Ikea ebike gaat niet aan


Shiptronic

Golden Member

Op 7 oktober 2021 08:46:07 schreef Ylias:
[...]

Is het ook mogelijk/veilig om kort de batterij te reviven door er direct 30volt op te zetten op de plus en min?

Dat zeker niet doen, elke cel met stroom begrenzing op hetzelfde (minimale) niveau brengen, en daarna de BMSS de rest laten doen, als de BMS al niet de hele accu uitgeschakeld heeft.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Jij "verdenkt" het BMS van "onterecht" de boel uitzetten....

Ik verdenk het BMS er van om TERECHT de boel te hebben uitgezet.

Als je accucellen in serie zet, dan is de stroom die je IN de ene cel laad ook de stroom die IN een andere cel gedaan wordt. Hetzelfde geldt voor "uit".

Als je nu 7 cellen van 3000mAh in serie zet en eerst allemaal helemaal vol laad, dan blijven ze in princiepe in sync, zelfs als is er eentje met iets lagere capaciteit tussen. Het enige is dat als die kleinste cel leeg is, je in princiepe de resterende energie in de andere cellen niet meer kan gebruiken. Jammer dan.

Maar na 2 jaar gebruik... gaat er 1 cel een beetje lekken. Dan gaat het BMS zijn balancing functie uitvoeren. Stel er is 100mAh weggelekt in 1 cel. Nu laad je alle cellen op totdat ze vol zijn, maar die laatste heeft dus nog 100mAh te gaan. Er wordt dan nog 100mAh * 7 * 4.2V = 1kJ aan energie door de lader de accu in gedaan. Maar alle cellen zijn vol, dus het BMS moet dat dissipieren. Nouja, 1 cel kan dat nog wel gebruiken. Er wordt dus 900J gedissipieerd terwijl er nog 160J in die ene cel gedaan wordt.

Dit verwarmt de cellen het dichtst bij de BMS en daar gaan ze van lekken.

Maar goed. Laat je hem nu een jaar staan dan lekt die lekende cel dus helemaal leeg. En dan zegt het BMS terecht: Het is niet verstandig om nog energie uit deze accu te halen. En ook zomaar laden is niet verstandig.

Meet de individuele celgroepen. Meet je allemaal positieve spanningen zeg tussen 0.5 en 2.5V dan moet je de boel opladen tot 3.0V met een heel lage stroom. Van de gewone lader gaat het accupack kapot. Stel hij is 10Ah, dan mag je met max 0.5A laden in dit stadium. Zodra ALLE cellen boven de 3.0V zijn mag je weer "snelladen" bijvoorbeeld met de originele lader. Zodra de eerste boven de 4.2V komt, zou ik daarmee stoppen en weer met de hand de resterende cellen op 4.2V brengen. De kans bestaat dat je accu dan nog wat leven heeft.

Meet je iets als "alles nul" of 1 precies nul de rest nog 0.5-4.0V dan is die ene celgroep waarschijnlijk echt definitief kapot. Er is een lekstroompje geweest niet in de accucel zelf, maar in het BMS of de fiets, wat niet afgeschakeld is toen de ondergrens bereikt werd. Dat resulteert er in dat de resterende cellen nog zeg 3.8V*6 leveren en terwijl die laatste van 3.0 naar 0V zakt loopt de klemspanning van de serieschakeling terug van 24.6 naar 21.6... De externe stroom blijft lopen en de kapotte cel wordt omgepoold geladen. Daar kunnen ze helemaal niet tegen en ze zijn vrijwel direct helemaal kapot.

P.S. Ik zit met 7S in m'n hoofd, omdat iemand hier gevraagd heeft of ik een 7S pack voor hem in mekaar kan zetten. Tegenwoordig zijn fietsen meestal 10S. (maar vroeger ook 7S).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Blijkbaar zijn de cellen goed (zie foto)

Dat zegt niet alles. Er kan een cel bij zijn die een te hoge spanning heeft.
Cellen individueel meten.

Shiptronic

Golden Member

Totaal zegt niets, je zal een lijst moeten maken en alle cellen apart moeten meten..

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

onverwacht/ ongebruikelijk resultaat....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 7 oktober 2021 10:51:20 schreef Zonnepaneeltje:
Dat zegt niet alles. Er kan een cel bij zijn die een te hoge spanning heeft.
Cellen individueel meten.

Gaan we doen maar accu heeft een jaar stilgestaan en onlangs weer opgeladen door vorige eigenaar maar display ging niet aan.

accu tegen de 42V en doch geen andere ledjes op de BMS.
je zou eens kunnen proberen om 1 draad te overbruggen in de BMS en kijken of de fiets nog wel opstart.

als alles goed is, zal ofwel de massa ofwel de + gewoon doorverbonden zijn naar de connector. in de andere leiding is dan electronica tussen.

DIT IS DAN ENKEL VOOR TEST, je zal de BMS moeten vervangen, want de accu leegtrekken in deze situatie kan slecht aflopen

zit er nergens geen zekering in? als je er geen vind, gebruik dan een zekering om deze overbrugging te doen. de BMS kan ook kapot zijn door overstroom van de fiets, en als je dan dit pak onbeschermd gaat aansluiten....

[Bericht gewijzigd door fcapri op 7 oktober 2021 12:04:11 (21%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Alle 4 lampjes branden als je de knopje indrukt. Toch blijft er 1 lampje continu aan (20%)

Wat je kan proberen is om dat knopje eens een seconde of 5 tot 10 in te drukken. Als de LEDs dan gaan knipperen, wordt er een interne foutstatus van het BMS aan je verteld. Daar kan je waarschijnlijk niet zoveel mee omdat er waarschijnlijk fabrikant-eigen software in het BMS zit én je moet weten welke BMS-chip je hebt.

Knipperen de LEDs bij laden of branden deze constant? Als er 1 blijft branden kan dat een teken zijn dat het BMS denkt dat er geladen wordt terwijl dat in werkelijkheid niet het geval is.

Maar zonder foto's van de BMS print is het een beetje gissen.
De cellen ogen overigens wel als echte Panasonics, volgens mij zijn zij de enige die zo'n dubbel streepje op de hoes hebben staan. Mijn NCR18650B's hebben dat ook, net als andere Panasonics.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 7 oktober 2021 13:03:24 schreef weardguy:
Wat je kan proberen is om dat knopje eens een seconde of 5 tot 10 in te drukken. Als de LEDs dan gaan knipperen, wordt er een interne foutstatus van het BMS aan je verteld. Daar kan je waarschijnlijk niet zoveel mee omdat er waarschijnlijk fabrikant-eigen software in het BMS zit én je moet weten welke BMS-chip je hebt.

Knipperen de LEDs bij laden of branden deze constant? Als er 1 blijft branden kan dat een teken zijn dat het BMS denkt dat er geladen wordt terwijl dat in werkelijkheid niet het geval is.

Maar zonder foto's van de BMS print is het een beetje gissen.
De cellen ogen overigens wel als echte Panasonics, volgens mij zijn zij de enige die zo'n dubbel streepje op de hoes hebben staan. Mijn NCR18650B's hebben dat ook, net als andere Panasonics.

Leds knipperen of branden niet tijdens laden. Alleen de eerste lampje blijft dus de hele tijd branden ook tijdens het laden.

Bij het indrukken van het knopje (5sec) gaan alle lampjes even uit dan weer continu aan. Heb je denk niet veel aan.

Fotos van de BMS plaats ik later als ik de accu open heb.

als ik weardguy's reply lees, denk ik dat dit betekent: "Alles OK".

Wat ik verwacht is dat dit knopje gedoe op een ander printje zit wat niet makkelijk met de centrale bms chip kan communiceren. Maar goed. Deze accu heeft me al eerder verrast. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 7 oktober 2021 16:33:50 schreef Ylias:
Leds knipperen of branden niet tijdens laden. Alleen de eerste lampje blijft dus de hele tijd branden ook tijdens het laden.

Ietsje onduidelijk gesteld: hoe gaat het normaliter bij het laden? Gaat er dan iets knipperen?

De BMS-chip in de accu's van m'n videocamera kunnen echt een enorme berg fout-statussen aan de gebruiker meedelen door het 5 (of zo) seconden indrukken van de statusknop. Eerst komt dan de restcapaciteit op de statusleds, maar nadat die gedoofd zijn volgt (bij een fout) een knippercode uit een hele berg mogelijke knipperpatronen om je iets te vertellen over de foutstatus. Daarnaast is het LED-display (5 stuks plus een 'life-time pack-health status' LED, waarvan ik nog steeds geen idee heb hoe die werkt) geheel vrij in te stellen wat betreft gedrag bij laden en ontladen.

Nadeel is dat je daar in dit geval niet zoveel mee kunt omdat de fabrikant er mogelijk eigen software in heeft zitten én je er zonder typenummer van de chip sowieso niets mee kunt. Daarnaast kan het zijn dat de fabrikant helemaal niet wil dat elke gebruiker die code kan zien.
Maar dit:

Op 7 oktober 2021 16:33:50 schreef Ylias:Bij het indrukken van het knopje (5sec) gaan alle lampjes even uit dan weer continu aan. Heb je denk niet veel aan.

Kan betekenen dat er 'status ok' gemeld wordt. Bij de mijne zijn knipperende LEDs een teken dat er iets mis is en omdat er met 4 lichtmodi (2 knippersnelheden, aan én uit) en 3 posities (niet alle 5 LEDs worden gebruikt bij de foutstatus) nogal wat mogelijk is, valt 'system OK' (uit m'n hoofd de middelste LED die gaat branden en daarna dooft) nogal snel op ;)

Maar een LED die aanblijft vind ik apart: dat was bij een van m'n accu's een probleem op de print (of iets anders, ik ben er nog niet achter). Bij het op de camera schuiven en inschakelen werd er blijkbaar door het IC gedecteerd dat na een inschakel-piekstroom er door capaciteiten in de camera stroom terug geleverd werd. Kortstondig, maar voldoende voor het IC om een permanente fout te rapporteren en de cellen van de buitenwereld af te koppelen. De status-indicatie was echter juist: de LED van de bewuste capaciteit was aan het knipperen, net als wanneer er geladen wordt.
Omdat er echter ook zonder camera, andere belasting óf lader nog altijd laadstroom bleef lopen, was wel duidelijk dat er iets goed mis was.

@ Rew: jep, dat dus. Maar wat jij daarna zegt kan ook nog ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 7 oktober 2021 19:37:19 schreef weardguy:
[...]
Ietsje onduidelijk gesteld: hoe gaat het normaliter bij het laden? Gaat er dan iets knipperen?

TS heeft het ding nog nooit geladen. Hij kan hem niet laden want hij is vol.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
CrossFireX

Golden Member

TS zal alle cellen individueel moeten meten om uitsluitsel te bekomen.

Het kan best zijn dat die ene cel nu toch weer deels opgeladen is, maar het BMS al ingegrepen heeft. Bij veel accupaks is het ondanks nieuwe cellen dan einde verhaal.

Het is wel vreemd dat er 1 ledje blijft branden, dat is niet het normale gedrag.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 8 oktober 2021 15:58:48 (15%)]

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 7 oktober 2021 12:03:24 schreef fcapri:
accu tegen de 42V en doch geen andere ledjes op de BMS.
je zou eens kunnen proberen om 1 draad te overbruggen in de BMS en kijken of de fiets nog wel opstart.

als alles goed is, zal ofwel de massa ofwel de + gewoon doorverbonden zijn naar de connector. in de andere leiding is dan electronica tussen.

DIT IS DAN ENKEL VOOR TEST, je zal de BMS moeten vervangen, want de accu leegtrekken in deze situatie kan slecht aflopen

zit er nergens geen zekering in? als je er geen vind, gebruik dan een zekering om deze overbrugging te doen. de BMS kan ook kapot zijn door overstroom van de fiets, en als je dan dit pak onbeschermd gaat aansluiten....

Dank je!

Welke kabel moet ik precies doorverbinden of heb je miss een voorbeeldje?

Kan ik ook direct 36volt op de controller overbrengen? (zie foto)

Accu opengemaakt maar kon niet alle cellen doormeten. 15 van de 30 cellen gemeten en geven allemaal precies 4.17Volt aan.

Van een aantal connectoren wist ik niet meer precies waar welke moest, toch maar alles teruggeklikt en vreemd genoeg gaat de display aan. Wel geeft de display “ER” aan dus ergens is er een storing (motorlampje knippert) zie bijlage. En nu wil de accu ook niet meer opladen, statuslampjes doen het niet meer. Ben ik nu verder van huis?

Iemand een idee?

Er zijn 10 groepen van 3 cellen die steeds per drie parallel staan.

je hoeft dus maar 10 metingen te doen. Dat de cellen vol zijn had ik wel verwacht.

Het BMS en/of samen met het display denkt (/denken) dat er iets mis is. Google of iemand weet wat "ER" betekent.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 oktober 2021 10:08:30 schreef rew:
Er zijn 10 groepen van 3 cellen die steeds per drie parallel staan.

je hoeft dus maar 10 metingen te doen. Dat de cellen vol zijn had ik wel verwacht.

Het BMS en/of samen met het display denkt (/denken) dat er iets mis is. Google of iemand weet wat "ER" betekent.

Blijkbaar is de foutcode 30H (geeft display ook aan bovenin). Dit is een algemene foutcode (Bafang) en kan betrekking hebben op controller/display/bedrading. Ik ga de bedrading even na. Het is ook mogelijk om de controller uit te lezen zie ik.

Waar is dat verbrandingsmotor symbool voor op je display? In auto's geeft dat meestal een storing in de computer aan maar dit is een fiets.

Waar rook is, is stroom
Shiptronic

Golden Member

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 27 oktober 2021 18:09:12 schreef Blue Sky:
Waar is dat verbrandingsmotor symbool voor op je display? In auto's geeft dat meestal een storing in de computer aan maar dit is een fiets.

Storing in de motor/communicatie naar de motor? Error 30H kan veel oorzaken hebben.

Op 27 oktober 2021 20:35:08 schreef Ylias:
[...]

Storing in de motor/communicatie naar de motor? Error 30H kan veel oorzaken hebben.

Iemand een idee waar ik de juiste controller voor deze ebike kan kopen? De controller die er nu inzit kan ik nergens vinden (WZKD3612KA). Deze heeft Julet connectoren.