Scheidingstrafo 2x115v sec omschakelbaar maken

Zo eindelijk een mooie scheidingstrafo 1000VA op de kop getikt.
Primair:     2x115v
Secundair: 2x115v 4,35amp.
Omdat ik weleens 120volt apparaten test wil ik deze secundair als volgt omschakelbaar maken.
Stand 1 secundair uit, 230v bij 4,35amp
Stand 2 secundair, uit 115v bij 8,7 amp

Het moet veilig omschakelbaar zijn met een (draai)schakelaar (verbreek-voor maak) of als dat niet kan een relais.
Ik weet dat je hem niet moet omschakelen van parallel bedrijf naar serie bedrijf met nog een 120v verbruiker aangesloten :)

Ik zit ermee te tobben en kom er niet 1 2 3 uit.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Met een dubbelpolige omschakelaar (wisselschakelaar) gaat het lukken.
Neem wel een schakelaar met Nulstand, dus 115 0 230 V
Als je de uitgangen helemaal af wilt schakelen dan moet je een 4 polige uitvoering nemen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ja dat is hem! Wat is het toch simpel als je het weet.

Als je de uitgangen helemaal af wilt schakelen dan moet je een 4 polige uitvoering nemen.

Niet nodig toch in de middenstand staat er al geen spanning meer op de uitgang.

Om het nog luxer te maken, nu nog controlelampjes(leds) die aangeven welke spanning er op de uitgang staat.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Op 28 september 2021 20:59:11 schreef Pentium-Pro:
Ja dat is hem! Wat is het toch simpel als je het weet.
[...]
Niet nodig toch in de middenstand staat er al geen spanning meer op de uitgang.

Om het nog luxer te maken, nu nog controlelampjes(leds) die aangeven welke spanning er op de uitgang staat.

Als de 120 volt toestellen Amerikaanse stekers hebben, kun je overwegen om een Amerikaanse stekeraansluiting op de transformatorkast te maken en zo schakelen, dat er nooit 220V opkomt Per abuis fout aansluiten is dan onmogelijk.

[Bericht gewijzigd door buzzy op 28 september 2021 21:22:26 (10%)]

Op 28 september 2021 20:59:11 schreef Pentium-Pro:

Ik zie niet echt een eenvoudige oplossing voor twee ledjes, of je moet een extra schakeldek ter beschikking hebben (bijv de 4-polige uitvoering van Toeterniettoe). Je kan over de uitgang een eenvoudige DVM plaatsen. Dan weet je ook of de spanning wat hoger of lager is dan de nominale spanning.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Hier een wat duidelijker schema met twee indicatoren.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Let op: het '230V'-lampje is een 115V-lampje. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org