Windows 10 -> 11

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 8 november 2021 18:33:16 schreef bprosman:
[...]
Kun je nagaan hoe ver die achter lopen :+

Dat heeft zijn voordelen. Al het oude spul loopt gewoon op Linux. Ook de updates duren nooit langer dan een minuut of 10. Bij Windows kost dat al gauw een half uur. Direct na opstarten gaat Windows al onder water updaten en updates binnenhalen zodat de computer het eerste halfuur 'zonder aanwijsbare oorzaak' onwerkbaar traag wordt. Daarna komt de computer met de vraag: "Zal ik updaten?" Nou nee, doe maar niet. Dan weet je al dat afsluiten en de volgende keer opstarten een half uur gaat duren.

bprosman

Golden Member

Ook de updates duren nooit langer dan een minuut of 10. Bij Windows kost dat al gauw een half uur.

Flauw argument, Linux verdeelt zijn update, Microsoft released ze 1 keer in de maand op "Patch Tuesday". En bij meerdere machines in huis (het zelfde netwerk) kun je ook daar de patches halen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 8 november 2021 22:37:30 schreef bprosman:
[...]
Flauw argument...

Ik heb er wel 'last' van. ;)
Ik denk dat als je de totale updatetijd per jaar van Windows en Linux onderling vergelijkt, dat Windows daar meer tijd aan kwijt is ondanks dat Windows in het algemeen op nieuwere PC's loopt.

Mwah, ik startte laatst mijn desktop PC op (moederbord anno 2015) die dik anderhalf maand niet aangestaan had. In een kwartier had ie alles gedownload, nog een kwartier later was ie gereboot en waren alle updates klaar.

Op mijn laptopje (anno 2013 ofzo, dell e7240) merk ik wel dat ie traag wordt als ie updates aan het voorbereiden is op de achtergrond, maar omdat ie dagelijks aanstaat, pakt ie maar kleine updates per keer. De update zelf duurt dan meestal een paar minuten, soms in het slechtste geval 10.

Kortom: tenzij je je pc echt wekenlang aan laat staan zonder ook maar 1x af te sluiten, heb je geen typische lange updates meer.
Ik denk wel dat tegen de tijd dat Win 10 niet meer ondersteund wordt, ik weer eens mijn PC's moet gaan upgraden. Mijn desktop kan nog wel even mee, maar de laptops worden wel erg bejaard.

Edit: wat printers betreft, de waslijst van modellen en drivers is inderdaad sinds een update verdwenen. Ik heb ooit 2 ouwe laserjet 4 of 5's gehad en daar een paar pagina's mee geprint onder win 10. Daarna zijn de printers naar de kringloop gegaan.

Zie hier meer info: https://h30434.www3.hp.com/t5/LaserJet-Printing/HP-Laserjet-5-printer-…

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 8 november 2021 23:52:51 (19%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
bprosman

Golden Member

Op 8 november 2021 23:26:07 schreef ohm pi:
[...]Ik heb er wel 'last' van. ;)
Ik denk dat als je de totale updatetijd per jaar van Windows en Linux onderling vergelijkt, dat Windows daar meer tijd aan kwijt is ondanks dat Windows in het algemeen op nieuwere PC's loopt.

"Assumption is the mother of all fuckups" zeggen ze dan. Als je er last van hebt stel je toch zo in dat hij dat alleen doet op uren dat jij er geen last van hebt, of zelfs alleen "on demand".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat wordt dan januari 2025! Heb ik een paar jaar geen last van de Windows update. Ik kan hem wel 'savonds en 'snachts laten updaten, maar dan staat de computer uit. En zoveel last heb ik er ook niet van, dus ik laat Windows zijn ding doen.

Niet updaten is gewoon dom, als je PC verbonden is met het internet.
Je hoeft alleen maar op 'afsluiten en updaten' te klikken in plaats van op 'afsluiten', en dan ga je je tanden poetsen/ontbijt maken/alvast slapen.
Het is niet een hele nacht updaten ofzo. Het is letterlijk minutenwerk. 's avonds sluit je 'm af incl update, hij gaat vanzelf uit. Hij hoeft niet meer aangezet te worden.
's Ochtends zet je 'm aan, dan ga je je broodje smeren, en tegen de tijd dat dat klaar is, is ie klaar met updaten.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 9 november 2021 00:53:59 (40%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Toch is er nog steeds wel iets mis met het updatesysteem van Windows. Mogelijk dat dit in Windows 11 eindelijk opgelost is. In Windows XP, Vista en 7 kon je gerust uren over een update doen, vanaf het op de achtergrond zoeken met 1 processorcore vol belast tot en met de pre-reboot en post-reboot installatie. In Windows 8 en ik meen ook in Windows 10, is het alleen maar ondervangen door de omstandigheden wat te kneden. Een half uur is zeker niet ondenkbaar.

Het probleem is dat hij kennelijk (in exponentiële tijdscomplexiteit) alle combinaties van fileversies en patches na moet gaan. Zo was het algoritme en zo is het bij mijn weten nog steeds.

In Windows 7 zijn er wel zo nu en dan patches voor de update engine uitgekomen die dat probleem een beetje aanpakten, ik vermoed met hard coded shortcuts.

Vanaf Windows 8 is het probleem ondervangen door updates niet meer los uit te brengen maar te bundelen in oprolpakketten en servicepacks, al heten die tegenwoordig updates en upgrades.

Oplossen lukt alleen maar door het systeem volledig om te gooien naar iets minder tijdscomplex. Naar keuze met willekeurige of verzamelmomenten, dat zal niet eens veel uitmaken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Hoe het ook zei, ik ben blij met mn linux laptop.Dat ding doet alles wat ik wil, en ook precies wanneer ik dat wil. Ik zou niet eens meer weten hoe Windows werkt.. :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

Hmm dit is wel de leukste die ik paar jaar terug had:

Of deze

Beiden waren in 2020 en W10.

Op verschillende pc's

Nee Windows update is mijn grootste haat tegen Microsoft

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Vorige week per ongeluk naar W11 over gegaan. Ik heb geen problemen gezien. Ik vind het uiterlijk wel mooi (als ex-KDE gebruiker), maar het belangrijkste voor mij, de X-plane 11 prestaties zijn verbeterd. (grote flight sim fan) Belangrijkste is stabiliteit, krijg nu heel constante FPS ipv het constant hoog/laag en crashes. Ik kan nu zelfs probleemloos you-tube via edge aanhebben op scherm 2 en Xplane op scherm 1, zonder FPS drops of crashes na meldingen over geheugen problemen. En ja, ik ben een jaar geleden ofzo van Chrome naar edge over gegaan puur omdat het minder problemen gaf (qua prestaties) naast de flight sim. Ik vind ook het nieuwe instellingen menu een verbetering. In W10 had ik altijd gedoe met geluid (wisselen tussen 2 headsets, en boxen) in combinatie met Xplane. Nu gaat dat probleemloos. Mijn zoon was anti W11 tot hij het bij mij het instellingen menu en de prestaties zag en het nu ook wil.

Even als achtergrond: Ik heb tot W10 uitkwam een jaar of 15-20 alleen maar Linux gebruikt. Nieuwe PC, eerst dat f@#$king windows eraf en Linux erop. W8 veranderde al, dat gebruikte ik het al soms naast Linux, sinds W10 draaien mijn flight-sim/hobby PC en mijn electronica/werk PC op W10 en tot nu toe zelfs nog niet de behoefte gehad er Linux op/bij te zetten.

Ik heb nog wel twee oude laptops, een met XP en Linux omdat er een seriële poort opzit. En 1 met alleen linux.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 9 november 2021 07:48:11 schreef High met Henk:
Hmm dit is wel de leukste die ik paar jaar terug had:

[bijlage]

Of deze
[bijlage]
Beiden waren in 2020 en W10.

Op verschillende pc's

Nee Windows update is mijn grootste haat tegen Microsoft

Bij mij maakte die update heel mijn UEFI bootsector kapot, op low level. Niet meer te herstellen. Wel werkte de drive hij nog als gewone disk.

RAAF12

Golden Member

Op 8 november 2021 15:26:09 schreef High met Henk:
De meeste PC's zijn gewoon desktops, dus draaien niet op WiFi.

en inderdaad Intermep is heel belangrijk. daarom hebben wij ook sateliet verbindingen en 4G verbindingen (4G is goedkoop en snel)

wachten is op Starlink...

Waarom wachten? Er zijn al Nederlandse gebruikers, hier eentje die op Tweakers zit.

Speedtest https://www.youtube.com/watch?v=H2w_JQdcqFQ

High met Henk

Special Member

Aan boord van een schip?

Even wachten op globale coverage..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henk H.

Golden Member

Voor onze schepen zou ik eerst flink de kat uit de boom kijken mbt Starlink. Ervaring met Inmarsat FBB en Iridium OP en Certus zijn gewoon goed. Die antennes en below deck units zien er een stuk robuuster uit dan een zo'n schoteltje in de buitenlucht op een driepoot. Op een schip is wel andere koek dan in je achtertuin.

High met Henk

Special Member

Fbb en iridium zijn te traag.

Marlink of kvh Vsat zijn nu goedkoper en sneller.

Certus ken ik niet.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henk H.

Golden Member

Marlink is vooral een aanbieder van diensten van andere satellietaanbieders (Inmarsat, Iridium) etc en kun je er hardware kopen. Overigens een bedrijf met bijzonder slechte dienstverlening, gelukkkig zijn de verbindingen zelf betrouwbaar (maar komt door de satellietaanbieders, geen verdienste van Marlink).

Voor ons zijn FBB en Iridium genoeg, wij gebruiken de satelliet alleen voor email. Voor de rest 3G/4G. Certus is beetje sneller dan de snelste FBB maar niet vergelijkbaar met VSAT (of Starlink).

KVH slechte ervaringen mee, maar dat was al weer een tijdje terug en volgens mij met een soort pleziervaart-ding. Konden geen service krijgen, alle servicepunten waren naar Boot Duesseldorf.

Maar we dwalen af geloof ik.

Aan boord zo lang mogelijk op Win10 blijven. Thuis gebruik ik met plezier Linux Mint Cinnamon. Voor aan boord durf ik dat niet aan, ik denk dat ze het aan boord sneller stuk krijgen dan ik het kan repareren. Met Win10 blijf ik ze net voor ;)

Anoniem

Heb een upgrade van Win 10 Edu naar Win 11 Edu gedaan op een i7-4790K m.b.v. de trucjes om TPM en CPU test te omzeilen. Build 22000.282. Loopt vlotter dan Win 10, uiterlijk veel volwassener, maar dat is een mening. Enigszins tot mijn verbazing liep de update van gisteren door naar build 22000.318! Maar dat is vast geen garantie voor de toekomst.

RAAF12

Golden Member

Ik heb het hier ook op een oudere Surface laptop gezet en het draait vlot en ziet er goed uit. Het is een hobby bak dus mag er wat fout gaan. Maar alles werkt, so far. Ik snap die TPM versies niet. Ik heb ook de TPM en CPU trick gedaan want MS vond het systeem niet geschikt om te updaten.
'Onderliggende specificatieversie' wat wordt daar bedoeld?
Heb ik nou TPM 2.0 of toch een oudere versie?

Je hebt versie 2.0 zo te zien, je bent helemaal bij.

Dit is van mijn nieuwe desktop;

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
High met Henk

Special Member

Ik heb zelf geen marlink spul.
Iridium en kvh heb ik er wel een aantal van opgebouwd zitten.

Andere bootjes van mijn werkgever hebben wel marlink, dus zelf geen ervaring.
Kvh HTS is wel redelijk te doen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@High met Henk,
daar deel ik Uw pijn, herinnert U zich het probleem met Intel kernel hack.
De "Update" daar tegen, schakelde mijn fancontrol uit.
Ik heb aleen geen Intel PC, maar verscheidene controle functies waren gevaarlijk van slag, een paar waar ik niet om geef ook (Lighting control enz.)

Ik het leven van een ingenieur heb je een paar eeuwige vijanden, Management, Klanten (in mindere mate), en Windows update.

P.s. ik moest direct na het booten het Bios in om de fans aan te gooien voor het overkookt en stopt.

[Bericht gewijzigd door walkura op donderdag 11 november 2021 15:57:41 (11%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 8 november 2021 16:50:37 schreef mel:
[...]
Vergeet het maar . Ik heb een HP laserjet 5000, en voor windows werkt het echt niet meer.. Gelukkig hebben ze de drivers wel onder Linux. En die par poort, daar heb ik een printservertje voor. Ethernet in, par. uit. werkt prima. :9

Ik heb toch echt een HP Laserjet 5100DTN die (al jaren) onder W10 werkt met de HP Laserjet 5100 PS Class Driver.
Lekker goedkoop A4/3-tjes printen.

Xerox 6125 heeft geen driver voor WIN10, maar ik gebruik al 5 jaar de WIN8.1 driver. Ook voor 6130. En dat grapje moet vaker bruikbaar zijn. Maar HP blokkeert het op de een of andere manier. Ik lees dat de echt oude printers met een generieke driver wel bruikbaar zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=5GYOBqg9Zwo