E2 Storing siemens vaatwasser

Dag allemaal,

Hoop dat jullie me met het volgende probleem verder kunnen helpen.

Onze siemens vaatwasser sn68m040eu geeft een storing. Het water wordt niet meer warm en als het programma bijna is afgelopen krijg ik storingscode e2.
Ik heb op internet gezocht naar mogelijke oorzaken en kom daar tegen dat het vaak een defecte printplaat od hittepomp of combinatie van beide tegen.
Ik heb de hittepomp losgehaald en de weerstand van van het verwarmingselement doorgemeten . Die wordt voorzien van stroom via een 7 pins stekker. Volgens mijn informatie moet de weerstand tussen pin 2 en 3 en tussen 3 en 4 tussen de 10 en 11 ohm zijn. Bij mij is dat bij beide 9,2. Tussen pin 2 en 4 moet het uitkomen tussen de 20 en 23 ohm en dat is bij bij 18 en een beetje. Moet ik hieruit de conclusie trekken dat het element stuk is of is 18 nog binnen de marge?

Ik heb ook de printplaat losgemaakt en bekeken. Ik zie aan de achterkant van de plaat een bruine vlek wat aan de voorkant coorespondeert met een wit doosje, vermoedelijk een relais wat mogelijk in verbinding staat met het verwarmingselement. Aan het doosje zelf is niets te zien. Wijst de bruine vlek op een defect, doorgebrand zijn?

Zie ik nog mogelijke oorzaken over het hoofd en wat zou je me adviseren te doen?

Dank alvast voor het meedenken, gr Arjen

Nee, er is marge en een weerstand is ook een ptc dus deze verandert bij opwarming nog. Je weerstand is dus perfect. Je relais daarentegen lijkt overleden.

E2 zie ik meestal verschijnen met dit type klacht als er een zeolietdroger in zit maar ik denk dat deze geen heeft dus het relais stuk is de hoofdverdachte hier.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dank eric, helder verhaal. Is idd geen zeoliet. Heb de relais a? op internet zien staan voor een klein bedragje. Ga kijken of ik die zelf kan vervangen. Laten doen kost al gauw 60 euro .

Dubbelzijdige print met doorverbinding dus opgepast, makkelijk gesloopt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zeg je eigenlijk.... misscbien verstandig om het door de professional te laten doen? Ben niet echt een ervaren soldeerder namelijk

Ik lees hier soms: "zet je locatie in je gegevens en mss dat er iemand bereid is hier jou tehelpen"

Mss kun je een oproep doen moest je het niet zien zitten?
Mss ook een foto vh defecte relais en een link naar je nieuwe posten. Zo kunnen we kijken of het de juiste is.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ha goeie tip, ik woon in omgeving emmen, werk in hardenberg, ofwel regio zuidoost drenthe - noordoost overijssel.
Ik durf het wel te doen maar slopen zou zonde zijn, dus als iemand in de buurt me zou willen helpen, al dan niet tegen enige vergoeding, heel graag!

Relais zie foto. Een van de witte doosjes hf3fd

Ik heb het zekere voor t onzekere genomen nadat ik dichtbij een bedrijfje vond en daar de printplaat heengebracht. Vanochtend opgehaald nadat er een nieuw relais op is gezet en de vaatwasser weer in elkaar gezet. Kort programma gedraaid om te testen en hij doet het weer als vanouds. Goede diagnose eric, bedankt! Kosten al met al.... 15 euro. Superleuk om weer flink wat bespaard te hebben.

Gr Arjen

Mooi Opgelost en voor leuk bedragje! komt helaas vaker voor...