2 meterkasten op 1 aansluiting - bedrijf en woning

Goedemorgen,

Kunnen jullie helpen / meedenken met de volgende vraagstelling?

De huidige situatie is als volgt (zie ook de foto's):

Er is 1 nutsaansluiting aanwezig in het pand voor elektra, 3-fase aansluiting, tbv een kleine bedrijfsruimte (70 m2) en een bovenwoning. De bedrijfsruimte en bovenwoning hebben een gescheiden toegang.

Vanaf de officiele meter in de meterkast van de kapsalon gaat, via een verouderde Hazemeyer verdeelkast type 68 die nu enkel fungeert als hoofdschakelaar, een 4 mm2 kabel naar een groepenkast voor de bedrijfsruimte (nu de kapsalon).

Vanaf de officiele meter gaat rechtstreeks, buiten de verouderde Hazemeyer verdeelkast (hoofdschakelaar) om - zie foto -, een kabel van 4 mm2 naar een tweede meterkast voor de bovenwoning (met eigen meter, niet officieel een tweede punt). De kabel is ongeveer 15 meter lang.

De meterkast in de kapsalon heeft, naast de oude Hazermeyer hoofdschakelaar, een groepenkast met 4 groepen (smelt). Geen aardlek lijkt het.

De meterkast voor de bovenwoning heeft een eigen enkelvoudige meter (achter de officiele (hoog-laag) meter van Enexis), een gecombineerde hoofd/aardlekschakelaar en vervolgens 7 groepen.

De groepenkasten van zowel de kapsalon als de bovenwoning dienen te worden vervangen want die voldoen volgens de bouwkundig inspecteur niet aan de eisen.

De aansluiting op het net bedraagt 3x 25 ampere. Dat is aan de onderkant, echter het functioneert meer dan 15 jaar op deze wijze.

Bijgaand de foto's van de huidige situatie.

Dat de huidige groepenkasten niet voldoen, is duidelijk. De vraag is nu: wat is de beste oplossing?

Het plan is nu als volgt: vanaf de officiele meter een 10 mm2 kabel naar de nieuwe groepenkast voor de kapsalon. De Hazemeyer verdeelkast (nu: hoofdschakelaar) vervalt. In de kapsalon wordt een nieuwe groepenkast geinstalleerd met 2 hoofdschakelaars 4P 40A, 2 aardlekschakelaars en 8 groepen (16a kl B). Uiteraard wordt dit een 3-fase groepenkast.

De reden van de tweede hoofdschakelaar is om de doorlus naar de tweede meterkast naar de bovenwoning te beveiligen/ kunnen afschakelen en zodat de bovenwoning niet achter de groepenkast van de bedrijfsruimte zit. Kan dat op deze wijze?

De groepenkast in de bovenwoning wordt eveneens vervangen door een nieuwe 3-fase groepenkast met hoofdschakelaar 4P 40A, 2 aardlekschakelaars en 8 groepen (16a kl B). Ik twijfel of de bestaande kabel van 4 mm2, die nu rechtstreeks op de officiele meter is aangesloten, moet worden vervangen voor een 6 mm2 kabel (de twijfel zit in het mogelijk toekomstig aanleggen van 8 zonnepanelen op het dak).

In de omschreven wijziging naar de nieuwe eindsituatie lijkt het dubbel om 2x een hoofdschakelaar te hebben tbv de doorlus naar de meterkast voor de bovenwoning, 1 in de meterkast van de kapsalon en 1 in de groepenkast van de bovenwoning. Hoe zien jullie dit?

In de huidige situatie loopt de doorlus niet via de groepenkast van de kapsalon, maar zoals gezegd rechtstreeks vanaf de officiele meter. Ik kan nergens vinden of dit is toegestaan, want feitelijk heb je nu twee groepenkasten op 1 aansluitpunt, die beiden gebruik maken van alle beschikbare fases. Is dit toegestaan? Zo ja, is het dan beter om de 4 mm2 kabel naar de bovenwoning op dezelfde wijze aan te sluiten?
(het heeft de voorkeur om de beschreven optie uit te voeren)

Vanzelfsprekend is de verdeling van zware groepen over de 3 fases een aandachtspunt (evenals gelijktijdigheid).

Zie ik daarnaast een belangrijke punten over het hoofd?

groeten,

Paul

Paul, Ik zie een aantal hints dat je in NL zit, maar ook eentje dat je in BE zit.... Kan je dat even ophelderen? Het gaat namelijk om regels, en die verschillen tussen BE en NL.

Ik gok toch NL.

Je mag in nederland niet zomaar meters plaatsen die gebruikt worden om stroom te verrekenen. Dus officieel moet er een tweede aansluiting komen. In de praktijk zal de hele aansluiting op de (nu?) kapsalon staan en die is natuurlijk blij dat er een deel van de kosten betaald wordt door iemand anders. En de bovenwoning is blij dat ze maar een deel van het vastrecht hoeven te betalen....

Verder is het de bedoeling dat de brandweer ingeval van brand met 1 handeling alles uit kan zetten. Dat betekent 1 hoofdschakelaar als je maar 1 aansluiting hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@REW: inderdaad in Nederland, dank voor je reactie. De aansluiting staat nu inderdaad op het huisnummer waar de kapsalon is gevestigd. Het klopt inderdaad dat de kosten voor vastrecht en het totaal verbruik nu gedeeld worden, de 'tussenmeter' in de meterkast van de bovenwoning doet eigenlijk niets (behalve het verbruik aflezen, maar geen onderscheid in hoog/laag verbruik). De 'tussenmeter' is erin gezet door de vorige pandeigenaar, die ook het pand heeft gesplitst in een bedrijfsruimte op de begane grond en een bovenwoning.
Het is overigens 1 pand (kadastraal gezien), wel met gescheiden ingangen.

Helder en duidelijk m.b.t. het argument inzake de brandweer. echter, deze kan bij de bovenwoning toch de installatie stroomloos maken als er een hoofdschakelaar in de groepenkast wordt gezet? (zoals nu de gecombineerde hoofd/aardlekschakelaar?)

Ik ga er even vanuit dat dit in NL is.

Meterkast Bovenwoning:

Ziet er op het oog best uit.
De 0.5A aardlekschakelaar moet worden vervangen door een HOOFDSCHAKELAAR. Het kastje kan blijven zitten.

De groepenkast moet worden aangevuld met 2 stuks Aardlekschakelaars 25 of 40A continustroom (beste is 40A) en 30mA!! foutstroom, type A.
Kosten ongeveer 25 euro per stuk tweedehands op Marktplaats.

Ik zie geen AARDE-aansluiting op de groepenkast.....
Dat is wel iets om even goed na te zien.
Aarde is zeer belangrijk.

De 3-fasenmeter zal niet officieel mogen worden gebruikt om energiekosten in rekening te brengen, maar daar zou ik niet wakker van liggen.

De VMVK-draad van de hoofdmeterkast naar de bovenwoning moet 4mm2 zijn minimaal.

Voor wat betreft de HOOFD-meterkast:
Dit is een bende....

Ik zou alles van de muur halen, en die stalen hoofdschakelaar verwijderen. Die is voor het museum.
Daarna een houten plat aanbrengen op gelijke hoogte van de houten plaat waar de METER op zit.
Daarna hier een gebruikte of nieuwe groepenkast plaatsen die voldoet aan de norm.
Ben bang dat ook de netbeheerder moet komen om even de boel spanningsloos te maken ivm het verwijderen van de ouderwetste hoofdschakelaar.

Er ist wieder da...

Hoi Hobby-ist,

Dank voor je bericht, duidelijk en helder.
Voor wat betreft de aarding van de meterkast in de bovenwoning, die is wel aanwezig. Dat is aangesloten op de aarde-draad in de 4 mm2 YMvK kabel en die is op haar beurt aangesloten op de aarde aanwezig in de stalen hoofdschakelaar in de meterkast van de kapsalon. Zie ook de interne foto van de ijzeren hoofdschakelaar.

Dat de meterkast in de kapsalon een bende is, helemaal mee eens. Ik dacht er ook het mijne van toen ik het zag ;-).

gietijzeren kast eraf, nieuwe kast voor salon daar hangen, voeding woning aftakken vanuit de railtjes onderin de salonkast vanaf die railtjes ook naar de hoofdschakelaar van de salonkast gaan. kast boven eraf en 330x220 kast terug met 40A hoofdschakelaar en 2x aardlek waar de groepen achter gezet worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi testman, dank voor de reactie. Pragmatische oplossing en in feite is het nu ook zo aangesloten (weliswaar op een andere beginpunt dan de voedingsrail in de nieuwe kast).
grt. Paul

Op 29 september 2021 10:24:00 schreef PaulGrunn
Helder en duidelijk m.b.t. het argument inzake de brandweer. echter, deze kan bij de bovenwoning toch de installatie stroomloos maken als er een hoofdschakelaar in de groepenkast wordt gezet? (zoals nu de gecombineerde hoofd/aardlekschakelaar?)

ALs het kadastraal 1 pand is.. weet ik niet of een tweede "hoofdschakelaar" helpt om aan de verplichting te voldoen. Anyway als je toch bezig bent is een extra hoofdschakelaar niet verkeerd, maar ik denk dat je bij de officiele meterkast beter gewoon een "alles uit" (ook boven" kan maken. Dat heeft de grootste kans om aan de regels te voldoen. Dan moet je voor "brandweer" inspecties de tweede stoppenkast buiten beeld houden. En bij meteropnames moet die tweede meter buiten beeld blijven denk ik. (maar ze geloven je zomaar als jij ieder jaar de meterstanden doorgeeft. Als er geen rare dingen gebeuren hoeven ze hem minder dan 1x per 20 jaar te zien....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 29 september 2021 10:09:48 schreef rew:
Je mag in nederland niet zomaar meters plaatsen die gebruikt worden om stroom te verrekenen.

Je mag inderdaad niet zomaar een willekeurige meter plaatsten. Dit moet een meter zijn met MID keurmerk.

Ik denk misschien te simpel, maar ik zou na de meter gewoon splitsen (met bijvoorbeeld twee hoofdschakelaars of twee sets aardlekschakelaar (na één hoofdschakaar). Achter één van de splitsingen een MID kwh meter plaatsen en daar gewoon verder als een gewone groepenkast.

Let op dat je kabels die je door het pand legt natuurlijk moet afzekeren. Dus komt de kabel/meter ergens binnen en maak je ergens anders de groepenkast, dan moet je bij de meter wel zorgen voor adequate afzekering (selectiviteit).

Beetje zelfde idee als een onderverdeler, en dan in de kabel naar die onderverdeler een MID kWh meter.

Waar de MID kWh meter moet hangen, of er een zegelje op moet en hoe je die juridisch goed regelt weet ik niet. Ik denk dat je dat ook moet bespreken met je huurders.

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op woensdag 29 september 2021 20:50:57 (14%)

je komt nooit officiele meters tegen, wat er hangt is ofwel nieuw spul uit de B categorie of oude ferraris meters. soms is er onenigheid over kosten, dan hang ik er een meter bij en klopt het ding dus toch wel. de meter boven kan dus gewoon blijven. als de huurder van boven niet in de hoofdkast kan, zou ik daar geen hoofdschakelaar plaatsen in de voeding naar boven, maar hoofdschakelaar gewoon in de kast boven zetten. je ziet dat opsplitsen wel vaker, en maar zelden is de splitsing afschakelbaar bij de hoofdaansluiting. soms wel 4 of 5 extra meters zelfs. tijd terug nog een combi van winkel met 6 woningen op 1 hoofdaansluiting tegengekomen. de woningen hadden een eigen adres..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In de hoofdmeterkast moet je een 3-fasengroep maken die naar de meterkast op de bovenetage gaat.
Deze groep kan bestaan uit een 4-polige automaat, en deze zou ik 25 ampere doen, liefst C of D-kar.

De HOOFD-zekering van de netbeheerder is ook 25 ampere. (jaja, ik weet het, dat is niet selectief).

Dit is raar, maar het mag wel.

Om problemen te voorkomen zet je deze groep NIET op een aardlekschakelaar die groepen van de beneden-etage voed.

Nog een aktuele tip:
Zou er in dit gebouw meer dan 2kW aan PV-instalaltie worden aangesloten moet je wel gaan opletten.
Behalve de extra regels tegenwoordig moet er nauwkeurig worden gekeken naar de gekozen aardlekschakelaars in het gehele gebouw. (nominale stroom).
Als dit niet het geval is, deze opmerking vergeten.

[Bericht gewijzigd door hobby-ist op woensdag 29 september 2021 22:04:36 (26%)

Er ist wieder da...