Op 27 september 2021 14:32:27 schreef Lambiek:
[...]
Op deze manier dus.

Is het echt zo simpel?
Krijg je dan een beeld zoals op mijn foto op het onderste plaatje?

Lambiek

Special Member

Op 27 september 2021 14:48:07 schreef stortbak:
Is het echt zo simpel?

Ja.

Krijg je dan een beeld zoals op mijn foto op het onderste plaatje?

Weet ik niet, heb er nog nooit aan gemeten.

code:

Wanneer je ergens geen verstand van hebt, reageer dan niet met zulke onzin antwoorden aub.

SparkyGSX verkondigt zeker geen onzin.

Asynchroonmotoren laten zich maar beperkt regelen door fase aan- en afsnijding; de inkomende frequentie blijft immers gelijk, dus de enige mogelijkheid om het toerental te varieren is de slipfrequentie veel groter te maken, en dat geeft wel veel meer verliezen in de rotor.

De nette manier is een frequentieregelaar; de simpele manier is een andere motor gebruiken, die eenvoudiger te regelen is.

Ook dit is waar.

Staat trouwens ook hier in.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53

Ik heb ooit gevraagd hoe je een spleetpoolmotor kon aansturen met een triac.

Ook dat is je verteld, sterker nog je hebt hier zelf verteld dat het gelukt is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 27 september 2021 14:59:56 schreef Lambiek:

je hebt hier zelf verteld dat het gelukt is.

Dat klopt, maar het ging om al die onzinnige voorstellen om maar een andere motor te nemen, die door de "deskundigen" hier werden gegeven

Op 27 september 2021 14:59:56 schreef Lambiek:

SparkyGSX verkondigt zeker geen onzin.

En dit dan?: De nette manier is een frequentieregelaar; de simpele manier is een andere motor gebruiken, die eenvoudiger te regelen is.

Daar was ik zelf al achter dat er een regelaar aan moest, want daar vroeg ik om.
Dat hij dan voorstelt om een andere motor te nemen is echt wel volslagen onzin.

Lambiek

Special Member

Op 27 september 2021 15:12:00 schreef stortbak:
En dit dan?: De nette manier is een frequentieregelaar; de simpele manier is een andere motor gebruiken, die eenvoudiger te regelen is.

Dat is geen onzin, het is gewoon waar. Wat die andere motor betreft, dat moet wel gaan natuurlijk.

Nog even over de simpelheid van het voorbeeld, dit is alleen het 230VAC gedeelte. Er komt nog wel iets meer bij natuurlijk. Je moet er ook op letten dat je een mosfet driver gebruikt die optisch geïsoleerd is en ook hier moet je nulpuntdetectie gebruiken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 27 september 2021 14:46:33 schreef stortbak:
Wanneer je ergens geen verstand van hebt, reageer dan niet met zulke onzin antwoorden aub.

Pardon? Als het antwoord niet is wat je wilt horen, heb ik er automatisch geen verstand van? Grappig dat je dat zegt tegen één van de weinigen op dit forum die daadwerkelijk professioneel motordrives ontwerpt...
Het interesseert me niet hoe oud je bent, voor mij ben je een snotneus.

Het principeschema van Lambiek is wat ik bedoelde met een MOSFET en een gelijkrichterbrug; echter, het grote probleem daarvan is dat je, bij een inductieve last als een motor, een pad zult moeten voorzien door de stroom door de spoel daarvan, zodra de MOSFET gaat sperren. In dit schema zou de spanning over spoel gigantisch worden, totdat de MOSFET of gelijkrichter doorslaat.

Alsnog kun je daarmee alleen de slip van de motor verhogen, wat dramatisch is voor koppel en rendement. Voor een ventilatortje kun je het proberen, mits je het toerental niet al te ver probeert te reduceren, maar voor vrijwel elke andere toepassing is dit een slecht idee.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 27 september 2021 15:23:20 schreef Lambiek:
en ook hier moet je nulpuntdetectie gebruiken.

O, toch wel?
Kun je daar wat meer over zeggen, waar gebruik je die dan voor?
Want je moet immers schakelen TUSSEN de nuldoorgangen (aantal keren is afhankelijk van welke pwm je kiest).
Is het voor synchronisatie van je pwm signaalgever aan de netfrequentie?

En wat stel je eigenlijk voor als PWM frequentie?
Wat is nog een beetje haalbaar met zo'n kring?

Lambiek

Special Member

Op 27 september 2021 15:52:12 schreef stortbak:
O, toch wel?
Kun je daar wat meer over zeggen, waar gebruik je die dan voor?

Heb je zelf echt geen idee? Wat denk je dat er gebeurt zonder nulpuntdetectie?

Heb een artikel gevonden, daar staat het allemaal in.

https://nesdlabs.wordpress.com/2014/08/20/ac-pwm-control-induction-mot…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 27 september 2021 15:29:33 schreef SparkyGSX:
Voor een ventilatortje kun je het proberen, mits je het toerental niet al te ver probeert te reduceren, maar voor vrijwel elke andere toepassing is dit een slecht idee.

Dank voor deze opmerking, daar heb je wat aan.
En hoeveel is niet TEVEEL reduceren?
Aan hoeveel procenten pulsbreedt-aan denk je dan en waarom is die beperking?

Punt is dat mijn triacregeling gewoon goed werkt.
Ik werd er alleen op gewezen dat het ook met PWM kan.(zou kunnen?)
Naar mijn weten was PWM alleen voor DC.
Met wat google opdrachten om te zoeken kom je heel erg weinig tegen over PWM bij AC.
Geen idee waarom.
Te moeilijk?
Te duur in vergelijk met een triac?
Een oud artikel op CO gaf ook geen antwoord, vandaar dat ik nog eens vroeg hoe het gedaan wordt.
Ik vind het interessant om dit soort dingen te weten en mogelijk later te gebruiken of de kennis te delen.
Opmerkingen over "neem maar een andere motor" zijn dan erg storend.

Dat ik geen berichten post om te trollen moet toch duidelijk zijn als ik meld dat mijn pelletkachel met twee tacho/toerengeregelde motoren op een eigen PIC programma werkt met zonder hulp verzonnen software (want de basisprincipes van timers en interrupts kon men hier nog niet eens vertellen en moest ik dus zelf uitvinden).

Op 27 september 2021 15:56:44 schreef Lambiek:
[...]
Heb je zelf echt geen idee? Wat denk je dat er gebeurt zonder nulpuntdetectie?

Heb een artikel gevonden, daar staat het allemaal in.

Waarom zou je nulpuntdetectie moeten gebruiken als je al 18 keer schakelt in een halve periode (is dus tussen twee nuldoorgangen)
Op die video kunnen ze van alles laten zien, toont niet aan dat het AC PWM is.
Maar bedankt voor het opzoeken.

Lambiek

Special Member

Op 27 september 2021 16:12:45 schreef stortbak:
Waarom zou je nulpuntdetectie moeten gebruiken als je al 18 keer schakelt in een halve periode (is dus tussen twee nuldoorgangen)

Dan doe je het niet, het is mijn project niet.

Op die video kunnen ze van alles laten zien, toont niet aan dat het AC PWM is.

Op de video is het niet te zien, dat klopt. Maar in het artikel staat het wel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 27 september 2021 12:00:17 schreef stortbak:
Je kan namelijk wel met faseAANsnijding sturen, maar faseAFsnijding werkt niet met een triac.
Die laat zich niet op commando sluiten, die gaat alleen dicht op de nuldoorgang.

Wat is dit nu voor enorme onzin. De triac sluit, gaat in geleiding, op elk punt die je maar wilt.

Met wat google opdrachten om te zoeken kom je heel erg weinig tegen over PWM bij AC.
Geen idee waarom.
Te moeilijk?
Te duur in vergelijk met een triac?

Precies die 2 en vaak ook niet nodig. Een triac kan je op elk moment inschakelen maar ze uit geleiding krijgen is moilijk. Ze gaan enkel uit geleding als de stroom door de triac bijna nul is. Dat werd vroeger wel gedaan met thyristor schakelingen. Via een condensator en 2de thyristor werd er dan een tegengestelde stroom door de thyristor gestuurd waardoor hij geforceerd uitging. Geforceerde commutatie genoemd
Voor een gelijkstroom motor of universeel motor is het enkel een kwestie van de gemiddelde spanning en dat gaat prima met fase aansnijding.
Voor asynchroon motoren werkt spanningsregeling niet goed en moet echt de frequentie verandert worden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 27 september 2021 16:27:51 schreef benleentje:
Voor asynchroon motoren werkt spanningsregeling niet goed en moet echt de frequentie verandert worden.

Dat is maar gedeeltelijk waar, voor pompjes en ventilatoren werkt het prima. Sterker nog, bij stalventilatoren zie je niet anders. Voor grotere motoren verlies je vermogen omdat je de slip regelt van de motor, daar kun je beter een frequentieregelaar voor gebruiken.

Heb ik ook verteld in het artikel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 27 september 2021 16:23:26 schreef Lambiek:
[...]
Dan doe je het niet, het is mijn project niet.
]

Vertel dan eens waar die nuldoorgang voor nodig is als je voordat die komt al 18 keer geschakeld hebt, NA de vorige nuldoorgang

@benleentje: ik denk dat hij "sluit" bedoelt als "er loopt geen stroom meer", sperren dus. Dit in tegenstelling tot de gebruikelijke "gesloten schakelaar", waar dan juist wel stroom door kan lopen. Dit bewijst temeer dat de TS nog maar net komt snuffelen, maar dat zelf niet door lijkt te hebben...

Het bijzonder aan ventilators is dat het koppel, als ik me goed herinner, ongeveer kwadratisch evenredig is met het toerental; op het halve toerental hoeft de motor dus maar een kwart van het nominale koppel te leveren, en daarom leent zo'n ventilator zich nog wel enigszins voor een dergelijke regeling. Het is niet efficient, maar wel goedkoper dan een volwaardige frequentieregelaar. Je zult dit voornamelijk zien bij relatief kleine ventilators; in de >1kW range is dit echt geen goed idee meer.

De TS komt overigens ook rijkelijk laat met de informatie dat het over een ventilator gaat.

@TS: bedenk zelf even wat er gebeurd als je die PWM cyclus niet synchroniseert met de netfrequentie. In het bijzonder het geval waarbij de PWM periode bijna, maar net niet helemaal in een halve sinus past. Hint: laagfrequente mengproducten naderen naar DC.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken