Weerstandswaarde in schemerschakelaar

Een schemerschakelaar van Merten, model 5449 was gedeeltelijk volgelopen met water vanwege een niet perfecte afdichting. Na drogen, schoonmaken en reparatie werkt het ding wonderwel weer. Ik kan dus 100 euro ergens anders aan besteden.
Buiten een paar transistors was er ook een weerstandje uitgebrand.
Ik heb wat back-engineering gedaan en het zit in de emitter van een transistor naar aarde. Met 15K wordt het weerstandje ook naar +27V getrokken, zodat de emitter op een niveau van een paar volt staat. De schakeling is niet bijster ingewikkeld en rekening houdend met de maximale reverse spanning op de basis (Vbeo <6V) Heb ik een waarde kunnen bedenken.
De eerste ring is bruin. Verder is niet meer te zien. Er zit nu 1K8 in. Mooier zou het zijn als iemand zo'n schakelaar heeft liggen en even kijkt wat er in hoort.
Ik heb een paar foto's gemaakt en het weerstandje met een pijl aangegeven.

Op de print zat nog een potentiometer voor de vertraging. Die was helemaal verrot. Omdat die regelaar op max. stond heb ik die vervangen door een kortsluitdraadje (blauw)

mel

Golden Member

Als het werkt, heb je het goed gedaan :) Ik zou er niks meer aan veranderen..
Trouwens als je 24 DC ter beschikking hebt, hoef je al die meuk die ervoor zit, serie c, gelijkrichter enzo niet te gebruiken, die sla je gewoon over.. (tip voor hobbyisten ;) )

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 8 oktober 2021 14:53:24 (54%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Ik heb wat back-engineering gedaan ... De schakeling is niet bijster ingewikkeld ...

Dan is daar een schemaatje van opgetekend?

Op 8 oktober 2021 14:49:25 schreef mel:
Als het werkt, heb je het goed gedaan :) Ik zou er niks meer aan veranderen..
Trouwens als je 24 DC ter beschikking hebt, hoef je al die meuk die ervoor zit, serie c, gelijkrichter enzo niet te gebruiken, die sla je gewoon over.. (tip voor hobbyisten ;) )

Het repareren heb ik met een losse voeding gedaan, 27 Volt. Dat werkt wat handiger als met 230 Volt er op en 16A stroombegrenzing. Evenwel moet het ding weer op zijn plaats en dan is de voeding met serie-C etc uiteraard nodig
De hele zooi staat dan onder netspanning, maar in de behuizing is dat natuurlijk geen enkel probleem

Anoniem

Dan is daar een schemaatje van opgetekend?

Klopt

Handig voor iemand met een probleem bij eenzelfde merk en typenummer

Op 8 oktober 2021 14:40:56 schreef buzzy:
Een schemerschakelaar van Merten, model 5449 was gedeeltelijk volgelopen met water vanwege een niet perfecte afdichting. Na drogen, schoonmaken en reparatie werkt het ding wonderwel weer.

Heb je er wel een gaatje in geboord zodat het bij de volgende keer het water er sneller eruit loopt dan dat het erin loopt?

Op 8 oktober 2021 23:59:36 schreef ohm pi:
[...]Heb je er wel een gaatje in geboord zodat het bij de volgende keer het water er sneller eruit loopt dan dat het erin loopt?

Dat is inderdaad een overweging. Alleen weet ik niet hoe lang dat open blijft, door insecten etc die er in kruipen.
In dit geval was de afdichting niet volkomen meer. Het kastje zit met twee schroeven diagonaal op een stenen muur en het deksel ook met twee schroeven diagonaal. Het kastje is een heel klein beetje krom getrokken, mede doordat aan de boven- en onderzijde grote vierkante openingen zitten voor de rubber tules, in plaats van bijv wartels.
Hierdoor sloot de rubber afdichting aan de bovenzijde niet meer aan.

Overigens heb ik in nog twee gevallen meegemaakt dat er water in een behuizing zat, zonder lekkage.
Het meest wonderlijke geval is de koperen bol op mijn tuinhuisje.
aan de holle bol zit aan de onderzijde een 8mm draadgat, waarin een draadeind om de bol te bevestigen. Bij reparatie aan het dak moest de bol er even af. De bol zat vol water. Ik vraag me nog steeds af hoe dat kan. Ik heb er wel een theorie over, maar nooit eerder gehoord dat afgesloten lasdozen buiten etc, toch vol met water komen.
Het andere geval was een lasdoos met de invoeren aan de onderzijde, die ook vol water stond. Daar heb ik wel gaten in geboord. De lassen waren een paar kroonstenen voor een 100V luidspreker set.

Is een erg oud schemer schakelaartje, denk wel meer dan 30 jaar oud! maar zo verder laten en gaatje is goed idee alleen niet te groot anders kruipt er weer een spin in en boem!

kom ze vaker nog tegen van die merten schemerschakelaars, sommigen halen 35 jaar intussen. dat is dan wel de versie zonder elektronica doorgaans, bimetaal en grote lichtsensor is alles zo ongeveer.

een schemerschakelaar die er zo uitziet als deze ga ik niet meer herstellen, klemmen roestig, elco's die ver heen zijn en vochtschade.. er zat ook iets links langs het relais, wat was dat?

rder laten en gaatje is goed idee alleen niet te groot anders kruipt er weer een spin in en boem!

2 gaatjes erin maken, spinnen hebben een hekel aan een achteringang..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 9 oktober 2021 18:57:43 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 oktober 2021 18:56:42 schreef testman:
kom ze vaker nog tegen van die merten schemerschakelaars, sommigen halen 35 jaar intussen. dat is dan wel de versie zonder elektronica doorgaans, bimetaal en grote lichtsensor is alles zo ongeveer.

een schemerschakelaar die er zo uitziet als deze ga ik niet meer herstellen, klemmen roestig, elco's die ver heen zijn en vochtschade.. er zat ook iets links langs het relais, wat was dat?

[...]

2 gaatjes erin maken, spinnen hebben een hekel aan een achteringang..

Die lichtschakelaar met een grote fotocel en een bi-metaal zit hier ook nog ergens eentje, die doet het vanaf 1978.....(Klemko)

Voor een particulier zou ik nooit aan reparatie beginnen, maar het is voor mezelf. Een uurtje vrije tijd erin en het kan weer jaren mee.
Ik heb daarmee ca 100 euro per uur verdiend, dat is toch niet verkeerd?
Je hebt de foto's wel goed bekeken hoor. Inderdaad hoort naast het relais nog een zenerdiode 27V 5 Watt. Daar brak een pootje van af. De nieuwe diode heb ik volgende week pas.
Die roestige klemmen valt wel mee hoor. Het zijn fraai gefraisde messing schroefklemmen. Van de onderste klem zit wat roest op de kop van het boutje. Verder is er niets mis mee, Met die goedkope insteekzooi van tegenwoordig heb ik meer problemen gezien.
De lekkage is opgelost door het bijplaatsen van een extra schroefje links boven. Het gaatje ga ik ook nog erin maken.
In 1970 heb ik voor mijn buitenlamp van het nieuwe huis een schemerschakelaar gebouwd met een LDR een paar transistors en een relais. In tegenstelling tot nu was dat toen nauwelijks te koop.
Die schemerschakelaar werkt sinds 1970 nog steeds feilloos, maar de electronica zit behalve de LDR dan ook binnen in de meterkast.
Mijn vak electronica is mijn hobby dus......

ik weet zo'n merten te zitten die ook uit 1978 is, daar zit een rvs beugeltje overheen zodat de zon minder invloed op de behuizing heeft gehad. vaak komt er een scheur in na zoveel zon erop en dan begint de ellende.

had gister nog een storing, 500mA aardlek eruit en bleef gaan. dat was al vaker geweest maar probleem ging steeds weer weg. nu niet, 0,00 op de megger. ik zie een 400W hpi hoog op een mast en dat was het dus. op de mast ook zo'n merten die het al heel lang volhield dat inductieve vermogen te schakelen blijkbaar. dat overleeft menig moderne lichtsensor niet. leuke om te vervangen, erg dichtbij het 380KV net..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 oktober 2021 19:58:50 schreef testman:
ik weet zo'n merten te zitten die ook uit 1978 is, daar zit een rvs beugeltje overheen zodat de zon minder invloed op de behuizing heeft gehad. vaak komt er een scheur in na zoveel zon erop en dan begint de ellende.

had gister nog een storing, 500mA aardlek eruit en bleef gaan. dat was al vaker geweest maar probleem ging steeds weer weg. nu niet, 0,00 op de megger. ik zie een 400W hpi hoog op een mast en dat was het dus. op de mast ook zo'n merten die het al heel lang volhield dat inductieve vermogen te schakelen blijkbaar. dat overleeft menig moderne lichtsensor niet. leuke om te vervangen, erg dichtbij het 380KV net..

Deze Merten heeft een speciaal relais, waardoor bij het omklappen eerst even een weerstand van 10 Ohm in serie met de belasting staat om een fractie later een 1:1 doorverbinding te vormen, Best een apart relais, niet eerder gezien,

Op 9 oktober 2021 10:23:21 schreef buzzy:
Het meest wonderlijke geval is de koperen bol op mijn tuinhuisje.
aan de holle bol zit aan de onderzijde een 8mm draadgat, waarin een draadeind om de bol te bevestigen. Bij reparatie aan het dak moest de bol er even af. De bol zat vol water. Ik vraag me nog steeds af hoe dat kan. Ik heb er wel een theorie over.

Eens even kijken of jouw theorie met mijn theorie overeenkomt.
Door temperatuurswisselingen tussen dag en nacht "ademt" de koperen bol.
In een heldere donkere nacht condenseert de waterdamp in de lucht aan de binnenkant van de bol en het condenswater stroomt langs de wand omlaag. Dat zijn ook de nachten waarbij de autoruiten zijn beslagen. Overdag warmt de lucht in de bol op en een deel van die (droge) lucht verdwijnt naar buiten.
's Nachts wordt deze lucht vervangen door verse buitenlucht. enz.

Gaatjes kan je afdekken met Goretex of oude nylonkous. Er bestaan ook dampdoorlatende wartels.

Op 9 oktober 2021 20:17:46 schreef ohm pi:
[...]Eens even kijken of jouw theorie met mijn theorie overeenkomt.
Door temperatuurswisselingen tussen dag en nacht "ademt" de koperen bol.
In een heldere donkere nacht condenseert de waterdamp in de lucht aan de binnenkant van de bol en het condenswater stroomt langs de wand omlaag. Dat zijn ook de nachten waarbij de autoruiten zijn beslagen. Overdag warmt de lucht in de bol op en een deel van die (droge) lucht verdwijnt naar buiten.
's Nachts wordt deze lucht vervangen door verse buitenlucht. enz.

Gaatjes kan je afdekken met Goretex of oude nylonkous. Er bestaan ook dampdoorlatende wartels.

Ik zou dan weer redeneren, dat de bol in de zomerzon opwarmt en de lucht inwendig dus ook, het vocht zou dan m.i. naar buiten gedrongen worden. Kennelijk speelt er dus nog wat anders. Het zou kunnen dat de lucht hoeveelheid binnenin steeds minder wordt. De bol stond al jaren op het puntdak, het kan dus wel een langdurig proces zijn.

Op 9 oktober 2021 20:43:29 schreef buzzy:
[...]Ik zou dan weer redeneren, dat de bol in de zomerzon opwarmt en de lucht inwendig dus ook, het vocht zou dan m.i. naar buiten gedrongen worden.

Zou kunnen, maar effectief komt door deze cyclus meer water erin dan eruit. Alleen verdampt vocht doet aan de ademcyclus mee. Het verzamelde water ligt er alleen maar te liggen. Het water is zeker in de morgen kouder dan de lucht boven het water. De droge hete lucht is al naar buiten geperst voordat het water heet geworden is. Als het water 's middags tegen drieën op zijn warmst is, is de relatieve vochtigheid van de lucht 100%, maar dan vindt er geen luchtuitwisseling naar buiten meer plaats.

Anoniem

Deze Merten heeft een speciaal relais, waardoor bij het omklappen eerst even een weerstand van 10 Ohm in serie met de belasting staat om een fractie later een 1:1 doorverbinding te vormen, Best een apart relais, niet eerder gezien,

Is het een Schrack RP 818024?
Ik zie daar niks speciaals aan

RP 818024.pdf

Op 9 oktober 2021 21:20:21 schreef elektrofix:
[...]
Is het een Schrack RP 818024?
Ik zie daar niks speciaals aan
[bijlage]

Nee, het was geen schrack. Het relais heeft onder water gestaan en de magneetspoel is onderbroken. ik zal even een foto maken.
Op de bovenkant van het relais heeft vermoedelijk en stickertje gezeten, dat is er niet meer.

De zijkant

De bovenkant daar heeft vermoedelijk een stickertje op gezeten. Op het plastic staan ook wat tekens, maar dat krijg ik slecht op de foto

De binnenkant.
Je kunt goed zien dat het linkse kontakt aangedreven wordt, in plaats van normaal het middelste (1x om).
Als het relais aantrekt, gaat het linker kontakt naar rechts en raakt eerst het middenkontakt terwijl even later het rechtse kontakt ook geraakt wordt. De spanning wordt aangevoerd via het linkse kontakt. De 10 Ohm weerstand zit aangesloten tussen midden en rechts en de last zit op rechts.
Het schrack relais is een normaal enkelpolig om. Het komt uit de junk-box. De steek was ook iets anders en ik heb twee printgaatjes extra gemaakt.

Het relais handmatig aangedreven, alle kontakten raken elkaar

Anoniem

Ook nog nooit gezien maar kijk, weer een weetje erbij

Klopt Miele gebruikte ook deze relais in verleden, was om hoge inducties te kunnen schakelen.. maar is tegenwoordig sterk verbeterd met andere contacten.. Je kan een gewoon 24VDC relais gebruiken...

Op 10 oktober 2021 18:33:16 schreef smd:
Klopt Miele gebruikte ook deze relais in verleden, was om hoge inducties te kunnen schakelen.. maar is tegenwoordig sterk verbeterd met andere contacten.. Je kan een gewoon 24VDC relais gebruiken...

Zoals je op de foto's kunt zien zit dat er reeds in. Het 12A relais hoeft alleen een 3 Watt led lampje te schakelen.

je hebt ook ledlampen met schemerschakelaar ingebouwd, scheelt weer 3W van deze bejaarde schemerschakelaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Schemerschakelaar zal niet veel meer dan 1,5W verbruiken. Meeste stroom is blindstroom door de "Senseo"-condensator.

Op 10 oktober 2021 21:36:29 schreef ohm pi:
Schemerschakelaar zal niet veel meer dan 1,5W verbruiken. Meeste stroom is blindstroom door de "Senseo"-condensator.

nou nee, de zener lust em wel, zeker in een ontwerp voor 220V nog. heb pirren omgebouwd die de X2 een 60V laten maken, daar zitten 3 zeners in serie die 24-24-5V maken voor de relais en sturing. die dingen doen origineel 4,5W stby. na ombouw op 12V word de kast niet eens meer warm..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 oktober 2021 21:43:20 schreef testman:
[...]

nou nee, de zener lust em wel, zeker in een ontwerp voor 220V nog. heb pirren omgebouwd die de X2 een 60V laten maken, daar zitten 3 zeners in serie die 24-24-5V maken voor de relais en sturing. die dingen doen origineel 4,5W stby. na ombouw op 12V word de kast niet eens meer warm..

Nu we toch bezig zijn,heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de stroomopname gemeten.
Het maakt voor de stroom niet uit of het relais aangetrokken is of niet. Ik heb gemeten met een Fluke 177 RMS multimeter. Volgens die meter loopt er altijd 50mA. Dat vind ik best veel. Dat zou uitkomen op 230x0,05A= 11,5W op jaarbasis is dat 11,5 x 24 x 365= 100.740Wh, ofwel meer dan 100kWh.
Of meet de Fluke niet goed?
De voeding bestaat uit een C van 680nF, een brugcel en een zener van 27V. In de nul zit nog een weerstandje van 150 Ohm.
De reactantie van een C van 680nF is ca 4700 Ohm.
Bij 230 volt zou dat al aardig in de buurt komen van 50mA.

Als ik daar de voedingsspnning 27V en het verlies over de 150 Ohm er af trek (totaal 35V) zou het verbruik 195 x 0,05A= 9,75W
Dat is meer als de gebruikte LED lamp.