Brandplek Finder astro schakelklok

Via marktplaats heb ik een Finder astro schakelklok overgenomen. Type 12.81.
Volgens de verkoper was de unit in prima staat.
Echter, bij aankomst van het pakketje zag ik dat er bij het schakelcontact een brandplek in het kunstof zat.
Contact ziet er verder niet zwart uit. Heb bij de verkoper de vraag neergelegd of hij weet wat de oorzaak is, maar krijg geen gehoor.
Dus stel ik de vraag hier. Wat denken jullie?
Is dit de oorzaak van een slecht aangedraaid contact dat heeft zitten vonken?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Slecht aangedraaide schroef, of geoxideerde draad in de kooi.
Bij niet te hoge stroom (max ca 0,5 A) kun je deze gerust gebruiken.
Bij langdurig hogere stromen krijg je zeker een keer problemen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dat is een hersteld klokje, die klem was verbrand en heeft ie een andere printkroonsteen ingezet die dezelfde kleur als de behuizing is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Even opengooien en kijken hoe het binnenwerk eruitziet.
Dan bepalen of het klokje nog bruikbaar is.

Volgens de verkoper was de unit in prima staat.

Ja, toen hij 'm kocht.

het lipje op de print is blijven zitten, is nog zwart. de kooiklemmen zijn verwisseld uit een donor wrs en dat stukje creme plastic is ertussen gezet. wrs geen probleem, heb er ook wel hersteld gehad. als je x2 maar goed is want die gaat ook wel stuk bij die dingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oke, dus eerste openmaken om de print te bekijken...
Aan elke kant zitten 5 inkepingen maar deze zijn bijna niet in te drukken. Er lijkt ook weinig beweging in de achterkant (din rail montage kant) te komen. Ben ik toch te voorzichtig? Of zit er een handigheidje in?

inkepingen indrukken en hoek losmaken en zo allemaal. dan komt de bodem los van de bovenkant, maar let op want vaak vallen de kooiklemmen er dan uit. die zitten los in de behuizing vaak. bovenkant naar beneden houden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maar het zou toch niet zoveel moeite moeten kosten om die inkepingen in te drukken? Er is er al een gesneuveld.. 8)7
Maar goed, ga het toch nog maar eens proberen.

fred101

Golden Member

Plastic wordt vaak harder en brozer door hitte en tijd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Oke, met veel pijn en moeite is de module uit elkaar.
Zoals het er nu uitziet hebben ze de connector omgedraaid zodat de brandplek niet opvalt. Maar er is daadwerkelijk iets gebeurd.
Ook het relais heeft het warm gehad..
Wat is jullie advies? Nog bruikbaar?!

GJ_

Moderator

Wil jij die aangesloten hebben als je drie weken met vakantie bent?

Ik zeg weggooien en uithuilen.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Semtexx

Golden Member

nieuw relais erin en de contacten en de print goed kuisen met de glasvezelpen en soldeerplekken opnieuw solderen?

Fraai is het niet, maar onbruikbaar is het nou ook weer niet.
Als het aan de buitenkant had gezeten, had je ook kunnen menen dat er iemand een peuk op had gelegd.

klokje van 8 jaar intussen, wrs bij een klant vervangen voor dat losse contact, min of meer hersteld en op MP gezet.

een nieuw klokje doet inkoop 80€ en dan kun je met een app het ding instellen, werkt handiger als met die knopjes..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 7 oktober 2021 17:34:09 (34%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 oktober 2021 17:33:19 schreef testman:
klokje van 8 jaar intussen, wrs bij een klant vervangen voor dat losse contact, min of meer hersteld en op MP gezet.

een nieuw klokje doet inkoop 80€ en dan kun je met een app het ding instellen, werkt handiger als met die knopjes..

Deze kan ook via app ingesteld worden doormiddel van NFC

Edit: zie op de behuizing niet het NFC logo staan. Dus inderdaad zal dit het oude type zijn. Voor de trapverlichting heb ik wel een nieuwe met NFC. Werkt inderdaad heel goed.
Ik had die 2 maanden geleden gekocht. Prijs is nu €26 omhoog gegaan.
En toen kwam ik deze tegen op MP en wilde het een kans geven..

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op donderdag 7 oktober 2021 17:38:39 (29%)

Op 7 oktober 2021 17:35:18 schreef Ricotjuh:
En toen kwam ik deze tegen op MP en wilde het een kans geven..

Goed onthouden wie de verkoper is. Daarvan nooit meer iets kopen.