DVCAM cleaning

Hallo,

Ik bezit een Sony DSR-570WSP DVCAM camera. Ik zou de videokop willen reinigen. Kan ik hiervoor een standaard mini-dv cleaningtape gebruiken of is het aan te raden een DVCAM cleaning tape te gebruiken?

Groeten en dank,

Kenneth

DV en DVCAM zijn identiek, op de bandsnelheid na. Dus dat kan alvast geen kwaad. Sommige DVCAM tapes zijn wel "harder" kwa cleaning.

Je kan een cleaning tape gebruiken, maar ga eerst na of dat wel nodig is.

De koppen reinigen is namelijk iets wat dergelijke machines vaak zelf aangeven uit voorzorg te doen, of waarschuwen dat het móet omdat er bij afspelen 'banding' gedetecteerd is.
Net zoals het gebruiken van een head-cleaner vaak geheel door de machine zelf geregeld wordt kwa gebruiksduur. (zo ging dat althans in de JVC GY-DV500 en 5000).

Als een cleaning-tape niet werkt, én je het aandurft, kun je met een stukje zeem of (als je er nog aan kan komen) een zeemstokje en IPA aan de gang.

In een heel ernstig geval heb ik wel eens de methode die m'n pa vroeger op U-matic los liet gebruikt: een stukje gewoon papier met een druppel alcohol erop VOORZICHTIG op de drum plaatsen en eveneens heel voorzichtig de drum met de hand ronddraaien tot elke kop het papiertje een keer of 2 gezien heeft.

Let wel: ik vermoed dat de koppen in de tijd dat m'n pa U-matic machines reinigde, een stuk grofstoffelijker waren dan die in een miniDV/DVCAM machine, dus dit is echt een allerlaatste maatregel. De koppen van deze machines zijn enorm delicaat.

Hoe dan ook: NOOIT wattenstaafjes gebruiken!

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ok. Een melding krijg ik niet dus dan laat ik het zo. Wou gewoon uit voorzorg de kop reinigen.

Dank voor de reacties!

Mvg