BF256C

Ik kom er niet helemaal uit. Ik heb 2 types BF256 liggen. Maar de pinbezetting is precies tegengesteld. Bij de ene is het DSG (opdruk D108), bij de andere GSD (opdruk BC09). Ik heb de eerdere discussies over dit onderwerp gelezen, maar deze optie ben ik niet tegengekomen. Hoe kan dit verschil optreden?

Als het SMD is, had je in het verleden ook de R uitvoering, waarbij de pootjes andersom gekinkt waren en de SMD daardoor feitelijk op zijn kop werd gemonteerd.

RAAF12

Golden Member

Maakt ook niet uit je kan bij dit type FET ongestraft de drain en source wisselen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja.. wie was dat ook weer hier op CO, een tijdje geleden.. die vond een FET verkeerdom gemonteerd in zijn scope, maar dat ging ook gewoon goed.
Geldt niet voor alle FETs natuurlijk, maar deze wel; 2N3819 ook en nog een paar.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hetzelfde heb ik meegemaakt met de BFR90 en de BFR91, welke toch beide dezelfde aansluitingen hebben feitelijk.
Alleen in een bepaalde datasheet werd de emitter verwisseld met de basis.
Daar kwam ik pas later achter nadat ik een printplaat daarvoor had gemaakt, het resultaat was dan ook dat die printplaat niet bruikbaar was.
Ook heb ik zoiets meegemaakt met de BF494.
Daarom mijn advies, vertrouw nooit zomaar een datasheet, alleen wanneer het van een bekende fabrikant is zoals NXP of Infineon, die de BF256 op de markt brengt.

"tijd is relatief"
maartenbakker

Special Member

Bovendien zijn er ook nog types waarvan de pinout per fabrikant verschilt, dus gebruik altijd de datasheet die bij de fabrikant van je onderdeel hoort...

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

ik heb het halfgeleiders boek van de Muiderkring, daar staat het (hoop ik) goed in.
Onee dat zijn alleen transistors, FET,s staan er niet in... |:( |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

het is niet de SMD-uitvoering. Ik stuur later nog wel even een foto van beide.

Bovenste regel is onbelangrijk. (batchgegevens van productiefaciliteit en datum)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de andere regels zijn BF256C. Dan zie ik geen verschil tussen beide types, die dus verschillende pin-bezettingen hebben.

maartenbakker

Special Member

Ze zijn allebei van Fairchild, wel verschillende batch. Tenzij het om een vervalsing gaat, gok ik als eerste op een componententester die verkeerd aanwijst.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 1 oktober 2021 21:53:24 (57%)]

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik heb een hele simpele schakeling. Een variërende wisselspanning gaat door een diode, dan een BF256C, en dan een led. De schakeling zorgt ervoor dat de led constant brandt zogauw er enige spanning op staat. Als ik het ene type er in soldeer, gaat het goed. Bij het andere type brandt de led onmiddelijk door.
Dus echt andere pinbezetting. En omdat ik weet dat dit niet zou kunnen, vraag ik me af wat ik fout doe.

Dus geen componententester, maar in een echte schakeling

maartenbakker

Special Member

Dan moet het een vervalsing of een misdruk zijn...