Stinkende heftruck-accu

Henk H.

Golden Member

Dit zou wel uitgezocht moeten worden, H2S gas is gevaarlijk. Misschien is het huren van een meter die dit aan kan geven een idee? Kosten vallen misschien mee, en maakt eea wel wat meer inzichtelijk, ook richting het onderhoudsbedrijf.

Rijdend zal de heftruck niet laden, dus als je het tijdens het rijden ruikt zal het niet door het laden komen. Misschien wel door (te) snel ontladen.

joopv

Golden Member

Ik vraag me af of de topic starter wel ooit rotte eieren geroken heeft, want alleen dan kun je weten of wat uit de accu's komt hetzelfde is.

Lambiek

Special Member

Die lucht herken je wel hoor. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik weet eerlijk gezegd niet of de lucht die ik ruik een 'rotte eieren-lucht' is. Maar dat is de lucht die vaak beschreven wordt als je leest over een kapotte accu. Ik vraag me vooral af of het ook iets anders kan zijn dan waterstofsulfide. De leverancier van de accu's zei eerst dat het mogelijk waterstof was. Dat is ook niet erg lekker veilig om bovenop te zitten, en het is volgens mij ruikloos. Dus dat zou wel heel bijzonder zijn als ik dat ruik.

Henk H.

Golden Member

Als je een H2S meter huurt weet je het snel, daar zijn gewoon handheld meters voor gebruik "in het veld". Bij ons gebruiken ze die bijvoorbeeld om te checken of ballasttanks veilig betreden kunnen worden en die meten ook H2S.

die rotte eieren lucht is vrij normaal als je een heftruck van de lader haalt als de lader nog volop aan het laden is. die lucht komt als de accu's bijna vol zijn, is idd explosief. daarom moet de kap open staan met opladen doorgaans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Waterstof is reukloos. En je zit er niet op, want het stijgt op.

H2S is niet zo erg als je het ruikt. Het wordt pas eng als je het niet meer ruikt.

Je zou eens kunnen meten wat de spanning van de accuset is - en dan bij voorkeur per cel. Als je de boel net van de lader haalt. Dat vertelt al snel of daar de oorzaak zou kunnen zitten of niet.

tractieaccu's gaan bij opladen altijd pruttelen, hoe ouder ze worden dus te meer dat de cellen gaan borrelen en dus knalgas ontstaat. als de lader echt slecht was dan was de accu al gehemeld.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb het zelf niet geroken, weet dus ook niet of de omschrijving correct is, en wil dus ook niet gelijk aannemen dat het van de (verschillende) accu's komt.

Misschien is het iets anders. B.v. een rat die aan de kabels van het hefsysteem heeft zitten knagen, en nu geroosterd word elke keer als de lepels omhoog gaan.

Er loopt veel stroom door de kabels. Als ergens een slechte verbinding zit kan een stroomkabel zo heet worden dat de isolatie verbrand, en daar komen ook rare luchtjes vanaf.

Maar je kan het ruiken, en dus je neus volgen.

Knip b.v. een vuilniszak open en plak die met wat plakband om de accu. Als het dan onder die zak sterker ruikt dan komt het uit die richting.

Als het ergens onder de "motorkap" vandaan komt, dan zal het sterker ruiken als je de motorkap open doet.

H2S ruik je blijkbaar niet meer als concentraties hoger worden, dus daar moet je ook rekening mee houden.

Anoniem

Op 7 oktober 2021 16:39:36 schreef joopv:
Ik vraag me af of de topic starter wel ooit rotte eieren geroken heeft, want alleen dan kun je weten of wat uit de accu's komt hetzelfde is.

Dat vind ik nu een ad-rem opmerking.
Iedereen heeft het er steeds over dat H2S naar rotte eieren ruikt, maar de meerderheid van deze generatie kent eieren enkel uit de supermarkt waarop elk ei een versheidsdatum gedrukt staat.
Zelf heb ik al 40 jaar geen rot ei meer geroken. Ruften daarentegen...
De lucht van een scheet na een uienrijke maaltijd zou een betere vergelijking zijn.

Gezien een heftruck doorgaans open is, en je dat gas al in kleine hoeveelheden ruikt is er geen gevaar voor vergiftiging.
Maar vooral omdat het je opvalt en het eigenlijk weinig voorkomt, zou ik toch de herkomst proberen te achterhalen. Het duidt op een abnormale situatie en voorspelt defect als je het ruikt op een open voertuig..Voorkomen is beter dan genezen.

Op 7 oktober 2021 18:28:16 schreef grotedikken:
[...]
Iedereen heeft het er steeds over dat H2S naar rotte eieren ruikt, maar de meerderheid van deze generatie kent eieren enkel uit de supermarkt waarop elk ei een versheidsdatum gedrukt staat.

Wat een lekker generaliserende opmerking weer, vroeger was alles beter en deze generatie heeft niets meegemaakt. Alsof eieren uit de supermarkt niet kunnen rotten of vergeten kunnen worden.

Op 7 oktober 2021 17:16:39 schreef EricP:

H2S is niet zo erg als je het ruikt. Het wordt pas eng als je het niet meer ruikt.

Dat is nu precies waar ik me zorgen om maak. Ik ruik het regelmatig, maar als ik het niet ruik, is dat omdat het er dan niet ís of omdat de concentratie juist hoger is?

Overigens werk ik met een dichte heftruck, dus ik zit wel meer in dat gas dan met een open heftruck.

Sine

Moderator

Op 7 oktober 2021 17:29:25 schreef testman:
tractieaccu's gaan bij opladen altijd pruttelen, hoe ouder ze worden dus te meer dat de cellen gaan borrelen en dus knalgas ontstaat. als de lader echt slecht was dan was de accu al gehemeld.

Prima Test, ware het niet dat waterstof reukloos is.

EricP

mét CE

Ik ruik het regelmatig, maar als ik het niet ruik, is dat omdat het er dan niet ís of omdat de concentratie juist hoger is?

Ik denk dat het veilig is om het eerste aan te nemen. Als het 2de juist zou zijn geweest, dan had je het wel geweten 8)7

Kijk eens bij de pagina van wikipedia. Die geeft je een redelijke indicatie van wat je waarneemt en hoe sterk de concentratie dan is. Kort door de bocht: zolang je het iets ruikt en geen last van je ogen hebt, is het op korte termijn niet echt 'naar'.

Anoniem

Op 7 oktober 2021 18:47:59 schreef Dominic:
[...]

Wat een lekker generaliserende opmerking weer, vroeger was alles beter

Zuurpruim, juist niet, vroeger was de kans op een rot ei veel groter dan tegenwoordig ;-)

en deze generatie heeft niets meegemaakt.

Je bedoelt 'deze doodgepamperde generatie die heel gevoelige tenen ontwikkeld heeft en niet meer tegen een grappig bedoelde maar terechte opmerking kan'

Alsof eieren uit de supermarkt niet kunnen rotten of vergeten kunnen worden.

Die kans is tegenwoordig wel heel klein geworden.
Nu ja, veel elektronici zijn single, wat marginaal en leven op een vuilnisbelt van onderdelen. Daar kan een doosje eieren wel eens enkele maanden in de frigo staan ;-)

Op 7 oktober 2021 19:28:19 schreef Sine:
[...]

Prima Test, ware het niet dat waterstof reukloos is.

ik heb anders al heel vaak die rotte eierlucht geroken bij het laden van een accu, dat knalgas ruik je echt wel. de loden platen helpen wel bij die lucht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Knalgas ruik je niet. Naast knalgas ontstaan er nog wat gassen die je wel ruikt...

ergo, die lucht komt uit de accu dus..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Of - zoals reeds eerder in het topic opgemerkt - door iets wat 'warm' wordt. Plastic wat staat te pruttelen ruik je ook. Andere lucht, maar reken maar dat je het ruikt!

die batterij cellen zitten samen in een bak
zit daar geen water tussen zou niet mogen maar is niet de eerste maal
als de cellen op warmen kan dit dergelijke geur veroorzaken
dit zo wel tijdens laden als het gebruik van die heftruck

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

De eerste vraag die bij mij opkomt is: Vullen jullie de accu (demi) wel bij als hij net geladen is, dat is bij ons standaard.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Op 7 oktober 2021 22:03:03 schreef Roches:
De eerste vraag die bij mij opkomt is: Vullen jullie de accu (demi) wel bij als hij net geladen is, dat is bij ons standaard.

toch niet elke laadbeurt hoop ik, dat is nergens voor nodig. dan gooi je er veel te veel uit en rot de stalen accubak weg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij ons zijn de elektrische heftrucks van Toyota nu onlangs voorzien van led's in de accu bedrading. Groen is waterstand ok, rood? dan moeten we bijvullen.

Ook fel blauwe led schijnwerpers, eentje vooraan en achteraan die oplichten afhankelijk van welke rijrichting je doet.

Ook een heel netwerk van plastic buisjes op de accu's, om bij te vullen hebben we slechts 1 centrale buis waar we demi water in laten sijpelen.
Geen gedoe meer met zuur en dopjes, aangevreten contacten of aangetast ijzerwerk.

Geen idee hoe dat allemaal exact werkt en waarom dat ineens allemaal veranderd...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

klopt, dat systeem is er al een tijd. overal slangen naar de cellen, hoef je met een snelkoppeling maar een jerrycan demiwater aan te koppelen en het loopt vanzelf vol.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat systeem hebben wij ook, centrale aansluiting, na het laden ff aan de waterpomp en klaar...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!