A synchrone motor op 1 fase

Hallo allemaal,

Mijn naam is Tom en ben nieuw op dit forum.

In mijn vrije tijd ben ik veel aan het hobbyen in mijn garage.

Mijn laatste project is een hydraulische heftafel voor mijn motor en classic mini.

Bij deze heftafel zit een hydraulische powerpack. Hier zit een 4 polige ceeform stekker aan. Helaas heb ik geen 3 fase in huis.

Nu zag ik in het aansluitkastje van de motor een papier, om dr motor op 1 fase aan te sluiten.

Het ziet er volgens mij anders uit dan een steinmetz schakeling.

Nu heb ik een paar vraagjes:

Gaat dit werken?

Welke capaciteit condensator moet ik gebruiken?

Wat is de vermelde ' protection sponge' ?

In de afbeeldingen staan de klemmen van de motor, het blaadje in t aansluitkastje en het typeplaatje van de motor.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes Tom

mel

Golden Member

Dit is een 3 fase motor.Aansluiten op 1 fase gaat niet zonder meer, en je krijgt ook veel vermogensverlies als je het op de manier met een condensator aansluit, de zgn.Steinmetz schakeling.
Beter is om een frequentieregelaar toe te passen, die geschikt is om aan te sluiten op 1 fase, die geeft 3 fasen 230V uit.
Dan dient de motor wel in driehoek te worden gezet.(strippen in aansluitkastje andersom zetten).

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@mel

Bedankt voor je reactie

Op het blaadje is toch geen steinmetz schakeling getekend?

Kun je mij zeggen welke condensator ik nodig heb?

Weet je misschien ook wat de ' protection sponge' is? staat ook op t blaadje geschreven.

@mel

Bedankt voor je reactie

Op het blaadje is toch geen steinmetz schakeling getekend?

Kun je mij zeggen welke condensator ik nodig heb?

Weet je misschien ook wat de ' protection sponge' is? staat ook op t blaadje geschreven.

mel

Golden Member

Tk denk dat dat blaadje niet bij de motor hoort.. En zo uit mn hoofd weet ik niet welke condensator..
Succes in ieder geval. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@mel ik denk dat het er wel bij hoort.

Ik heb 3 dezelfde powerpacks staan, zelfde motoren, alle 3 hetzelfde blaadje erin..

Onderaan die schema's staat voor een " monophase motor", ze worden blijkbaar ook geleverd met een enkelfasige motor.

Lees dit eens over steinmetz... dan weet je ook de waarde van de condensator.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/129505/1#highlight=steinmetz

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

Met hobbyen in een garage is 3F altijd welkom, 1x omzetten kost bijna evenveel als een frequentie regelaar. En je vastrecht blijft per maand hetzelfde.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De plaatjes geven ook een steinmetz schakeling aan.
De condensator moet iets van 30 uF zijn.
Een BEDRIJFSCONDENSATOR!

Als je met het grote verlies aan koppel kunt leven is dit de eenvoudigste en goedkoopste oplossing.
Gewoon proberen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 1 oktober 2021 09:14:33 schreef Toeternietoe:
De plaatjes geven ook een steinmetz schakeling aan.

Ben je wel zeker? volgens mij is dat een enkelfasige motoraansluiting, hoofdwikkeling en hulpwikkeling

LDmicro user.

Op 1 oktober 2021 08:24:08 schreef Remlicht:
Op het blaadje is toch geen steinmetz schakeling getekend?

Klopt. Deze tekening is echt voor de "enkelfase" versie van de motor. De U wikkeling bestaat gewoon niet in dat ding en het U2 contact punt wordt gebruikt om de condensator mee door te verbinden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zoals mel en mgp al vermelden horen de plaatjes bij een éénfase motor, het staat er zelfs op -> single-phase-motor
Als je de 230/400V 3fase motor als steinmetz wilt aansluiten moet de motor in driehoek, dus dan zouden alle 3 doorverbind plaatjes, verticaal gemonteerd zijn op het aansluitblokje.

Er is op het forum al veel geschreven over dit topic, bijvoorbeeld hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/149499/1#highlight=mjn+stein…

Toen ik bovenstaande link aan het zoeken was vond ik ook: https://www.eclecticsite.be/calc/driefase.htm

Ook interessant: https://second.wiki/wiki/steinmetzschaltung

De motor die je daar hebt, is ontworpen als driefase motor, en levert met de juiste aansluiting 0,55kW aan de as. Als je de motor als steinmetz aansluit lever je flink wat aan as-vermogen in, zeker met starten, en het is maar de vraag of de motor de pomp dan rond krijgt.

Op 1 oktober 2021 08:42:41 schreef Shiptronic:
Met hobbyen in een garage is 3F altijd welkom, 1x omzetten kost bijna evenveel als een frequentie regelaar. En je vastrecht blijft per maand hetzelfde.

Volgens mij hebben niet alle huizen standaard drie fasen binnen liggen. In 1970 was mijn nieuwe huis ook daarop een uitzondering, omdat mijn nieuwe huis meer dan 6 groepen had.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 1 oktober 2021 07:42:04 schreef Remlicht:
Wat is de vermelde ' protection sponge' ?

Dat is verpakkingsmateriaal; om leidingwerk te beschermen bijvoorbeeld, dat er niets in komt bij de montage. Kan dat bij jou ook uitkomen?
Zie ook voorbeelden hieronder, Italiaans en Duits van eenzelfde pomp (in dit geval een waterontharder).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

4 polige ceeform stekker

Vermoedelijk 3 fase en aarde. Zit er nog een besturing is de powerpack, welke 400V nodig heeft.

Op 1 oktober 2021 10:24:51 schreef buzzy:
[...]Volgens mij hebben niet alle huizen standaard drie fasen binnen liggen. In 1970 was mijn nieuwe huis ook daarop een uitzondering, omdat mijn nieuwe huis meer dan 6 groepen had.

Ja. Er zal best "jaren 50-mentaliteit" kunnen zijn geweest dat als je het niet nodig had, dan werd het niet aangelegd. Materiaal (kabel) besparen.

Ergens tussen 1950 en 1980 is men tot de conclusie gekomen dat het "zo nu en dan een upgrade aanleggen" gemiddeld veel duurder was dan gewoon altijd een derde ader aanleggen. Dat is een economische afweging. En toen waren er nog gemeentelijke nutsbedrijven. Dus het kan heel goed dat men daar in groningen in 1955 mee begonnen is en pas in 1975 in utrecht.

Ik heb hier in Delft in een gebouwd in 16xx pand gewoond. Daar is pas na de bouw elektriciteit in gekomen. Dat was wel driefase aangelegd: We hadden gewoon 3*230 (3fase motoren moeten in driehoek).

Nu woon ik in een 190x gebouwd pand. Ik denk dat dit ook niet bij de bouw van de straat direct een stroom aansluiting heeft gekregen. En ook hier heb ik driefasen. (totaan de stop). Kortom hier in Delft heeft men denk ik bij elektrificatie van Delft direct overal driefasen aangelegd. Deels natuurlijk omdat delft toen op 3*230 zat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Ik heb 3 dezelfde powerpacks staan, zelfde motoren, alle 3 hetzelfde blaadje erin..

Wel hetzelfde blaadje maar niet met een kenplaatje van een 3f motor?
Schema op blaadje is voor wijziging draairichting monofase motor.
Heeft het blaadje ook nog een helft met het schema voor ster/driehoek van een tri-phase-motor?

ik krijg de indruk dat we maar de helft van het briefje op de foto hebben.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 1 oktober 2021 09:28:13 schreef MGP:
[...]
Ben je wel zeker? volgens mij is dat een enkelfasige motoraansluiting, hoofdwikkeling en hulpwikkeling

Helemaal goed.
Ik had me te veel laten leiden (lijden) door het motorplaatje.

De tekening en het motorplaatje komen niet met elkaar overeen.
Het hoort dus niet bij elkaar.
De motor kan met een steinmetz aangesloten worden, hoe dat moet kan je overal op internet vinden.
Motor moet dan in driehoek.
Papieren tekening kan weg
Bedrijfscondensator van ca 30 uF
Ca 1/3 van het oorspronkelijke koppel is nog beschikbaar.
Als je de heftafel niet te zwaar belast werkt het wellicht.
Het is een goedkope en eenvoudige manier om het te proberen, condensator heb je an voor een tientje.

Alternatief is een F.O., maar dat kost een veelvoud.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

Een tijdje terug ook zo'n heftafel voor een vriend gemaakt, goedkoopste en simpelste oplossing was een nieuwe motor erop, topic is hier op CO nog wel te vinden.

[edit] hier de link van mijn projectje: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2046523#2046523

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Vindt dit een beetje vreemde motor.
Ding doet maar 0,55kW en vraagt 4,5 Amp, zou eerder iets van 1,2-1,5 Amp verwachten bij 3x400Vac.

Inderdaad de gegevens op het motor plaatje passen beter bij een 2,2 KW motor

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Shiptronic

Overleden

Normaal is het gebruik ook maar kort, ik kan uit de gegevens niet halen wat de max tijd is dat deze "AAN" mag staan maar 100% lijkt me niet de bedoeling?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/