SOT-323 Onbekend

Op 28 september 2021 21:50:46 schreef Waters:
Lijkt op een FDV304P Digital FET, P-Channel
Wordt gebruikt om digitale ( 3.3 - 5 V ) circuits aan te zetten

Deze dus:
https://nl.rs-online.com/web/p/mosfets/3544913/?cm_mmc=NL-PLA-DS3A-_-g…

Maar een SOT-23 is juist weer te groot... Hm, dat zou niks uit moeten maken. Als het maar werkt

Deze is wel in SOT-323 formaat:
https://nl.rs-online.com/web/p/mosfets/2060124/?cm_mmc=NL-PLA-DS3A-_-g…

[Bericht gewijzigd door Evert van Ingen op dinsdag 28 september 2021 22:15:45 (21%)

maartenbakker

Golden Member

Je doet heel veel moeite, maar is het een idee om morgen (vandaag) eerst even te proberen in contact te komen met Panasonic? Dit toestel komt uit de jaren '90 en in elk geval toen had ik nooit problemen om aan service manuals te komen.

Nee heb je, ja kun je krijgen. Als je ja krijgt, ben je heel snel klaar. Als je nee krijgt, ben je minder tijd kwijt dan je nu besteed hebt aan het zoeken naar de code.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 29 september 2021 03:36:57 (27%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 29 september 2021 03:24:31 schreef maartenbakker:
Je doet heel veel moeite, maar is het een idee om morgen (vandaag) eerst even te proberen in contact te komen met Panasonic? Dit toestel komt uit de jaren '90 en in elk geval toen had ik nooit problemen om aan service manuals te komen.

Nee heb je, ja kun je krijgen. Als je ja krijgt, ben je heel snel klaar. Als je nee krijgt, ben je minder tijd kwijt dan je nu besteed hebt aan het zoeken naar de code.

Zojuist Panasonic gebelt: "Ik kan me nog herinneren dat we vroeger daar een afdeling voor hebben maar helaas is deze er niet meer, ik raad je aan om op Google het artikelnummer te zoeken"

Jammer, Nee... geen service manual voor een
Panasonic TX-8DW71W Intergraph InterView 28hd96

Op 28 september 2021 18:21:32 schreef Evert van Ingen:
De Zener zou inderdaad suggereren dat het een FET is.

Ja, maar 4V is te weinig. Losse Mosfets bestaan tot iets van 10V. Van de 16000 mosfets is er maar 1 die "10V" is bij Farnell. Ik zag er ook nog een paar van 6 en 7V, maar de search op "minder dan tien" werkt vandaag niet meer. (Is jaren zo geweest 10 100 11 12 15 20 21 210 25 250 30 300 4 40 400 .... )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 29 september 2021 14:06:33 schreef rew:
[...]Ja, maar 4V is te weinig. Losse Mosfets bestaan tot iets van 10V. Van de 16000 mosfets is er maar 1 die "10V" is bij Farnell. Ik zag er ook nog een paar van 6 en 7V, maar de search op "minder dan tien" werkt vandaag niet meer. (Is jaren zo geweest 10 100 11 12 15 20 21 210 25 250 30 300 4 40 400 .... )

Hoe zou jij deze situatie aanpakken? _/-\o_

Dit is zo'n moeilijke situatie, de Service manual is niet te vinden en er is geen mogelijkheid om te testen, alleen te meten.

Ik had een Service manual gevonden voor een Panasonic TX-28PB50D
Misschien zit daar ook zo'n checkerboard op.

Volgens: http://caxapa.ru/codebook/?search=14

Is er in het SC-70 formaat een voltage detector,
Dit zou misschien een vervanger kunnen zijn
https://nl.rs-online.com/web/p/voltage-supervisors/0578837/?cm_mmc=NL-…

Hm... maar ik kom ook de hele tijd uit op een DTA114EUA, ik zal deze ook eens in de 'meet-ding' stoppen en kijken hoe die uitgelezen wordt. want ik had zoals ik al eerder had verteld een digitale transistor besteld met de zelfde specs.

Ik heb zojuist de digitale transistor getest in de meet-ding...
Het ziet er wel erg hetzelfde uit he? :D
https://evertvaningen.nl/fotos/20210929_152121_edit_thump.jpg
Te test van de werkende transistor met markering '14'
https://evertvaningen.nl/fotos/20210928_154900_edit_thump.jpg

Hieronder de bestellijst van het onderdeel en de specs:
https://evertvaningen.nl/fotos/20210929_152348_edit_thump.jpg

Wat denken jullie?
Zou het dan toch die digitale transistor zijn?

Ik snap dan niet waarom deze dan totaal anders meet van elkaar met de multimeter... That seriously put me on the wrong foot.

[Bericht gewijzigd door Evert van Ingen op woensdag 29 september 2021 15:44:21 (12%)

maartenbakker

Golden Member

Ik denk inderdaad dat het toch een digitale transistor is. De BCR is een Europese versie van de DTA114. De precieze waarde van de ingebouwde weerstanden, gooit misschien ook je meting in de war.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 29 september 2021 16:27:06 schreef maartenbakker:
Ik denk inderdaad dat het toch een digitale transistor is. De BCR is een Europese versie van de DTA114. De precieze waarde van de ingebouwde weerstanden, gooit misschien ook je meting in de war.

Het gekke is dat met de diode test ik veel meer waardes terug krijg. Bij de digitale transistor krijg ik alleen maar OL terug. very strange, maar hij leest wel hetzelfde in de 'meet-ding' dus ik snap niet wat hier gebeurd :)

Ik zal even de Ohm test doen met de digitale transistor.

Update: Hieronder zie je de uitslag van de diode test en de Ohm test op een handig blaadje wat ik had gemaakt. De BL is de zwarte kabel en R staat voor rood van de multimeter.
https://evertvaningen.nl/fotos/20210929_164205_edit_thump.jpg

Zoals je kunt zien is er bij de '14' digitale transistor een voltage-drop van 1,79v... en bij de andere niet... wat betekend dat?

https://www.deviceplus.com/wp-content/uploads/2021/03/red5.png

In de diode stand stuurt ie een stroompje (meestal 1mA o.i.d.) door het DUT en kijkt of die dan iets doet. NIets aangesloten of met de beschikbare spanning gaat er geen stroom lopen -> "OL".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Meet eens een BCR185 door. Die heeft ook een basisweerstand van 10k.

Op 29 september 2021 21:17:35 schreef Zonnepaneeltje:
Meet eens een BCR185 door. Die heeft ook een basisweerstand van 10k.

Goed idee maar ik kan deze nergens bemachtigen...
Ik zie wel dat een BCR185W in het SOT-323 formaat is.

BCR 133W zou perfect zijn omdat beide weerstandjes 10k zijn. Hellaas is deze alleen verkrijgbaar bij Reichelt in NPN... ik heb een PNP nodig.
https://www.reichelt.nl/nl/nl/npn-silicium-digitale-transistor-50v-100…

Dit heeft mij geholpen om alternatieven te vinden die ik misschien kan bestellen: https://alltransistors.com/transistor.php?transistor=23931

maartenbakker

Golden Member

De BCR is niet de originele bestukking, dus als je makkelijker een DTA met de juiste basisweerstandjes kunt vinden is dat ook prima. Zo aan je metingen te zien denk ik inderdaad aan 2x 10k.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Dit soort testers zijn niet 100% betrouwbaar. Ik heb een hele zwik halfgeleider testers en heb zelfs de betere, zoals van Peak (Atlas en atlas pro) fouten zien maken bij meer "afwijkende" halfgeleiders maar ook gewoon , een fout zoals een jfet als transistor zien. Bij defecte halfgeleiders is de kans dat ze de fout ingaan nog groter natuurlijk. Ze zijn gemaakt om goede componenten te analyseren niet om alle fout mogelijkheden te vinden.

Er zijn maar twee manieren om er echt achter te komen: datasheet en curvetracer of meten in situ. Maar voor een onbekend component gaat een curvetracer niet werken want daar moet je zelf alle variabelen weten. (wat het is, welk pootje is wat, hoeveel spanning, hoeveel stroom etc. Een CT is het ideale apparaat om iets heel snel te vermoorden :-) ) En voor in situ heb je een schema nodig. (of een stuk reverse engineeren)

Ook spanningen/stromen/thressholds etc van testertjes zijn niet echt metingen waar je wat aan hebt. Bij halfgeleiders is veel afhankelijk van de stroom en/of spanning. Ik had laatst een 6V8 het testertje gaf een compleet verkeerde spanning omdat de meetstroom veel te laag was. Ding op de curvetracer gezet met een stroom als gespecificeerd in de datasheet en de zener bleek prima te zijn. Ook grappig, een germanium tor die 1mA lekstroom had en volgens de testers kapot was. Maar het ding was niet zo maar te vervangen ivm hoge stroom en spanning. Op de CT en later ook in situ, werkte hij prima. De testers gebruikte spanning en stroom die veel te laag waren.

Er is helaas geen short-cut. Ik teken meestal een stuk schema uit (geeft een idee van de functie), meet wat er gebeurd (stroom, spanning, soort signaal, ook ivm vervanger), gebruik wat testers (diodetest van DMM, halfgeleider testers en curvetracer), zoek datasheets etc.

En ook belangrijk, Als ik het zelf niet vind is er de kennis op dit forum. :)
Eigenlijk vind ik zo altijd wel de oplossing

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

Waarom heet het eigenlijk een DIGITALE transistor? :?
Ik weet niet beter of transistors zijn gewoon analoog..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 30 september 2021 11:55:32 schreef mel:
Waarom heet het eigenlijk een DIGITALE transistor? :?
Ik weet niet beter of transistors zijn gewoon analoog..

Toen ik aan dit project begon had ik hier dus ook nog nooit van gehoord. Dit is voor mij de meest complexe fix ooit omdat er geen plek is om te testen of fouten.

Steady as she goes, en met de briljante mensen van dit form denk ik wel dat we er komen.

De digitale transistor heeft een voorschakelweerstand ingebouwd zodat je hem met een microcontroller-pin direct (digitaal!) kan aansturen. Scheelt een onderdeel. Ook de pulldown zodat ie niet kan zweven is ingebouwd.

Toen ik >30 jaar geleden stage liep, zeiden ze daar dat ieder onderdeel op de print ongeveer de kosten van het component plus 1 gulden kostte. Inventaris, d'r op zetten etc etc. Dus een weerstandje van een cent kost dan ineens 1.01.... Tuurlijk dat is vast iets overdreven: Als je 10 pulldown weerstanden van 10k gebruikt op een print dan kost de elfde niet meer 1 euro. Maar om als engineer mee te rekenen is het een aardig regeltje.

Zo'n transistor van 4 cent waar dan 2 weerstandjes van 1 cent in meegebakken zijn die dan 10 cent moet kosten.... Mwah. Volgens bovenstaand regeltje is dat dus 0.10+ 1 = 1.10 in plaats van 0.06+3 = 3.06! Scheelt bijna 2 gulden (euro tegenwoordig).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 september 2021 10:20:31 schreef fred101:
Dit soort testers zijn niet 100% betrouwbaar. Ik heb een hele zwik halfgeleider testers en heb zelfs de betere, zoals van Peak (Atlas en atlas pro) fouten zien maken bij meer "afwijkende" halfgeleiders maar ook gewoon , een fout zoals een jfet als transistor zien. Bij defecte halfgeleiders is de kans dat ze de fout ingaan nog groter natuurlijk. Ze zijn gemaakt om goede componenten te analyseren niet om alle fout mogelijkheden te vinden.

Er zijn maar twee manieren om er echt achter te komen: datasheet en curvetracer of meten in situ. Maar voor een onbekend component gaat een curvetracer niet werken want daar moet je zelf alle variabelen weten. (wat het is, welk pootje is wat, hoeveel spanning, hoeveel stroom etc. Een CT is het ideale apparaat om iets heel snel te vermoorden :-) ) En voor in situ heb je een schema nodig. (of een stuk reverse engineeren)

Ook spanningen/stromen/thressholds etc van testertjes zijn niet echt metingen waar je wat aan hebt. Bij halfgeleiders is veel afhankelijk van de stroom en/of spanning. Ik had laatst een 6V8 het testertje gaf een compleet verkeerde spanning omdat de meetstroom veel te laag was. Ding op de curvetracer gezet met een stroom als gespecificeerd in de datasheet en de zener bleek prima te zijn. Ook grappig, een germanium tor die 1mA lekstroom had en volgens de testers kapot was. Maar het ding was niet zo maar te vervangen ivm hoge stroom en spanning. Op de CT en later ook in situ, werkte hij prima. De testers gebruikte spanning en stroom die veel te laag waren.

Er is helaas geen short-cut. Ik teken meestal een stuk schema uit (geeft een idee van de functie), meet wat er gebeurd (stroom, spanning, soort signaal, ook ivm vervanger), gebruik wat testers (diodetest van DMM, halfgeleider testers en curvetracer), zoek datasheets etc.

En ook belangrijk, Als ik het zelf niet vindt is er de kennis op dit forum. :)
Eigenlijk vind ik zo altijd wel de oplossing

Ongelooflijk wat je me hier allemaal verteld. Bedankt voor je kennis te delen. Ik had gekeken naar de Peak Atlas DCA75 Pro; Wat een briljant mooi apparaat en vooral dat je het kunt aansluiten op de computer en de grafieken kunt inzien en de rauwe data kunt exporteren naar een Excel-sheet.

Ik zou willen dat ik de datasheets had van deze digitale transistor, dit zou veel helpen. Helaas moet je het maar op de extreem handmatige manier superveel testen om erachter te komen wat het is.

Wat we te weten zijn gekomen:

Uitvoering
Digitale PNP Transistor

Formaat
SOT-323

Ingebouwde bias-weerstand
R1=10 kΩ
R2=10 kΩ

Beste match
DTA114EUA

DTA114EUA Datasheet PDF

Geschikt alternatief

Welke zou ik kopen?
En waar... :P

[Bericht gewijzigd door Evert van Ingen op vrijdag 1 oktober 2021 15:23:06 (20%)

Bij Mouser Electronics heb ik het volgende besteld...

5X DTA114EUAT106
5X DTA114EUATP
5X ADTC114EUAQ7
5X ADTC114EUAQ13

Eens zien of deze de juiste zijn :D

benleentje

Golden Member

Maar!!! Als het een digitale transistor is met vermoedelijk 10k weerstanden dan maakt het daarna toch niet meer uit welke andere digitale transistor je erin stopt. Het is dan toch nog puur een schakelaar en niet meer iets wat moet versterken?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Hij hoeft inderdaad niet exact hetzelfde te meten, maar in principe zullen ze allemaal toch wel bij elkaar in de buurt komen.

Misschien kan een mod dit topic naar Video & TV verplaatsen? Ik weet zeker dat er daar mensen rondlopen die Panasonic en monitoren wat beter kennen en die misschien de categorie Algemene elektronica niet zo volgen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 1 oktober 2021 19:36:32 schreef maartenbakker:
Hij hoeft inderdaad niet exact hetzelfde te meten, maar in principe zullen ze allemaal toch wel bij elkaar in de buurt komen.

Misschien kan een mod dit topic naar Video & TV verplaatsen? Ik weet zeker dat er daar mensen rondlopen die Panasonic en monitoren wat beter kennen en die misschien de categorie Algemene elektronica niet zo volgen.

Dat zou ik en anderen zeer op prijs stellen, ik wist ook niet waar ik deze moest plaatsen.

Deze monitor is ruim 2500 euro waard, door mijn gebrek aan ervaring neem ik geen risico bij deze legendarische monitor ;)

Op 1 oktober 2021 19:36:32 schreef maartenbakker:
Hij hoeft inderdaad niet exact hetzelfde te meten, maar in principe zullen ze allemaal toch wel bij elkaar in de buurt komen.

Misschien kan een mod dit topic naar Video & TV verplaatsen? Ik weet zeker dat er daar mensen rondlopen die Panasonic en monitoren wat beter kennen en die misschien de categorie Algemene elektronica niet zo volgen.

Maar het verschil tussen 105k of 21k ohm is best veel toch?

En wat betekent het als er toch een voltage-drop van 1.79v meetbaar is tussen de collector en de emitter?
https://evertvaningen.nl/fotos/20210929_164205_edit_thump.jpg
Bij de andere Digitale Transistor kreeg ik daar gewoon OL

[Bericht gewijzigd door Evert van Ingen op vrijdag 1 oktober 2021 22:25:26 (13%)