Psoc op USB aansluiten - port COM cannot be opened

Anoniem

Goeiedag,

Ik heb een probleem waarvoor ik vanalles geprobeerd heb, maar helaas geen stap verder kom.

Ik wil namelijk een PSOC cy8ckit-059 via een USB micro-USB-kabel aan mijn pc (Lenovo thinkpad E15 gen2) koppelen. Een tijd geleden gebruikte ik deze als digitale oscilloscoop. De software was van een leerkracht afkomstig, maar het gaat eigenlijk over het mapke 'ScopeGUI', 2e mapke op deze link: https://github.com/Infineon/CyScope

In het verleden was er hetzelfde probleem en kreeg je dezelfde foutmelding als op de foto (port com4 cannot be opened), maar dit was snel opgelost door het poortnummer aan te passen in een kladblok bestand in het programma. En vanaf dan werkte die constant. Dit lukte nu een tijd later plots niet meer, misschien door updates of iets dergelijke...

Het probleem leek me te zijn dat ik mijn USB-poort niet langer serieel kan gebruiken. Dus ondertussen heb ik wat liggen knoeien met verschillende drivers te installeren; Profilec 2303, Cypress (USB-Serial Windows Driver Installer), Lenovo (Intel Serial IO Driver for Windows 10)... maar weinig verandering.+ zoals op de foto ook foutmelding code 31, soms ook code 10.

Iemand die mij hier het bos weer door de bomen kan laten zien?

bprosman

Golden Member

Je drivers zijn in iedere geval niet goed (geinstalleerd).
Meestal kijk ik in de details naar het Device ID, daar google ik op en dan vind ik meestal de juiste drivers wel.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Je kunt proberen om Windows zelf naar een driver (device -> update driver) te laten zoeken, maar dat lukt meestal alleen bij de meer bekende chips...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
Anoniem

ik heb de signature enforcement afgezet, en toen was het wel al mogelijk om de driver (Cypress USB UART) die bij het programma (scopeGUI) zelf zat wel al te installeren. Maar de foutmelding code 10 blijft nu nog steeds.

@ Bprosman, wat bedoel je precies met Device ID? En van welk apparaat moet je die precies nemen?

Anoniem

status van driver uit ScopeGUI

bprosman

Golden Member

Als ik er op Google zie ik drivers voor Windows 2000 :-( Dat is wel erg oud, heb me er niet in verdiept maar misschien vind je hier iets :
https://github.com/Infineon/PSoC4-MCU-USB-Connectivity-Designs/blob/ma…

Dit is dan mijn Google term :

https://www.google.com/search?q=VID_04b4%26pid_f232

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 2 oktober 2021 20:45:34 (15%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Anoniem

ik krijg nog steeds alleen maar foutmelding;

Dit apparaat start niet. (Code 10)

De aangevraagde opdracht is geen geldige bewerking voor het doelapparaat.

Arco

Special Member

Er staat toch een Windows 10 driver op de Prolific site?: http://www.prolific.com.tw/us/showproduct.aspx?p_id=225&pcid=41
Het is toch wel een Prolific chip?

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 2 oktober 2021 21:22:35 (13%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

ik denk dat ik die al eens had geïnstalleerd, maar ik kan het nog eens proberen.

Verder kan ik misschien nog dit meegeven, of het eventueel ook iets met zo'n bestand genaamd enumser te maken heeft?? Als ik de scope-software open en ik krijg de fout 'unable open port..' kan ik nog manueel proberen maar dan dat op de foto's dus.

Arco

Special Member

Heeft het wel gewerkt met een seriele poort via USB? (niet alle programma's kunnen overweg met zo'n 'fake' serial port, willen een 'echte')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

@ Arco, als ik je vraag tegoei begrijp; het heeft in het verleden (half jaarke geleden) nog gewerkt met dezelfde psoc, pc en usb-ingang dus. Dus het moet echt iets software-matigs zijn.

Wat ik verder ook niet begrijp is dat als in nu bv. die driver van Profilic heb geïnstalleerd komt die er nergens tussen te staan, zoals in de installatie manual wel het geval is.

bprosman

Golden Member

Op 2 oktober 2021 21:47:45 schreef burnside:
@ Arco, als ik je vraag tegoei begrijp; het heeft in het verleden (half jaarke geleden) nog gewerkt met dezelfde psoc, pc en usb-ingang dus. Dus het moet echt iets software-matigs zijn.

Wat ik verder ook niet begrijp is dat als in nu bv. die driver van Profilic heb geïnstalleerd komt die er nergens tussen te staan, zoals in de installatie manual wel het geval is.

Op 2 oktober 2021 21:47:45 schreef burnside:
@ Arco, als ik je vraag tegoei begrijp; het heeft in het verleden (half jaarke geleden) nog gewerkt met dezelfde psoc, pc en usb-ingang dus. Dus het moet echt iets software-matigs zijn.

Wat ik verder ook niet begrijp is dat als in nu bv. die driver van Profilic heb geïnstalleerd komt die er nergens tussen te staan, zoals in de installatie manual wel het geval is.

Wat als je op die com poort klikt met je rechter muistoets, update driver en dan verwijzen naar die nieuwe driver ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Anoniem

Op welke com poort precies, of waar exact bedoel je?

Arco

Special Member

De niet werkende COM port uiteraard... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

origineel had ik daar geen poorten meer staan, en zelfs de hele categorie poorten ontbrak. Maar dan met 'oudere hardware toevoegen' komen er pas te voorschijn, maar dus altijd met die gele driehoek.

Arco

Special Member

Je moet die Prolific wel ingestoken hebben, anders zie je hem niet in de device manager (omdat hij er dan ook niet is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Met profilic bedoel je de Psoc?
Hmm,zou deze dan stuk zijn, want het is wel zo dat ik niets meer zie verschijnen daar als ik hem insteek?

vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Anoniem

en stuk is hij waarschijnlijk niet. Via de andere ingang werkt die wel op COM5, maar het probleem met de Scope'cannot open port..' blijft helaas

Shiptronic

Overleden

Je moet het een wel afsluiten voor je het ander opend, waarschijnlijk houd een programma de Com poort bezet, dat programma moet je eerst stoppen voor dat een ander programma weer toegang kan krijgen tot de poort.

En voor alles moet idd het apparaat insteken en de gele driehoek moet weg.

Welke Com poort staat in kladblok, en welke Com poort zie je op je computer?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

in het kladblok staat default poort 23, maar dan verander ik die in dezelfde poort als de driver die ik bij ports heb toegevoegd, of omgekeerd verander ik de poort van de driver gelijk aan die van het kladblok.

Anoniem

het enige wat ik nog kan bedenken/vermelden is dat de leerkracht van wie het programma afkomstig is, er toen eerst iets moest opzetten alvorens het zou werken; had iets te maken met dat er een .net-omgeving nodig was. Misschien dat dit er nadien met wat programmeren met Psoc Creator is afgezwierd...