SMD solderen

Vandaag mijn T-937 SMD oven geprobeerd,
prima ding met zwakzinnige software, maar het werkt.

Mijn vraag is hoe blijft de Chipquik soldeerpast beter
plakken om mijn PCB, als ik er een beetje op doe dan trek
ik het er weer af als ik de spuit terugtrek.

Ik weet dat ik een PCB Stencil kan gebruiken,
maar ik gebruik ook wel eens een IC converter PCB'tje.

Iemand een tip ?

Gebruik een stencil.

Koop een keer een stencil waar je SO8 TSOP10 etc etc op zit (alles wat je wel eens gebruikt).

SO8 is trouwens makkelijker om gewoon met de hand te solderen op zo'n conversie printje. Als je met een spuit met pasta gaat klooien dan is de hoeveelheid zodanig niet-consistent dat je denk ik altijd kortsluitingen krijgt waar je dat niet wilt.

Sommige mensen leggen een drolletje dwars langs alle pads. dispense terwijl de mond onder 45 graden zit dan draaien naar 90 graden en ietsie door bewegen van de pasta vandaan en dan pas optillen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedank rew,
Ik ga je tip opvolgen om voor diverse IC's
een stencil te maken, niet aan gedacht zo.
De andere tip ga ik zo eens proberen....

Als je pcb's laat maken, kun je een stencil meebestellen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
McAwesome

Golden Member

Op 8 oktober 2021 08:59:24 schreef rew:
Als je met een spuit met pasta gaat klooien dan is de hoeveelheid zodanig niet-consistent dat je denk ik altijd kortsluitingen krijgt waar je dat niet wilt.

Voor prototypes gebruik ik dikwijls een spuitje met pasta om niet telkens een stencil te moeten laten maken. Dat gaat vrij goed, zelfs voor fine pitch componenten.
Het occasionele soldeerbrugje haal ik dan weg met wat desoldeerlitze. Ook met stencil heb ik al wel eens soldeerbrugjes.

Dat de pasta niet blijft kleven kan twee oorzaken hebben. Ofwel is de pasta relatief oud en is de flux deels verdampt ofwel is je verwerkingstemperatuur te laag. Het spuitje met de pasta dan licht opwarmen kan helpen om de flux meer te doen vloeien en kleveriger te maken.

Belgium is primarily known for the saxophone, mediocre chocolate and world class paedophilia. - Go woke, get broke.

Ik zal de volgende keer een stencil mee bestellen,
maar ik heb nu pas een oven, en wil wat reeds gemaakt PCB in de oven doen.

Maar het klopt dat het wat koud is hierzo, dus zal ik het spuitje een beetje opwarmen om het wat beter te laten plakken.

Bedankt voor de goede tips.

bprosman

Golden Member

Vandaag mijn T-937 SMD oven geprobeerd,

Veel naar zitten kijken , ook op YouTube, mag ik vragen waar je die gehaald hebt ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb hem op Ali Express gekocht, hij was binnen 5 dagen goed verpakt binnen.

De software is wel wat wennen, maar het werkt nu goed.

Ik sta verbaasd over de kwaliteit, ik heb nu wat testen gedaan, en ik kan niet anders zeggen als perfect in alle opzichten, zelfs bij ic'tjes van 3mm.
zoals TMSOP8.

Ik kan hem echt aanraden.

https://nl.aliexpress.com/item/1005002624262978.html?spm=a2g0o.cart.0.…

[Bericht gewijzigd door ireric op 8 oktober 2021 16:45:12 (18%)]

Bij JLCPCB liet ik altijd stencils bijmaken.

Die zijn dan 22x38 cm of zoiets, best lomp groot, maar kost maar 7 euro... Probleem is dat het volgens JLC 0.9kg is en dat kost echt merkbaar geld om te laten versturen!

Laatst merkte ik dat als je minder dan 200x200 bestelt (of iets in die buurt), het gewicht ineens nog maar 0.2kg is. Dan doen ze er niet van die hardboard planken naast!

Als je 200x200 bestelt dan passen ze NET niet in de zakken die ze er voor hebben. De eerste keer waren ze toch in de zakken geprutst, de tweede keer zag je de frustratie van de inpakker: 1e in de zak gedaan en de rest dan maar gewoon met planken weer verstuurd.

Tegenwoordig bestel ik ze op 185x195mm Die passen prettig in de zakken die ze er voor hebben en zijn dus veel goedkoper in de verzending.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/