3D iso files op raspberry pi

Als liefhebber van 3D films in zo goed mogelijke kwaliteit, heb ik redelijk wat materiaal in ISO bestanden. Er zijn maar erg weinig mediaspelers die een 3D plaatje uit een dito ISO file weten te putten.

In het verleden werkte ik vaak met één van de allereerste Raspberry Pi3tjes. Er stond Libreelec op. In een Kodi omgeving werd dat dan afgespeeld.
De bewuste Rasp is inmiddels ingezet om mijn automatische gordijnen te sturen.
Tijdens de zomer mijn collectie 3D iso's wat uitgebreid en nu de winter weer in zicht komt, wil ik die gaan bekijken.

Het nadeel aan die Rasp 3 was toch wel dat hij erg langzaam was in het inlezen van de file. Die staan op een NAS.

Inmiddels bestaat er een Raspberry Pi 4 waar je tot 8GB ram kan gaan. Heeft er iemand een idee of deze machientjes op dat vlak van bestanden inlezen merkbaar sneller zijn dan de 3 en of ze überhaupt nog om kunnen met 3D iso's?

Mijn dank is groot!
Gert

Kan je niet gewoon VLC op je Raspberry pi zetten en van daaruit je iso-file afspelen?

Op internet vind ik zoiets:

Hoe open je een ISO bestand?
Bij het downloaden van bestanden kun je ISO bestanden downloaden. Zoals geschreven zijn dit feitelijk kopieën van CD's, maar het is mogelijk om deze bestanden vanaf de harde schijf te openen. Hiervoor is speciale software nodig, die werkt als een virtuele schijf. In de ICT wordt het openen van bestanden op deze manier het mounten van de ISO genoemd. De software voor het mounten van ISO bestanden worden virtual drives genoemd. Het mounten van software kan onder meer gedaan worden met de volgende programma's:

MagicDisk
Alcohol 52%
Daemon Tools
Virtual Clone Drive

Het populairste programma is waarschijnlijk Daemon Tools, alhoewel dit programma mogelijk spyware bevat. Dit geldt overigens ook voor Alcohol 52%.

Misschien, eigenlijk vrijwel zeker, bestaat er onder linux ook wel een programma die een iso-bestand automatisch mount als een virtuele drive.
Misschien heb je hier wat aan.

Je kunt iso-bestanden toch gewoon openen met winrar
Gaat het nu om afspelen of plaatjes er uit halen?

reading can seriously damage your ignorance
Lucky Luke

Golden Member

Gaat het daadwerkelijk om ISO schijfbestanden of om een ander bestandsformaat dat toevallig ISO heet?

Op 28 september 2021 20:32:28 schreef ohm pi:
Misschien, eigenlijk vrijwel zeker, bestaat er onder linux ook wel een programma die een iso-bestand automatisch mount als een virtuele drive.

Zou zelfs wel eens gewoon automagisch goed kunnen gaan... (Gnome disk mounter en vergelijkbaren, dus gewoon grafisch / in nautilus of andere grafische bestandsbeheerder. Maar het mount commando in de terminal kan het ook gewoon: mount punt aanmaken (zoals je een map maakt, kan eventueel met mkdir of grafisch), dan "mount pad_naar_iso pad_naar_mountpunt -o loop". Ik weet niet of dat misschien zelfs zou kunnen werken in de linuxomgeving die in Win10 zit ingebakken. Op een mac waarschijnlijk wel.)

Maar dit is niet stackexchange of tweakers.net, dus het is wat offtopic.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

De 4 is wel beduidend sneller dan de 3, maar of dat ook merkbaar is in filetransfer, of liever gezegd netwerksnelheid, dat weet ik niet. Of ie de ISO files kan lezen is geen eigenschap van de RPi zelf, maar van Kodi. Dus als dat op de 3 al kan, dan kan dat op de 4 ook.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

De pi4 heeft gigabit ethernet. Je zit dus niet meer aan 100mbit, ongeveer 10 mbyte per seconde vast. Dat zou een hoop uit kunnen maken.

In theorie moet je (iets) meer dan 100Mbyte per seconde over gigabit ethernet kunnen doen, maar de pi4 haalt maar iets van 60Mbyte per sec.Maar dat is natuurlijk wel significant meer dan 10...

P.S. Je moet je realiseren dat "ruwe doorvoersnelheid" niet altijd de beperkende factor is. Een pi (zeker tot en met 3) kan maar rond de 20M/s naar z'n SDkaart schrijven. Als DAT de bottleneck is, dan kan het zomaar zijn dat je met een pi4 nauwelijks wat wint.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 30 september 2021 14:55:06 (29%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Even wat uitleg ivm die iso-files...

Het is me al vaker opgevallen dat MKV of MP4 3D files altijd SBS bestanden zijn. Kwaliteit, diepte enz zijn merkelijk slechter.
De iso files leveren in mijn beleving een "diepere" 3D op. Al op verschillende tv's getest.
Voor de 50€ dat zo'n rasp kost, doe ik graag de investering.

Als ik een isofile kopieer naar een usb stick gaat het pakken sneller op een 3. Het feit dat een pi4 gigabit ethernet heeft zal het wellicht niet slechter maken ;)

Of het 3D iso lezen iets van Kodi an-sich is durf ik nog te betwijfelen. Op een nVidiashield TV krijg ik alleen SBS 3D files werkend. Iso's speelt hij af in 2D.
Een HiMedia mediaplayer laat de file starten in Kodi, schakelt dan naar een "eigen" mediaspeler over en doet het dan prima.

Een rasp doet het idd vanuit Kodi.