Kookplaat spanningsloos maken

ik zou graag mijn keramische kookplaat kunnen uitschakelen zonder constant de automaat in de groepenkast te gebruiken ivm slijtage. mag ik in de groepenkast ruimte een apart kasje plaatsen om wan de kook automaat naar een schakelaar te gaan en vervolgens naar de kooplaat ?

heb in het verleden meegemaakt dat de katten per ongeluk de sensoren van de kookplaat hebben geactiveerd..... ja ook door de kinderbeveiliging heen....

Dat is niet verboden.
Ik vraag me alleen af of een plek in of bij de groepenkast handig is. Als je die schakelaar in de keuken plaatst kun je hem niet zo gauw vergeten.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op woensdag 6 oktober 2021 22:03:11 (78%)

of naar inductie overgaan, dan maakt het niet uit als de katten het aanzetten, zonder pannen doet het fornuis toch niks.

draadloze actor en relais 4 polig in meterkast zetten, dan kun je vanuit de keuken het fornuis schakelen. of stekker van fornuis halen, en werkschakelaar 4 polig tussen stekker en fornuis maken.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 6 oktober 2021 22:23:37 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

En als je schakelaar dan versleten is......
Gebruik gewoon je automaat.
Als je een automaat van een gerenommeerd merk hebt dan is deze betrouwbaarder dan een schakelaar.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Wel stroomloos schakelen dan.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Een kat moet niet in de keuken lopen en die overal op zitten, bah.

EricP

mét CE

Je zou eerder zeggen... Zet die plaat onder stroom!
Een kat heeft helemaal niks in de keuken te zoeken en al helemaal niet op het aanrecht / kookplaat...

Als je een work-around zoekt voor die huistijger, dan zou ik het in de keuken oplossen. Niks aanpassen aan het huis. Mijn insteek zou waarschijnlijk een magneetschakelaar, timer, drukknop zijn. Op het indrukken van de drukknop heb je voor een vooraf ingestelde tijd spanning. Hoe je het ook niet uit te zetten.

Testman zijn idee lijkt me wel iets om een draadloze oplossing te zoeken.

een abb 1SAE231111R0640 magneetrelais en een klikaanuit acm2000 met een AWST8800 wandschakelaar. die kun je ook instellen op een maximale tijd voor deze vanzelf weer uitvalt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 7 oktober 2021 07:55:59 schreef Thehof:
Een kat moet niet in de keuken lopen en die overal op zitten, bah.

Op 7 oktober 2021 08:32:45 schreef EricP:
Je zou eerder zeggen... Zet die plaat onder stroom!
Een kat heeft helemaal niks in de keuken te zoeken en al helemaal niet op het aanrecht / kookplaat...

Makkelijk praten, zelf geen kat zeker of misschien zelfs kattenhaters :)
Hoe doe je dat in een modern huis met open woonkeuken en woonkamer?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Een andere simpele oplossing is een deksel over de kookplaat als je hem niet gebruikt. Werd vroeger bij gaskookplaten vaak standaard meegeleverd.

Het is een glazen keramische kookplaat. zijn geen deksels voor.

Heb het op gelost met een werkschakelaar tussen de kookplaten en de meterkast. zo blijven mijn automaten intact.