Controle voor aanschaf ltv

Hoi,

Voor de lage temperatuur radiatoren hier in huis ben ik aan het kijken naar een setup van ventilatoren, een temperatuur schakelaar en een PWM controller. (Verwarmen zonder ventilatoren gaat namelijk te traag en ik wil de snelheid ivbm het geluid kunnen regelen)

Omdat ik al vaker de fout in ben gegaan met het bestellen van ventilatoren icm een PWM controller dacht ik nu eerst even bij verstandige mensen te rade te gaan alvorens ik tot bestelen over ga.

De verwarming is 18cm breed en ik heb ventilatortjes gevonden van 9cm. Voor 1 verwarming zijn er 16 ventilatortjes nodig.

De ventilatortjes: Het is me niet helemaal duidelijk. Daar staat namelijk bij: "this fan is 3-pin it can not detect the signal" Betekent dat dan ook dat deze dingen dan niet te regelen zijn? Ze zijn dc 12v, 0,18a

Om de ventilatoren pas te laten draaien wanneer er warmwater binnen komt dacht ik om deze thermostaat schakelaar te bestellen. Dat zit denk ik wel goed. Normaal gesloten, dc12 volt en schakelen bij 35 graden

Voor de PWM controller dacht ik aan deze 12v 3a en die keuze heb ik enkel gemaakt omdat de potmeter aan een draadje zit en deze ook een uitschakelaar heeft.

Voor wie zin heeft om het effe te controleren: Mijn dank is groot. De dank is er iig al voor de tijd die je al kwijt bent met het lezen van dit bericht.

Bedankt allemaal

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 8 oktober 2021 16:44:04 (8%)

Opletten Pieter

De ventilatortjes: Het is me niet helemaal duidelijk. Daar staat namelijk bij: "this fan is 3-pin it can not detect the signal" Betekent dat dan ook dat deze dingen dan niet te regelen zijn? Ze zijn dc 12v, 0,18a

Die derde draad is de tacho meter. Die is niet nodig.

Zo'n Fan controller regelt toch alleen het voltage? van Xv tot 12v. Dan moet dat parallel geen verschil maken toch? Als er maar genoeg amps zijn. En di zijn er.

Nou zit ik al dagen te zoeken naar of het uberhaubt mogelijk is om voor meerdere fans tegelijkertijd de snelheid te regelen. Ik vind maar geen bevredigend antwoord op die eenvoudige JA/NEE vraag.

Misschien is de vraag te simpel en kan het gewoon maar ik wil straks niet met 40 ventilatoren opgescheept zitten waar ik niets mee kan :-)

buckfast_beekeeper

Golden Member

De clixon (wat je thermostaat noemt) moet een N(ormaal)O(pen) type zijn. Zodra de temperatuur is bereikt gaat deze sluiten en kunnen de ventilatoren draaien. Vraag is of dit het beoogde resultaat gaat geven. Actietemperatuur ±5°C. Dat houdt in dat de clixon kan sluiten bij 30°C maar even goed pas bij 40°C.

Ga je de verwarming versnellen met ventilatoren? Ik betwijfel het. Je verwarming kan nooit meer warmte afgeven dan waar ze voor gemaakt zijn bij een bepaalde watertemperatuur.

Stel dat het beter gaat met ventilatoren, dan maak je ideaal een schakeling (ESP8266, ESP32, Arduino, ...) die met een DS18B20 de temperatuur van de radiator meet (veel nauwkeuriger als een clixon), de temperatuur in de kamer, de snelheid van je ventilator telt, ... Onder een bepaalde snelheid gaan je ventilatoren amper lucht verplaatsen. Wordt de radiator te koud, heeft het draaien geen nut meer. Worden ze warmer kan je de snelheid verhogen.

Denk wel heel goed na over het geluid dat de ventilatoren gaan maken. Wat is de luchtverplaatsing nog bij een leefbaar geluidsniveau?

Kom ook zo weinig mogelijk aan je thermostaat. Dit soort verwarming is gemaakt om een zo vlak mogelijke temperatuur te krijgen. Net zoals vloerverwarming.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Tnx voor de clixon tip!

Mja ik ga niet te moeilijk doen met verschillende micro controllers en probes.

Het geluid ga ik kunnen bepalen met de speed controller. Daar is ie voor :-) veel lucht hoeft ie niet te verplaatsen, zolang er meer verplaatst wordt dan de wetten van de thermodynamica aankunnen, is er vooruitgang

Lambiek

Special Member

Ik heb een keer zo'n controller gerepareerd voor iemand, is echt waardeloze troep. Dus weet wat je koopt bij Alie.

Je kunt beter zoiets maken.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Tnx lambiek. Ik snap je punt maar das veel te veel gedoe :-)

Beter koop ik dan een paar extra reserve controllers. :-)

Weet lambiek misschien of je op zo'n Ali controller meerdere fans tegelijkertijd kunt regelen?

Tnx lambiek. Ik snap je punt maar das veel te veel gedoe :-)

Beter koop ik dan een paar extra reserve controllers. :-)

Weet lambiek misschien of je op zo'n Ali controller meerdere fans tegelijkertijd kunt regelen?

Lambiek

Special Member

Dat moet gaan ja, het ding is 120W.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

dacht ik nu eerst even bij verstandige mensen te rade te gaan alvorens ik tot bestelen over ga

In deze zin begin ik zelfs de fouten niet te tellen. Reken er bovenal niet op hier enkel verstandige mensen te treffen, er zijn er weliswaar enkele aanwezig... :)

das veel te veel gedoe

Tsja, op dit forum wordt nogal met electronica geknutseld, dus gaan de meeste antwoorden die richting uit. Het idee van @BF_BK bv. is (naar de plaatselijke normen) eenvoudig uit te voeren, niet duur, en kan best betrouwbaar zijn. En het schema waarnaar die andere meneer verwees is ook prima in orde, maar daar is dan nog wel een klixon (sic!) bij nodig, of een echte termostaat.

Wie de voorkeur geeft aan waardeloze troep, die gaat hier niet zoveel rugwind krijgen, vrees ik. Wees er ook op bedacht dat, als die waardeloze troep de geest geeft, volle sluiting de meeste waarschijnlijke manier is; in welk geval de ventilatortjes permanent 100% gaan draaien. Beter vooraf checken of ze dat langdurig aankunnen.

@Theo:

Ga je de verwarming versnellen met ventilatoren? Ik betwijfel het. Je verwarming kan nooit meer warmte afgeven dan waar ze voor gemaakt zijn bij een bepaalde watertemperatuur.

Door de toegevoegde calorieën geforceerd af te voeren met ventilatie opent men wel de mogelijkheid voor de ketel om meer calorieën aan te leveren. Iet of wat moderne ketel gaat overigens op eigen houtje stoeien met de watertemperatuur, alnaargelang de instellingen.

@meneer :)

het ding is 120W.

Nee hoor. Een verkoper beweert dat - verkopers beweren veel, vooral in sommige winkels. Niet geloven, vooral niet geloven, en al helemaal niet blindelings geloven!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 7 oktober 2021 20:22:24 schreef big_fat_mama:
Nee hoor. Een verkoper beweert dat - verkopers beweren veel, vooral in sommige winkels. Niet geloven, vooral niet geloven, en al helemaal niet blindelings geloven!

Daarom had ik de link ook geplaatst van de zelfbouw regelaar. :)

Een goede regelaar van 120W kost geen 1Euro zoveel. Daar ben je +/- 50 of 60 Euro voor kwijt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 7 oktober 2021 20:22:24 schreef big_fat_mama:

@Theo: [...]Door de toegevoegde calorieën geforceerd af te voeren met ventilatie opent men wel de mogelijkheid voor de ketel om meer calorieën aan te leveren. Iet of wat moderne ketel gaat overigens op eigen houtje stoeien met de watertemperatuur, al naargelang de instellingen.

Bij lage temperatuurverwarming ligt de watertemperatuur tussen 35°C en 55°C. Nemen we aan dat in dit geval de radiator 40°C krijgt aan in de ingang. Tijdens het doorlopen van de radiator gaat de temperatuur in een ideaal scenario naar kamertemperatuur. Lager ga je de temperatuur nooit krijgen, ook niet met ventilatoren. Alleen als het water warmer blijft als kamertemperatuur kan er winst gehaald worden.

Ketels met buitenvoeler zijn dikwijls een hel. Als de voeler niet ideaal kan geplaatst worden is het vooral miserie.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Een goede regelaar van 120W kost geen 1Euro zoveel. Daar ben je +/- 50 of 60 Euro voor kwijt.

Een reden temeer om niet te geloven dat dat Ali-prul echt 120 Watt aankan. Het lijkt wel of we eigenlijk hetzelfde bedoelen :)

@BF_BK: het gaat niet over temperaturen, het gaat over het overbrengen van calorieën. Over buitenvoelers gaat het al helemaal niet, tenandere :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Tsja, op dit forum wordt nogal met electronica geknutseld, dus gaan de meeste antwoorden die richting uit. Het idee van @BF_BK bv. is (naar de plaatselijke normen) eenvoudig uit te voeren, niet duur, en kan best betrouwbaar zijn.

Snap ik. Toen ik 16 was deed ik xboxen ombouwen en heb ik is ooit een pc moederbord tot leven gewekt door opgeblazen condensatoren te vervangen. Dus de knutsel spirit hier snap ik. Zelf heb ik daar nu het geduld niet meer voor.

Bij lage temperatuurverwarming ligt de watertemperatuur tussen 35°C en 55°C. Nemen we aan dat in dit geval de radiator 40°C krijgt aan in de ingang. Tijdens het doorlopen van de radiator gaat de temperatuur in een ideaal scenario naar kamertemperatuur.

Precies dat wil ik fixen. Maximale delta. Vandaar de clixon van 35. Die neemt de sluit actie tussen de 30 en 40 en de open actie op 25. Warmer dan 25 wordt de lucht nooit omdat de thermostaat bij 21/22 afgeslagen is. Dus de fans mogen blijven draaien tot het water 25 bereikt heeft.

Reken er bovenal niet op hier enkel verstandige mensen te treffen

Ik dacht gezien mijn amateur vraag dat iedereen hier verstand genoeg heeft om de antwoorden te weten. :-) Of het moet zijn dat ik geen amateur meer ben :-)

Waar ik nu nog benieuwd naar ben - voor de zekerheid - is of je parallel meerdere ventilatoren kunt regelen met 1 controller. Ik denk 't wel omdat die controller het voltage regelt en de fans parallel het zelfde voltage krijgen. Middels google vind ik geen eenduidig antwoord. Misschien is de vraag te amateuristisch.

Een goede regelaar van 120W kost geen 1Euro zoveel. Daar ben je +/- 50 of 60 Euro voor kwijt.

120w is niet nodig . 22 * 0.18a op 12v is genoeg.

Iet of wat moderne ketel gaat overigens op eigen houtje stoeien met de watertemperatuur, alnaargelang de instellingen.

Het betreft een opentherm ketel. Komt goed.

Lambiek

Special Member

Op 8 oktober 2021 12:50:10 schreef pieterraxis:
Waar ik nu nog benieuwd naar ben - voor de zekerheid - is of je parallel meerdere ventilatoren kunt regelen met 1 controller.

Daar had ik al op geantwoord.

Op 7 oktober 2021 20:03:38 schreef Lambiek:
Dat moet gaan ja, het ding is 120W.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 7 oktober 2021 21:57:46 schreef big_fat_mama:
[...]
@BF_BK: het gaat niet over temperaturen, het gaat over het overbrengen van calorieën. Over buitenvoelers gaat het al helemaal niet, tenandere :)

BFM: Waar zitten de calorieën in? In het warmere water in de radiator. Als de temperatuur van het water in de radiator = aan de omgevingstemperatuur, dan zijn er geen calorieën meer op overschot om af te geven aan de omgeving. Dan mogen daar nog 1000 ventilatoren staan draaien. Als jij er in slaagt meer calorieën aan het water te onttrekken door natuurlijke convectie, met of zonder ventilator, dan ben je kandidaat voor de Nobelprijs fysica.

Als de uitgang van de radiator nu op kamertemperatuur is, dus niet meer warmer is als de omgeving, dan hebben ventilatoren geen enkel nut. De calorieën die de radiator kan afgeven zijn afgegeven. Is de uitgang nog warmer dan de omgeving, dan is er wel winst te halen. De radiator geeft dan te weinig warmte af.

Het aantal toegevoerde calorieën kan je maar op 2 manieren verhogen. Watertemperatuur omhoog of de flow verhogen, op voorwaarde dat het verwarmingsapparaat voldoende vermogen heeft.

De buitenvoeler is in een moderne installatie vaak wel in het spel. Niet iedereen heeft de mogelijkheid deze wat afgeschermd te hangen aan noord zijde. Vindt de sturing, via de buitenvoeler, dat het voldoende warm is, dan gaat er niet veel verwarmd worden. En dan gaat de

Op 7 oktober 2021 20:22:24 schreef big_fat_mama:
[...]

Iet of wat moderne ketel gaat overigens op eigen houtje stoeien met de watertemperatuur, alnaargelang de instellingen.

[...]

Op 7 oktober 2021 20:22:24 schreef big_fat_mama:In deze zin begin ik zelfs de fouten niet te tellen.

[...]electronica [...]

elektronica

Op 7 oktober 2021 20:22:24 schreef big_fat_mama:
[...] termostaat[...]

thermostaat.

Op 7 oktober 2021 20:22:24 schreef big_fat_mama:
[...]alnaargelang[...]

al naargelang

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Sprak de taal naatzie.

ventilatoren zijn heel normaal bij ltv om de lucht in beweging te brengen.

Zonder die dingen kiest de lucht er niet voor om door de convector te gaan. Tis (het is) gewoon een kwestie van te slappe lucht verplaatsing bij lage temperaturen

Ter info en wellicht ter beëindiging van dit topic.

Een draadje op tweakers wat al sinds 2012 over radiator ventilatoren gaat en tot op de dag van vandaag actief is.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490061/

Dank jullie voor de hulp.