Klachtomschrijving eigenaar: Toestel warmt niet en is veel te snel gedaan op een katoen 60 graden programma. Na 5 jaar gebruik heeft gebruiker toch al enige voeling met het toestel om klacht ernstig te nemen.
Getest en bevonden op katoen 60 graden: Toestel warmt wel maar gaat eerst tot 30 graden en na een pauze pas tot 40 graden waarna hij bij het bereiken vd 40 graden hij direct op spoelen overschakelt. Het lijkt dus dat hij een enzimefase doet eerst maar op het programmadiagram is bij katoen 60 graden geen sprake van enzimefases. Ook is het toestel vol beladen en in de hoogst gekozen vuilheidsstand (3 vlekjes).
De initiële klacht is dus terecht.
Reeds geknutseld:
1. Ik had een programma liggen dus heel eenvoudig snel getest hiermee. Zelfde fenomeen.
2. bekabeling nagekeken (5 jarig toestel is overigens in onberispelijke staat en van oudere alleenstaande dame dus niet afgezien)
3. alles doorgemeggerd. Weerstand geen glimps van verlies op 1000v.
4. ntc vervangen en stekkertje. Zelfde resultaat.
5. vliegwiel en riem. Geen problemen. Asvijs nog zeer strak. Geen speling op wiel. Riem ook zeer strak.
6. Pressostaat vervangen. Je kan al raden... Hetzelfde. Leiding uitgeblazen. Geen vuiltje uit gekomen.
7. Inlaatventiel met ingebouwde flowmeter vervangen. Toestel warmt nu in 1 trek (zonder enzimefase) naar 60 graden maar gaat na het bereiken vd 60gr onmiddellijk naar spoelen. Ik dacht dat ik het gevonden had. Deels dan want nog te snel maar na 2 goede 60 graden wasjes terug naar af. Omdat het afbaak stukken waren dacht ik dat mss het occasie reedcontactje alsnog ook kon haperen. Nieuw op gesoldeerd maar nu enkel een F1 watertoevoer dus blijkbaar steekt het nauw daar. Dan maar de originele flowmeter er in en nu warmt hij ook tot 60 graden dus dit ding is serieus met mijn voeten aan het spelen.
8. stroom rechtstreeks op printstekker (ontstoorder uitgeschakeld dus)
9. andere motor er in.
Ik denk dus dat ik zowat elk stuk gehad heb. Nu begint het mijn voeten uit te hangen. Er steekt ondertussen al meer tijd in dan wenselijk is maar ik kan het niet laten dit soort problemen proberen te doorgronden. Iemand ideeën?
Dingen die ik nog gepland heb:
Nieuw inlaatventiel (geen afbraak)
Wat spelen met lading en beladingsinstelling (vlekkenoptie).
Alles tegelijk er in van afbraak stukken want ondertussen had ik de originele print er terug in zitten omdat het toch niet hielp.
Dus een 2u20 programma doet er altijd maximum een uur over wat ik tot hiertoe ook getest heb en na temperatuurbereik wordt onmiddellijk over gegaan tot spoelen.
Technische assistentie in België is op dit ogenblik onbestaande mss dat het in Nederland beter is? Is er daar een tel nr?
Edit. Ondertussen een ander reedcontact uit een siemens gehaald. (Exact dezelfde). Nu test 11...zelfs geen 60 gehaald. 40 en direct spoelen.
Storingsgeheugen komt niets in. Op licht bevuild zetten (1vlekje) dan is de was nog sneller gedaan blijkbaar.