Tosti apparaat repareren werkt 1/2

Hoi,

Ik heb een tosti apparaat van tefel zo een klapbare met 2 kanten.

Nu doet sinds vorige week alleen de bovenkant het ondersste element wordt gaat niet aan.

Weet iemand waar dat aan kan liggen en of dat te repareren is?

Hemant

Welk type?

Waarschijnlijk een microtemp thermische beveiliging stuk gegaan.
Die zit in serie met de bedrading op elke warmteplaat een.
Ze zitten meestal in een sokje, de juiste temperatuur staat erop.
Zo een dus:
https://www.google.com/search?q=microtemp&client=firefox-b-d&source=ln…

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Hoi,

het is een tefal 6682i.

de onderste gaat niet aan en de boveste wordt heel heet.

Hemant

de onderste gaat niet aan

Onderste plaat openmaken en de microtemp opzoeken en doormeten.

de bovenste wordt heel heet.

Heter dan normaal?

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Hoi,

Ik heb die onderste plaat open gemaakt maar maar zie daar geen thermische zekering.

Onder die rubbers zijn de kabels gewoon samen geperst met draaden van de bovenste. Dan zou ik verwachten dat ze het beide niet deden?

Hemant

Hoi,

Ja inderdaad heter dan normaal althans als ik er een tosti in doe dan verkoolt ie zo wat. alsof ie te veel spanning krijgt.

Hemant

heter dan normaal althans als ik er een tosti in doe dan verkoolt ie zo wat.

Eerder eruit halen :)

Er zit per warmteplaat een thermische zekering omdat die platen ook elk een eigen verwarmingselement hebben. Het is de laatste beveiliging (tegen brand, of doorbranden) onafhankelijk van de thermostaat.

Het kan ook zijn dat je thermostaat defect is, en te laat of niet uitschakelt als de ingestelde temperatuur bereikt is.
Zit er een lampje op wat uit hoort te gaan als hij op temperatuur is?

Hoor je een klik (van de thermostaat) als hij warm is?

Een foto vertelt meer dan 1000 woorden.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Ik ben het met de voorgangers eens dat er waarschijnlijk wel een thermische zekering in zal zitten. Als die er echt niet inzit dan is het element kapot. Die zijn zelden "goedkoper dan een heel nieuw apparaat" te koop.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoi,

Klopt zit inderdaad een lampje op en geeft groen aan als ie warm genoeg is.

Echter weet ik niet of dat nog werkt. Aangezien de onderzijde het niet doen en laatste keer bij gebruikt de aardlek eruit vloog.

Als ik hem nu aanzet gaat de aardlek er niet uit (misschien als ie te heet wordt wel).

In de fofot zie je de onderste plaat..

Hemant

Hoi,

Ik zie dus nergens een tehrmische zekering onder die rubbers.

Hemant

Meestal in zulke toestellen staan gewoon 2 110v warmte elementen in serie. Als 1 kortgesloten ligt dan krijgt het ene element 110v (ipv 220v door serieschakeling). Mss zitten er draden in elkaar gebrand?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoi,

Onder de plaats ziet alles er netjes uit geen brnad plekjes of draaien die stuk zijn.

Geen zekering die ik kan zien, en aangezien ze in serie staat zouden ze het beide niet moeten doen.

Het lijkt er inderdaad op dat nu de onderste het niet doet de boveste meer spanning krijgt. OOk merk ik dat die boveste veel sneller heet wordt weet niet of dat zo is mar is meer gevoel.

Hemant.

Op 1 oktober 2021 11:39:15 schreef EricN:
Meestal in zulke toestellen staan gewoon 2 110v warmte elementen in serie. Als 1 kortgesloten ligt dan krijgt het ene element 110v (ipv 220v door serieschakeling). Mss zitten er draden in elkaar gebrand?

Nog nooit meegemaakt dat er een element (veel)lagere weerstand krijgt. Wel een onderbreking of aardlek.
Nou zegt dat niet alles, maar er moet vrijwel zeker ergens een maximaalbeveiliging zitten.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Op 1 oktober 2021 10:47:40 schreef hemant_5400z:
In de fofot zie je de onderste plaat..

Je hebt een foto genomen van waar jij denkt dat ie zou zitten en niet zit..... als je een overzichtsfoto neemt en liefst nog een aantal detailfotos van diverse hoeken, dan valt misschien iets te zeggen van: kijk daar nog eens....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Op 1 oktober 2021 10:47:40 schreef hemant_5400z:

Echter weet ik niet of dat nog werkt. Aangezien de onderzijde het niet doen en laatste keer bij gebruikt de aardlek eruit vloog.

Als ik hem nu aanzet gaat de aardlek er niet uit (misschien als ie te heet wordt wel).

Hemant

Verwarming element teveel lekstroom naar aarde is volgens mij het enige wat de ALS kan triggeren. Aan de andere kant, dan zou de onderste heater wel heet moeten worden als de ALS niet triggert. Tenzij de onderste is doorgebrand (of zekering) en de bovenste nu doorslaat als hij heel heet wordt. In dat geval heb je een dubbel probleem. (dit als ze parallel staan wat ik niet denk)

Heel wazig, het lijkt erop dat ze in serie zitten en de onderste short is en nu het bovenste element alle stroom krijgt.De bovenste wordt te heet, spiraal zakt te ver en raakt de buis en ALS klapt er uit.

Zonder kennis en minimaal meetgereedschap (isolatie tester en DMM) denk ik dat het een nieuwe toaster wordt. Eigenlijk denk ik dat het na meten zowiezo een nieuwe wordt want twee heaters zijn waarschijnlijk duurder

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Ik vermoed dat de temperatuursensor toevallig alleen in het kapotte element zit. Daar die kapot is, blijft het nog goede element doorstoken...
(omdat de sensor "ik ben koud" door blijft geven)

Normaal is een sensor bij 1 van de elementen ook genoeg: ze worden beide even heet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, jou hypothese vind ik wel kans maken om correct te zijn.

Nog een hypothese: TS heeft geaarde en ongeaarde stopcontacten/verlengsnoren whatever. Het koude element maakt nu op 2 plekken kortlsuiting-naar-aarde. Zodanig dat de stroom door het andere element fors hoger is.

Andere hypothese: Sensor is kapot. Ding staat vol te stoken en wordt veel te heet. TS heeft gelijk dat er geen temp beveiliging (meer?) inzit. Nu gaat er door "veel te heet" ineens vanalles stuk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoi,

Ik heb beide elementen losgehaald en dorgemeten, de boveste meet ik weerstand, de onderste meet ik oneindig dus onderste eleent is stuk.

Om hem te repareren zou ik exact hetzelfde model moeten hebben die kans is klein aangezien hij al 10 jaar oud is. Een net andere type zou net weer een andere kronkel in het element hebben die weer net niet of wel past.

Bij een grilplaats zit de thermozekering het het vierkante blok, die heb ik weleens eerder gerepareerd.

Aangezien ik bij de tosti ijzer nergens een thermische zekering zie vermoed ik ook dat ie in het element zit.

Ik heb de tosti ijzer gestripped voor onderdelen en de rest is de prulebak ingegaan.

Bedankt voor het meedenken helaas niet zo simpel als ik had gedacht,

Groetjes Hemant.

ik zie dat rose ding wat de thermostaat lijkt te zijn, als die aan de zijde zit met het kapotte element dan was het andere ook niet veel ouder meer geworden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 1 oktober 2021 13:53:31 schreef hemant_5400z:

Ik heb de tosti ijzer gestripped voor onderdelen en de rest is de prulebak ingegaan.

Lezen ? :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.