400V indicatielamp

ik heb mijn luchtcompressor in de garage in de smeerput gestopt om geen lawaai te hebben.
de schakelaar zit boven de grond om die aan te zetten.

probleem is dus, als ik vergeet die compressor af te zitten, dat die snachts willekeuring kan aanslaan. mijn gedacht was dus om er een indicatielamp ofzo bij aan te sluiten.
MAAR, dat ding is 3F 400V zonder N, dus heb geen 230V beschikbaar. ik zoek dus iets eenvoudig (rood licht ofzo) dat kan weergeven wanneer de spanning van de compressor aan staat.
ik zal dus iets moeten kopen, maar misschien dat er nog andere ideeen zijn om dit aan te pakken

een lampje dat ik in zo een ongebruikt wartelslot kan draaien, zou ook handig zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

Eh... Wat is er mis met een 400V indicatielampje?? Dat is toch gewoon te koop?

Tidak Ada

Golden Member

Geeft neon te weinig licht? Die zijn, voor zover ik me herinner, voor die spanning verkrijgbaar. (ErikP was me voor)
Anders iets met LED? 't Zal altijd custom gemaakt moeten worden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 7 oktober 2021 09:52:45 schreef EricP:
Eh... Wat is er mis met een 400V indicatielampje?? Dat is toch gewoon te koop?

omdat dit ding bakeliet is, en ik geen gat in het deksel kan boren. dus dat lampje moet in zo een wartelgat bovenaan of onderaan komen. maar dit zal niet zichtbaar genoeg zijn als het naar boven schijnt.

liefste zou gewoon een goed zichtbare lamp zijn die ik met een draad uit die schakeldoos laat komen. een ledje ga ik ook niet zien in een loods van 150m². en powerleds op 400V...

zelf gepruts wil ik op dergelijke spanningen ook niet meer doen

ik had deze al gevonden, maar 16mm is ook niet echt 'groot'. als ik die deels in het wartelgat zou draaien, met wat lijm eraan, zodat die er bovenuit steekt, zou het nog zichtbaar kunnen zijn
http://www.caterparts.com/advanced-parts-search/16mm/Indicator-lamp-16…
http://www.caterparts.com/Q310291.jpg

ik kan natuurlijk een 90° adapter printen zodat die lamp naar voor schijnt, maar in hoevere vind de brandverzekering dergelijke dingen aanvaardbaar?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

Met een step dril is zo'n wartelgat prima naar M20 te boren. (groter ook wel...). Dan past er gewoon een standaard Harmony lampje in. Die zijn er ook in 400V. Hoef je niks aan te knutselen...

In het deksel kan natuurlijk ook gewoon. Nadeel is dan wel dat je altijd bedrading aan het deksel hebt als het ding een keer open moet. Heb ik een hekel aan: bungelend deksel. Jakkie.

Arco

Special Member

Bailey maakt de vroeger zeer bekende neon signaallampen nog/ook in 380-400v...
https://www.hollandlamp.nl/bailey-e14-t16x54-neon-380-400v-87146811215…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Ik krijg de indruk dat het lampje zichtbaar moet zijn, maar niet te veel moet opvallen. Dat is tegenstrijdig.
Ik zie een ongebruikt wartelgat, in de midden. Kabeltje door, naar een dikke signaallamp aan de muur. Dat is het beste.
Je kan ook een relais opnemen in het schakelcircuit van de compressor, en dat relais schakelen met de verlichting. Ben er destijds bij de stoomstichting niet aan toegekomen, maar daar sliep niemand, dus niemand had er last van als het ding een keer vergeten werd..

Shiptronic

Overleden

IK heb mijn compressor mee geschakeld met de werkplaats verlichting, als die niet brand heeft het ook geen zin om de compressor te laten draaien. KISS.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

denk om met een 90° wartel te werken met signaal lamp erin

nu nog alles met de correcte maten (schroefdraad) vinden natuurlijk

Op 7 oktober 2021 10:15:25 schreef mvdk:
Ik krijg de indruk dat het lampje zichtbaar moet zijn, maar niet te veel moet opvallen. Dat is tegenstrijdig.
Ik zie een ongebruikt wartelgat, in de midden. Kabeltje door, naar een dikke signaallamp aan de muur. Dat is het beste.

nee, ik wou er een gewone gloeilamp boven zetten, tot mijn euro viel dat ik geen 400V gloeilampen heb.
vandaar die rechtste wartel met dat plastic dopje er half in.
het mag een signaal lamp zijn, maar dan moet ze naar voor schijnen zodat ik ze zeker zie branden als ik de loods savonds afsluit.

Op 7 oktober 2021 10:16:43 schreef Shiptronic:
IK heb mijn compressor mee geschakeld met de werkplaats verlichting, als die niet brand heeft het ook geen zin om de compressor te laten draaien. KISS.

werkplaatsverlichting is monofase groep, compressor hangt aan alle 3F groepen (en zo zijn er veel).
in die loods werden vroeger motoren en machines getest, ik heb dus wel 10-15 van die 3F stopcontacten in de muur met elk een schakelaar erop. maar alles zit op 1 groep.
dat veranderen is ingrijpende verandering in de electriciteitsbekabeling.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

probleem is dus, als ik vergeet die compressor af te zitten, dat die snachts willekeuring kan aanslaan.

Persluchtlekken herstellen?

een lampje dat ik in zo een ongebruikt wartelslot kan draaien, zou ook handig zijn

Ga je ook nog meer dan eens langsheen kijken

Schakelklok is wel 100% effectief

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb deze liggen. Zit een E14 fitting.
Nadeel is misschien dat, wanneer de volle zon er op staat, niet ziet of hij wel of niet brandt.

Mag je hebben.

Wat ik ook wel eens doe is een fitting monteren in een 'jam/pindakaaspotje' met plastic schroefdeksel en dat dan met het deksel aan de onderzijde en de pot boven monteren. Goedkoop buitenlampje is geboren..., lijkt prutserig, maar werkt echt 100%. Maar je kunt ook een 'putser' nemen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 7 oktober 2021 11:00:33 schreef elektrofix:

Persluchtlekken herstellen?

Ga je ook nog meer dan eens langsheen kijken

Schakelklok is wel 100% effectief

schakelklok op 3F? en dan blijft het probleem dat men compressor nu aanslaat terwijl ik niet thuis ben.

perluchtlekken is onmogelijk. er loopt een dikke (water)leiding rondom de loods (15meter diep, 10meter breed en loopt ook door naar de koten erachter), er zitten zeker 20 snelkoppelingen op om af te takken.
t is een oude compressor die ook al wat lekt, bandenmachien lekt ook, straalcabine lekt ook. als men blaasdarm voor de banden erop zit, lekken die ook. t is een hobby garage en de compressor kan wel maanden stilstaan

Op 7 oktober 2021 11:08:55 schreef Tidak Ada:
Ik heb deze liggen. Zit een E14 fitting.
Nadeel is misschien dat, wanneer de volle zon er op staat, niet ziet of hij wel of niet brandt.

alles is binnen in de loods, geen zon daar, hoeft ook niet waterdicht te zijn.
ik ging een gewone E27 lampsocket hangen tot ik ineens door had dat die compressor 400V heeft zonder N. dus mijn lamp idee liep fout.
krijg volgende week controle voor de brandverzekering, dus wil geen hobby geprutst aan de electra hebben

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Tidak Ada

Golden Member

Twee lampen in serie gaat natuurlijk ook in jou geval als je geen 400V lamp kunt krijgen. Branden wat zwakker op 400V, maar de levensduur gaat vooruit. Bovendien zou je ze op twee plaatsen kunnen monteren, wat nog meer opvalt. ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

daar had ik aan gedacht, aan die 2 lampen. maar ik heb geen gloeilampen, alleen led.
en 2 ledlampen in serie..... als er 1 van die 2 de voeding sneuvelt, loopt er geen stroom en komt er dan 400V over die voeding te staan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

schakelklok op 3F?

Die een contactor bediend...

dat die snachts willekeuring kan aanslaan.

dan blijft het probleem dat men compressor nu aanslaat terwijl ik niet thuis ben.

Als het probleem zich ook overdag stelt is een klokje inderdaad maar niks

Heb je meer aan een tijdschakeling:
Duw op de knop = spanning aan, na 1h = spanning af
Maar dat heeft ook zijn nadelen net als de lamp

Hier ook een rode lamp 15W van een appelsien groot die me moet herinneren om de spanning af te zetten.... soms toch nog prijs.
Als je er bij buiten gaan niet aan denkt de compressor af te zetten denk je er ook niet aan om te kijken of je lampje nog brand.
Dat is namelijk 2x identiek hetzelfde

Tidak Ada

Golden Member

Inderdaad een (solid-state[?])relais dat die (Led) lampen schakelt.
Je kunt ze dan gewone lampjes kopen; stuk voordeliger

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 7 oktober 2021 13:05:16 schreef Tidak Ada:
Inderdaad een solid-state(?)relais dat die (Led) lampen schakelt.
Je kunt ze dan gewone lampjes kopen; stuk voordeliger

ja, dat is wel goedkoper, maar moet een zekeringkast bij plaatsen, electriciteitskabel van de 230V trekken naar die lamp (of van de compressor kast naar de schakelkast).
is toch vlot 20-22meter draad die langs de plafond moet

kan dan beter gewoon een transfo 400-230V kopen, dat kost 27€ (20VA) en daar kan de (led)lamp direct aan

of 4,99€ voor een printtransfo 400V-> 12V 0,5A. kan er dan gewoon zo een led halogeenspot vervanger van 12V op hangen van 3W.

voor 7€ heb ik een 5W 400V to 220V transfo met draden aan van 4x4cm die ik zelf in die schakelkast kwijt kan. kan ik gewoon met 230V snoer met lampsocket naar buiten komen

of smerig doen en gewoon een 230V voeding tussen fase en aarding leggen. als ik binnen de 12W blijf, zal zelf een 30mA diff niet trippen (12V 300mA transfo)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

krijg volgende week controle voor de brandverzekering, dus wil geen hobby geprutst aan de electra hebben

of smerig doen en gewoon een 230V voeding tussen fase en aarding

Moet kunnen, dat valt immers ver buiten "hobby gepruts"

Tidak Ada

Golden Member

Ik zou voor de trafo gaan. Zijn er 3p trafootjes naar 12V en den gelijkrichten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 7 oktober 2021 14:11:10 schreef elektrofix:
[...]
[...]
Moet kunnen, dat valt immers ver buiten "hobby gepruts"

was eerder sarcastisch bedoeld. ik ga de aarding echt niet gebruiken.
ik ga geen relais beginnen inbouwen om dan een monofase groep aan te sturen, als ik gewoon een 400V signaallampje kan kopen.
dan kan ik evengoed simpelweg een transfo inbouwen en die lamp er direct op laten draaien.

ik had gehoopt op nog eenvoudiger, maar dat lijkt niet te kunnen, dus ga ik gewoon zo een 90° wartelbocht bestellen en daar een origineel 400V signaal lamp in steken

Op 7 oktober 2021 14:59:07 schreef Tidak Ada:
Ik zou voor de trafo gaan. Zijn er 3p trafootjes naar 12V en den gelijkrichten.

monofase 400V naar 12VAC en daar een 12V GU5.3 2W ledlamp in. niks gelijkrichten. transfo met draden eraan, dus gewoon in die schakeldoos hangen, 400V direct aan de contacten, lampsnoer met wago aan de uitgang

die dingen dus, 4x4cm voor 5W versie (5x7cm voor 10W versie). 400V naar 9-12-15..... je kan kiezen
https://ae01.alicdn.com/kf/H37746651063e45debb94046813956d50V/EI57-20W-Transformer-20W-VA-220V-380V-to-6V-9V-12V-15V-18V-24V-single-voltage.jpg

https://www.aliexpress.com/item/33026403094.html


https://www.aliexpress.com/item/1005002068249026.html

https://www.aliexpress.com/item/4000221389984.html

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Tidak Ada

Golden Member

't was maar een idee ;)
Ik dacht dat het veiliger zou zijn voor de ALS.

Even hypothetisch:
Weet iemand trouwens hoe dat gaat: 3 trafo's 400V en dan de 12V scundaires parallel zetten? Per slot heeft een 3 P voor deze topassing ook maar één secundaire wikkeling (of zie ik iets over het hoofd?).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

was eerder sarcastisch bedoeld. ik ga de aarding echt niet gebruiken.

Had ik wel door...ff sarren

weet iemand trouwens hoe dat gaat: 3 trafo's 400V en dan de 12V scundaires parallel zetten?

Je kan de 3 sec in ster of driehoek zetten

Tidak Ada

Golden Member

Hoe werkt dat dan als je één trafo met 3 primaires hebt en één secondaire? Heb in en grijs verleden zo-eentje in mijn vingers gehad...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

3 fazige trafo primair en slechts een secundaire wikkeling.

Dit zou een zig-zag wikkeling kunnen geweest zijn.
Om het één fazig afgenomen vermogen te verdelen over de drie voedende fazen.

T'is maar een wilde gok, ik heb het ding niet in mijn handen gehad... :-)

Shiptronic

Overleden

Op 7 oktober 2021 10:56:49 schreef fcapri:

[...]

werkplaatsverlichting is monofase groep, compressor hangt aan alle 3F groepen (en zo zijn er veel).
in die loods werden vroeger motoren en machines getest, ik heb dus wel 10-15 van die 3F stopcontacten in de muur met elk een schakelaar erop. maar alles zit op 1 groep.
dat veranderen is ingrijpende verandering in de electriciteitsbekabeling.

Een Relais er tussen moet voor jouw toch geen probleem zijn?

en het voorkomt dat je toch per ongeluk een keer vergeet om naar het lampje te kijken ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.