400V indicatielamp

zet je het licht ook aan als de compressor nodig is? zo ja bij t licht schakelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kan de boel ook op de compressor zelf monteren, als die in het zicht staat.

Anders gewoon een stukje transparante acrylglas pijp nemen dat je door die wartel steekt, met daar een aantal neonpitjes in met een passende voorschakelweerstand.

Of natuurlijk een kant en klare 400v lamp.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 7 oktober 2021 17:26:42 schreef testman:
zet je het licht ook aan als de compressor nodig is? zo ja bij t licht schakelen..

ja, maar ook 100keer dat het licht aan gaat zonder compressor.
compressor enkel aan als ik banden moet vervangen (bandenvervangtoestel werkt met perslucht en electriciteit), of als ik iets moet zandstralen. en vooral bij dat 2de staat de compressor dan vollop te draaien wat veel lawaai is. vandaar verhuisd naar de smeerput

als ik aan de brommer werk, geen compressor,
als ik aan de fiets werk, geen
als ik aan het lassen ben, geen
....
staat meer niet aan dan wel. en als die dan aan staat, vergeet ik hem af te zetten.

als ik nu de verlichting uitdoe, en ik wil de deur sluiten, zou dat signaallampje rechtstreeks naar de deur schijnen (10meter). ze staan in elkaars verlengde dus ga het altijd zien als ik de deur dichttrekt

Op 7 oktober 2021 18:12:47 schreef Ledlover:
Je kan de boel ook op de compressor zelf monteren, als die in het zicht staat.

Anders gewoon een stukje transparante acrylglas pijp nemen dat je door die wartel steekt, met daar een aantal neonpitjes in met een passende voorschakelweerstand.

Of natuurlijk een kant en klare 400v lamp.

daarna de wartelgaten gaan meten, en dacht er net aan: als ik dat lampje nu gewoon erin steek, en een spiegeltje schuin erboven, zie ik die ook van aan de deur

hoe noemen die rode lampjes in koffiesets, kookplaten, ovens, frietketels.... gewoon die indicatielampjes dat ze aan staan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

Je kan de boel ook op de compressor zelf monteren, als die in het zicht staat.

ik heb mijn luchtcompressor in de garage in de smeerput gestopt

Als TS langs de put binnen en buiten gaat ... OK

en het voorkomt dat je toch per ongeluk een keer vergeet om naar het lampje te kijken

Als het lampje niet aan de deur komt net zoveel als zonder lampje.
Ik spreek uit ervaring. De lamp staat op 2m75 van mijn deur!
En als ik de deur toetrek kijk ik recht naar de lamp!
Waar onderstaande lamp je NOOIT vergeet aan te herinneren =
"Je hebt gisteren de spanning niet uitgezet"

Tijdens je verblijf in de werkplaats is de lamp soms aan, soms niet.
Blijkbaar gaan we dat na enige tijd normaal vinden en die "informatie" wegens onbelangrijk wegfilteren
Bij het afsluiten van de werkplaats gaat je programma dus niet naar de subroutine : spanning afzetten

Op 7 oktober 2021 20:09:46 schreef fcapri:
[...]

hoe noemen die rode lampjes in koffiesets, kookplaten, ovens, frietketels.... gewoon die indicatielampjes dat ze aan staan

De losse lampjes zijn meestal neon (glim)lampjes. Die branden op 70-90v bij 0,5 tot 1,5mA. Een complete met behuizing heet een indicator/indicatielamp of paneellamp.

De losse lampjes kan je waarschijnlijk prima via een 470k weerstand aansluiten op je 400v. Zorg wel voor een voldoende hoge werkspanning van die weerstand. Ze geven niet superveel licht, daarom raad ik meerdere stuks in serie aan.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb deze schakelaar, keer ergens gescoord.
https://mdhelektroshop.nl/media/catalog/product/cache/1/image/327x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/image_250033.jpg

Mijn compressor staat in de garage aan huis, word je in de nacht wakker omdat dat ding staat te brommen. grrrrrr
Meeste klusjes met lucht duren hier meestal maar en half uurtje.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 7 oktober 2021 15:15:11 schreef Tidak Ada:
't was maar een idee ;)
Ik dacht dat het veiliger zou zijn voor de ALS.

Even hypothetisch:
Weet iemand trouwens hoe dat gaat: 3 trafo's 400V en dan de 12V scundaires parallel zetten? Per slot heeft een 3 P voor deze topassing ook maar één secundaire wikkeling (of zie ik iets over het hoofd?).

Dat gaat niet werken.
Primair of secundair kun je in ster of in driehoek zetten (als de primaire wikkelingen voor die spanning geschikt zijn.
Secundair Parallel gaat maar heel even, totdat er rook uit komt.
Je hebt immers verschoven spanningen, dus nooit gelijk op top,

De TS neemt gewoon een klein 1fase trafo van 400V, aansluiten tussen 2 fasen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Tidak Ada

Golden Member

Ja dat begrijp ik, maar hoe werkt het dan met zo een primair 3 fasen en secundair 1 fase trafo?
Natuurlijk geen 50Hz sinus meer, maar een samengestelde golfvorm. Wordt dat middels het magnetisme in de kern uitgemiddeld? Of heb ik ook dát verkeerd begrepen?

Sorry voor de ruis in dit topic, maar het is een leermoment voor mij...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 7 oktober 2021 23:19:36 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 7 oktober 2021 20:09:46 schreef fcapri:
[...]

ja, maar ook 100keer dat het licht aan gaat zonder compressor.
compressor enkel aan als ik banden moet vervangen (bandenvervangtoestel werkt met perslucht en electriciteit), of als ik iets moet zandstralen. en vooral bij dat 2de staat de compressor dan vollop te draaien wat veel lawaai is. vandaar verhuisd naar de smeerput

als ik aan de brommer werk, geen compressor,
als ik aan de fiets werk, geen
als ik aan het lassen ben, geen
....
staat meer niet aan dan wel. en als die dan aan staat, vergeet ik hem af te zetten.

als ik nu de verlichting uitdoe, en ik wil de deur sluiten, zou dat signaallampje rechtstreeks naar de deur schijnen (10meter). ze staan in elkaars verlengde dus ga het altijd zien als ik de deur dichttrekt

[...]

daarna de wartelgaten gaan meten, en dacht er net aan: als ik dat lampje nu gewoon erin steek, en een spiegeltje schuin erboven, zie ik die ook van aan de deur

hoe noemen die rode lampjes in koffiesets, kookplaten, ovens, frietketels.... gewoon die indicatielampjes dat ze aan staan

simpel, bij t licht zetten en start stop knop maken. licht aan EN startknop indrukken start de compressor pas. bij licht uit altijd compressor wel uit. kwestie van een 4 polig NO relais. 3 fasen compressor schakelen en 1 contact om de relaisspoel in te houden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

bij licht uit altijd compressor wel uit.

Als TS overdag zonder licht werkt geen perslucht dus

Kastje, 2 zekeringen, trafo 400V/24V, contactor, tijdrelais, 2 drukknoppen
Eventueel extra een hulprelais en een kabeltje vanaf compressor als je tijdrelais wil resetten telkens compressor aanslaat

maar hoe werkt het dan met zo een primair 3 fasen en secundair 1 fase trafo?
Natuurlijk geen 50Hz sinus meer,

Hier ging het er ook al over
https://www.circuitsonline.net/forum/view/113707/1
Maar wat is de sec freq?
Misschien kan dat topic terug open?

Op 7 oktober 2021 23:56:57 schreef elektrofix:
[...]
Als TS overdag zonder licht werkt geen perslucht dus

Kastje, 2 zekeringen, trafo 400V/24V, contactor, tijdrelais, 2 drukknoppen
Eventueel extra een hulprelais en een kabeltje vanaf compressor als je tijdrelais wil resetten telkens compressor aanslaat

[...]
Hier ging het er ook al over
https://www.circuitsonline.net/forum/view/113707/1
Maar wat is de sec freq?
Misschien kan dat topic terug open?

ts zegt dat het licht toch aan gaat, wrs te weinig zonlicht wat binnenvalt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Ik zie een hele discussie over relais, maar intussen snal ik nog steeds niet wat het probleem aan een 400V signaallampje is. Die worden al tientallen jaren gebruikt dus ik snap niet waarom het nu zo moeilijk is.

Vroeger waren het neonlampjes en gloeilampjes met weerstand of minitrafo in de fitting, tegenwoordig zijn het ledjes.
Wat is er mooier dan een goede kant en klaar oplossing?

pa3gws

Golden Member

Op 8 oktober 2021 08:06:15 schreef GJ_:
Wat is er mooier dan een goede kant en klaar oplossing?

Helemaal niets maar sommige mensen willen nu eenmaal moeilijk doen als het makkelijk kan. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

ik wil net niet moeilijk doen.
daarom wil ik geen relais, of tijdsklok of samen met de verlichting... aan men compressor.
die zit in de smeerput, maar de smeerput is toe, die is afgesloten met 2 grote houden platen. anders zou ik evenveel lawaai van de compressor hebben.

momenteel zit er in mijn zekeringkast een aantal zekeringen. ik ken ze niet vanbuiten.
wat ik wel weet:
2P zekering voor de verlichting links (hoop TL)
2P zekering voor de verlichting rechts (zelfde aantal TL)
2P zekering stopcontacten links
2P zekering stopcontacten rechts.
3P zekering voor de 3F stopcontacten (porcelijn smeltzekeringen).

en nu de truk: als ik die glaszekeringingen van 3P nu eens vervang door een 4P zekering van 32A (met Nul erbij dan).
en ik hang de 2 lichtgroepen met hun eigen zekering daar achter (want 32A naar TL lampen op 2,5mm²...)
ik gebruik die 4P dan om de verlichting aan en uit te zetten. gevolg is dat ook de compressor uit is als ik de voeding van het licht uitzet

kom ik dag erna binnen, zet de verlichting aan en hoor men compressor aanslaan, dan was ik hem vergeten. loop ik gewoon naar de compressorschakelaar en zet af

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 7 oktober 2021 15:05:22 schreef fcapri:
ik had gehoopt op nog eenvoudiger, maar dat lijkt niet te kunnen

Ik weet niet waarom niemand dit nog geopperd heeft, maar een klein 230V gloeilampje met een diode in serie? Wel een beetje hobby-bob natuurlijk, en als je een geschikt 400V lampje kunt vinden is dat wel beter.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Een probleem kan zijn dat de effectieve spanning na de diode nog steeds ruim 280 V is; het vermogen zou 50% meer worden.
(OK, iets minder, doordat de gloeidraad zoveel heter wordt. Maar, net daarom, toch te hoog.)

Maar, waarom geen goede seriecondensator? Spoel genoeg daar, dus over een beetje condensator hoef je je niet schuldig te voelen. :)
(Nog steeds uitgaande van het experiment: hoe een 230V-lampje te gebruiken.)
Voorbeeld: 220 nF 1kV voor een 5W-gloeilampje.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

wil ik zeker nog mee experimenteren.
een gloeilamp op de compressor is altijd handig, ook al schakelt alles via een hoofdschakelaar aan en uit.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

kom ik dag erna binnen, zet de verlichting aan en hoor men compressor aanslaan, dan was ik hem vergeten. loop ik gewoon naar de compressorschakelaar en zet af

Voila, 100% efficient en ben je tegelijk van die Diazed af

wil ik zeker nog mee experimenteren.

Prima, zet dus eerst het lampje en weet ons te vertellen hoe dikwijls de compressor toch niet wordt afgezet

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 8 oktober 2021 11:31:33 (26%)

je kan natuurlijk ook 3 230V gloeilampjes in ster aansluiten op 400V

;-)

stikker bij lichtknopje met "compressor wel uit gedaan?"

Op 8 oktober 2021 08:14:46 schreef pa3gws:
[...]
Helemaal niets maar sommige mensen willen nu eenmaal moeilijk doen als het makkelijk kan. ;-)

het valt mee dat nog niemand begonnen is over dat dit een mooie toepassing is voor een logo :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Nou je het zegt, een Logo zou dat heel goed kunnen... O-) :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..