Acumulatieverwarming

L3 op mijn oververhittingsbeveiliging brand steeds door, heb al 2x een nieuwe geplaatst maar steeds het zelfde.ben geen electricien

Op 3 oktober 2021 10:21:54 schreef Frapat:
[….].ben geen electricien

Precies: schakel een deskundige in. Brand is erger…..

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

dan is de boel kaduuk.
laat er een professional naar kijken. ik heb een huis gekocht met accumulatie erin, en de boel is allemaal buitegegooid. 2 ervan hebben brandschade gehad (kabels gesmolten). vermoed dat er gerommelt is met de beveiligingen want een hele hoop weerstanden zijn gewoon gesmolten binnen

https://www.circuitsonline.net/forum/view/152865

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mel

Golden Member

Geen idee wat accumulatieverwaeming is, maar is het niet te vervangen?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

geen aardlek op die groep zeker, best kans op sluiting in het element op L3 waardoor de overtemp beveiliging stukgaat. check het element maar eens, of meet de weerstand, die moet vrijwel gelijk aan de andere elementen zijn. ook naar aarde meten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 oktober 2021 11:14:59 schreef mel:
Geen idee wat accumulatieverwaeming is, maar is het niet te vervangen?

Accumulatieverwarming is simpel gezegd een bak met speciale stenen die op nachtstroom worden opgewarmd. Overdag wordt die warmte afgegeven aan de kamer. Het woord accumulatie slaat dus op de opslag van warmte in de stenen.

Toen de PZEM nog alleen een elektriciteitsbedrijf was zijn er in Zeeland heel wat van die kachels geplaatst om de concurrentie met het gasbedrijf aan te gaan. Na de fusie van de twee bedrijven tot 1 energiemaatschappij is dat stilletjes afgebouwd.
Die kachels waren overigens rampendingen, heel veel storingen.

mvdk

Golden Member

De ts zit vermoedelijk in België.
Dan zit het ding ook vermoedelijk achter een 300 aardlek. Die gaat er niet zo gauw uit.
Maar die AMP'jes zijn natuurlijk ook rampendingen, iets te weinig klemkracht, en het gaat sissen.

die dingen zitten op een aparte zekeringkast en aparte teller want die laden enkel snachts op. er is dan ook veel kans dat er niet eens een aarlek in zit

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De ts zit vermoedelijk in België.

Erg veel vermoedens allemaal. Als de TS nu gewoon eens zegt wat hij voor kachel heeft staan. Merk, type, schema's enz.

Daarom is het enige echt goede advies hier: Bel een deskundige en laat die naar het probleem kijken.

Anoniem

Op 3 oktober 2021 16:18:00 schreef mvdk:
De ts zit vermoedelijk in België.
Dan zit het ding ook vermoedelijk achter een 300 aardlek. Die gaat er niet zo gauw uit.

Ik denk dat accumulatieverwarming typisch Belgisch is.
Eind jaren 60 waren hier veel nieuwbouwwijken. In Nederland met zn toen oude woningbestand waren de stroomvoorzieningen daarvoor onvoldoende.

En voor Mel weer in gang schiet ;-) Nogmaals: Aan het begin van het stookseizoen gaven die keramische blokken die wat hygroscopisch waren wat verlies naar aarde. Dan zat je met een probleem met een 30 mA ALS.
Het was een kwestie van effe uitwarmen, maar dat kon je niet doordat de ALS niet opbleef.
Vandaar de 300mA algemene ALS. In Nederland waren accumulatiekachels minder frequent en dus een 300mA ALS minder zinvol. Nu je eindelijk weet wat accumulatieverwarming is, snap je hopelijk ook eindelijk waarom die 300mA ALS.

In Zeeland zijn in de jaren '60 ook veel accumulatiekachels geplaatst. Was een bedenksel van de toenmalige PZEM directeur die de concurrentie met de gasmaatschappij aanging. Was overigens een crime omdat die kachels van matige kwaliteit waren.
In 1970 zijn beide maatschappijen gefuseerd en toen hoefde het ineens niet meer.