Scheidingstrafo 2x115v sec omschakelbaar maken

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Met een dubbelpolige omschakelaar (wisselschakelaar) gaat het lukken.
Neem wel een schakelaar met Nulstand, dus 115 0 230 V
Als je de uitgangen helemaal af wilt schakelen dan moet je een 4 polige uitvoering nemen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ja dat is hem! Wat is het toch simpel als je het weet.

Als je de uitgangen helemaal af wilt schakelen dan moet je een 4 polige uitvoering nemen.

Niet nodig toch in de middenstand staat er al geen spanning meer op de uitgang.

Om het nog luxer te maken, nu nog controlelampjes(leds) die aangeven welke spanning er op de uitgang staat.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Op 28 september 2021 20:59:11 schreef Pentium-Pro:
Ja dat is hem! Wat is het toch simpel als je het weet.
[...]
Niet nodig toch in de middenstand staat er al geen spanning meer op de uitgang.

Om het nog luxer te maken, nu nog controlelampjes(leds) die aangeven welke spanning er op de uitgang staat.

Als de 120 volt toestellen Amerikaanse stekers hebben, kun je overwegen om een Amerikaanse stekeraansluiting op de transformatorkast te maken en zo schakelen, dat er nooit 220V opkomt Per abuis fout aansluiten is dan onmogelijk.

[Bericht gewijzigd door buzzy op dinsdag 28 september 2021 21:22:26 (10%)

Op 28 september 2021 20:59:11 schreef Pentium-Pro:
Om het nog luxer te maken, nu nog controlelampjes(leds) die aangeven welke spanning er op de uitgang staat.

Ik zie niet echt een eenvoudige oplossing voor twee ledjes, of je moet een extra schakeldek ter beschikking hebben (bijv de 4-polige uitvoering van Toeterniettoe). Je kan over de uitgang een eenvoudige DVM plaatsen. Dan weet je ook of de spanning wat hoger of lager is dan de nominale spanning.

Hier een wat duidelijker schema met twee indicatoren.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Let op: het '230V'-lampje is een 115V-lampje. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Voortbordurend op het kladje van @Toeterniettoe en de nette uitvoering van @GerardMonique, wilde ik toch een indicatie op de trafo hebben die aangeeft of er nou 230v of 115v AC op de uitgang staat.
Hierbij heb ik gebruik willen maken van het ene vrije kontakt op de schakelaar.
Het volgende schema heb ik "bedacht" :)
Van groot belang is natuurlijk de galvanische netscheiding van de netadapter (groene cirkel) die in de trafobehuizing wordt ingebouwd.

Ik denk erover om in plaats van de netadapter een isolated (1Kv) 5V DC/DC converter 1 watt (NME0505S) te gebruiken die d.m.v. een seriecondensator via een bruggelijkrichter op dezelfde wijze wordt gevoed.
Die hangt dan aan het net, zou dat goed gaan?

De laatste oplossing is natuurlijk lekker klein en past beter.

Alle spullen liggen in de junkbox, er hoeft niets gekocht te worden wel handig in deze tijd.

Wie helpt kiezen voor de beste oplossing, of zegt "gewoon lekker secundair voeden" of schiet het af?

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Waarom zo vreeselijk moeilijk?

Je kunt het rechter deel van Gerardmonique nemen. IPV Lampjes maak je daar een LEDje zoals je wilt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Er is alleen een 2 polige wisselschakelaar aanwezig. Geen 3 polige.

EDIT: Foutje bij mijn vorige post zal de 115v LED zo nooit aan gaan, bijwerking van alcohol. 8)7

Ik denk dat ik het maar zo ga doen, secundair de relais-schakeling voeden.
D1 zorgt ervoor dat het relais NIET aantrekt op de 115 volt stand.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Je pakt GerardMonique's schakeling. Het C-dek bestaat bij jou niet.
Tussen 4b en J sluit je een 230V-relais met een wisselcontact aan.
De 'common' vervangt dan het contact 1c.
De 'Normally Open' vervangt dan het contact 4c
De 'Normally Closed' vervangt dan het contact 2c
Met het 230V-relais heb je dan zelf het C-dek erbij gebouwd.
Ga je aan de slag met een 5V relais, dan kan je die voeden via een 'Senseo' condensator en bruggelijkrichter
(Of een driedeksschakelaar kopen)

Dank voor het meedenken, maar ik heb de leds al ingebouwd. Anders moet ik 2x de "condensatorvoeding" maken, 1 voor het relais en een voor de leds.
Dus het moet een 5 volt of 12 volt adapter met bijpassend relais worden.

(Of een driedeksschakelaar kopen)

De schakelaar (al ingebouwd) is geschikt voor 1000VA bij beide spanningen dus het is een stevige met middenstand.

[Bericht gewijzigd door Pentium-Pro op maandag 27 december 2021 02:00:59 (42%)

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
Arco

Special Member

Het kan vrij simpel (met neonlampjes of leds, er staat op beide 115v):
Led kan met 47k seriweerstand en antiparalleldiode (stroom is dan 2.5mA door de led)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb even wat aangepast, betreft van 3-polige naar 2-polige schakelaar.
De indicatie-lamp/led is allebei 115V-AC.

Want hoe minder allerlei (kwetsbare) onderdelen, des te beter, en overzichtelijker, zoals de voedinkjes en relay's.
Zie eventueel naar een 230V~ Led-schakeling
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/77/lichteffecten/230-v-led…
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Arco

Special Member

Beide schema's zijn gelijk, alleen wat anders getekend...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Zet de wikkelingen niet in tegenfase, anders hou je zo weinig over.. ;)
En ik mis hier en daar ook nog zekeringen.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Misschien een overbodige vraag, maar... heb je op 115V meer dan die 4A nodig? Als dat niet zo is, dan hoef je natuurlijk helemaal niks om te schakelen...

mel

Golden Member

Op 27 december 2021 07:50:45 schreef EricP:
Misschien een overbodige vraag, maar... heb je op 115V meer dan die 4A nodig? Als dat niet zo is, dan hoef je natuurlijk helemaal niks om te schakelen...

Dat klopt. 4 A per wikkeling..Eerlijk gezegd vind ik 8 A ook best veel..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fatbeard

Honourable Member

Bij 115V heb je nu eenmaal 2 maal zoveel stroom nodig voor hetzelfde vermogen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
EricP

mét CE

Ja, zover waren we. Maar heb je dat vermogen ook nodig?
Als in: 1 van mijn scheidingstrafo's is 3kVA. Het kwam gewoon zo uit, niet specifiek deze gezocht. Maar er hangt zelden iets aan wat meer dan zeg 150W doet.

Pff, Hoe moeilijk kun je iets eenvoudigs maken zeg.

Met twee verschillende stopcontacten, een voor 115 volt en een voor 230 volt kom je er toch ook? Hoef je ook niets te schakelen. Is veiliger ook als je een amerikaans stopcontact neemt voor de 115 volt. Dan kan het nooit fout gaan. Ik zou secundair wel twee zekeringen opnemen. Je hebt voor de 115 volt wel de helft van je vermogen beschikbaar. Als dat echt belangrijk is moet je wel omschakelen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 27 december 2021 10:13:47 (15%)

fatbeard

Honourable Member

The best of both worlds:

Geen foute aansluitingen mogelijk, beide spanningen tegelijk beschikbaar én het volle vermogen bij 115V als dat nodig is...
Alleen de middenstand is wat nutteloos nu.
De LED-schakeling kan gewoon gebruikt worden.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Ik heb ook zo'n 230 -> 115/230 scheider gemaakt, maar niet met een draaischakelaar. Ik heb een verzonken schuifschakelaar gebruikt.
(zoals je op voedingen ziet voor omschakelen van 115v naar 230v)

Een draaischakelaar is te makkelijk verkeerd-om te draaien met alle gevolgen van dien.
En dat gebeurt zonder twijfel een keertje, met of zonder hulp van de heer Murphy... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 december 2021 07:04:04 schreef mel:
Zet de wikkelingen niet in tegenfase, anders hou je zo weinig over.. ;)
En ik mis hier en daar ook nog zekeringen.. :P

De schakelbare scheidingstrafo trafo is al werkend dus geen probleem, de indicatie wil ik erbij bouwen. zekeringen voor het gemak even weggelaten, maar zitten erin.

Op 27 december 2021 09:34:54 schreef EricP:
Ja, zover waren we. Maar heb je dat vermogen ook nodig?

Ik wil het maximaal beschikbare vermogen kunnen afnemen bij beide uitgangsspanningen.

Op 27 december 2021 10:11:23 schreef Ex-fietser:
Pff, Hoe moeilijk kun je iets eenvoudigs maken zeg.

Ik doe graag moeilijk :)

Op 27 december 2021 11:37:22 schreef Arco:
Ik heb ook zo'n 230 -> 115/230 scheider gemaakt, maar niet met een draaischakelaar. Ik heb een verzonken schuifschakelaar gebruikt.
(zoals je op voedingen ziet voor omschakelen van 115v naar 230v)

Ik heb een stevige toggle swich met middenstand, dus dat risico loop ik niet.

Op 27 december 2021 04:23:15 schreef GerardMonique:
Heb even wat aangepast, betreft van 3-polige naar 2-polige schakelaar.
De indicatie-lamp/led is allebei 115V-AC.
[bijlage]
Want hoe minder allerlei (kwetsbare) onderdelen, des te beter, en overzichtelijker, zoals de voedinkjes en relay's.
Zie eventueel naar een 230V~ Led-schakeling
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/77/lichteffecten/230-v-led…
MVG Gerard.;)

Ik heb er even een voorlopig "definitieve" versie van gemaakt, dit gaat hem worden, tenzij..... :)

Allen tot zover bedankt voor de input! _/-\o_

Er moet nog iets over de uitgang worden gezet.
In de middenstand (geen output) staat er toch een capacitieve "spookspanning" over de uitgang.
Met 27k 2 watt over de uitgang is dat ook gereduceerd tot minder dan 5 volt.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 27 december 2021 11:21:36 schreef fatbeard:
The best of both worlds: [...]

Wil je nog eens naar de stand '115V boost' kijken?

e: Oh wacht, ik zie het geloof ik al:

Voor alle zekerheid zou een nul-tussenstand hier toch niet slecht zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fatbeard

Honourable Member

e: Oh wacht, ik zie het geloof ik al:

:o Toch weer iets te snel door de bocht gegaan... |:(
Dank voor de correctie.

Voor alle zekerheid zou een nul-tussenstand hier toch niet slecht zijn.

Dat voegt alleen een extra stand toe waarin de 230V uitgang geen spanning krijgt, de 115V uitgang wordt niet geschakeld...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.