Nefit Turbo driewegklep wordt steeds aangestuurd.

Verrassing... woonkamer wordt >24 graden aangezien de thermostaat die in de woonkamer hangt niets meer doet met de temperatuur die in de woonkamer heerst.

Wat een zooitje prutsers (grote installateur met aardig wat werknemers). Ik weet hun oplossing al: gooi er nog maar een paar honderd euro tegenaan om twee gescheiden systemen te maken met kleppen (werd eergisteren al geopperd).

Ik ga gewoon een kamerthermostaat ophangen die de vloerverwarmingspomp aanstuurt. Dan zijn we terug bij af maar met een 30 jaar jongere ketel.

Anoniem

De kamerthermostaat weer aansluiten zodat de pomp van de vloer wordt geschakeld is een goede optie. De weersafhankelijke regeling regeld de watertemperatuur en thermostaatkranen in de rest van de woning maken het af.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 25 november 2021 16:10:24 (60%)

Op 25 november 2021 16:05:06 schreef HenkR:
De kamerthermostaat weer aansluiten zodat de pomp van de vloer wordt geschakeld is een goede optie. De weersafhankelijke regeling regeld de watertemperatuur en thermostaatkranen in de rest van de woning maken het af.

Dank voor de bevestiging. In feite lijkt dit op de 'gescheiden-systemen-door-geschakelde-kleppen-oplossing'. Alleen dan flink goedkoper. Jammer dat de luxe thermostaat dan weinig meer doet.

Misschien laat ik 'm zitten en verleng ik gewoon de temperatuursensor uit een oude kamerthermostaat tot achter de nieuwe thermostaat en laat ik het relais-en-instel-gedeelte in de buurt van de vloerverwarming zitten (paar meter verderop in een trapkast).

Op 23 november 2021 20:14:40 schreef r-p:

Op de vloerverwarming zat een thermostaat kraan met twee koperdraadjes, ik durf niet meer te zeggen of die bv. in serie met de pomp stonden. Kraan is volgens mij nog aanwezig dus werking probeer ik nog na te gaan.

Was mij niet duidelijk of dit een (temperatuurgeschakeld) maak/verbreek contact was of juist een actief element.

Leuk gesprek gehad met medewerker van Herz van de kraan. Het is een motor (!) die een klep dichtdrukt (geen spanning) of opent (wel spanning, duurt 6 minuten voor de volledige slag). Deze is voor 220V~.
Zou waarschijnlijk op de afgaande leiding van de vloerverwarming moeten zitten en wellicht parallel gestaan hebben aan de pomp.

Als ik meer vragen had, moest ik maar eerst foto's maken van de vloerverwarming.

Anoniem

Als je die klep laat schakelen door de thermostaat dan kan de pomp blijven draaien. De vloer wordt dan egaal wsrm. Wel proberen om de thermostast 1 a 2 keer per uur te laten schakelen.